امروز01 اردیبهشت 1403

راهنمای خرید بهترین سماور برقی + معرفی 10 مدل محبوب در بازار

بهترین سماور برقی
5/5 - (2 امتیاز)

با وجود طعم نوشیدنی‌هایی که به واسطه اقسام مختلف قهوه ساز و اسپرسو ساز تجربه می‌کنیم، چای همچنان جایگاه ویژه‌ای نزد خانواده‌های ایرانی دارد. روش‌های تهیه چای متنوع است. از کتری و قوری گرفته تا چای سازهایی که با برق کار می‌کنند و مخالفان و موافقان خود را دارند. اما در این بین انواع بهترین سماور برقی به عنوان نسل جدید سماورهای قدیمی از محبوبیت خاصی برخوردارند.

سماورهای برقی جدیدترین وسایلی هستند که با انواع کتری برقی و چای ساز رقابت می‌کنند. اولین موضوع جوش آمدن و تهیه چای در کوتاه‌ترین زمان ممکن است که باعث می‌شود کارایی مشابهی با چای سازها داشته باشند. ضمن این که طعم و عطر چای در سماورهای برقی تغییر نمی‌کند و می‌توانید اصالت طعم چای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجربه کنید.

اگر به دنبال یک مجموعه کامل برای تهیه سریع آب جوشیده و چای هستید انواع سماور برقی از بهترین ابزارها برای تهیه و گرم نگهداری نوشیدنی‌های گرم نظیر چای هستند. در راهنمای خرید امروز به‌نظر نگاهی بر امکانات سماور برقی، فاکتورهای ضروری در خرید و بهترین نمونه‌های بازار داریم. همراه ما بمانید.

مدل محبوب

سماور برقی پلان مدل 6110 ظرفیت 6 لیتر

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 6 لیتر
  • جنس بدنه از برنج
  • دارای دارای ترموستات هیدرولیک حساس
  • آبکاری با پوشش طلای 24 عیار در مدل طلایی

سماور برقی پلان مدل 6110 از برندهای قدیمی سماور است که با توان بالایی طراحی می‌شود. این محصول ظرفیت بالایی نسبت به مدل‌های شیشه‌ای استیل دارد. ضمن این که ترموستات هیدرولیک حساس کنترل دمای آب آن باعث شده تا با محصول ایمنی روبرو باشیم که کارایی بالایی دارد.

سماور برقی تکنو مدل Te-912

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 2.5 لیتر
  • جنس بدنه از شیشه، پلاستیک و استیل
  • دارای ترموستات و سیستم قطع خودکار

سماور برقی تکنو مدل Te-912 ظرفیت 1 تا 5 لیتر آب را دارد. بدنه این محصول از استیل و شیشه طراحی شده و می‌توانید به طور مستقیم سطح آب در حال جوش را در حین کارکرد دستگاه بررسی کنید.

این محصول به پایه ضد لغزش مجهز بوده و همراه با یک قوری عرضه می‌شود.

سماور برقی میگل مدل GTS302 گنجایش 3 لیتر

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 3 لیتر
  • جنس بدنه از پیرکس و استیل
  • دارای عملکرد محافظ در برابر گرمای بیش از حد و کتری بدون آب
  • سماور همراه با قوری پیرکس

سماور برقی میگل مدل GTS302 با توان 1500 وات طراحی شده و ظرفیت آب آن برای خانوار 4 تا 6 نفره کافی خواهد بود. این محصول از یک ترموستات بهره می‌برد که به خاموش شدن خودکار آن به محض به جوش آمدن آب کمک می‌کند.

در جلوی این محصول یک سینی مخصوص طراحی شده که با پایه‌های ضد لرزشی که دارد برای جمع آوری قطرات آب استفاده می‌شود.

سماور برقی یورولوکس مدل EU-TT2880TGG

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 3 لیتر
  • جنس بدنه از پلاستیک و استیل ضد زنگ
  • محافظت در برابر جوشیدن بدون آب و گرمای بیش از حد
  • سماور همراه با قوری دارای فیلتر تفاله گیر استیل

سماور برقی یورولوکس مدل EU-TT2880TGG با ظرفیت 3 لیتر و  یک قوری همراه با تفاله گیر طراحی شده است. یکی از مزایای این مدل درجه بندی حرفه‌ای روی شیشه خارجی است که میزان آب را بر حسب تعداد فنجان‌ها نشان می‌دهد.

جلوی این سماور یک پد یا سینی برای جمع آوری قطرات اضافی آب طراحی شده است.

سماور برقی جانتک مدل 1200

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 3.2 لیتر
  • جنس بدنه از پلاستیک و شیشه
  • قابلیت قطع شدن خودکار زمان تمام شدن آب
  • سماور همراه با قوری دارای تفاله گیر چای

سماور برقی جانتک مدل 1200 علاوه بر استحکام بالای بدنه وزن سبکی دارد. پایه‌های این محصول ضد لغزش بوده و تکنولوژی به کار رفته در آن به قطع خودکار حرارت به محض بالا رفتن دمای آب کمک می‌کند.

توان این محصول 1500 وات بوده که برای جوش آوردن آب تنها در چند دقیقه کافی است.

سماور برقی فلر مدل TS301

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 3 لیتر
  • جنس بدنه از شیشه
  • دارای عملکرد محافظ در برابر گرمای بیش از حد و کتری بدون آب
  • سماور همراه با قوری پیرکس

سماور برقی فلر مدل TS301 علاوه بر طراحی زیبا نشانگرهای کاربردی و مناسبی دارد. به این شکل که چراغ‌های نشانگر آبی هنگام گرم نگهداری روشن می‌شوند و چراغ قرمز هنگام جوش‌آوری نمایان است.

یکی از تفاوت‌های اصلی سماور فلز قابلیت اعلان صوتی برای کلید خاموش و روشن یا گرم نگهداری مایعات است. در مجموع این مدل را از نظر طراحی و امکانات جانبی نظیر نشانگرها ایده آل ارزیابی می‌کنیم.

سماور برقی مدل Pro2 گنجایش 20 لیتر

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 20 لیتر
  • جنس بدنه از استیل دو جداره
  • دارای قطع کن خودکار درجه حرارت

برای مصارف صنعتی و گسترده‌تر سماورهای برقی بزرگ‌تری نیاز است که در مدت زمان کوتاهی آب را به جوش آورد. سماور برقی مدل Pro2 با ظرفیت بالا و 20 لیتر برای استفاده در مراسم‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مصارف صنعتی طراحی شده است.

سماور برقی مونوتک مدل 81 گنجایش 3لیتر

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 2.5 لیتر
  • جنس بدنه از پلاستیک
  • دارای ترموستات
  • سماور همراه با قوری چینی

سماور برقی مونوتک مدل 81 محصولی ایمن برای جوش آوری و گرم نگهداری چای است. این مدل از مدل‌های محدود بازار بوده که با قوری چینی بزرگ عرضه می‌شود. ظرفیت این سماور 2.5 لیتر است که برای خانوار 4 تا 6 نفر مناسب به نظر می‌رسد.

سماور برقی فوما مدل 1798 ظرفیت 3.2 لیتر

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 3.2 لیتر
  • جنس بدنه از پلاستیک و شیشه
  • دارای ترموستات گرم نگهداری
  • سماور همراه با قوری شیشه‌ای با تفاله گیر

سماور برقی فوما مدل 1798 یکی از سبک‌ترین مدل‌های بازار بوده که از جنس شیشه و پلاستیک طراحی شده است. توان موتور این دستگاه 1800 و نسبتا بالا است که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی آب را به به جوش آورد. ضمن این که در سطح جلویی دستگاه یک محفظه متخلخل برای جمع آوری قطرات آب در نظر گرفته شده است.

سماور برقی کالوات مدل HA110S

مشخصات محصول

  • ظرفیت سماور 3.2 لیتر
  • جنس بدنه از پلاستیک و شیشه
  • دارای ترموستات
  • سماور همراه با قوری دارای فیلتر تفاله از جنس استیل ضد زنگ

سماور برقی کالوات مدل HA110S با توان 2000 وات و وزن فوق سبک 1.5 کیلوگرم طراحی شده است. یکی از تفاوت‌های این محصول با مدل‌های مشابه بازار وجود عقربه‌هایی است که به صورت آنالوگ دمای آب را روی بدنه نمایش می‌دهند. این موضوع برای آن دسته از افرادی که به صورت دائمی به آب جوش، ولرم یا گرم با دمای مشخصی نیاز دارند مناسب خواهد بود.

آشنایی با مکانیسم سماور برقی و ساختار آن

چیزی که باعث می‌شود انواع سماور برقی نسبت به مدل‌های معمولی کتری قوی متفاوت باشد ترموستات آن‌ها است. سماورهای برقی از یک مخزن نسبتا بزرگ‌، درپوش، شیر آب، دسته و پوشش‌هایی تشکیل شده‌اند که با برق کار می‌کنند. مشابه با انواع لوازم برقی نظیر بخاری برقی، مکانیسم عمل این سماورها هم بر اساس داغ شدن المنت و توزیع حرارت در سطح مایعات است.

همانطور که گفته شد سیستم ترموستات یا قطعی و وصلی خودکار سماورهای برقی به تامین حرارت آب و گرم نگهداری آن کمک می‌کند. به این شکل که وقتی حرارت آب بالا می‌رود گرمای المنت باعث گرم شدن بخشی از ترموستات می‌شود. همین گرم شدن منجر به جدا شدن المنت‌های گرمازا و خاموش شدن سماور می‌شود.

همین مکانیسم ساده باعث می‌شود تا به محض پایین آمدن دمای آب سماور به صورت خودکار گرم نگهداری را ادامه دهد و چای سرد نشود.

طعم چای در سماور برقی چطور است؟

خیلی از کسانی که اهل نوشیدن چای به صورت روزانه هستند معتقدند چای سازها به دلیل این که با سیستم متفاوتی کار می‌کنند طعم نهایی چای در آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند. همین موضوع درباره انواع سماور برقی هم مطرح می‌شود.

حقیقت این است که استفاده از مدل‌های کتری و سماور برقی بیش‌تر به سبب تسریع جوش آوردن و ایمنی بالای بدنه تا این حد مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفتند. بدنه استیل یا پلاستیکی انواع سماور برقی تاثیری در طعم و مزه چای ندارد و بنابراین خیلی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از سماور برقی استفاده کنند.

با وجود طعم بهتر انواع چای و دمنوش که با سماور برقی تجربه می‌کنیم همچنان نقاط ضعفی در این محصولات وجود دارد. سماورها به خصوص مدل‌هایی که با قوری عرضه می‌شوند قیمت بالاتری نسبت به انواع چای ساز، قوری کتری و کتری برقی دارند. ضمن این که سماور ثابت است و قابلیت جا به جایی ندارد. در حالی که می‌توانید مدل‌های دیگر نظیر کتری برقی را به سادگی حمل و نقل و حتی در طول سفر استفاده کنید.

فاکتورهایی که در خرید سماور برقی باید بدانید

سماورهای برقی گران قیمت‌تر از مدل‌های معمولی هستند و قابلیت‌های بیش‌تری دارند. بنابراین قبل از خرید باید ویژگی‌های دستگاه از بدنه و دستگیره را تا توان مصرفی بررسی کنید.

 ظرفیت سماور برقی برای استفاده روزمره

مدل‌های برقی خانگی ظرفیت محدودی از 3 تا 6 لیتر دارند. با این حال مدل‌های برقی بزرگ‌تر که برای مصارف غیر خانگی به کار برده می‌شوند تا 20 لیتر هم گنجایش آب دارند. ممکن است بدنه سماور برقی بزرگ‌تر از گنجایش آبی که در آن می‌ریزید به نظر برسد. علت هم به نشانگر میزان آب مربوط می‌شود و نباید کل مخزن را با مقدار زیادی آب پر کنید.

بررسی نشانگرهای کنترلی سماور برقی

مدل‌های مختلف سماور برقی دارای نشانگر LED جلوی بدنه هستند که با کلید خاموش و روشن دستگاه تغییر می‌کنند. این نشانگر باید به اندازه کافی روشن و بزرگ باشد تا حتی در صورت خاموش بودن محیط اطراف بتوانید از وضعیت دستگاه مطلع شوید.

اکثر مدل‌های بازار دو نشانگر روی دستگاه دارند که حالت آماده به کار، در حال جوشیدن یا آماده به مصرف را با رنگ سبز و زرد نشان می‌دهند. برخی از مدل‌ها هم امکانات محدودتری دارند و ممکن است روی بدنه تنها یک پیچ گردان برای تنظیم حرارت ببینید.

نشانگر میزان آب داخل سماور

برخی از مدل‌ها با بدنه شیشه‌ای پلاستیکی طراحی می‌شوند. بنابراین می‌توانید حجمی از آب داخل مخزن را که در حال آماده سازی مشاهده کنید. در صورتی که پلاستیک بدنه غیر شفاف باشد و حجم داخلی مشخص نباشد معمولا یک نوار مدرج روی بدنه طراحی می‌کنند. با این نوار نشانگر حداکثر و حداقل حجم قابل تحمل دستگاه را هم مشاهده می‌کنید.

پایه‌های دستگاه و طراحی بدنه

جنس بدنه مدل‌های مختلف بازار از پیرکس، شیشه معمولی، پلاستیک، استیل یا تلفیقی از آن‌ها است. یکی از بخش‌های مهم در بدنه سماورهای برقی پایه ضد لرزش آن‌ها است. بخش بعدی زیره پلاستیکی است که دقیقا زیر شیر آب قرار می‌گیرد تا بتوانید فنجان، لیوان، کاسه یا هر وسیله مشابه دیگر را زیر سماور قرار دهید؛ بدون آن که روی سطح لیز بخورد.

دقت کنید طراحی بدنه سماورها با هم متفاوت است. اگر مایل هستید از قوری جداگانه برای سماور استفاده کنید حتما قبل از خرید اندازه دریچه را برای قرارگیری قوری بررسی کنید.

سخن آخر

بهترین سماور برقی جایگزین مدل‌های گازی و ذغالی قدیمی هستند. اخیرا مدل‌هایی در بازار عرضه شده‌اند که قادر هستند در مدت زمان بسیار کوتاهی و مشابه با انواع چای ساز روند تهیه چای را تسریع کنند.

در خرید سماورها به جنس بدنه و مخزن، نشانگر آب، پایه‌های دستگاه و ظرفیت آن توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر