امروز09 فروردین 1403

همه چیز و همه جا: خرید کتاب اطلاعات عمومی برای کودکان و دانش‌آموزان

کتاب اطلاعات عمومی برای کودکان
5/5 - (1 امتیاز)

میل به دانستن و دایره علم نامحدود است و کنکاش برای یادگیری و آشنایی با علوم مختلف از همان دوران کودکی آغاز می‌شود. دسترسی به پاسخ سوالات هم تنها با یک کلیک در شبکه جهانی اینترنت میسر است و بنابراین هیچ عذر و بهانه‌ای بابت ضعف اطلاعات عمومی وجود ندارد.

اما برای کودکان همه چیز فرق می‌کند. از طرفی عطش آن‌ها برای دانستن و یادگیری به هیچ شکلی سرکوب نمی‌شود و از طرف دیگر هم نمی‌توانیم آن‌ها را به پهنای بی‌حد و حصر فضای مجازی و اینترنت برای ارتقا اطلاعات عمومی بسپاریم. به نظر می‌رسد خرید کتاب اطلاعات عمومی برای کودکان بهترین راه برای پاسخ به کنجکاوی بچه‌هایی باشد که دوست دارند با حقایق مختلف در علوم متنوع آسمان، زمین، ریاضی و تجربی آشنا شوند.

کتاب‌های زیادی در حوزه اطلاعات عمومی نگارش شده‌اند و برخی از آن‌ها مختص کودکان و با زبان ساده و قابل فهم به چاپ رسیده‌اند. در راهنمای خرید امروز به‌نظر با در نظر گرفتن نیازهای کودکان نگاهی به این حوزه جذاب داشته‌ایم و به نقد آثار پرفروش در حوزه اطلاعات عمومی کودکان پرداخته‌ایم.

بررسی بهترین  کتاب‌های اطلاعات عمومی برای کودکان

مدل محبوب

کتاب آیا می دانید؟ اثر احسان علم

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 160 صفحه
  • قطع کتاب: گالینگور

اگر به مطالعه و آشنایی با دانستنی‌های شگفت‌انگیز جهان هستی علاقمند هستید کتاب آیا می دانید اثر احسان علم پیشنهاد ما به شما است. تمام گروه‌های سنی به ویژه کودکان می‌توانند از اطلاعات جذاب این کتاب در زمینه تاریخ، زمین، علوم، بدن انسان، فضا و زندگی بهره‌مند شوند.

کتاب اطلاعات عمومی اثر حمید وحیدی امین انتشارات ساحل گیسوم

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 208 صفحه
  • قطع کتاب: رقعی

در کتاب اطلاعات عمومی اثر حمید وحیدی امین سعی شده همان سوژه‌های روزمره‌ای که بیش‌تر با آن‌ها سروکار داریم مرور شوند. این کتاب یک دایره المعارف کوچک و کم حجم است که برای تمام گروه‌های سنی از جمله کودکان پیشنهاد می‌شود.

کتاب دایره المعارف اطلاعات عمومی آیا می دانید 2 اثر کاظم آموزگار

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 296 صفحه
  • قطع کتاب: وزیری

سری کتاب‌های عجیب ولی واقعی از کتب پرطرفدار و محبوب تمام گروه‌های سنی از جمله کودکان بوده‌اند. کتاب دایره المعارف اطلاعات عمومی آیا می دانید 2 اثر کاظم آموزگار بوده که با تمرکز بر اطلاعات هیجان‌انگیز و باورنکردنی دنیا نگارش شده است.

این کتاب اولین بار در سال 1357 نگارش شده و قیمت مناسبی دارد.

کتاب دایره المعارف اطلاعات عمومی آیا می دانید (3) اثر کاظم آموزگار

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 304 صفحه
  • قطع کتاب: وزیری

شگفت‌آور و واقعی؛ این توصیف کوتاه تمام اطلاعاتی است که قرار است در کتاب دایره المعارف اطلاعات عمومی آیا می دانید مطالعه کنید.

این مجموعه در چند جلد نگارش شده و مهم‌ترین ویژگی آن توضیحات مختصر، کوتاه و کافی در ارتباط با عناوین جذاب دنیای پیرامون ما است.

کتاب اطلاعات عمومی نوین اثر جمعی از نویسندگان

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 975 صفحه
  • قطع کتاب: جیبی

دانش‌ها و فناوری‌ها روز به روز تخصصی‌تر می‌شوند؛ اما در این بین باز هم لازم است در ارتباط با علوم متنوع و گسترده جهان و البته وقایع جاری در آن اندک اطلاعاتی داشته باشیم. کتاب اطلاعات عمومی نوین اثری جمعی بوده که تمام علوم فضا، زمین و دانش پایه بشر را به انضمام رکوردهای جذاب و خواندنی دنیا بررسی و معرفی کرده است.

کتاب مجموعه دانستنی های علمی برای کودکان اثر جمعی از نویسندگان

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 324 صفحه
  • قطع کتاب: خشتی

اطلاعات عمومی را این بار به سبکی متفاوت به کودکان بیاموزید. کتاب مجموعه دانستنی های علمی برای کودکان اثری متفاوت است که علوم و دانستنی‌های متنوع را در قالب سوال و جواب و به صورت مصور آموزش می‌دهد. این مجموعه ارزشمند و جذاب هدیه مناسبی برای کودکان علاقمند به علوم مهندسی و تجربی است.

کتاب دانستنی های جانوران ایران و جهان بی مهره ها اثر محمد کرام الدینی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 64 صفحه
  • قطع کتاب: رحلی

بی‌مهرگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طبقه بندی‌های حیات کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند. با خرید کتاب دانستنی جانوران ایران که با تمرکز بر بی‌مهرگان نگارش شده می‌توانید اطلاعات عمومی کودکان را در این زمینه ارتقا دهید.

این اثر مروری بر تمام ویژگی‌های حیاتی بی‌مهرگان است و به صورت یک اطلس اطلاعات علمی جذابی را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

کتاب دانستنی های جانوران ایران و جهان پرندگان اثر محمد کرام الدینی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 64 صفحه
  • قطع کتاب: رحلی

برای کودکان علاقمند به پرواز کتاب دانستنی‌های جانوران ایران - پرندگان هدیه مناسبی است تا با حقایق مرتبط با ماهیت پرواز، ویژگی‌های جسمی و رفتارهای اجتماعی پرندگان بیش‌تر آشنا شوند.

این اثر با نگاهی بر تمام گونه‌های ایران و جهان نگارش شده و حاوی تصاویر جذابی برای کودکان است.

اطلاعات عمومی؛ سرآغاز حیات اجتماعی بشر

حوزه‌های تخصصی تا پایان عمر کاملا تخصصی باقی می‌مانند. به عنوان مثال فرزند شما در آینده شغل تدریس و آموزگاری را برمی‌گزیند و مهارت‌های طلایی در آموزش کودکانی که یک روز هم سن و سال آن‌ها بوده است کسب می‌کند؛ اما هرگز تخصص کافی را در حل معادلات پیچیده ریاضی و فیزیک در تولید ماهواره‌های فضایی کسب نمی‌کند. کسی هم چنین انتظاری ندارد. اما موضوع اطلاعات عمومی فرق می‌کند!

از بحث اطلاعات تخصصی که بگذریم این اطلاعات عمومی است که از همان سنین کودکی در ذهن جای می‌گیرد، ریشه می‌دواند و حتی می‌تواند به رویکرد مورد علاقه فرزندتان جهت انتخاب رشته و شغل در آینده تبدیل شود.

ارتقا اطلاعات عمومی کودکان ضرورتی است که معمولا به سبب گستره علوم مختلف و البته اشتغال کودکان به امور متنوع از همان سنین ابتدایی نادیده گرفته می‌شود؛ اما با استفاده از کتاب‌های اطلاعات عمومی مخصوص کودکان می‌توان همزمان فرهنگ کتابخوانی را در کنار ارتقا اطلاعات بین فرزندان رواج داد.

اطلاعات عمومی؛ از هر دری سخنی!

شاید کنجکاو باشید بدانید اطلاعات عمومی چیست و دقیقا چه حوزه‌ای را در برمی‌گیرد. پاسخ به این سوال ساده است؛ از هر دری سخنی! در واقع هر علمی که در دنیا وجود دارد اطلاعات پراکنده جذاب و به دردبخوری دارد که هر کسی با هر سطح دانش و آگاهی می‌تواند از آن مطلع باشد.

در کتاب‌های اطلاعات عمومی کودکان طبقه بندی مشابه کتب بزرگسالان دیده می‌شود؛ اما محتوای جذاب‌تری در انتظار کودک قرار دارد که احتمالا با ذهن خلاق و خیال‌پرداز کودکانه او سازگارتر باشد:

دستاوردهای امروز و دیروز و مخترعان و دانشمندان

یکی از بخش‌های جذابی که در کتب اطلاعات عمومی وجود دارد اسامی نام‌آوران تاریخ و افراد تاثیرگذاری است که با اختراع وسیله خاص یا نوآوری زندگی مردم را متحول کردند. در این کتاب‌ها معمولا با زبانی ساده و قابل فهم سرگذشت دانشمندان بررسی می‌شود و کم‌تر به شاخه‌های پیچیده علوم نظیر فلسفه و گره‌های آن در طول تاریخ پرداخته خواهد شد.

