امروز10 فروردین 1403

راهنمای خرید بهترین کوله‌ پشتی مناسب طبیعت‌ گردی و کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی
4.8/5 - (5 امتیاز)

با یک کوله پشتی کوهنوردی خوب از طبیعت لذت ببرید.

کوله‌ پشتی وسیله بسیار کاربردی است که هر فردی برای رفتن به طبیعت به یکی از آنها نیاز دارد. کوله‌پشتی وسیله است که تقریبا در هر نوع ماجراجویی مورد نیاز است. این ماجراجویی می تواند طبیعت‌گردی چند روزه و کمپینگ باشد یا اینکه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و یا حتی یک گردش کوچک یک‌روزه باشد.

به طور کلی دلیل آنکه بیشتر مردم به دنبال یک کوله‌پشتی خوب هستند، توانایی حمل آب و مواد غذایی کافی برای یک‌روز کامل، حمل زیرانداز و کیسه خواب ، یک کیت از کمک های اولیه ، یک چراغ پیشانی و چند لوازم جانبی و ضروری دیگر است. قیمت کوله‌پشتی با امکانات فنی آن مشخص می‌شود. کوله‌پشتی های ارزان‌تر برای حمل کالاهای سبک مناسب هستند، و گزینه‌های گران‌قیمت امکانات پیچیده‌تری دارند و مناسب کوهنوردهای حرفه ای هستند.

ما در این مقاله اول در مورد انواع کوله‌ پشتی کوهنوردی و کمپینگ صحبت خواهیم کرد. در انتها چند مدل از بهترین کوله‌پشتی‌های پرفروش موجود در بازار بسته به قیمت و امکانات آنها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

 

هنگام خرید کوله‌پشتی به چه مواردی باید دقت کنم؟

نوع

در نظر داشته باشید کوله‌پشتی انواع مختلف دارد. هر کوله‌پشتی کاربرد خاصی دارد. مثلا شما نمی‌‌توانید از کوله‌پشتی روزانه برای کمپینگ استفاده کنید. چرا که امکانات کمتری دارد. پس هنگام خرید نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نوع و کاربرد کوله‌پشتی می‌باشد. معمولا کوله‌پشتی‌های مخصوص کمپینگ و کوهنوردی امکانات بیشتری نسبت به سایر کوله‌پشتی‌ها دارند. نوع کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی از روی امکاناتی که در ادامه آمده است، مشخص می‌شود.

انواع کوله‌پشتی عبارت‌اند از:

  1. کوله‌ پشتی روزانه
  2. کوله‌ پشتی شبانه
  3. کوله‌ پشتی پیاده‌روی
  4. کوله‌ پشتی کوهنوردی
  5. کوله‌ پشتی دوچرخه سواری
  6. کوله‌ پشتی قابل استفاده در هوای برفی
  7. کوله‌ پشتی کار
  8. کوله‌ پشتی مسافرتی
  9. کوله‌ پشتی مناسب حمل آب

اندازه قالب

هر تولید‌کننده ای برای انتخاب کوله‌پشتی سایز قالب‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد. ما در اینجا یک راهنما به شما معرفی می‌کنیم که تقریبا توسط تمامی تولید کنندگان مبنا قرار داده شده است. کوله‌پشتی‌ها در چند سایز قالب مختلف اعم از: خیلی کوچک ( XS )، کوچک ( S )، متوسط ( M )، بزگ (L ) تقسیم می‌شوند. اینکه چه کوله‌پشتی مناسب شما است بستگی به این دارد شما در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرید. در ذیل می‌توانید راهنمای سایز قالب را ببینید.

راهنمای اندازه قالب کوله‌پشتی

راهنمای اندازه قالب کوله‌پشتی

ظرفیت

کوهنوردان ممکن است چند روز را برای کوهنوردی در نظر بگیرند.  پس مواد غذایی و لوازم کمپینگ زیادی لازم خواهد شد تا با خود حمل کنند. اینکه برای یک یا چند روز می‌خواهید کوهنوردی کنید، مشخص می‌کند کوله‌پشتی با چه اندازه و ظرفیتی با خود به همراه ببرید. کوله‌پشتی ها ظرفیت های مختلفی دارند که با واحد لیتر سنجیده می‌شود. مثلا کوله‌پشتی 20 الی 35 لیتری برای یک کوهنوردی یک روزه مناسب است. برای کوهنوردی بالای یک روز می‌توان از ظرفیت های بالاتر استفاده کرد.

 

راهنمای خرید کوله‌پشتی از لحاظ ظرفیت:

  1.  کوهنوردی یک روزه: کوله‌پشتی با ظرفیت بین 20 – 35 لیتر
  2. کوهنوردی  1 الی 3 شب: کوله‌پشتی با ظرفیت بین 40 – 50 لیتر
  3. کوهنوردی 3 الی 5 شب: کوله‌پشتی با ظرفیت بین 50 – 70 لیتر
  4. کوهنوردی 5 شب به بالا: کوله‌پشتی با ظرفیت بین 80 – 110 لیتر

جنس

موادی که برای ساخت کوله‌پشتی به کار می‌روند متفاوت هستند. تولیدکنندگان سعی خود را برای انتخاب موادی می‌گذارند تا دوام و استحکام بیشتری به کوله‌پشتی بدهد. نکته ای که هنگام خرید به آن توجه کد جنس بدنه کوله‌پشتی است. مثلا نمی‌توان از کوله پشتی با جنس پارچه در زمستان و هوای بارانی استفاده کرد. در این موارد استفاده از گزینه های ضد آب انتخابی درست می‌باشد.

انواع موادی که برای ساخت کوله پشتی به کار مب‌روند عبارتند از:

  1. پلی استر
  2. برزنت
  3. پارچه کتان
  4. نایلون
  5. نایلون سخت
  6. کوردورا
  7. پلی اتیلن
  8. پلی کربنات
  9. پلی اورتان
  10. میکروفیبر پلی استر
  11. پلی آمید

وزن

شاید فکر کنید هرچه کوله‌پشتی بزرگتر باشد، سنگین تر خواهد. ولی وزن کوله‌پشتی ارتباط مستقیمی با اینکه جنس آن چیست و چه دارای چه امکاناتی است، دارد. تولیدکنندگان معتبر سعی میکنند در حالی که هم کیفیت و امکانات بیشتری برای کوله پشتی تعبیه می‌کنند، همزمان وزن آن را هم تا حد ممکن پایین بیاورند. تصور کنید کوله‌پشتی که خودش چند کیلو وزن دارد، با بارگیری سنگین تر هم می‌شود. این قضیه برای کوهنوردان که ساعت‌ها کوله را حمل می‌کنند، امری خوشایند نخواهد بود. اما واقعیت این است که کوله‌پشتی سبک با امکانات بالا و عالی بسیار ایده‌آل است. نکته قابل توجه هنگام انتخاب یک کوله‌پشتی خوب، راحتی آن است.

راحتی

بدون شک خرید یک کوله راحت یکی از معیارهایی است که کوهنوردان به آن علاقه دارند. شما قرار است در طول مسیر، وزن کل وسایل مصرفی را بر روی بدن خود حمل کنید. این نیازمند این است کوله‌پشتی که انتخاب می‌کنید وزن کلی را به صورت متعادل بر روی کل بدن تقسیم کند. یک کوله پشتی راحت با داشتن بند کمری می‌تواند وزن کلی را متعادل در بدن پخش کند. توصیه‌ برای انتخاب کوله‌پشت راحت، امتحان کردن آن می‌باشد. چرا که کوله‌پشتی های مختلف با قالب و وزن‌های مختلف می‌توانند تعاریف مختلفی از راحتی را برای هر شخصی به وجود بیاورند.

امکانات اضافی

مقاومت در برابر باران

کاور ضد باران کوله‌پشتی

کاور ضد باران کوله‌پشتی

کوهنوردها و صخره‌نوردهایی که در فصل های مختلف خصوصا بهار و زمستان به دل طبیعت می‌روند، پیش می‌آید با بارندگی روبرو شوند. داشتن یک کوله‌پشتی مقاوم در برابر باران و برف، می‌تواند از وسایل آن‌ها محافظت کند. در بعضی کوله‌پشتی ها این امکان با نوع جنس برنه ساخته شده فراهم شده و در بعضی دیگر کاور ضد آب تعبیه شده است. این خصوصیت فقط برای مواقع بارندگی نیست بلکه مواقعی نیز پیش می‌آید مسیر شما از یک رودخانه می‌گذرد. در این مواقع ضد آب بودن کوله پشتی بسیار امری مفید خواهد بود. پس نکته‌‌ای که هنگام خرید یک کپله‌پشتی خوب برای کوهنوردی باید به آن توجه کرد خاصیت ضد آب بودن آن است.

نحوه بستن

نحوه دسترسی به وسایل با طراحی کوله پشتی مشخص می‌شود. اینکه نحوه قراردادن وسایل یا اصطلاحا نحوه بارگیری وسایل چگونه باشد، بسیار مهم است. در کل سه نوع سیستم بسته شدن برای کوله ‌پشتی وجود دارد:

1- بسته شدن رولی: در این نوع قسمت ورودی کوله پشتی به صورت رولی جمع می‌شود و نهایتاَ با یک گیره بسته می‌شود.

کوله‌پشتی رولی

کوله‌پشتی رولی

2- بسته شدن با بند (ضامنی): این نوع کوله‌پشتی‌ها به دور دهانه کوله پشتی یک بند تعبیه شده است که با کشیدن بند از دو طرف بسته می‌شود. این نوع از کوله‌پشتی‌ها به دلیل راحت بودن و قابل دسترس بودن وسایل، محبوب‌ترین بین کاربران هستند.

کوله‌پشتی‌های ضامنی

کوله‌پشتی‌ ضامنی

3- بسته شدن با زیپ: در این نوع معمولا یک زیب بزرگ برای بسته شدن کوله پشتی در قسمت بالای کوله‌نصب شده است. از مزیت این روش امنیت بالای آن می‌باشد.

کوله‌پشتی زیپی

کوله‌پشتی زیپی

کوله‌پشتی های نوع دوم محبوب‌تر هستند.این امر برای بارگیری اصلی مورد توجه قرار دارد. هرچند برای امکانات دیگر مثل جیب های کناری، گزینه جیب های زیپ‌دار با زیپ بزرگ بسیار قابل توجه است.

بند ها

بند های شانه‌ای

بدون شک این بندها مقداری از وزن کلی را در خود جای می‌دهند. راحت بودن بند‌ها ارتباط مستقیمی با راحت بودن کوله‌پشتی دارد. چرا که بند مناسب می‌توان فشار را کم کند. کاربر میتواند با تنظیم کردن این بند‌ها، کوله را متناسب قالب بدن خود محکم کند.

بندهای شانه‌ای کوله‌پشتی

بندهای شانه‌ای کوله‌پشتی

بند های سینه

بند های که بر روی سینه دو بند اصلی را به هم قفل می‌کند، باعث می‌شود تا کوله‌پشتی در طول مسیر کتر تکان بخورد. به نحوی به راحتی کوله پشتی کمک می‌کند. و حتی برای نگهداری عینک و کیف آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بند بالای سینه

بند بالای سینه

بند‌های کمری

داشتن بند کمری برای متعادل کردن وزن کلی بار بر روی بدن بسیار مهم است. بند کمری دارای دو گیره که داخل هم قفل می‌شوند است که با بستن آن به دور کمر ، می‌توان تعادل وزن را به وجود آورد.

بند کمری کوله‌پشتی

بند کمری کوله‌پشتی

تعداد جیب

هیچ چیز آزار دهنده تر از یک کوله پشتی معمولی نیست که فقط از بالا باز شود به این معنی که هربار که به چیزی احتیاج دارید باید کوله‌را زمین بگذارید و از بین وسایل داخل کوله‌پشتی به دنبال وسیله مورد نظر بگردید.

جیب های این مشکل را کاهش می دهد. به شما امکان می دهد بخش های خاصی از کوله پشتی سفر خود را به موارد خاص (مانند لباس ، لوازم آرایش ، گذرنامه و پول) برای دسترسی آسان تخصیص دهید. بهترین جیب، یک جیب زیپ‌دار شکل U است زیرا این امکان دسترسی آسان را فراهم می کند.

جای قمقمه

اینکه کنار لوله‌پشتی جای برای قرار دهی قمقمه وجود داشته باشد بسیار مهم است. کوهنورد در طول مسیر بدون اینکه کوله را زمین بگذارد وقت احساس تشنگی کرد، بدون توقف می‌تواند قمقمه را بردارد.

 

معرفی چند نمونه از بهترین کوله پشتی‌های مخصوص کوهنوردی و کمپینگ موجود در بازار

کوله پشتی کوهنوردی دیوتر مدل Speedlite

این کوله‌پشتی ساخت کارخانه دیوتر آلمان می‌باشد. این مدل کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی یک روزه است. جنس آن از برزنت و پلی استر بوده و ظرفیت های 10، 15، و 20 لیتری دارد.

نقاط قوت
  • سایز مناسب
  • کیفیت ساخت بالا
  • شیک و جمع و جور
  • جدا شدن بند های کمری برای استفاده روزمره
  • محفظه مخصوص لوازم خیس
  • دارای جای لوله آشامیدنی
  • کمربند راحت مطابق آناتومی بدن و قابل تنظیم
نقاط ضعف
  • تعداد جیب کم
  • نداشتن کاور باران
  • عدم مقاومت در برابر ضربه

کوله پشتی سفری ۴۰ لیتری آسپری مدل Farpoint 40 Jasper

این کوله‌پشتی با ظرفیت 40 لیتر مناسب کوهنوردی یک الی ۳ شب  می‌باشد. یک کوله‌پشتی مقاوم در برابر ضربه و از جنس پارچه با سه حالت حمل رودوشی، دستی و تک بندی است که حس یک کوهنوردی راحت را برای شما به وجود می‌آورد.

برخلاف قابل شستشو بودن آن یکی از ایرادهای که این کوله ‌پشتی دارد، عدم به همراه داشتن کاور ضد باران است. نحوه بسته شدن آن زیپی است. روی کوله‌پشتی دو جای مناسب قرار دادن دستکش وجود دارد.

کوله پشتی کوهنوردی ۲۲ لیتری آسپری مدل تلون ۲۲

اندازه آسپری تلون 22 برای یک روز تابستانی بسیار مناسب است ، فضای کافی دارد ، و همچنین در طرح های خاص مردانه و زنانه ارائه شده است. برای پیاده روی های کوتاه ، مسافرت و استفاده روزمره ، Talon 22 یک انتخاب خوب است.

برای پیاده روی های طولانی‌تر یا حمل بار سنگین‌تر ، ما Osprey Stratos 33 را پیشنهاد می‌دهیم.

همچنین برند آسپری در مدل تلون ظرفیت های 11، 22، 33، 44 را نیز تولید کرده است. برای مصارف دیگر با توجه به طولانی‌تر شدن زمان کوهنوردی می‌توان ظرفیت بالاتر این مدل را نیز خریداری کرد.

مدل های آسپری تلون 22 و 44 از جنس چرم بوده و مدل 11 و 33 از جنس پارچه می‌باشند. نحوه باز شدن تلون 11 و 22 زیپ و تلون 33 و 44 ضامنی می‌باشد.

فرق بین آسپری تلون 22 در نحوه حمل دوبندی در برابر حمل رو‌دوشی برای مدل های دیگر است.

کوله پشتی کوهنوردی ۵۰ لیتری آسپری مدل اورا ۵۰ AG سایز WS | WM

یک کوله‌پشتی با طراحی اختصاصی برای بانوان بسیار مقاوم و کاربردی می‌باشد. از خصوصیات بارز این مدل می‌توان به احساس راحتی فوق‌العاده، مجموعه‌ای قدرتمند با حجم کم و سبک برای شب‌مانی‌ها یا سفرهای چند روزه اشاره کرد. سایر امکانات شامل: قابل تنظیم براساس طول لگن کاربر، امکان دسترسی و بارگذاری کوله از قسمت بالا و زیپ‌ پایین، محفظه ویژه کیسه خواب با جداکننده در قسمت داخل و … می‌باشد.

مقرون به صرفه

کوله پشتی کوهنوردی 60 لیتری فیرو

اگر دنبال یک کوله پشتی ارزان و خوب می‌گردید این مدل مناسب شماست. ظرفیت این کوله پشتی 60 لیتر است و اگر برای سفر دو الی چند روز عازم کوه هستید می توانید وسایل های مورد نیاز خود از قبیل زیرانداز کوهنوردی، کفش کوهنوردی، مواد غذایی و … را به راحتی درون آن جای بدهید.

مقرون به صرفه

کوله پشتی کوهنوردی 65 لیتری فیرو

این مدل هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است هم دارای کیفیت بالایی نیز است. این مدل ۶۵ لیتری را در سفرهای چند روزه می‌توانید به همراه ببرید و نگران سنگینی وسایل خود نباشید. جادار بودن این کوله نقطه مثبت آن است.

کوله پشتی کوهنوردی آسپری ۶۵ لیتری مدل اتموس ۶۵ AG

این مدل یک کوله‌پشتی مناسب برای کوهنوردی ۳ الی ۵ شب با امکانات خاص است. با ظرفیت 65 لیتر دارای چند قالب کوچک، متوسط و بزرگ می‌باشد. محدوده بار مجاز در این مدل 22 – 14 کیلوگرم می‌باشد.

از خصوصیات بارز آن می‌توان به تعداد جیب‌های زیاد و دارای مجموعه ای قدرتمند با جیب های اضافی در جلو و بندهای قابل جدا شدن برای شب مانی ها یا سفرهای هفتگی اشاره کرد.

دارای سه رنگ سورمه‌ای، قرمز و خاکستری می‌باشد. و می‌توان به آن کیسه آب 3 لیتری نیز افزود.

سخن آخر

با یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب به دل طبیعت بروید و فارغ از وسایلی که به همراه دارید از طبیعت و سفر خود لذت ببرید. داشتن یک کوله مناسب می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های شما در کوهنوردی را کاهش دهد. مدل‌هایی معرفی شده از بهترین کوله های توصیه شده توسط کوهنوران حرفه ای هستند. امیدوارم مدل های معرفی شده به عنوان یک همراه خوب در سفر همراهتان باشد.

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
2 نظر