امروز10 فروردین 1403

همه چیز درباره ps5؛ غول تازه وارد کنسول‌های سونی

کنسول بازی سونی ps5
4/5 - (4 امتیاز)

مجموعه کنسول بازی سونی مدل PlayStatio 5

مدت زیادی از معرفی کنسول بازی سونی ps5، جدیدترین ره آور غول تکنولوژی سونی به دنیا نمی‌گذرد؛ اما همین زمان کوتاه کافی بود تا نشانه‌هایی از ارتقا و بهبود کیفیت را در طراحی خارجی تا جز به جز پردازنده و ویژگی‌های نرم افزاری این دستگاه ببینیم. حتی طراحی جسورانه بدنه پلی استیشن 5 که به نظر می‌رسيد از همان ابتدا كاربران را نااميد كند با بازخوردهاي مثبتي از سوي گيمرها روبرو شد.

در نسل جديد كنسول‌هاي سوني شاهد تغييرات و تحولات چشمگيري بوده‌ايم و این مهم بيانگر جهش بزرگي در ps5 نسبت به ps4 و نسل‌هاي پيشين است.  پردازنده اصلي و گرافيكي و تغييرات دسته‌ها و فناوري‌هاي صوتي به كار رفته در اين محصول نويدبخش تغييرات قابل توجهي به كاربران است.

اگر قصد تعويض كنسول بازي خود را داريد يا قرار است به تازگي به جمع گيمرهاي سوني ببيونديد همراه ما باشيد. در راهنماي امروز به نظر لايه‌هاي پنهانی از اين كنسول تازه وارد و ويزگي‌هاي اختصاصي نرم افزاري و سخت افزاري را با عاشقان پلي استيشن به اشتراك مي‌گذاريم.

طراحي بدنه پلي استيشن 5: پادشاه نسل نهم سوني

طراحي ظاهري ps5 بحث برانگيزترين موضوعي بود كه قبل از معرفي نسل جديد سوني در شبكه‌هاي اجتماعي و بعد از رونمايي مطرح شد. مهم‌ترين تغييري كه در اين محصول مي‌بينيم طراحي بزرگ‌تر نسبت به ساير محصولات پيشين بازار است. پلي استيشن 5 بسيار بزرگ‌تر از نسل قبلي است و اين شوك بزرگي به گيمرها بود؛ چون علاوه بر فضاي بزرگ‌تر باید از قابلیت تبادل هوای مناسب در سطح بدنه محصول مطمئن می‌شدند.

اما شاید مهم‌ترین تغییری که در طراحی بدنه این کنسول می‌بینیم امکان قرارگیری در دو حالت عمودی و افقی باشد. بنابراین می‌توانید کنسول را در هر دو حالت بسته به فضایی که در اختیار دارید نصب کنید و از زیبایی بدنه آن لذت ببرید.

اما بعد از بدنه اصلی دستگاه نوبت به کنترل‌های بازی می‌رسد؛ کنترلر یا همان دسته‌هایی که  این بار شوک دوگانه را به صورت هوشمند به دست بازیکن منتقل می‌کنند. از طرفی پورت USB تیپ C در دسته‌ها باعث شده تا سرعت شارژ رسانی دسته‌ها نسبت به دسته‌های پلی استیشن 4 بالاتر باشد.

درباره فناوری Boost پلی  استیشن 5 چه می‌دانید؟

برای بازی‌هایی که نرخ اجرای ثابتی ندارند و نوسان آن‌ها بالا است سونی جهت افزایش بازدهی فناوری Boost Mode را معرفی کرده است. این فناوری یکی از اقدامات مفید سونی در جهت ارتقای قابلیت‌های گرافیکی کنسول بود. طوری که سونی به جای این که یک فرکانس خاص و یکنواخت را برای اجرای بازی‌ها مختلف اختصاص دهد، توان یکنواختی را در نظر می‌گیرد و اجازه می‌دهد فرکانس بازی بر اساس گرافیکی که در آن به کار رفته متغیر باشد.

در تنظیم این قابلیت دو پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی دستگاه با فناوری SmartShift دخیل هستند. به نظر می‌رسد با پلی استیشن 5 می‌توانیم شاهد اجرای فرکانس‌های بسیار بالاتری در گیم‌های خاص باشیم؛ فراتر از پیش بینی‌هایمان قبل از رونمایی نسل نهم کنسول‌های بازی سونی!

نگاهی به مشخصات فنی کنسول ps5

پلی استیشن 5 از پردازنده هشت هسته‌ای ذن 2 با با فرکانس متغیر ( فناوری بوست هوشمند) بهره می‌برد. این کنسول به 16 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 مجهز است و میزان حافظه داخلی آن به 825  گیگابایت از نوع SSD می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های چشمگیر پلی استیشن 5 قابلیت اجرای بازی‌هایی با کیفیت 8K است. تکنیک نورپردازی به کار برده شده در کنسول جدید سونی کیفیت تصاویر و ویدیوهای خروجی را بهبود می‌بخشد و همین قابلیت کمک می‌کند تا همه چیز شبیه به دنیای واقعی پیاده سازی شود.

بخش دیگر سازوکار سخت افزاری و فنی پلی استیشن 5 به مدیریت گرمای تولید شده در دستگاه برمی‌گردد. مدیریت حرارتی از دو جهت حائز اهمیت است: اول طراحی بدنه دستگاه که به صورت عمودی روی سطوح قرار می‌گیرد و بخش بعدی گرمایی که به واسطه استفاده از CPU و پردازنده‌های گرافیکی مدرن ایجاد می‌شود.

مهندسان سونی به این چالش با دید تخصصی نگاه کرده‌اند و هیت سینک و تجهیزات خنک کننده با سیستم جدید و موثرتری در این کنسول به کار گرفته شده‌اند. البته این موضوع نباید باعث شود تصور کنید ps5 ضد حرارت است و هرگز بیش از حد گرم نمی‌شود!

سازگاري ps5 با بازي‌هاي كنسول‌هاي قديمي

در نسل جديد كنسول سوني از عناوين پرطرفدار و متعددي از بازي‌هاي ps4 پشتيباني مي‎شود. حتي بازي‌هاي PlayStation VR نيز نيز به خوبي با پلي استيشن 5 قابل اجرا هستند. یکی از قابلیت‌هایی که ادامه بازی‌ها را روی ps5 تسهیل کرده امکان ذخیره سازی بازی‌های دیجیتالی کنسول PS4 و انتقال آن‌ها از طریق کابل به پلی استیشن 5 است.

خرید پلی استیشن 5: نسخه دیجیتالی یا استاندارد؟

نسل جدید کنسول‌های سونی از نظر طراحی ظاهری و نوع درایو نوری که در آن‌ها به کار رفته در دو مدل دیجیتالی و استاندارد عرضه می‌شوند. با این حال از نظر سخت افزاری هیچ تفاوت دیگری بین این دو نسخه نمی‌بینیم. حال این سوال پیش می‌آید که بودجه‌اي كه در نظر گرفته‌ايم را براي خريد كدام نسخه صرف كنيم؟

در نسخه ديجيتالي درايو نوري حذف شده و به همين دليل شاهد طراحي يكپارچه و باریک‌تري در كنسول‌هاي ديجيتالي هستيم. از آنجايي كه اكثر بازي‌هاي پرطرفدار امروزي با گرافيك و حجم بالايي عرضه مي‌شوند درايو نوري در ساختار بسياري از كنسول‌هاي بازي بلااستفاده شده است؛ چرا كه كاربران محتوا مورد نياز خود را به صورت اينترنتي دريافت مي‌كنند و فايلي در دیسک بلوری ذخیره سازی نمي‌شود.

از طرف ديگر نسخه‌هاي استاندارد به واسطه برخورداري از دیسک نوري امكان تجربه بازي‌هاي نسل پيشين نظير پلي استيشن 4 را براي كاربران فراهم مي‌كنند. بنابراين مي‌توانيد نسخه فيزيكي بازي‌ها را خريداري و روي پلي استيشن 5 نسخه استاندارد تجربه كنيد.

اگر قصد داريد بازي‌هايي كه قبلا با PS4 تجربه مي‌كرديد را روي ps5 نيز امتحان كنيد پيشنهاد ما خريد نسخه استاندارد است. اما نسخه استاندارد به مراتب قيمت بالاتري نسبت به نسخه ديجيتالي دارد. از طرفي بايد به سرعت اينترنت و امكان دانلود سريع بازي‌ها نيز دقت كنيد. نسخه ديجيتالي پلي استيشن و اجراي قوی بي‌ها منوط به بستر اينترنتي با كيفيت و سريع است كه بايد در اختيار داشته باشيد.

پلی استیشن 5 تا چه اندازه ارزش خرید دارد؟

همه چیز از جمله پردازنده اصلی و گرافیکی در پلی استیشن 5 ارتقا یافته‌اند. یکی از قوی‌ترین پردازنده‍ای پرفروش رایزن در پلی استیشن 5 به کار برده شده و همه چیز از جمله هوش مصنوعی، فیزیک و توان و سرعت نهایی کنسول جدید سونی قوی‌تر از مدل‌های پیشین هستند.

سونی از تغییرات سخت افزاری نظیر کنترلر را نیز غافل نبوده و سنسور به کار رفته در دکمه‌ها حتی به میزان فشاری که با انگشت وارد می‌کنید حساس است. بنابراین تجربه کاربری تا حد زیادی به شکل یک واقعیت افزوده در دنیای واقعی تجلی می‌یابد.

سخن آخر

معرفی ps5 تحول مهمی در صنعت بازی‌های کنسولی دنیا به شمار می‌رود. طراحی ظاهری، پردازنده اصلی، حافظه داخلی، رم و فناوری‌های به کار رفته در کنسول ps5 همزمان نوسازی شده و ارتقا یافته‌اند.

پلی استیشن 5 در دو ورژن دیجیتال و استاندارد عرضه شده است. در نسخه دیجیتالی که قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های استاندارد پلی استیشن 5 دارد درایو نوری حذف شده است. ضمن این که ps5 از اکثر بازی‌هایی که روی پلی استیشن 4 و نسخه VR قابل اجرا بودند پشتیبانی می‌کند.

مجموعه کنسول بازی سونی مدل PlayStatio 5

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
1 نظر