 

مفاهیم عجیب، باورنکردنی اما واقعی!

اتفاقات زیادی پیرامون ما رخ می‌دهند که شاید در نگاه اول غیرممکن و باور ناپذیر باشند؛ اما در کتب اطلاعات عمومی نمونه‌های زیادی از آن‌ها وجود دارد که برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است!

این مفاهیم در نگاه اول کمی پیچیده هستند اما نمونه‌های خیلی پیش پاافتاده‌ای از آن‌ها وجود دارد که برای کودکان جالب توجه است. مثل بلند قد ترین فرد جهان یا رکوردهای خواندنی گینس.

چکیده‌ای از علوم در کتاب‌های اطلاعات عمومی

کودکان راه درازی تا انتخاب رشته و شغل آینده خود دارند. یکی از مزایای انواع کتاب اطلاعات عمومی کودکان ارائه چکیده‌ای از تمام علومی است که در آینده‌ای نزدیک با آن‌ها سروکار دارند.

در اکثر کتاب‌های اطلاعات عمومی داده‌های متنوعی در حوزه فیزیک، شیمی، زیست و علوم کاربردی وجود دارد. روی کتب اطلاعات عمومی می‌توانید مشابه با شبکه جهانی اینترنت حساب باز کنید که به صورت کنترل شده و کاملا اصولی دانش را در اختیار کودکان قرار می‌دهند.

قبل از انتخاب کتاب اطلاعات عمومی کودکان بخوانید!

کودکان نسبت به مطالعه کتاب‌هایی که حاوی اطلاعات عمومی باشند تمایل زیادی نشان می‌دهند؛ حتی گاهی بیش‌تر از کتاب‌های داستان و افسانه‌ای که ممکن است پیش از خواب بشنوند!

برای این که محتوای کتاب‌های اطلاعات عمومی برای کودک کاربردی و جذاب باشد لازم است کتاب‌ها را از دیدگاه خودتان سبک سنگین کنید. برخی از کتاب‌های اطلاعات عمومی آنقدر سلیس و روان نوشته شده‌اند که برای تمام گروه‌های سنی پیشنهاد می‌شوند. بنابراین کودکان می‌توانند از کتاب‌های اطلاعات عمومی غیراختصاصی هم استفاده کنند؛ البته اگر ویژگی‌های زیر را در برداشته باشند:

نوشتار ساده، امروزی و رایج کتاب

برخی از کلمات در نوشتار استفاده می‌شوند اما آنقدر رسمی هستند که در گفتگو روزمره کاربردی ندارند. اگر قرار است برای کودک کتاب اطلاعات عمومی مناسب تهیه کنید سن کودک را در نظر گرفته و نوع نگارش کتاب را برانداز کنید.

کودکان در این سن حساس به سادگی کلمات را به خاطر می‌سپارند و حافظه آن‌ها ظرفیت پذیرش علوم متعدد را دارد. بهتر است این ظرفیت را با علومی که با زبان ساده بیان شده‌اند پر کنیم.

الگو قابل فهم، طراحی جذاب و عناصر بصری کتاب

یادگیری برای خیلی از کودکان با تصویر یا با کمک تصاویر راحت‌تر است. کتاب‌های اطلاعات عمومی کودک معمولا برای گروه سنی الف و ب مناسب هستند و در این سن پیام‌ها به واسطه محتوای بصری بهتر منتقل می‌شوند. پس به این عناصر در کتابی که خریداری می‌کنید توجه داشته باشید.

سخن آخر

هر کسی در یک یا حداکثر چند رشته انگشت‌شمار متخصص می‌شود؛ باقی علوم مربوط به اطلاعات عمومی ما است که از سنین کودکی و با مطالعه می‌توانیم کسب کنیم. انواع کتاب اطلاعات عمومی برای کودکان از موضوعات محبوب و جذاب برای بچه‌ها در هر سن و سال هستند و چه بهتر که از همان سنین ابتدایی عادت کتابخوانی را با مطالعه این موضوعات در آن‌ها نهادینه کنیم.

برخی از کتب اطلاعات عمومی مصور هستند و بعضی به صورت موضوعی وقایع، آمار و رکوردهای دنیا را بررسی کرده‌اند. در میان فهرست متنوع و خواندنی این کتب موضوع محبوب فرزندتان کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر