امروز05 اردیبهشت 1403

خرید ساعت مچی مردانه و زنانه

خرید ساعت مچی مردانه و زنانه
4.9/5 - (8 امتیاز)
4.9/5 - (8 امتیاز)

بهترین راه انتخاب یک ساعت مچی مردانه یا ساعت مچی زنانه بررسی نظر شخصی خودتان است. البته همیشه یک سری قوانین ساده برای داشتن یک انتخاب بهتر وجود دارد. مسلما شما ساعتی مچی با طرح میکی ماوس را با لباس رسمی و اداری ست نمی‌کنید و یا یک ساعت اسپرت نارنجی براق را با لباس پلوخوری نمی‌پوشید. برای درک این موضوعات با هم نگاهی به بررسی انواع اصلی ساعت‌های مچی  و نحوه ی استفاده از آنها در موقعیت‌های مختلف می‌اندازیم.

بنظر شما حجم بازار سالانه ساعت مچی در دنیا به چه مقدار است؟

تخمین شما چقدر بود؟

سالانه ۱.۲ میلیارد دلار ساعت مچی طراحی و تولید می‌شود که انتخاب را برای عموم آسان تر می‌کند.

سالانه انواع و برندهای متفاوتی از ساعت مچی وارد بازار جهانی می‌شود. مهمتر از همه آنکه مد، نقش مهمی در تولید ساعت ایفا می‌کند. که این موضوع باعث شده تا ساعت مچی به یکی از اکسسوری زینتی هم برای مردان و زنان تبدیل شود.

اگر به دنبال خرید ساعت مچی هستید و اطلاعاتی در خصوص آن ندارید می‌توانید به کمک این مقاله، خرید هوشمندانه‌ای داشته باشید.

در این مقاله، جوانب مثبت و منفی انواع مکانیسم‌های مختلف و تمام اصول اولیه در خصوص انتخاب ساعت بررسی می‌شود. درادامه تمامی نکات برای خرید ساعت مچی مردانه و زنانه و تمام اطلاعات ضروری با درک آسان برای شما ارائه شده است.

پس اگر به دنبال یک خرید هوشمندانه هستید این مقاله جامع را مطالعه کنید.

امروزه، این موضوع که ساعت مچی تنها، وسیله‌ایی برای نشان دادن زمان است کافی نیست، بلکه باید در عین کارآیی طراحی زیبایی نیز داشته باشد به یک حقیقت تبدیل شده است. ساعت‌ مچی می‌تواند چیزی بیشتر از زمان را به ما نشان دهد و گاهی می‌تواند تنهای یادگاری از عزیزترین شخص در  زندگی ما باشد.

هدیه دادن یک ساعت مچی به عزیزانتان می‌تواند نشانگر میزان احترام و توجه شما به آن فرد باشد. ساعت مچی می‌تواند یک کادو تولد برای دختر و یا همسر شما باشد.

ساعت مچی – کادو تولد
ساعت مچی – کادو تولد

از زمان های نه چندان دور تاکنون، ساعتها از جایگاه مخصوصی برخوردار بودند که در طی سالها تغییرات فراوانی پیدا کردند و همچنان با این جهش‌ها و پیشرفت‌ها به سوی تکامل خود پیش می‌روند. به همین دلیل این موضوع به نوبه‌ی خود باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از ساعت در دنیا شده است.

ساز و کار حرکتی ساعت مچی

هنگامی که با انواع ساعت‌های مچی آشنا می‌شوید، ممکن است با یک کلمه بسیار مهم، در خصوص ساعت مواجه شوید و آن سیستم حرکتی است. این کلمه تنها حرکت عقربه ها را شامل نمی‌شود بلکه دربرگیرنده مفهومی وسیع‌تر است و در واقع اساس و بنیاد سازوکار حرکتی و موتور ساعت را در بر می‌گیرد و به قلب ساعت مشهور است.

حرکات ساعت در سه نوع مکانیکی اتوماتیک و کوارتز قرار می‌گیرد و تفاوت‌ها و جوانب مثبت و منفی آنها به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

ساعت مکانیکی، اتوماتیک، کوارتز؟

ساعت مچی مکانیکی

ساعت مچی مکانیکی یکی از قدیمی‌ترین ساعت‌های موجود در بازار هستند، که از فنر و چرخ دنده برای سیستم حرکتی خود استفاده می‌کنند. این نوع ساعت‌ها باید تقریباً به طور روزانه با دست کوک شوند و این موضوع باعث شده است تا برخی از افراد کوک کردن این نوع ساعت‌ها را نوعی دردسر بدانند و برخی دیگر از آنها لذت ببرند.

ساعت مچی مکانیکی انرژی خود را از عملکرد سیم تابدار ۹ الی ۱۳ اینچی نشأت می‌گیرد. در واقع خم شدن و باز شدن مداوم این سیم حرکت عقربه‌ها را در پی دارد. این اساس، ساز و کار داخلی ساعت‌ها است. اما تمام ساعت های مکانیکی یکسان نیستند و با توجه به کیفیت و دقت در جزئیات و ساختار خود متفاوتند.

ساعت مچی مکانیکی
ساعت مچی مکانیکی

ساعتهای مکانیکی به دلیل اصالت و مهندسی پیچیده‌ایی که در ساختمان آن‌ها به کار گرفته شده است، به یکی از پر طرفداترین انواع ساعت های مچی تبدیل شده‌اند.

برای این علاقه مندان داشتن یک ساعت مچی مکانیکی، تنها وسیله‌ایی برای دانستن زمان نیست، بلکه راهی برای نشان دادن احترام این اشخاص به اصالت، تاریخ و هنر دست ساز‌های بشری است.

مزایا:

  • عدم نیاز به باتری: از آنجا که این ساعت کوکی است، شما نیاز به تعویض باتری نخواهید داشت. تنها هر زمان که از کار افتاد، می‌توانید آن را کوک کنید. این ساعت انرژی خود را تنها با چرخش چرخ دنده‌ای به روی چرخ دنده دیگر که توسط حرکت دست ایجاد می‌شود دریافت می‌کند.
  • حرکت یکنواخت: برای برخی از افراد حرکت یکنواخت و نرم این ساعت بهتر از تکرار تیک تاک ساعت‌های کوارتز است.
  • شخصیت: مهندسی و نحوه کارکرد یک ساعت مکانیکی بسیار شگفت انگیز است. در پشت ویترین ساعت چرخ دنده‌ها و سیم‌های کوچکی وجود دارد، که به طور هماهنگ کار می‌کنند، تا زمان را به شما نشان دهند. مطمئناً هیچ کس، این بخش جذاب را نمی‌بیند و نمی‌داند که در پشت آن چه سناریوی وجود داشته است. یک ساعت ساز، ساعت ها وقت خود را صرف مکانیسم پنهان کردن ساعت کرده است تا آنها را از چشم و ظاهر پنهان کند. اگر ساعت‌های دست ساز اصیل برای شما ارزش بالایی دارد در افزودن یک ساعت مکانیکی به کلکسیون ساعت‌های خود تردیدی نکنید.
  • ارتباط: از نظر برخی از افراد یکی از نکات جالب و جذاب ساعت های مکانیکی، کوک کردن ساعت توسط خود شخص است. کوک کردن ساعت در انتهای روز که شما را با زمان در ارتباط نگه می‌دارد می تواند برای برخی جذاب به نظر برسد.

معایب:

  • نیاز به کوک منظم: از آنجا که برخی از شبکه‌های ساعت مچی مکانیکی می‌توانند دو روز بدون کوک کار کنند، اما توصیه می‌شود که یک‌بار در روز آن را کوک کنید. همانطور که پیش از این گفته شده است برخی از افراد این قابلیت را جذاب و برخی دیگر مزاحم می‌دانند.
  • حساس به محیط: از آنجا که یک ساعت مکانیکی به لطف طراحی پیچیده سیم‌ها و چرخ دنده‌ها صورت می‌گیرد، تعجبی ندارد که حرکت آن بسیار مستعد محیط باشد. رطوبت گرد و غبار ضربه و مغناطیس چهار دشمن معروف ساعت های مکانیکی هستند، که خوشبختانه پیشرفت و مدرنیزه شدن موجب طراحی های قدرتمند آنها شده است، اما در هر صورت احتیاط لازم، شرط است.
  • کاهش دقت: یک ساعت مچی مکانیکی خوب می‌تواند تا ۹۹.۹۹% زمان را دقیق نشان دهد، که این مقدار از دقت، با افزایش مدت کارایی و استفاده ممکن است در نشان دادن زمان کاهش پیدا کند. برای حفظ دقت و صحت نمایش زمان، این ساعت را باید هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار، به یک ساعت ساز برسانید، تا موتور ساعت را تنظیم و بررسی کند. البته فاکتورهای محیطی و کیفیت ساخت ساعت بر این بازه زمانی تاثیر دارد.
  • قیمت بالا: تمام دست سازها و مهندسی‌های دقیقی که در ساعت‌های مکانیکی به کار گرفته می‌شود، مسلماً هزینه‌های بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. در حالی که برخی از ساعت‌های مکانیکی خوب در محدوده قیمتی زیر ۵۰۰ دلار نیز وجود دارد و گاهی نیز چندین برابر بیشتر از آن قیمت دارد.

اگر در محیطی قرار دارید که مکرراً با رطوبت گرد و غبار و یا مغناطیس مواجه می‌شوید، می‌توانید از مدل ساعت کوارتز به طور روزانه استفاده کنید و ساعت مکانیکی خود را برای موقعیت‌های دیگر نگهداری کنید.

ساعت‌ مچی کوارتز

ساعت‌های کوارتز منبع تغذیه خود را از باتری تامین می‌کنند و باید هر ۱۲ تا ۳۶ ماه یکبار تعویض شوند آنها دقیق‌ترین زمان‌بندی را نمایش می‌دهند، و اغلب با قیمتی مقرون به صرفه و ارزان در معرض فروش قرار می‌گیرند.

اگر شما یک فرد معمولی هستید به احتمال زیاد، یک ساعت کوارتز روی مُچ دست شما بسته شده است. چرا که ساعت های کوارتز به طرز عجیبی دقیق هستند و علاوه بر دقیق بودن بسیار مقرون به صرفه هستند.

یک ساعت کوارتز به جای استفاده از سیم تاب دار به عنوان منبع تغذیه از الکتریسیته موجود در باتری استفاده می‌کند. این باتری الکتریسیته را به یک کریستال کوارتز انتقال می‌دهد و باعث می‌شود در هر ثانیه ۳۲.۷۶۸ بار به لرزش در آید.

این لرزش‌ها توسط یک مدار اندازه‌گیری می‌شود، و آنها را به پالس تبدیل می‌کند و باعث می‌شود که عقربه ثانیه شمار به حرکت درآید. از آنجا که ساعت‌های کوارتز از پالس‌های الکتریکی برای جابجایی عقربه‌ها استفاده می‌کنند، این موضوع باعث حرکات مرتب تیک تاک عقربه‌های ساعت می‌شود. هر چند حرکت عقربه‌های ساعت کوارتز به اندازه ساعت‌های مکانیکی و یا اتوماتیک روان و نرم نیست.

حرکت این ساعت با تکیه بر جریان برق و قطعات متحرک بسیار دقیق‌تر هستند و نسبت به ساعت‌های مکانیکی و یا اتوماتیکی از دوام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و عوامل محیطی برخوردار است. به همین دلیل است که ساعت‌های ورزشی از نوع ساعت کوارتز هستند. ساعت‌های کوارتز، ارزانترین مدل از انواع ساعت مچی است، به گونه‌ای که با قیمت ۴ دلار می‌توانید صاحب یکی از آنها شوید. البته اگر ساعتی با امکانات و کیفیت بیشتری می‌خواهید باید بهای بیشتری را بابت آن بپردازید.

مزایا:

  • نشان دادن زمان دقیق: کوارتز دقیق ترین سازوکار حرکتی در انواع ساعت مچی است.
  • نگهداری آسان: علاوه بر تعویض سالانه باتری نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد.
  • با دوام : ساختار کوارتز، چرخ‌دنده‌ها، سیم‌ها و قطعات کوچک موجود در ساعت در حال حرکت نیست، بنابراین در برابر ضربات و حرکات ناگهانی بادوام است.
  • مقرون به صرفه: شما می توانید تنها با پرداخت چند دلار، صاحب یک ساعت کوارتز شوید. البته ساعتهای کوارتز گران تر نیز در بازار وجود دارد، که قابلیت بیشتری از خود ارائه می‌دهند.

معایب:

  • عدم حرکت روان عقربه‌ها: عقربه‌های ساعت کوارتز، به اندازه ساعت اتوماتیک و مکانیکی حرکت روان ندارند.
  • زیبایی و اصالت کمتر: بزرگ‌ترین ایرادی که اغلب کلکسیونرها از ساعت‌های کوارتز می‌گیرند، این است که این ساعت ها فاقد روح، هنر و مهندسی است. و برخی دیگر آنها را فاقد شخصیت و اصالت می‌دانند.

ساعت مچی اتوماتیک

ساعت‌های اتوماتیک تقریباً شباهت بسیاری با ساعت‌های مکانیکی دارند. این ساعت‌ها از یک منبع تغذیه و چرخ‌دنده‌های پیچیده برای جابجایی عقربه‌های ساعت استفاده می‌کنند. تنها تفاوت آن با ساعت های مکانیکی در این است که این ساعت‌ها، دیگر نیازی به کوک کردن توسط شخص ندارند.

ساعتهای اتوماتیک همان‌گونه که از نام آن مشخص است به صورت اتوماتیک و از حرکات روزانه شما کوک می‌شوند. آنها همچنین به ساعت‌های نبضی نیز معروف هستند.

اما چگونه ساعت‌های اتوماتیک از طریق حرکات روزانه شروع به کار می‌کنند؟

در این ساعت یک وزنه بسیار کوچک به نام روتر وجود دارد که با حرکت مچ دست در طول روز حرکت می‌کند و در حین حرکت سیم های تاب‌دار را کوک می‌کند. این نوع از ساعت، مکانیزمی برای جلوگیری از حرکت و فشار بیش از حد دارد. اگر قصد استفاده از ساعت اتوماتیک خود را ندارید می‌توانید از ابزاری به نام کوک کننده استفاده کنید.

وایندر ساعت مچی اتوماتیک
وایندر ساعت مچی اتوماتیک

کوک کننده ساعت با حرکت مدور، ساعت را تکان می‌دهد تا کوک شود و یا کوک بماند. این موضوع در ساعت‌های تاریخ‌دار بسیار مفید و مهم است، به عنوان مثال اگر ساعت تاریخ‌دار و اتوماتیک خود را در کوک کننده قرار ندهید، ساعت در همان زمان و تاریخ می‌ماند و حرکت عقربه های آن متوقف می‌شود و در شرایط فوری مجبور به تنظیم مجدد هردوی آنها می‌شوید.

مزایا

  • عدم نیاز به باتری: این ساعت با توجه به ساختاری که دارد نیاز به باتری و کوک کردن ندارد و با حرکات روزانه شخص به صورت اتوماتیک کوک می‌شود.
  • حرکت یکنواخت: عقربه‌های این ساعت مانند ساعت‌های کوکی مکانیکی، روان و آرام حرکت می‌کند.
  • شخصیت: همان مقدار اصالت و زمان برای دست ساز بودن ساعت‌های مکانیکی،صرف ساعت اتوماتیک شده است.

معایب:

  • حساس به محیط: همان عوامل حساس برای ساعت‌های مکانیکی نیز برای ساعت‌های اتوماتیک وجود دارد.
  • نیاز به کوک کننده: اگر یک ساعت اتوماتیک به طور مرتب استفاده شود، نیاز به کوک کننده ندارد، اما در غیر این صورت باید در کوک کننده قرار بگیرد. کوک کننده‌ها معمولاً ارزان قیمت هستند و فضای زیادی نمی‌گیرند، اما یک وسیله اضافی برای ساعت‌های اتوماتیک به حساب می‌آیند، که باید خریداری شوند.
  • کاهش دقت عملکرد: در گذر زمان یک ساعت اتوماتیک خوب می تواند به اندازه یک ساعت مکانیکی دقیق باشد اما با گذشت زمان مقداری از دقت خود را از دست می‌دهد و نیاز به تنظیم موتور ساعت در آن دیده می‌شود.
  • قیمت بالا: ساعت‌‌های اتوماتیک همانند ساعت‌های مکانیکی به دلیل هنر دست و هنر مهندسی پیچیده‌ایی که دارند، ارزان نیستند.

 

انواع مدل های ساعت مچی مردانه و زنانه:

ساعت مچی فیلد:

ساعت مچی فیلد  یکی از محبوب‌ترین مدل ساعت های مردانه هستند که منشأ طراحی آن این است که افسران ارتش نیاز به ساعت‌های کاربردی با قابلیت خوانایی بالا حتی در شب داشتند، تا بتوانند حملات را با دقت زمانی بالا ترتیب دهند. ظاهر این ساعت‌ها خشن و زمخت به نظر می‌رسد، اما در عین حال بسیار شیک و کاربردی هستند.

استفاده از ساعت مچی در قرن بیستم میلادی رواج پیدا کرد. جالب است بدانید که اولین مشتریان ساعت مچی خانم‌ها بودند که از ساعت به‌عنوان دستبند بر روی مچ دست خود استفاده می‌نمودند. البته استفاده از ساعت مچی زنانه در آن زمان، اکثرا برای خانم ها جلوه خودنمایی داشت و کمتر از آن برای نشان دادن زمان استفاده می‌شد.

ساعت مچی زنانه اسپرت
ساعت مچی زنانه اسپرت

در ابتدا ساعت‌های مچی تنها برای بانوان بود و مردان از ساعتهای جیبی استفاده می‌کردند اما در اوایل قرن بیستم میلادی این روند به سرعت دستخوش تغییر شد. اما اینگونه ساعت در واقع در طول جنگ جهانی اول محبوب‌تر شد.

هر سرباز یا یک ساعت معین داشت و یا از دل و جان طالب داشتن آن بود و در نهایت در دهه ۱۹۳۰ میلادی ساعت های جیبی تقریبا نایاب شدند. در طی جنگ داخلی آمریکا، در آن شرایط سرد و طاقت فرسا که سربازان اغلب از میان آبراه ها گذر می‌کردند، تاکتیک‌های جنگی و استفاده از ساعت نقش بسیار مهمی در پیروزی ایفا می‌کردند زیرا اغلب افسران برای زمان شروع حمله، سنجش مسافت و سرعت، نیاز به دانستن دقیقه و یا زمان داشتند.

در تاکتیک‌های جنگی زمان‌بندی دقیق، بسیار شرط بود. در این تاکتیک‌ها شلیک توپ، کمی پیش از حمله پیاده نظام ها، صورت می‌گرفت. طبیعتاً یک اشتباه زمانی به معنای تلفات بیشتر تلقی می‌شد. فاصله و مسافت‌ها بیشتر از آن بود که بتوان علامت داد و زمان نیز بسیار محدود بود. در نتیجه استفاده از ساعت‌های مچی چاره ساز این مشکل بودند.

در نهایت سربازان و افسران مجبور بودند ساعت‌های جیبی خود را از دو طرف به روی دستکش های خود لحیم کند و با بند پوتین آنها را به دور مچ دست خود، محکم ببندد تا در هر لحظه که اراده می‌کردند از ساعت و زمانبندی آگاه می‌شدند.

اغلب سربازانی که مرخصی می گرفتند و به خانه باز می‌گشتند ساعت مچی دست ساز خود را به خانه می‌بردند و آن را به عنوان یادگاری از جنگ، نگه می داشتند. این موضوع جرقه ای در ذهن ساعت سازان افکند و آنها را به فکر ساخت ساعت مچی فیلد یا نظامی انداخت.

ساعت مچی مردانه فیلد یا نظامی
ساعت مچی مردانه فیلد یا نظامی

این موضوع باعث دو اتفاق مهم شد در درجه ی اول آنکه، ساعت مچی بعد از جنگ جهانی به عنوان یک سبک ارتشی مردانه وارد مارکت جهانی شد و دوم آنکه باعث تولید ساعت‌های فیلد و یا نظامی برای کاربردهای چند منظوره شد.

با شروع جنگ جهانی دوم ساعت‌های مچی، به سفارش دولت از قطعات استانداردی برای ارائه مشخصات دقیق استفاده می‌کرد. در آن زمان حتی کتابچه‌های کوچکی برای ساعت‌های مچی و همچنین تعمیرکارانی برای اعزام به جنگ و خدمت کردن به نیروی ارتش وجود داشت، تا در صورت لزوم ساعت‌ها را تعمیر کند.

پس از اتمام جنگ جهانی دوم و بازگشت تعمیرکاران به خانه، کالاهای اضافی ارتش به مارکت جهانی وارد شد. ساعتهای مچی فیلد به طور رسمی در دهه ۱۹۵۰ به یک چشم انداز مشترک در جهان تبدیل شد. ساعت‌های مچی می‌توانند قابلیت های بسیاری را به اشتراک بگذارند، آن ها دارای صفحه نمایشگر های آنالوگ و عملکردهایی کمی فراتر از زمان‌بندی اصلی باشند.

اندازه ساعت‌های مچی فیلد متوسط رو به بزرگ است و چندان دست و پا گیر نیستند. ساعت‌های مچی فیلد از طراحی و شماره بندی ساده استفاده می‌کنند تا خوانا بودن آن را بالا ببرد. بند این ساعت‌ها اغلب از چرم و یا فلز سنگین و زمخت ساخته شده است، تا در برابر  هرگونه ضربه و خدشه‌ایی مقاومت بالایی داشته باشد.

امروز اکثر ساعت‌های مچی فیلد مقاوم در برابر آب هستند و همچنان از DNA ارتشی با قابلیت‌هایی مانند: عقربه و شماره‌های شب نما استفاده می‌کنند.

یکی از مزیت‌های ساعت مچی مدرن فیلد، پیشرفت طراحی آن در طی یک قرن اخیر است.

ساعت مچی مردانه فیلد یا نظامی
ساعت مچی مردانه فیلد یا نظامی

بدنه این ساعت از استیل، تیتانیوم و یا پلی کربنات ساخته شده است و در برخی از مدل‌های آن از شیشه‌های کریستال و یاقوت کبود برای صفحه نمایش آن استفاده شده است. حتی ممکن است سیستم حرکتی آن به کمک باتری ساعتها‌ی کوارتز و یا مکانیکی و یا حتی مانند مکانیسم کوک کردن ساعت‌های اتوماتیک انجام شود.

مانند:

  • Timex Expedition
  • Bertucci Unisex DX3
  • Seiko SNZG09K1
  • Hamilton H70575733

ویژگی ها:

  • اندازه: کوچک تا متوسط
  • قاب صفحه: معمولاً قاب صفحه ساعت‌های فیلد از جنس استیل و تیتانیوم است، که قابلیت کشیدن دکمه به بیرون برای توقف و تنظیم مجدد ثانیه شمار را دارد تا بتواند به راحتی آنها را تنظیم کرد. به این قابلیت هک ثانیه گفته می‌شود.
  • طراحی صفحه: طراحی کاربردی با قابلیت خوانایی بالا، به طور مثال: صفحه سفید و اعداد مشکی. معمولا عقربه‌های ساعت‌های فیلد، شب نما هستند و در تاریکی بسیار کاربرد دارند.
  • بند: بند چرمی یا استیل سنگین در این ساعت به کار رفته است. به طور کلی ظاهر آنها چندان ظریف نیست.
  • قابلیت‌ها: حداکثر می‌تواند به تاریخ شمار بسنده کند.

ساعت مچی فیلد با چه لباس و چه موقعیتی ست می‌شود؟

ساعت‌های فیلد کاملا متنوع هستند و می‌توانند با انواع لباس‌های روزمره و حتی استایل‌های اداری استفاده شوند. بنابراین همه چیزی از شلوار جین و تیشرت گرفته تا یک کت اسپرت تک، می‌تواند با ساعت فیلد ست شود. این ساعت اکثرا در بین جوانان محبوبیت دارد.

ساعت مچی دایو یا غواصی

ساعت ضد آب یا دایو، برای غواصی در زیر آب بسیار مناسب است و در کنار استفاده از آن در یک حرفه و یا فعالیت خاص می‌تواند پاسخگوی نیاز غواصان و دریاداران در اعماق آب باشد. همانطور که می‌دانید حتی تنها مقداری کمی از آب می تواند برای موتور ساعت خطرناک باشد.

اولین ساعت مچی مردانه دایو (غواصی) تحت عنوان رولکس اویستر در سال ۱۹۲۶ معرفی شد. شرکت رولکس با تولید اولین ساعت مچی ضد آب و ضد گرد و غبار که از یک قاب مهر و موم شده برای محافظت از صفحه در اعماق آب استفاده می‌کند، انقلاب تازه‌ایی را در دنیای ساعت‌ها برپا کرد.

ساعت رولکس اویستر - اولین ساعت ضد آب جهان
ساعت رولکس اویستر – اولین ساعت ضد آب جهان

یکی از اتفاقات بسیار مهم در بازاریابی و موفقیت ساعتهای رولکس زمانی رخ داد که در سال ۱۹۲۷ مرسدس گلیتز، کانال مانش را در عرض ۱۵ ساعت ۱۵ دقیقه شنا کرد و از ساعت مچی زنانه دایو و معروف رولکس در هنگام شنای خود استفاده کرد.

شنای مرسدس گلیتز در سال 1927 با ساعت اویستر رولکس
شنای مرسدس گلیتز در سال 1927 با ساعت اویستر رولکس

ساعت‌های مچی دایو توسط شرکت‌های مختلف به زودی ، به شهرت بسیاری دست پیدا کرد. علاوه بر تمام این موارد شهرت این ساعت‌ها به نوعی می‌تواند مدیون، مستند Le Monde du Silence و‌ فیلم ۰۰۷ جیمز باند نیز باشد.

ساعت‌های مچی دایو به دلیل چند منظوره بودن می‌تواند با انواع استایل‌های رسمی و روزمره لباس به راحتی ست شود. آنچه که باعث تمایز ساعت مچی دایو می‌شود این است که این ساعت‌ها نه تنها در برابر ضربه بسیار مقاوم است بلکه می‌تواند در اعماق صدها فوت زیر آب همچنان عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

در حقیقت ساعت دایو تنها وسیله‌ایی برای نشان دادن زمان نیست ، بلکه می‌تواند به عنوان یک کمک ابزار ایمنی، برای غواصان کاربرد داشته باشد. میزان عمق و دوام کپسول اکسیژن غواصی به مدت زمان ماندگاری غواص در زیر آب بستگی دارد. اگر زمان زیادی سپری شود و غواص بیش از ۳۳ فوت (۱۰ متر) پایین برود دچار مسمومیت اکسیژن می‌شود.

ساعت‌های مچی دایو به دلیل جنس بدنه فولاد ضد زنگ و ساخته شده مطابق با استانداردهای روز ، می‌تواند در برابر فشار عمق دریا تا حدود ۳۳۰ فوت ( ۱۰۰ متر) بدون به خطر انداختن مکانیسم ساعت مقاومت کند.

البته مقاومت برخی از ساعت‌های مدرن دایو، در اعماق آب به بیش از ۳۳۰۰ فوت ( ۱۰۰۰ )متر نیز می‌رسد. برخی از ساعت‌های مدرن برای مساوی کردن فشار داخل و فشار خارج از بدنه ساعت، از دریچه فرار هلیوم برای رفع فشار و گازهای مخلوط استفاده می‌کنند، تا شرایط را برای غواصی در اعماق دریا بهتر کنند.

در غیر این صورت ممکن است در هنگام بازگشت به سطح آب تمام سیستم ساعت منفجر شود و یا از هم بپاشد. صفحه نمایش ساعت‌های دایو بسیار بزرگ و ساده طراحی شده است و از زه چرخان برای محاسبه مدت زمان حضور در زیر آب و همچنین عقربه‌ها و اعداد شبرنگ با قابلیت خوانایی بالا استفاده می‌شود.

قابلیت زه چرخان قاب ساعت، که تنها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد به غواص کمک می‌کند تا با یک نگاه سریع، مدت زمان ماندگاری خود در زیر آب را تخمین بزند. برای این کار غواص به محض ورود به زیر آب عدد صفر زه چرخان، قاب ساعت را روی عقربه دقیقه تنظیم می‌کند. هر مقدار که دقیقه از صفر زه چرخان فاصله گرفته باشد،  مدت زمان سپری شده بر حسب دقیقه را نشان می‌دهد.

یک تخمین اشتباه، می‌تواند جان غواص را تهدید کند. از دیگر ویژگی‌های ساعت‌های مچی دایو، به کار‌بردن دکمه‌های مناسب و الگوریتم ساده و دسترسی آسان به تمامی اطلاعات خصوصا با دستکش‌های ضخیم نئوپرن غواصی است که می‌تواند برای استفاده بسیار مفید واقع شود.

مانند:

  • Rolex Submariner
  • Omega Seamaster
  • Citizen Promaster Diver
  • Invicta Pro Diver

ویژگی ساعت دایو یا غواصی:

ساعت مچی غواصی در درجه اول ضدآب است. استاندارد این ساعت حداقل در عمق ۱۰۰ متر نیز در برابر آب مقاوم است اما گونه‌های پیشرفته‌تر آن برای اعماق بالای ۲۰۰ متر نیز طراحی شده است. بند و بدنه ی این ساعت ضد زنگ طراحی شده است و عموما جنس آن از استیل و یا تیتانیوم است.

  • اندازه: معمولا اندازه‌ی ساعت های غواصی متوسط است.
  • قاب صفحه: ساعت مچی غواصی دارای یک قطعه چرخان است که به غواص کمک می‌کند، تا مدت زمانی که در زیر آب است را محاسبه کند.
  • طراحی صفحه: قابلیت خوانایی بالا
  • بند: بندهای این ساعت معمولاً بلند هستند، تا با در نظر گرفتن لباس تجهیزات غواصی روی بدن، اندازه مناسبی داشته باشد.
  • قابلیت ها: تاریخ شمار.

ساعت مچی غواصی با چه موقعیت و لباس های ست می شود؟

در حالی که ساعت‌های مچی برای مصارف زیر آب ساخته و طراحی شده است، بندهای استیل و ظاهر کلاسیک، استفاده از آن را برای کاربرد روزانه جذاب کرده است، این موضوع همچنین باعث می‌شود تا ست کردن آن با انواع لباس‌های رسمی و روزمره ساده شود.

ساعت مچی خلبانی

لوئی فرانسوا کارتیه اولین ساعت مچی خلبانی مردانه را در سال ۱۹۰۶ زمانی که آن را برای دوست و مشتری برزیلی خود “آلبرتو سانتوس دومون” طراحی می‌کرد، ساخت. سانتوس دومون خلبان و یکی از پیشگامان عصر هوانوردی در آن زمان بود و از این رو به گاه شماری مناسب‌تر نسبت به ساعت‌های جیبی برای تعیین زمان در پروازهای خود نیاز داشت.

دومونت - اولین ساعت خلبانی جهان 1911
دومونت – اولین ساعت خلبانی جهان 1911

او درخواست خود را با لوئی کارتیه مطرح کرد و بدین ترتیب اولین ساعت مچی مردانه به نام “سانتوس” طراحی و تولید شد. اگرچه تولید انبوه و ورود آن به بازار تا سال 1911 به طول انجامید. اما ساعت‌های مچی خلبانی در جریان جنگ جهانی دوم بر خلاف عینک‌های خلبانی سنگین و ماسک‌های اکسیژن، از طراحی سبک و مناسبی به همراه بند چرمی برخوردار بوده اند.

تولیدکنندگان ساعت در دهه‌های بعد روی نسخه‌های اولیه این ساعت مچی کار کردند، تا به ساعت خلبانی، یک جدول زمانبندی که در هنگام پرواز بسیار کاربردی است را اضافه کنند. با اضافه شدن جدول زمانبندی شده، خلبانانی که به آسمان پرواز می‌کنند بهتر و راحت‌تر می‌توانند از ساعت‌هایشان استفاده کنند.

در دهه 1930، یک شرکت سوئیسی به نام بریتلینگ (Breitling) یک کرنوگراف برای هواپیماهای ارتش Royal Air Force انگلستان طراحی کرد، تا خلبانان بتوانند سرعت، مسافت و میزان مصرف سوخت را محاسبه کنند.

در نهایت در دهه‌ی 1940، این شرکت، کرنوگراف را بر روی ساعت‌های مچی نصب کرد تا کاربری آسان‌تری را برای خلبانان به همراه داشته باشند.

یگان پروازی پادشاهی بریتانیا و ارتش آمریکا در سال‌های ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸، و پس از قرارداد با شرکت ساعت سازی امگا در جهت تولید ساعت‌های پیشرفته خلبانی، از این ساعت به‌ عنوان ابزارهای اصلی ردگیری زمان در نیروهای خود استفاده کرده‌اند. به‌علاوه  آنکه سازمان هوا فضای ایالات متحده ( ناسا) نیز از ساعت‌ Omega Speedmaster برای کارمندان و ماموران ویژه‌ی خود در برنامه ی فضایی آپولو در سال ۱۹۶۰ برای سفر به ماه استفاده کرده اند.

مدل ساعت Omega Speedmaster
مدل ساعت Omega Speedmaster

ساعت‌های مچی خلبانی دارای صفحه نمایشی به قطر ۵۵ میلیمتر ، و اعدادی با فونت درشت هستند. بند این ساعت‌ها از جنس چرم و یا فلز است و طول بند آن بلندتر از حد نرمال است، تا بتواند به راحتی به دور آستین لباس خلبانی بسته شود.

ساعت‌های مچی خلبانی دارای ساعت شمار داخلی و دقیقه شمار بیرونی هستند و دلیل آن این است که برای یک هواپیما به خصوص نوع بمب افکن آن، دانستن دقیقه، مهمتر از ساعت است. امروز ساعت‌های مچی خلبانی دارای قابلیت‌های دیگری همچون کرنوگراف، سیستم‌های GPS ، حاشیه مدرج برای محاسبه مصرف سوخت و فرستنده رادیویی که برای هواپیما در مه و یا شب نشانه پراکنی می‌کند، هستند.

یکی دیگر از کاربردهای جالب توجه ساعت مچی خلبانی ارتفاع سنج است. این قابلیت می‌تواند در صورت افت فشار هوای ناگهانی به خلبان هشدار دهد.

مانند:

  • Seiko SSC007 Solar Aviation Chronograph
  • IWC Pilot IW324702
  • Citizen Skyhawk
  • Breitling Navitimer

ویژگی‌های ساعت مچی خلبانی:

  • طراحی صفحه: صفحه‌ای بزرگ با رنگ مشکی و اعداد سفید رنگ، این نوع ساعت معمولا دارای نور پس زمینه یا عقربه‌های شب‌نما هستند و قابلیت خوانایی بالایی دارند.
  • بند: بند این ساعت مچی غالبا چرم است. درست مانند ساعت‌های غواصی، بند این ساعت‌ها بلند‌تر از حد معمول و با در نظر گرفتن لباس خلبانی طراحی می‌شوند.
  • قابلیت‌ها: تاریخ نگار و کورنوگراف.

ساعت مچی خلبانی با چه موقعیت و لباس‌هایی ست می‌شود؟

این ساعت‌ها عموماً برای استفاده با استایل‌های روزمره مناسب است، اما استفاده از آن برای استایل‌های رسمی مانند کت و شلوار جالب نخواهد بود.

ساعت مچی ریسینگ (Racing)

از سال ۱۹۳۰ مسابقات اتومبیلرانی و ساعت‌های مچی بهم پیوستند. به این دلیل که رانندگان اتومبیل‌های مسابقه‌ای به حفظ و سنجش زمان بندی دقیق برای پیروزی نیاز داشتند. بنابراین رولکس اولین شرکتی بود که در این زمینه ساعتی را برای رانندگان اتومبیل‌های مسابقه ای طراحی کرد.

ساعت مچی مردانه ریسینگ Racing
ساعت مچی مردانه ریسینگ Racing

اما بعدها این شرکت TAG Heuer بود که استانداردهای پیشرفته‌ایی را برای اضافه کردن به ساعت‌های ریسینگ در نظر گرفت، و در آنها از کورنوگراف و تاکومتر، برای زمانبندی استفاده کرد. اولین ساعت کرنوگراف شرکت TAG Heuer در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ و برای خلبانان Luftwaffe طراحی و ساخته شد، اما تا دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ رانندگان مسابقات اتومبیل سواری از این ساعت برای سنجش مسافت و سرعت خود استفاده می‌کردند.

مانند:

  • Omega Speedmaster
  • TAG Heuer Carrera
  • Ferrari Scuderia Formula
  • Chopard Women’s Grand Prix de Monaco

ویژگی های ساعت مچی ریسینگ

  • اندازه: متوسط تا بزرگ
  • قاب صفحه : طراحی مقاوم و سخت برای مسابقه
  • طراحی صفحه : دارای صفحه‌ای بزرگ ( برای ایجاد فضا برای کورنوگراف ) ، گاهاً از صفحه روشن و رنگهای متضاد در آن استفاده می‌شود، به عنوان مثال: صفحه مشکی با اعداد سفید.
  • قابلیت‌ها: نمایشگر تاریخ، کورنوگراف و دورسنج / تاکومتر برای اندازه گیری مسافت و …

ساعت مچی ریسینگ با چه موقعیت و لباس‌هایی ست می‌شود؟

ساعت های ریسینگ نسبت به ساعت‌های غواصی و خلبانی بیشتر مایل هستند تا در مرکز توجه قرار بگیرند و پرزرق و برق تر از آنها به نظر برسند. آن‌ها به دلیل ظاهر بولد و بزرگ برای موقعیت‌ها و استایل‌های غیر رسمی مناسب‌تر هستند.

 ساعت مچی GMT

اگر اغلب در حال سفر هستید یا مدام با مردم سایر مناطق زمانی در تماسید، دانستن زمان دقیق چند محل، می‌تواند ویژگی بسیار مفیدی در ساعت‌تان باشد. در این بخش، نگاهی می‌کنیم به امکانات جانبی ساعت GMT و زمان پیدایش این ساختار پیچیده و چند تغییر متفاوت در صفحه نمایش و کاربرد ، و یک سری موتورهای مکانیکی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک مدل ساعت GMT شرکت رولکس
یک مدل ساعت GMT شرکت رولکس

GMT اختصار زمان گرینویچ است و زمان میانگین آن، وقتی است که خورشید از نصف النهار گرینویچ عبور می‌کند- “میانگین” انتخاب شده زیرا زمان دقیق این رخداد، می‌تواند تا 16 دقیقه در طول سال متغیر باشد.

ساعت‌های GMT در دهه 1950 با افزایش سفرهای تجاری هوایی به وجود آمد. اولین مدل از ساعت‌های GMT ، توسط کمپانی رولکس با همکاری خطوط هوایی Pan American طراحی شد و GMT Master نام گرفت. در ابتدا هدف از تولید این ساعت کمک به خلبانان و خدمه پرواز بود که بتوانند زمان محلی و زمان مقصد خود را همزمان محاسبه کنند.ساعت های مچی GMT همچنین، به مشکل روبه رشد در صنعت حمل و نقل هوایی با ورود به عصر جت نیز پاسخ داد.

یکی از ویژگی‌ هایی که یک ساعت GMT را خاص می‌کند، وجود عقربه چهارم در این ساعت است که معمولا به رنگ متفاوت از بقیه عقربه‌ها است و شکل آن معمولا بصورت پیکان است. بسیاری از ساعت‌های آنالوگ دارای ۳ عقربه هستند: ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار. عقربه چهارم در ساعت‌های GMT به صورت “مستقل” از دیگر عقربه‌ها می‌چرخد و هر ۲۴ ساعت یک دور کامل می‌چرخد.

علاوه بر عقربه اضافه موجود در این ساعت‌ها، ویژگی مهم دیگر که در یک ساعت GMT وجود دارد، زه قاب دورانی است که به ۲۴ قسمت تقسیم و مدرج شده است. البته در بعضی مدلها این درجه بندی ۲۴ ساعته در داخل صفحه صورت گرفته است. ( زه قاب حلقه‌ای است که در بالاترین قسمت قاب قرار می گیرد و اطراف شیشه ساعت‌ها را احاطه می کند.) تمام ساعت‌ها دارای زه هستند اما زه تمامی آنها قابلیت چرخش ندارد. در مورد ساعت‌های GMT، زه قاب به گونه‌ای می‌چرخد که می‌توانید آن را بر اساس مناطق زمانی متفاوت تنظیم کنید.

مانند:

  • Timex Allied Three GMT
  • Bremont GMT
  • Rolex GMT
  • Longines Admiral GMT Chronograph

ساعت مچی رسمی

از طرف دیگر ارزش ساعت مچی رسمی بیش از کاربرد عملی آن است و غالباً در موقعیت‌های رسمی و به عنوان یک دارایی برای پنهان سازی ظاهر عاری از تجمل استفاده می شود. آنها معمولاً باریک، براق و سبک هستند و به طور کلی ظاهری مجلل دارند و اغلب با لباس شب و برای مناسبت‌های رسمی مناسب هستند.

اندازه ساعت مچی رسمی متناسب با مچ دست و دارای قابلیت نمایشگر فاز ماه است و در برخی از مواقع از اعداد و علامت خاصی برای نشان دادن ساعت استفاده می‌شود.

ساعت‌مچی رسمی معنای کامل سادگی و زیبایی است. این ساعت‌ها غالبا به گونه ای ساده، صاف و ظریف طراحی شده‌اند که دست و پا گیر نباشند.

مانند:

  • Cartier Tank
  • Bulova 96A133
  • Movado DM-0606895
  • Seiko SRPA97

ساعت مچی Haute horlogerie

این نوع ساعت‌های مچی در واقع نوعی از ساعت‌های رسمی، اما از نوع بسیار لوکس و گران‌قیمت آن هستند. این نوع ساعت‌ها اغلب بسیار نادر و گران قیمت هستند و تنها ثروتمندان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

یک نمونه ساعت مچی haute horlogerie
یک نمونه ساعت مچی haute horlogerie

هرکدام از این ساعت‌های مچی بالاترین نوآوری را در طراحی و ساخت خود دارند، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت صنعت فناوری‌های دیجیتال، نمونه‌هایی از این ساعت‌ها با ساخت چین با قیمت ۳۰۰ دلار آمریکا در مقایسه با ۷۸۹ دلار ساعت‌های سوئیسی وجود دارند. با توجه به این موضوع ساعت‌های مچی horlogerie متفاوت‌تر از گذشته نمایان شده است.

امروزه قیمت ساعت‌های مچی haute horlogerie با قیمت خرید یک ابر خودرو برابر است. دلیل بالا بودن قیمت ۶ تا ۷ رقمی این ساعت‌های مچی به خاطر آن است، که آنها دست ساز هستند و به تعداد محدودی تولید می‌شوند و گاهی در ساخت آنها از جواهرات و فلزات گران قیمت استفاده می‌شود.

حرکت عقربه‌های این ساعت بسیار روان و نرم است. برخی از آنها دارای نمایشگر‌های نجومی ریز و درشت هستند که به جای عقربه‌های نشان دهنده ساعت و دقیقه، از ۶ سیاره منظومه شمسی که در حال چرخش به دور خورشید هستند، برای نشان دادن دقیق زمان استفاده می‌کنند.

برخی دیگر از ساعت‌های مچی وجود دارند که مرزهای مکانیکی جدید را می‌شکنند، مانند استفاده از شیشه‌های ضد خش کریستال، سیستم حرکتی روان‌تر از قبل، و یا استفاده از سیستم حرکتی که می‌تواند باعث تقویت ساعت‌های دیجیتالی شود، و یا می‌تواند از نظر مکانیکی طلوع و غروب خورشید را در هر کجای زمین پیش‌بینی کند و آن را به نمایش بگذارد.

در هر صورت جزئیات موجود در این ساعت‌های مچی و یا ساعت‌های horlogerie ، آن را تبدیل به یک ویترین نمایشی و کاربردی کرده است. کمتر کسی از این نوع ساعت‌ها استفاده می‌کنند. آنها همچنین در کنار تمام این قابلیت‌ها باعث به وجود آمدن محصولات پیشرفته‌تر در دنیای ساعت ها شده‌اند.

مانند:

  • Ressence Type 5
  • Bovet Récital 22 Grand Récital
  • Patek Philippe Reference 5531R World Time Minute Repeater
  • MB&F MoonMachine 2

ساعت مچی Fashion

صنعت ساعت سازی سوئیس، در سال ۱۹۷۰ با رقیبی قدرتمند یعنی ساعت‌های کوارتز ژاپن روبرو شد، که بسیار دقیق‌تر و ارزان‌تر از ساعت‌های سوئیسی بودند.

این موضوع صنعت ساعت سازی سوئیس را به شدت تحت فشار قرار داد و تا مرز نابودی کشاند. اما در کمال ناباوری همچنان این صنعت از بین نرفت. چرا که یکی از طراحان سوئیسی به نام نیکلاس هایک، که در سال ۱۹۸۳ برند سواچ را با هدف حمله به بازار جهانی روانه بازار کرد و جانی دوباره به صنعت ساعت سازی سوئیس بخشید.

پیش از این ساعت‌ها به عنوان کالاهای گرانبها و نفیس محسوب می‌شدند، به طوری که تنها افراد خاص اقدام به خریداری آن ها می‌کردند. سواچ به لطف طراحی و تکنیک‌های جدید اتوماتیک و دستیابی به تعدادی از کارخانه‌های تولید کننده ساعت‌های ارزان‌تر از موقعیت مستحکمی در صنعت ساخت و ساز ساعت های سوئیسی برخوردار شد.

نکته مهمی که در بازاریابی ساعت ‌ا وجود داشت، این بود که این ساعت‌ها آنقدر ارزان بودند که دیگر نه به عنوان ساعت بلکه از آنها به عنوان یکی از اکسسوری در فشن استفاده می‌شد. این ساعت‌ها بیشتر از آنکه یک ساعت باشند یک اکسسوری برای حفظ استایل ظاهری محسوب می‌شود.

برخی از تولید کننده‌های حاضر در صنعت فشن، ساعت‌های برند خود را همانند یک کیت تولید می‌کند که با وسایل جانبی همچون دستبند، قاب، و بند های مختلف همراه است.

ساعت مچی زنانه Fashion
ساعت مچی زنانه Fashion

مانند:

  • Swatch Poppy Field GW705
  • Fossil Commuter
  • Peugeot Women’s 677G
  • Emporio Armani Amber Dial Men’s Watch AR1605

راهنمای خرید ساعت مچی مردانه یا ساعت مچی زنانه

عملکرد

در کنار بررسی انواع مختلف ساعت های مچی باید به جزئیات و نحوه عملکرد ساعت‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشت. اینکه آیا ساعت مچی مورد نظر تمام نیازهای شما را در خصوص نمایش زمان، تاریخ، طراحی و قابلیت های پیچیده‌تری مانند کورنوگراف و نشانگر موج را برطرف می‌کند.

سیستم حرکتی ساعت نیز نباید چشم پوشی شود. امروزه شما به راحتی می‌توانید از ساعت‌های مکانیکی، کوارتز، آنالوگ، دیجیتال، هوشمند با صفحه نمایش لمسی و یا ساعت‌های هیبریدی استفاده کنید، که هر کدام از آنها به نوبه خود دارای مزایا و معایب مشخصی هستند.

قرن‌ها تجربه مهندسی در پشت ساعت‌های مکانیکی نهفته شده است، که در هر دو نسخه کوک دستی و اتوماتیک آن به راحتی قابل تشخیص هستند. اگر به درستی از ساعت‌های مکانیکی مراقبت شود می‌تواند برای مدت طولانی دوام داشته باشد و ارزش خود را حفظ کند.

در طرف مقابل ساعت های مکانیکی مدرن توانستند به خوبی، دامنه قیمت خود را بالا ببرند، تا جایی که به اندازه یک اتومبیل دست دوم هزینه‌بر هستند.

از طرف دیگر ساعت‌های کوارتز با مدل‌های ارزان قیمت از پارامترهای دقیقی برای نمایش زمان و قابلیت‌های دیگر استفاده می‌کنند و اغلب برخی از مدل‌های ارزان قیمت ساعت‌های کوارتز با نوع گران‌قیمت آن چندان تفاوتی ندارند و به راحتی قابل تشخیص نیستند. ساعت‌های کوارتز با دارا بودن صفحه نمایش دیجیتال و یا دیجیتال / آنالوگ قابلیت‌های بسیاری را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

به دنبال چه قابلیت‌هایی در ساعت مچی باید باشیم؟

ساعتی که انتخاب می‌کنید باید تمام فاکتورهای مورد نظر شما را داشته باشد که یکی از فاکتورهای مهم آن قیمت است. ساعت‌های مچی با طیف وسیعی از قیمت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند و بهترین انتخاب ساعت تناسب آن با بودجه شما است.

قیمت بسته به طرح، جنس، برند و سیستم حرکتی ساعت متفاوت است. در نظر داشته باشید که نوع ساعتی که می‌خواهید خریداری کنید به روی قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. اگر بودجه کافی دارید می‌توانید ساعتی با کیفیت بهتر را که ارزش خرید را دارد انتخاب کنید.

فاکتور مهم دیگری که باید آن را در نظر داشته باشید خوانا بودن ساعت است دقت داشته باشید که ساعت مچی که خریداری می‌کنید از قابلیت خوانایی بالایی برخوردار باشد. جدای از این موضوع نسبت سایز دست به عرض قاب ساعت باید در نظر گرفته شود.

در هنگام انتخاب ساعت، باید به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع ساعتی برای همه‌ی دست‌ها مناسب نیست؛ در واقع برای انتخاب ساعت مچی مناسب باید به سایز مچ دست خود نیز توجه داشته باشید.

ساعت باید طوری باشد که هم به اندازه ای تنگ باشد که روی دست تکان نخورد و هم قدری آزاد باشد تا به پوست دست فشار نیاورد. از آنجا که قطر صفحه‌ی ساعت بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند، دقت برای انتخاب مناسب ترین سایز آن، تاثیر مستقیمی بر روی شیک به نظر رسیدن شما خواهد داشت.

اگر به دنبال ساعت مچی هستید که کمی بیشتر از آنچه که قیمت دارد قابلیت از خود نشان دهد، می‌توانید به ضمانت و اصالت ساعت توجه کنید. ساعت را پشت و رو کنید و برای چند دقیقه اطلاعاتی که در پشت صفحه نوشته شده است را مطالعه کنید.

اگر در ساعت‌ شما از طلا  و یا نقره استفاده شده باشد، ممکن است علائمی برای اثبات به کار رفتن این فلزات در پشت صفحه‌ی آن نوشته شده باشد. در کنار این موارد شما همچنین می‌توانید گواهینامه‌هایی که نشان‌دهنده تطابق آن با استانداردهای مشخص و رسمی است را بررسی کنید.

حتی ساعت‌های ارزان قیمت نیز ممکن است دارای اطلاعات بسیاری در صفحه پشتی خود باشند. اطلاعاتی مانند نوع سیستم حرکتی، کشور تولید کننده،  باتری، قابلیت ضد آب بودن، ضد مغناطیس، جنس ساعت و جنس صفحه، نمایش شماره سریال و غیره.

انتخاب یک ساعت مچی مردانه یا ساعت مچی زنانه خوب و متناسب با سایز مچ دست

یکی از عواملی که در انتخاب ساعت باید آن را لحاظ کنید، اندازه ساعت مچی با دست شما است. اگر ساعتی که انتخاب کردید نسبت به مچ دست شما بزرگتر باشد ممکن است کمی تو ذوق بزند و یا خیلی برجسته به نظر برسد، و با اگر ساعتی که انتخاب کردید، خیلی کوچک باشد ممکن است تصور شود که ساعت زنانه به دست خود انداخته‌اید.

قاعده کلی انتخاب ساعت متناسب با مچ دست اینگونه است که اگر دور مچ دست شما ۶ تا ۷ اینچ باشد شما می‌توانید از ساعت‌های با عرض ۳۸ تا ۴۲ میلیمتر استفاده کنید و اگر سایز مچ دست شما از ۷ اینچ بزرگتر باشد می‌توانید به سراغ ساعت‌هایی با عرض ۴۴ تا ۴۲ میلیمتر بروید. بهترین روش فهمیدن تناسب ساعت با سایز مچ دست، امتحان کردن آن به روی دست و به صورت چشمی انجام می‌گیرد.شما همچنین می‌توانید نظر دوستان و خانواده خود را در خصوص تناسب آن با مچ دست خود بدانید.

وزن و دقت در نمایش زمان

اگر ساعت شما در محدوده قیمت متوسط رو به گران است، باید از نظر وزن کمی سنگین به نظر برسد. حتی کوچک‌ترین و ارزان قیمت‌ترین ساعت‌ها نیز باید مقداری وزن داشته باشند. فاکتور دیگر دقت در نمایش و نشان دادن زمان است. سیستم حرکتی کوارتز، امروزه  تا حدی دقیق است که می‌توان از آنها برای پیمایش آسمانی نیز استفاده کرد. ساعت‌های ساخت سوئیس توسط سازمان سنجش رسمی سوئیس، مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند.

در ساعت مچی اصل به دلیل استفاده از مواد مرغوب وزن ساعت سنگین‌تر از ساعت‌های تقلبی است. همچنین به دلیل استفاده از تعداد قطعات بیشتر برای بالا بردن دقت ساعت، ساعت اصل دارای وزن بسیار سبک نخواهد بود.

فلزات گرانبها مانند طلا، نیکل، استیل، تیتانیوم و … که در ساخت ساعت‌های اصل به کار میروند، سنگین‌تر از فلزاتی هستند که در ساخت ساعت‌های فیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل ساعت‌های اصل از ساعت‌های تقلبی سنگین‌تر می‌باشند.

اما فقط سبک‌تر بودن نشانه تقلبی بودن ساعت نیست، بلکه هر گونه اختلافی میان وزن ساعت خریداری شده با آنچه در سایت شرکت تولید کننده درج شده، می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر تقلبی بودن ساعت شما تلقی شود.

برند ساعت مچی

ساعت‌ها نیز مانند سایر کالاهای مصرفی با مشخصات و برندهای خود معرفی می‌شوند. ساعت‌های برند از قطعات با کیفیت در تولید و ساخت ساعت خود استفاده می‌کنند و ممکن است کمی گران قیمت تمام شوند اما این موضوع به این معنا نیست که برندها، ارزش پرداخت هزینه بسیار برای  قطعات به کار رفته در ساعت را ندارند. برندها اغلب باعث شهرت صنایع دستی و حتی کیفیتی خاص محصول می‌شوند.

زیرا برخی از ساعت‌ها و برندها با چهره‌های معروف، رویدادهای تاریخی و نقاط عطف فنی در هم آمیخته شده است. به عنوان مثال خرید ساعت معروف جیمز باند یا Buzz Aldrin و یا Sir Edmund Hillary می‌تواند نقطه فروش عمده ی آنها باشد.

البته در این قسمت باید به ماهیت و اصالت برند نیز توجه ویژه ایی داشت. ممکن است شما بارها با عبارت Swiss Made روبرو شده باشید. برای درج این عبارت به روی ساعت، ساعت باید از استانداردهای سفت و سختی که دولت سوئیس، بر روی  صنعت ساعت سازی خود تحمیل کرده است عبور کند.

سالانه بیش از ۲۶ میلیون ساعت توسط شرکت‌های سوئیسی ساخته و تولید می‌شود.

این درصد کمی از کل جهان است اما همچنان نیمی از کل ارزش دلار از تجارت جهانی ساعت را نشان می‌دهد. دو کلمه ساخت سوئیس می‌تواند بلافاصله قیمت ساعت را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. برای اثبات این موضوع باید گفت که  ۶۰ درصد از هزینه تولید ساعت به دلیل ساخت آن در کشور سوئیس، ۲۰ درصد از هزینه ساعت مربوط به بخش طراحی آن و ۶۰ درصد باقی مربوط به سیستم حرکتی ساعت می‌شود.

نکته‌ی مهم و قابل توجه دیگری که در خصوص خرید یک ساعت برند باید در نظر گرفت، سرویس‌دهی ساعت خصوصاً در هنگام پیدا کردن قطعات یدکی و یا حتی تعویض باتری آن است. در حالی که بسیاری از ساعت‌های مچی می‌تواند به راحتی توسط تعمیرکار سرویس دهی شوند، اما همچنان برخی از آنها به دلیل طراحی‌های خاص و قطعات نایاب نیاز به انجام چنین اموری توسط خود تولید کننده دارند.

به عبارت دیگر تولید کننده ساعت، تخصص و قطعات لازم برای تعمیر ساعت مانند شکل اولیه خود را دارند و می‌تواند به راحتی در برخی مواقع حتی آنها را مرجوع کنند. بهتر است که قبل از خرید ساعت این نکات را درنظر بگیرید و اگر سازنده ساعت همچنان در حال فعالیت است، بهتر است تا از نحوه سرویس دهی و خدمات آنها مطلع شوید.

تقلبی بودن ساعت مچی

مهم‌ترین عاملی که باید حتما در نظر داشته باشید، این است که هنگامی که شما به دنبال ساعت‌های گران قیمت هستید ممکن است با مدل‌های تقلبی آنها مواجه شوید. به لطف اینترنت، شما می توانید با خیال راحت از خرید یک ساعت تقلبی، خودداری کنید.

فروش ساعت‌های تقلبی یک تجارت میلیاردی و غیرقانونی است. ساعت‌های تقلبی از قطعات فیک که به ظاهر تشخیص و تمایز آنها از اصل آن مشکل است، ساخته و طراحی شده است. برخی از ساعت‌های تقلبی می‌توانند با قیمت بسیار ارزان در معرض فروش قرار بگیرند.

ساعت‌های مچی برند، در کشورهای تولید شده نیز از قیمت قابل توجهی برخوردار است و هیچ دلیلی باعث نمی‌شود که از قیمت اصل آنها کاسته شود. ساده‌ترین راه برای تشخیص ساعت‌‌های تقلبی این است که اگر فروشنده چندان اصرار به خرید ساعت کرد و محصول را با قیمت پایین‌تر از عرف آن به فروش رساند، بدانید که ساعت تقلبی است و از خرید آن خودداری کنید.

برای جلوگیری از این موارد، شما می‌توانید از مراکز معتبر خرید کنید. مراکز معتبر و قانونی تنها درصد معقولی از قیمت محصولات را تخفیف می‌دهند. به همین منظور می‌توانند ساعت مورد نظر اصل شما را به راحتی در اختیارتان قرار دهند. شما حتی می‌توانید بررسی‌ها را در خانه خود نیز انجام دهید. اگر قصد خرید یک ساعت گران قیمت را دارید تمامی اطلاعات لازم در خصوص آن را بررسی کنید و جزئیات آن را یادداشت کنید.

سازندگان ساعت مچی به خوبی از قوانین کپی رایت آگاه هستند، بنابراین طراحی آنها به راحتی می‌توانند در یک درجه دیگر کپی شود. در نتیجه بسیاری از شرکت‌های سودجو، اقدام به تولید ساعت‌هایی می‌کنند که بسیار شباهت زیادی به یک کالای لوکس دارد و تنها در آرم و چند جزئیات جزئی با اصل آن تفاوت دارد. برخلاف ساعت‌های تقلبی، این مدل ساعت‌ها به طور کلی مانند سایر ساعت‌های اصل موجود در بازار، در محدوده قیمت نزدیک به اصل آن به فروش می‌رسد.

ساعت مورد نظر باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

آلارم می‌تواند به عنوان یک رویداد مستقل از زمان تنظیم شود. اگر می‌خواهید بدون دسترسی به گوشی آلارم دریافت کنید به دنبال ساعت مچی باشید که از این قابلیت پشتیبانی کنند. آلارم‌های به کار رفته در ساعت مچی قابلیت بسیار مفیدی برای اشخاصی است که تلفن همراه خود را در هنگام خواب از خود دور نگه می‌دارند.

اگر می‌خواهید بدون استفاده از گوشی هوشمند خود از کرنومتر استفاده کنید باید ساعت مچی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند را خریداری کنید. این قابلیت برای مربیان و دوندگان مناسب می‌باشد. کرنومتر به کار رفته در ساعت مچی برای تمرین زمانبندی در نظر گرفته شده است و به صورت استاندارد با یک ساعت کرنوگراف ارائه می‌شود.

به کارگیری یک تایمر شمارش معکوس برای کار و قرار ملاقات‌های مهم می‌تواند، بسیار کاربردی باشد و اگر به دنبال قابلیت‌های بیشتری مانند قطب نما دماسنج یا فشارسنج هستید، می‌توانید از مدل های مختلف موجود در بازار، ساعت مورد نظر خود را خریداری کنید.

بودجه شما چقدر است ؟

قبل از توجه به روی مدل ساعت، به روی قیمت محصول تمرکز کنید و تصمیم خود را در خصوص مقدار هزینه‌ای که می‌خواهید،  بابت خرید ساعت بپردازید بگیرید و سپس از طریق گوگل تمام مدل‌های موجود در محدوده ی قیمت مورد نظر خود را مشاهده کنید.

بسیاری از برندهای موجود در بازار طیف وسیعی از قیمت‌های مختلف، از صدها تا هزاران دلار را برای فروش محصولات خود در نظر می‌گیرند. اگر شما به تازگی وارد دنیای ساعت‌ها شده اید و قصد خرید اولین ساعت مچی خود را دارید، ممکن است با انواع تقلبی آنها روبرو شوید.

ساعت‌های تقلبی ممکن است در ظاهر شباهت بسیاری با یک ساعت لوکس داشته باشد، اما در حقیقت همانند یک ساعت اصل اجرا نمی‌شوند و کارایی و کیفیت ساعت‌های اصل را ندارند.

اگر قصد هزینه کردن برای خرید یک ساعت مچی را دارید، بهتر است، فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر خود قرار دهید. آیا ساعتی که قصد خرید آن را دارید ارزش و کارایی لازم و مورد نظر شما را دارد؟ آیا ساعت گران قیمت مورد نظر شما، می تواند ارزش خود را در آینده حفظ کند؟

ضد اب بودن

در حقیقت هیچ ساعتی، کاملاً ضد آب نیست، زیرا سازمان بین المللی استاندارد و کمیسیون تجارت فدرال مانع درج عبارت ضد آب یا Waterproof ساعت‌های مچی می‌شود و این ممانعت دلایل ساده‌ای دارد. ساعت مچی ممکن است در شرایطی در برابر نفوذ آب مقاوم باشد Water resistant، که این شرایط می‌تواند متفاوت است.

بالاخره زمانی می‌رسد که با افزایش فشار آب، توان مقاومت ساعت به پایان می‌رسد و آب به راحتی به داخل آن نفوذ می‌کند. در نتیجه نمی‌توان عبارت ضد آب را برای هر ساعتی به کار برد، زیرا ضد آب بودن یعنی در هر شرایطی و هر فشار و عمقی، نفوذ آب به ساعت غیر ممکن باشد.

۱۰۰ متر مقاومت در برابر آب به این معنا نیست که شما می توانید از آن در عمق ۱۰۰ متری زیر آب استفاده کنید. مقاومت آب با آزمایش فشار در آزمایشگاه تست می شود و به مدت یک ساعت در عمق ۱۰ سانتی متری آب غوطه ور می‌مانند.

معانی اعداد مقاومت ضد آب

  • ضد آب نیست: به هیچ عنوان در معرض آب قرار نگیرد.
  • مقاومت تا ۳۰ متر: می توانید از آن در زیر باران استفاده کنید. مقاومت تا ۵۰ متر: می توانید آن را در آب قرار دهید اما نمی‌توانید، با آن شنا نکنید.
  • مقاومت تا ۱۰۰ متر: می‌توانید در شنای سطحی آب از آن استفاده کنید.
  • مقاومت تا ۲۰۰ متر: می‌توانید از آن برای عمق زیاد آب و غواصی‌های غیرحرفه ای استفاده کنید، بدون آنکه نیازی به خرید جداگانه ساعت مچی غواصی داشته باشید.

اگر شما تنها به جای غواصی‌های عمیق، اکثراً به شنا کردن و قایقرانی می‌پردازید، ساعت‌های مقاوم تا عمق ۲۰۰ متر نیز برای این منظور بسیار مناسب هستند. تنها مراقب باشید که دکمه‌های آن را در زیر آب فشار ندهید.

مقاومت در برابر گل و لای، همان مقاومت در برابر آب نیست. ذرات ریز می توانند به راحتی از طریق جمع شدن در اطراف دکمه‌های ساعت های معمولی وارد موتور ساعت شوند و عملکرد ساعت را دچار اختلال کنند. ساعت های مقاوم در برابر گل و لای، ساختار استوانه‌ای محافظ دکمه ی ان می‌توانند، استفاده از ساعت را در عمق آب راحت کنند.

استانداردهای کیفیت ساعت مچی

این استانداردها گواهی کیفیت و منشأ ساعت را نشان می‌دهد. سالانه از هر ۳۰ میلیون ساعت تولید شده در سوئیس، تنها حدود ۲۴۰۰۰ ساعت دارای نشانه‌های معتبر هالمارک هستند. این امر به طور مستقیم برای سیستم حرکتی ساعت‌های مشخصی، توسط قوانین سختگیرانه و قانونمند به روی محصول اعمال می‌شود.

سیستم‌های حرکتی باید علاوه بر نیازهای مختلف فنی دارای طراحی مناسبی نیز باشند. تنها تعداد انگشت شماری از ساعت سازان از مهر ژنو استفاده می‌کنند و دستیابی به آن بسیار سخت است. اما این موضوع را نیز باید یادآوری کرد که اگر ساعتی از این مهر پشتیبانی نکرد، دلیلی بر بی‌کیفیت بودن آن نیست، اما در مقابل ساعت‌های دارای مهر ژنو معمولاً بسیار لوکس و چشمگیر هستند.

کورنومتر

کرنومتر یک ویژگی در ساعت‌های مچی اتوماتیک و مکانیکی است که بالاترین استاندارد دقت را ارائه می‌دهد و در ساعت‌های مچی با موتور کوارتز کاربرد ندارد. ساعت‌های مچی دارای نشان کرنومتر آزمایشات متعددی را از سوی بخش کنترل رسمی کرنومتر سوئیس (COSC) گذرانده‌اند.

موتور مکانیکی ساعت‌های مچی کرنومتردار تقریباً کامل است بنابراین زمان نشان داده شده همیشه دقیق می‌باشد (برخلاف ساعت‌های کوکی یا اتوماتیک) و به همین علت قیمت آنها بالاتر می‌باشد. آزمایشات ۱۵ روزه COSC شامل تست عملکرد ساعت مچی کرنوگراف در دماهای مختلف، موقعیتهای متفاوت و حتی زیر آب می‌باشد.

برای به دست آوردن مهر COSC سیستم حرکتی ساعت نه تنها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، بلکه باید از طرف بهترین ساعت ساز مونتاژ خوبی داشته باشد.

ساعت نو یا دست دوم

انتخاب ساعت از بین ساعت‌های نو و دست دوم در نهایت یک سلیقه شخصی است. ساعت‌های دست دوم معمولاً ارزان قیمت‌تر هستند با این حال یک ساعت خریداری شده ی نو، ریسک کمتری نسبت به دست دوم آن دارد.

برای برخی افراد هیجان داشتن یک ساعت مچی نو و کاملاً جدید به تنهایی می‌تواند لذت بسیاری داشته باشد، اگر در هر صورت به فکر خرید یک ساعت جدید و یا دست دوم هستید، اطمینان حاصل کنید که این ۳ فاکتور را حتماً بررسی کرده باشید.

معتبر بودن مرکز فروش ساعت را بررسی کنید: بررسی‌های معتبر بودن نمایندگی‌های فروش ساعت را می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید.

خرید ساعت دست دوم: به منظور توجیه فروش ساعت‌های دست دوم، ساعت مورد نظر باید شرایط و ویژگی‌های عالی داشته باشد. زیرا خرید یک ساعت که بعدها بخواهید آن را دور بیندازید باعث هدر دادن پول شما می‌شود و دوام پایین آنها ممکن است شما را خوشحال نکند.

قیمت ساعت: قیمت ساعت‌های دست دوم باید به میزان قابل توجهی ارزان‌تر از مدل‌های مشابه آن باشد در غیر این صورت شما مجبور به پرداخت هزینه اضافی می‌شود.

امضای سازنده محصول به روی، قلاب، سگک

آرم‌های برجسته روی ساعت، لزوماً به معنای کیفیت آنها نیستند. به طور معمول ۴ قسمت به روی ساعت وجود دارد، که شما می‌توانید نام سازنده‌ی ساعت را به روی آن مشاهده کنید. صفحه نمایش ساعت، پشت صفحه، تاج ساعت، و قلاب یا سگک.

نحوه امضای سازنده می‌تواند متفاوت باشد، اما در مدل‌های ارزان قیمت ساعت، امضای سازنده معمولا با نوعی حکاکی لیزری باریک صورت می‌گیرد، اما در مقابل در ساعت‌های گران قیمت از آرم و گرافیک‌های خاصی برای امضا استفاده می‌شود.

خوانایی و روشنایی صفحه نمایش

انتظار نمی‌رود که در تمام ساعت‌ها بخصوص در نوع کلاسیک و قدیمی، از LED برای روشن کردن صفحه در زمان تاریکی استفاده شود . اکثر ساعت‌های ورزشی از LED و یا عقربه‌های شب نما برای خوانایی بالا استفاده می‌شود.

جنس ساعت مچی

یک ساعت مچی با کیفیت دست‌کم از استیل ضد زنگ ساخته شده‌ است. استیل ضد زنگ در مقایسه با استیل “معمولی”، تحت تاثیر رطوبت یا عرق کردن قرار نمی‌گیرد. همچنین امکان ایجاد حساسیت‌های پوستی توسط ساعت‌های از جنس استیل ضد زنگ کمتر است.

برندهای برتر ساعت، از استیل ضد زنگ 316L استفاده می‌کنند، که درجه‌ی خلوص بالاتری دارد. نوع استیل ضد زنگ و آبکاری PVD معمولاً روی ساعت حک نمی‌شود. برای آگاهی از نوع استیل ضد زنگ همواره می‌توانید از فروشنده سوال کنید.

حرف L در درجه ۳۱۶ به معنای کربن کمتر از ۳ درصد کاهش داده شده، می‌باشد که باعث بوجود آمدن لایه اکسید محافظتی روی سطح آن می‌شود. بند ساعت و پیوندهای دستبند باید از قطعات فلزی جامد و مستحکم ساخته شده باشد و مواد پلاستیکی در آنها کمتر و یا اصلاً به کار نرود.

طراحی شده توسط شرکت‌های طراحی حرفه‌ای ساعت

تصور کنید که دو ساعت توسط دو ساعت ساز به صورت متفاوت طراحی می‌شود یکی به چگونگی عملکرد ساعت اهمیت می‌دهد و دیگری به ظاهر آن. باید اقرار کرد که بهترین ساعت ها با استفاده از اصول بنیادی طراحی ساعت که عملکرد و فرم آن را ارزش یابی می‌کند طراحی می‌شوند.

گزینه‌های دیگر در طراحی ساعت ها استفاده از مد و استایل‌های فشن است که ممکن است در ظاهر زیبا به نظر برسند اما در واقع عملکردهای قابل قبولی ندارند. این ساعت‌ها با طراحی ضعیف که دارند به درستی اجرا نمی‌شوند.

در نمونه‌هایی از طراحی ضعیف این ساعت‌ها می‌توان به نبود کورنوگراف، نشانگرهای نادرست روی اعداد، مقیاس اندازه گیری غیر قابل استفاده که تنها برای نمایش گذاشته شده است و عقربه‌های کوتاه اشاره کرد.

قفل های ساعت

ساعت‌های ارزان قیمت با بندهای فلزی، معمولا از قفل فشاری استفاده می‌کنند. این قفل، تنوع بسیار زیادی دارد و حتی بسیاری از برندها، قفل‌های اختصاصی مختص خود را تولید و روانه بازار کرده اند.

در ساعت‌های با بند چرمی یا پلاستیکی از این مدل قفل، کمتر استفاده می‌شود و معمولاً برای ساعت‌های مچی با بند فلزی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. قفل فشاری به چند دسته تقسیم می‌شود: قفل دو طرف دکمه‌دار، قفل پروانه ای و قفل دو طرف بدون دکمه.

در قسمت قفل دو طرف دکمه‌دار آن، یک دکمه برای باز و بسته شدن قفل وجود دارد. در قفل پروانه ای هیچ دکمه ای برای باز شدن وجود ندارد و باید از یک طرف کشیده شود و از دیگر انواع قفل‌­های فشاری، نوع بدون دکمه­ ی قفل‌هایی است که از دو طرف باز می‌شوند.

قفل­های مخفی (کششی): قفل دیگری که در اکثر ساعت‌­های لاکچری استفاده می شوند، قفل­‌های مخفی و یا مدل‌های کششی هستند. این مدل‌ها از دو طرف کششی بوده و به صورتی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند که تجهیزات قفل آن­ها مشخص نمی‌­باشد. به همین سبب بسیاری از ساعت‌­های لوکس برندهای مشهور از این قفل‌­ها برای تولید ساعت‌­های مچی استفاده می‌نمایند. البته این نوع قفل نیز در دسته بندی‌های مختلفی تولید می‌گردد اما ساختار اکثر آنها مشابه یکدیگرند.

مزیت داشتن تلفن همراه نسبت به ساعت مچی

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند، این است که با وجود تلفن‌های همراه، که هر کدام قابلیت نشان دادن زمان را به صورت دقیق دارند، چه نیازی به استفاده از ساعت مچی وجود دارد؟

یک تلفن همراه می‌تواند از مزیت نمایشگر ساعت با استاندارد جهانی به طور دقیق، قابلیت‌های دیگری مانند گام‌های ماه، جزر و مد، نمایشگر ساعت کشوری، آلارم و کرنومتر را به شما نشان دهد، و نیازی به تنظیم دکمه و عقربه ندارد.

مزیت ساعت مچی نسبت به تلفن همراه

از طرف دیگر ساعت مچی نقاط قوت مجزایی نسبت به یک تلفن همراه دارد. استفاده از ساعت در بعضی مکان‌ها محتاطانه‌تر است. به عنوان مثال هنگامی شما که در یک جلسه مهم کاری هستید و قصد دارید بدانید که ساعت چند است، ممکن است بیرون آوردن تلفن برای مشاهده ساعت، نوعی بی احترامی در جمع باشد.

اما با وجود ساعت شما می‌توانید بدون آنکه کسی متوجه شود نگاهی گذرا به ساعت خود بیندازید. علاوه بر آن شما برای دانستن زمان به خصوص در مکان‌های کاری و یا رسمی، نیازی به پنهان کردن تلفن همراه خود در کیف و یا جیب و صرف زمان برای پیدا کردن آن ندارید.

چرا که با وجود ساعت مچی و بستن آن به روی مچ دست شما چیزی از روند کاری و صحبت‌هایی که در جلسات رد و بدل می‌شود را از دست نخواهید داد.در زمان‌هایی که شما در حال حرکت هستید ساعت مچی می‌تواند کاربرد بسیاری نسبت به تلفن همراه داشته باشد.

در شرایط آب و هوایی بد ،شما نیازی به پنهان کردن آن، در جیب و یا محفظه های لباس و کیف خود ندارید. شما همچنین می‌توانید در هنگام رانندگی از هر دو دست خود استفاده کنید، در حالی که ساعت مچی روی دست شما بسته شده است و به راحتی می‌توانید آن را در زاویه دید چشمان خود قرار دهید.

شما همچنین برای دانستن زمان به خصوص فعالیت‌های آزاد و یا ورزشی مانند اسکی، شنا و غیره می‌توانید به راحتی از ساعت مچی استفاده کنید. در قسمت زیر طیف وسیعی از ساعت‌های مچی متناسب با فعالیت‌ها به همراه یک یا دو عملکرد خاص را که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند را برای شما معرفی خواهیم کرد.

و در نهایت

کدام ساعت مچی؟

سالانه ۱.۲ میلیارد دلار ساعت طراحی و تولید می‌شود که انتخاب را برای عموم آسان تر می‌کند. اگر دنیای ساعت‌ها نوعی اکوسیستم باشد می‌تواند توسط نرخ دگرگونی تعریف شود. سالانه انواع و برندهای متفاوتی از ساعت‌ها وارد بازار جهانی می‌شود و مهمتر از همه آنکه مد، نقش مهمی در تولید ساعت ایفا می‌کند و از طرفی بسیاری از مدل‌ها و طراحی ها از ایده‌های دیگران نشأت می‌گیرد.

تکنولوژی‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند. به عنوان مثال سیستم حرکتی دیجیتال و سیستم حرکت مکانیکی می‌تواند با هم ترکیب و سیستم حرکتی مکانیکی دیجیتال را به وجود بیاورند. نمایشگرهای دیجیتالی، نمایشگرهای آنالوگ و یا دیجیتال آنالوگ نیز وجود دارند. این ترکیب با معرفی ساعت‌های اسپرت و قابل استفاده هم زمان برای مردان و زنان کاربرد بسیار دارد.

در حقیقت دنیای ساعت‌ها به طرز شگفت آوری بزرگ است. بهترین راه برای خرید ساعت از بین این همه تنوع این است که از خود بپرسید که دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا تنها به دنبال وسیله‌ایی که تنها زمان را به شما نشان دهد می‌گردید و یا به دنبال ست کردن آن با لباس های خود به عنوان اکسسوری مد هستید؟

سلیقه‌ی شخصی

ما در این مقاله سعی کردیم، تا واقعیت‌های موجود در خصوص نوآوری‌های فنی، طراحی، برند های اصلی که باعث پیشرفت در ساعت های کلاسیک در طول دهه ها شده است، را برای شما بازگو کنیم. اما تشریح جز به جز آن نیاز به چندین کتاب قطور و صبر و تحمل بسیار دارد.

در پایان این نکته باید به این واقعیت اشاره کرد، که مهم‌ترین عامل در خرید یک ساعت مچی مردانه یا ساعت مچی زنانه، سلیقه ی شخصی است. شما می توانید با انتخاب هوشمندانه به سرعت به یک محصول با ارزش و گران قیمت دست پیدا کنید.

البته به یاد داشته باشید که راز یک خرید هوشمندانه در این موضوع نهفته شده است که بدانید در حقیقت به دنبال چه چیزی می گردید و یا به دنبال چه قابلیت‌هایی در ساعت هستید و پس از تحقیقات و بررسی‌های انجام شده از اصل بودن ساعت خود اطمینان پیدا کنید. این روال می‌تواند برای برخی از افراد، آسان و برای برخی دیگر کمی پیچیده و سخت به نظر برسد، اما در هر صورت ارزش امتحان کردن آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر