امروز29 اسفند 1402

لیست قیمت لپ تاپ استوک (گیمینگ / مهندسی / رندرینگ)

همه ما به محض شنیدن کالای استوک به یاد محصولات دست دومی می‌افتیم که احتمالا خرید آن‌ها مایه دردسر باشد. اما یک کالا استوک مثل لپ تاپ استوک ارزان لزوما دست دوم کارکرده یا در حد نو نیست و یک کالا نو و صفر هم می‌تواند استوک باشد!

اگر گشت و گذاری در بازار لپ تاپ‌های دست دوم داشته باشید به وفور لپ تاپ‌هایی را پشت ویترین می‌بینید که فروشندگان آن‌ها را به عنوان استوک عرضه می‌کنند. اگرچه در کشور ما اکثر مردم به خاطر کارکرد و دست دوم بودن یک محصول به دنبال نمونه استوک می‌روند اما لپ تاپ‌های استوک در دنیا با اهداف دیگری به فروش می‌رسند و معمولا صفر هستند.

اگر سری به صفحه قیمت لپ تاپ بزنید و قیمت‌های روز را ببینید که قیمت مدل‌های موجود در بازار سر به فلک کشیده، خرید مدل‌های استوک از هر نظر به صرفه‌تر خواهد بود. اگر به دنبال مدل‌های اقتصادی و ارزان قیمت‌تر با کارکرد رضایت بخش هستید همراه راهنمای امروز به‌نظر بمانید. بعد از این مطلب متوجه تفاوت‌های مدل‌های استوک با دست دوم و مزایای آن‌ها خواهید شد.


  • مدل و مشخصات
    خرید

لپ تاپ استوک چیست؟

خود کلمه «استوک» واژه‌ای انگلیسی و تخصصی در حوزه تجارت است و همان طور که گفتیم به اشتباه به عنوان جنس دست دوم در ایران استفاده می‌شود.

اما فکر می‌کنید لپ تاپ استوک چه فرقی با مدل‌های دست دوم داشته باشد؟

همه برندها و مراکزی که لپ تاپ‌ها را عرضه می‌کنند بازه زمانی مشخصی برای فروش و عرضه محصولات خود دارند. به عنوان مثال یک لپ تاپ تولید سال 2017 به مدت یک سال ترند بازار محسوب می‌شود. اما بعد از آن و با عرضه مدل‌های جدیدتر این محصول در انبار تولید کننده باقی می‌ماند. تا جایی که تاب رقابت با مدل‌های بازار را ندارد و از رده خارج می‌شود.

لپ تاپ استوک; میان رده‌ای که کارکرده نیست!

در شرایطی که محصولات صفر اما خارج از رده در انبار شرکت‌ها باقی می‌مانند، آن برند برای فروش محصول خود به عنوان کالا استوک اقدام می‌کند. این فروش ممکن است به هر دلیلی مثل تامین نقدینگی برای شرکت صورت گیرد؛ اما این وسط خریدار است که بیش‌ترین سود را از خرید کالا استوک و کارنکرده که تا چندی قبل بهترین مدل بازار بود می‌برد.

وقتی لپ‌تاپ‌ها برای فروش با عنوان استوک معرفی می‌شوند، خریداران فروشگاه‌های مختلف این محصولات را با قیمت بسیار پاینتر از قیمت اصلی خریداری می‌کنند و در فروشگاه خود به فروش می‌رسانند. به همین دلیل است که لپ تاپ استوک ارزان قیمت تر به فروش می‌رسد. پس ارزان بودن این محصولات دلیل بر دست دوم بودن یا بی کیفیت بودن آنها نیست.

اما چرا برخی افراد به کالا استوک بی اعتماد هستند؟

همانطور که گفتیم کالا استوک کارکرده نیست. شما می‌توانید بهترین مدل‌های لپ تاپ گیمینگ را میان محصولات استوک گیمینگ جستجو کند و به اندازه مدل‌های جدید بازار هم کار کند. اما دلیلی که برای بی اعتمادی برخی از کاربران نسبت به مدل‌های استوک وجود دارد روی دیگر این قضیه است.

به جز کالاهایی که به دلیل عدم خرید انبار می‌شوند، کارخانه‌ها و فروشندگان امکان مرجوع کردن کالاها را تحت شرایط خاص گارانتی محصول فراهم می‌کنند. بنابراین کالا در هر صورت توسط کاربر جعبه گشایی می‌شود و به هر دلیلی بعد از چند روز به کارخانه عودت داده می‌شود.

حالا کارخانه با بررسی سلامت کالا اقدام به پس گرفتن لپ تاپ می‌کند و آن مدل را به انبار برمی‌گرداند. از آن جایی که این محصولات در هر صورت جعبه گشایی شدند و یک بار مورد استفاده قرار گرفتند در لیست کامپیوترهای قابل حمل استوک قرار می‌گیرند.

بنابراین اگر قرار باشد یک جمع بندی داشته باشیم، در سراسر دنیا مدل‌های ارزان قیمت و باکیفیت لپ تاپ با ویژگی‌های زیر به عنوان استوک به فروش می‌رسند:

  • لپ تاپ‌هایی که به هر دلیلی مورد استقبال قرار نگرفتند و در انبار شرکت‌ها باقی ماندند. فصل خرید این لپ تاپ‌ها معمولا گذشته و با توجه به عرضه مدل‌های جدیدتر مشتری زیادی ندارند.
  • قیمت مدل‌های استوک نسبت به قیمت اولیه در زمان عرضه پایین‌تر است. این موضوع به رویکرد و سیاست‌های کارخانه‌ها مربوط می‌شود که معمولا محصولات استوک خود را در قالب حراج به فروش می‌رسانند.
  • لپ تاپ‌هایی که شامل شرایط عودت کالا به فروشنده هستند در زمره مدل‌های استوک قرار می‌گیرند. عرضه کننده معمولا لپ تاپ بدون کارتن را جمع آوری و به عنوان استوک و با قیمت کم‌تر به فروش می‌رساند.

خرید لپ تاپ استوک چه مزایایی برای خریدار دارد؟

اطلاع رسانی اشتباه باعث شده تا با دیدن تبلیغاتی مثل فروش لپ تاپ استوک گیمینگ ارزان تصور کنیم در حال خرید یک محصول کارکرده هستیم که معلوم نیست چه بلایی سر آن آمده است! اما کالا استوک می‌تواند یک مدل دست نخورده یا با کم‌ترین میزان کارکرد توسط مشتریان باشد که فقط دو سه سال از عرضه آن‌ها در بازار گذشته است.

تنها تفاوتی که باعث می‌شود مدل‌های استوک ارزان قیمت‌تر باشند، عرضه مدل‌های جدیدتر است. این مدل‌ها با امکانات مربوط به سال رسمی عرضه تولید شده‌اند. بنابراین شاید نتوانید در یک مدل استوک مربوط به سال 2017 حافظه هیبریدی داشته باشید.

مهم‌ترین مزیتی که لپ تاپ‌های استوک در بازار دارند قیمت فوق اقتصادی و مناسب آن‌ها است. تلاطم بازار ارز باعث شده تا خیلی از افراد امروزه نتوانند کار کردن با یک لپ تاپ صفر را تجربه کنند و به خرید مدل‌های کارکرده متوسل شوند. اما اگر بتوانید یک استوک مطمئن پیدا کنید می‌توانید با خرید محصولی پایین رده و هزینه کم‌تر یک کالا صفر داشته باشید.

خوشبختانه خاورمیانه به سبب شرایط اقتصادی خاصی که دارد به مقصد ورود بسیاری از مدل‌های استوک برندهای معتبر تبدیل شده است. اگرچه سودجویان زیادی در بازار سعی دارند مدل‌های کارکرده را با قطعات تقلبی به فروش برسانند، اما اگر بتوانید یک استوک واقعی پیدا کنید از هر جهت برنده هستید!

استوک‌ها انواع مختلفی دارند. اگر به دنبال لپ تاپ استوک مهندسی هستید مدل‌های زیادی وجود دارند که با پردازنده، رم و حافظه داخلی کافی می‌توانند برای کارهای محاسباتی مناسب باشند. این در حالی است که بسیاری از مدل‌های مهندسی جدید بازار با قیمت‌های نجومی بالای 50 میلیون تومان عرضه می‌شوند.

لپ تاپ‌های استوک هم شامل گارانتی می‌شوند!

در نگاه اول مدل‌های استوک بازار نمایندگان ارزان قیمت یک برند به نظر می‌رسند که از حمایت‌های کمپانی نظیر گارانتی و خدمات پس از فروش بی بهره مانده‌اند. اما اگر جستجویی برای قیمت لپ تاپ استوک داشته باشید می‌بینید که این مدل‌ها هم با گارانتی محدود توسط برخی از فروشندگان عرضه می‌شوند.

البته که خرید لپ تاپ‌هایی با شرایط استوک گاهی بر حسب محدودیت واردات قطعه و کمیاب شدن تجهیزات مرتبط ریسکی است؛ اما نمایندگان فروش معمولا با اخذ هزینه ناچیزی محصول را برای مدتی با گارانتی و ضمانت مرجوعی به فروش می‌رسانند. در این حالت خرید استوک مطمئن‌تر از حالت عادی است.

حتما قبل از خرید این مورد را با فروشنده چک کنید. معمولا فروشگاه‌های معتبر ۷ الی ۱۰ روز مهلت تست دارند. یعنی اگر تا ۱۰ روز لپ تاپ مشکلی داشت می‌توانید کالا را مرجوع کنید.

انواع لپ تاپ‌های استوک بر اساس ویژگی‌های ظاهری

در بازار گرید بندی یا درجه بندی‌های مختلفی برای لپ تاپ‌های استوک قائل می‌شوند. این درجه بندی بر حسب کیفیت و نمای ظاهری محصول از گرید A تا D انجام می‌شود و کاملا سلیقه‌ای است. پس تصور نکنید که گرید یا درجه‌ محصولی که یک فروشنده مدعی آن بوده قطعی است.

استوک‌های درجه A در صدر پرفروش‌های بازار

اکثر افرادی که به دنبال مدل‌های لپ تاپ استوک اروپایی هستند اما قدرت خرید نمونه‌های صفر را ندارند استوک درجه A را ترجیح می‌دهند. این استوک‌ها ظاهر بسیار مناسبی دارند و با نگاه به آن‌ها هیچ نوع خراش و خرابی در بدنه نمی‌بینید. طوری که شاید حتی متوجه استوک بودن محصول نشوید و تصور کنید در حال خرید یک مدل کارتن دار هستید!

استوک‌های درجه B با قیمت ارزان‌تر

خیلی از اوقات پیدا کردن استوک درجه A که واقعا کارکرد زیادی نداشته باشد و سالم باشد دشوار است. بنابراین اکثر مدل‌های مرجوعی بازار یا انبار شده گرید B دارند. این مدل‌ها خط و خش و خوردگی مشخصی دارند؛ اما طوری نیست که چشمگیر باشد و بخواهید از خرید محصول منصرف شوید.

البته که مدل‌های کارکرده بازار هم ممکن است از نظر ظاهری و بدنه خط و خش داشته باشند. اما گرید B لپ تاپ‌های استوک مخصوص بازی، مهندسی و کاربر عمومی معمولا کارنکرده هستند.

انواع لپ تاپ استوک مخصوص بازی مخصوص گیمرها

لپ تاپ های گیمینگ برای اینکه بتوانند بازی ها را با کیفیت و سرعت بیشتری به نمایش بگذارند دارای سخت افزاری با کیفیت بالا هستند. لپ تاپ گیمینگ با وجود پردازنده یا CPU قوی خود سرعت بالایی دارد. پردازنده‌ها در لپ تاپ استوک مخصوص بازی به دلیل اینکه باید بازی‌های حجیم را پردازش کنند قدرت بیش‌تری دارند. چنین پردازنده‌هایی می‌توانند برای افرادی که برنامه‌های سنگین و خاص نصب می‌کنند هم بسیار مفید و کارآمد باشد و هم سرعت عمل کار آن ها را افزایش دهد.

فکر می‌کنید اگر امروز یک لپ تاپ معمولی خریداری کنید از زمان استفاده از آن تا زمان خارج شدن از گروه لپ‌تاپ های مدرن و بروز چه مدت طول می‌کشد؟ قطعا این مدت زمان چندان زیاد نیست؛ چون هر لحظه تکنولوژی و تحولات جدیدی به سمت بازار سرازیر می‌شود و لپ تاپ‌ها هر روز با یک سری آیتم‌های جدید بروز می شوند.

گیمینگ تجهیزات خاص خود را دارد و افرادی که به صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند می‌دانند که تجهیز سخت افزاری چقدر می‌تواند هزینه بر باشد. در حال حاضر لپ تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار با قیمت‌های مختلفی از 5 تا 50 میلیون تومان عرضه می‌شوند.

اگر کسی طالب گرافیک بالا، رم ایده آل، بدنه و وزن مناسب دستگاه باشد احتمالا باید هزینه گزافی برای نوسازی و تجهیز بپردازد. خبر خوش آن که لپ تاپ‌های استوک گیمینگ با قابلیت‌های سخت افزاری قابل قبول برای بازی کردن هم مناسب هستند.

در میان مدل‌های استوک بازار، ایسوس مدعی طراحی بهترین مدل‌های گیمینگ است. پردازنده‌های هفت هسته‌ای، رم‌هایی با حافظه قابل قبول و باتری با طول عمر مناسب از ویژگی‌های این لپ تاپ‌های مخصوص بازی است.

انواع لپ تاپ استوک مهندسی برای امور محاسباتی

مهندسان، طراحان و صاحبان کسب و کار جامعه کاربران حرفه‌ای لپ تاپ تشکیل می‌دهند. برای این گروه تعداد هسته‌های پردازشی و توان پردازش موازی در هسته گرافیکی اهمیت خاصی دارد و تولیدکنندگان هم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

کارت گرافیک یک بخش بسیار مهم و انکار نشدنی در خرید لپ تاپ مهندسی است. عملکرد این بخش نیازمند همراهی ظرفیت بالای رم و استفاده از هارد دیسک است.

اگر مهندس عمران یا معماری توصیه می‌کنیم قطعا به یک لپ تاپ سبک با قابلیت‌های سخت افزاری برای اجرای برنامه‌های حجیم و سنگین نیاز دارید. انواع مدل‌های لپ تاپ استوک مهندسی در بازار موجود هستند که همین امکانات را با قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل‌های جدید در اختیارتان قرار می‌دهند. پردازنده و کارت گرافیک در خرید این مدل‌ها دو عنصر اصلی است که باید با دقت بررسی شوند.

لپ تاپ‌های استوک و معایب آن‌ها

قطعا صرف نظر کردن از خرید یک محصول آکبند و دل بستن به عملکرد ایده آل مدل‌های استوک با چالش‌هایی برای کاربران همراه است. شما یک مدل در حد نو یا کارنکرده خریداری می‌کنید که برای مدتی در انبار باقی مانده یا نزدیک به یک ماه توسط کاربر مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی از مشکلاتی که مدل‌های استوک دارند عبارتند از:

محدودیت قطعات اصلی مدل‌های استوک در بازار

بسته به این که مدل انتخابی شما در چه سالی تولید شده باشد ممکن است قطعات آن در بازار کمیاب شوند. در حال حاضر حتی مدل‌های صفر و پرچمدار بازار هم به دلیل تحریم‌ها ممکن است به محض خراب شدن از رده خارج شوند. بنابراین اولین چالش برای خریداران لپ تاپ استوک پیدا کردن قطعه اصلی است.

عدم ارائه گارانتی اصلی برای محصولات استوک

همان طور که گفتیم برخی از مدل‌های استوک بازار با گارانتی عرضه می‌شوند؛ اما این گارانتی به صورت رسمی و از سوی نمایندگی‌های معتبر نیست و هر فروشنده متعهد ضمانت کالا استوک خود می‌شود. این در حالی است که مدل‌های صفر و با کارتن بازار ضمانت نامه معتبر دارند.

سخن آخر

از دیدگاه بین المللی انواع لپ تاپ استوک نه یک کالا دست دوم، بلکه نمونه قدیمی و پایین رده در میان محصولات یک برند محسوب می‌شود. با توجه به نوسانات ارز در حال حاضر خرید مدل‌های استوک مخصوص بازی، مهندسی و مولتی مدیا منطقی‌ترین راه و انتخابی به صرفه برای امور و اهداف مختلف است.

ایسوس، لنوو و اچ پی از برندهایی هستند که مدل‌های استوک زیادی در بازار ایران دارند. در خرید محصولات استوک به گرید و درجه بندی آن‌ها دقت و  محصول را از نزدیک بررسی کنید.

4 نظر

  1. علی حسن زاده پاسخ

    با سلام زد بوک استادیو جی 7 استوک اگه اوردید به من اطلاع دهید

    1. سوما نویسنده پاسخ

      سلام لطفا با شماره تلفن: 09120131986 (بهمنی) تماس حاصل فرمایید و موجودی این مدل را بگیرید.

  2. رضا پاسخ

    سلام من یه لپ تاپ استوک گیمینگ ارزان میخوام بخرم فروشگاه معتبر و مطمین که لپ تاپ استوک نو داشته باشه معرفی می کنید. مدل های بالا که معرفی کردید رو چه جوری می تونم سفارش بدم؟

    1. سوما نویسنده پاسخ

      سلام تمامی محصولاتی که بالا معرفی کردیم با قیمت مناسب به فروش می‌رسند. شما یک کد تخفیف هم دارید به هنگام خرید اعلام کنید ازطریق سایت behnazar.com اقدام کرده اید و تخفیف بگیرید. برای سفارش هم تمامی محصولاتی که معرفی کردیم دکمه خرید از فروشگاه رو کلیک کنید و به صورت حضوری و تلفنی سفارشتون رو ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *