امروز07 اردیبهشت 1403

2 مدل از بهترین لنز واید کانن برای عکاسی حرفه ای

بهترین لنز واید کانن
5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی منظره و چشم اندازه‌های طبیعی از مهم‌ترین اهداف تولید دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای بوده است. ثبت جزئیات بی نظیر و بدیع طبیعت با چشم خطاکار انسان ممکن نیست و به همین دلیل تکنیک عکاسی واید معرفی شد تا جعبه ابزار عکاسان منظره برای ثبت سوژه‌های طبیعی گسترده کامل‌تر از قبل باشد.

استفاده از لنزهای معمولی که در اکثر دوربین‌های کامپکت یا DSLR و حتی لنزهای گوشی می‌بینیم تجربه خوبی در ثبت تصاویر مناظر رقم می‌زنند. اما یک اصل ضروری در عکاسی منظره میدان دید است که هر چقدر گسترده‌تر باشد جزئیات بیش‌تری را به نمایش می‌گذارد. در میان محصولات مختلف بازار انواع بهترین لنز واید کانن از ابزارهای پرطرفداری هستند که اکثر عکاسان طبیعت استفاده می‌کنند.

اگر شما هم به دنبال ثبت واقعی عناصر در پس زمینه و روی سوژه‌ها هستید، ما برندهای مختلف را تست و این بار انواع لنزهای عریض کانن را از دیدگاه حرفه‌ای بررسی کرده‌ایم. راهنمای امروز به‌نظر سفری به ژرف مناظر طبیعی با انواع لنز کانن است. در این سفر همراه ما باشید.

لنز نیکون مدل AF-P DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR

مشخصات محصول

  • وزن 205 گرم
  • فاصله کانونی 18-55 میلی متر
  • قابلیت فوکوس خودکار
  • دارای فیلتر به سایز 55 میلی متر
نقاط قوت
  • حداکثر بازشدگی دیافراگم مطلوب برای عکاسی در نور ضعیف

لنز نیکون مدل AF-P DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR برای دوربین‌های فرمت DX با مانت F طراحی شده است. سیستم لرزشگیر تصویر این لنز در ثبت تصاویر شارپ بدون نویز تاثیر دارد و پراکندگی‌های رنگی را به حداقل می‌رساند.

کمینه فاصله فوکوس 25 سانتی‌متر این محصول برای ثبت تصاویر بسته یا کلوز آپ مناسب است. این لنز عریض علاوه بر فوکوس خودکار دارای فوکوس دستی است که می‌توانید به صورت دلخواه آن را تغییر دهید.

لنز نیکون مدل AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

مشخصات محصول

  • وزن 1000 گرم
  • فاصله کانونی 14-24 میلی متر
  • قابلیت فوکوس خودکار
نقاط قوت
  • وزن سنگین

لنز نیکون مدل AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED از لنزهای عریضی است که با تمام دوربین‌های فو فریم و غیر فول فریم هماهنگ می‌شود. کمینه و بشینه فاصله کانونی این محصول فاصله مناسبی را پوشش می‌دهد و در مجموع عملکرد مناسبی برای عکاسی حرفه‌ای منظره دارد.

معجزه‌ای به سبک و سیاق لنز واید در عکاسی طبیعت

به لطف دوربین‌های حرفه‌ای، قاب عکاسی و گستره ثبت تصاویر برای همه ما بزرگ‌تر و بیش‌تر شده است. اما عکاسی با انواع لنزهای معمول آن هم در این قاب بزرگ یک عیب بزرگ دارد: میدان دیدی که در اختیار بیننده قرار می‌دهیم بسیار محدودتر و کوچک‌تر از سوژه‌ای است که در حال عکاسی از آن هستیم!

عکاسی واقع گرایانه یا ثبت تصاویر طوری که به ماهیت واقعی خود نزدیک‌تر باشند نشانگر هنر یک عکاس هستند. اما عکاسان برای نمایش مهارت خود تا حد زیادی به جعبه ابزاری وابسته هستند که قابلیت‌های دوربین عکاسی را بسط می‌دهد. در میان برندهای موجود انواع بهترین لنز واید کانن از پرفروش‌ترین لنزهایی هستند که برای عکاسی طبیعت استفاده می‌شوند.

زمانی که از لنز عریض استفاده می‌کنیم عناصر موجود در زمینه از جمله کوچک‌ترین بخش‌هایی که روی زمین تا آسمان قرار دارند مشخص می‌شوند. لنزهای واید به سبب قاب بزرگ‌تری که فراهم می‌کنند قادر هستند جزئیات بیش‌تری از یک منظره را به تصویر بکشند؛ اگرچه سوژه‌ها در این تصاویر کوچک‌تر از اندازه واقعی خود هستند.

به طور کلی انواع لنز واید برای ثبت تصاویری وسیع‌تر استفاده می‌شوند. از این جهت که یک منظره گسترده یا یک جمعیت بزرگ در یک محل با لنز واید در قاب دوربین جای می‌شوند می‌توان استفاده از این ابزارها نوعی معجزه در صنعت هنرگرا عکاسی برشمرد.

چرا به لنز واید در عکاسی نیاز داریم؟

فاصله کانونی مهم‌ترین ویژگی است که باعث کوچک‌تر یا بزرگ‌تر دیده شدن اجزا می‌شود. لنزهای استانداردی که روی دوربین‌ها سوار می‌شوند. فاصله کانونی بیش‌تری نسبت به لنزهای واید دارند. بنابراین تصاویری که با لنز عریض ثبت می‌کنیم بسته و محدود به نظر می‌رسند.

بر خلاف لنز معمولی، لنزهای واید تصاویر را طوری نشان می‌دهند که انگار عمق یافته‌اند. به زبان دیگر ثبت تصاویر واید با استفاده از علم پرسپکتیو و ژرف نمایی انجام می‌شود و سوژه‌ها عمق واقعی خود را در تصویر حفظ می‌کنند. بنابراین در لنز واید سوژه‌های بیش‌تری در یک فریم داریم که چشم انداز وسیع‌تری را تشکیل می‌دهند.

با انواع لنز واید کانن واید اشیای نزدیک به لنز بزرگ‌تر و اشیای دورتر کوچک‌تر به نظر می‌رسند. گاهی عکاس به صورت ویژه به سوژه‌ها نزدیک‌تر می‌شود و بنابراین تصویر عمق پیدا می‌کند و اندازه واقعی عناصر با واقعیت خود فرق دارد.

فاکتورهایی که در خرید لنز واید باید در نظر بگیرید

یک لنز واید کمبودهای چشم انسان از جمله محدودیت میدان دید را از بین می‌برد. اما قبل از خرید نباید بی گدار به آب بزنید و فاکتورهای زیر را در مشخصات انواع لنز عریض کانن در نظر بگیرید:

  • کیفیت کلی تصویر: تمام فاکتورهای مرتبط با تصویر مثل شارپ بودن یا نرمی لبه یا دور سوژه‌ها در مجموع کیفیت نهایی تصویر را تشکیل می‌دهند. این کیفیت معمولا با تست نوری توسط عکاس مشخص می‌شود.
  • وزن و سایز لنز: به دلیل ابعاد بزرگ لنزهای واید وزن آن‌ها بیش‌تر است. برخی از مدل‌ها اندازه یک تلفن و حدود 1 کیلوگرم وزن دارند. برخی از مدل‌ها هم ویژه عکاسانی که مناظر خاص را در سفر ثبت می‌کنند طراحی شدند و سبک وزن‌تر هستند.
  • قابلیت اتصال فیلتر: اکثر مدل‌های بازار شکاف فیلتر لنز واید ندارند. اگر لنز واید فیلتر نداشته باشد برای استفاده از فیلتر باید آداپتور گران قیمت بزرگ و همچنین فیلترهای بزرگ و گران خریداری کنید.
  • قابلیت فوکوس خودکار: لنزهایی که قابلیت زوم خودکار دارند ارزان قیمت‌تر هستند و وزن کم‌تری دارند. با این حال اکثر عکاسان حرفه‌ای لنزهای دارای زوم خودکار را ترجیح می‌دهند.
  • فاصله کانونی لنز: لنزهایی با فاصله کانونی 24 میلی متر و کم‌تر در زمره لنزهای واید قرار می‌گیرند. برخی از مدل‌های بازار با فاصله کانونی 14 تا 15 میلی متری تولید می‌شوند که میدان دید خیلی وسیع‌تری از لنزهای تله فوتو  در اختیار ما قرار می‌دهند.
  • حداکثر گشادی دیافراگم: این ویژگی برای کسانی که عکاسی آسمان انجام می‌دهند بیش‌تر اهمیت دارد. لنزهای با گشودگی دیافراگم f/2.8 قادر هستند مقدار نور بیش‌تری نسبت به لنزهای f/4 وارد کنند. در نتیجه تصویر کهکشان روشن‌تر و بدون نویز ثبت می‌شود.

سخن آخر

برای گسترش مهارت‌های عکاسی و ثبت زاویه‌هایی که در قاب لنزهای تله فوتو نمی‌گنجند، انواع بهترین لنز واید کانن مناظره گسترده‌تری به تصویر می‌کشند. بسیاری از تصاویر عریضی که در مهمانی‌های بزرگ مثل عروسی، ورزشگاه‌ها یا طبیعت می‌بینید با انواع لنز واید ثبت شده‌اند.

در خرید لنز واید به فاصله کانونی، گشادی دیافراگم، قابلیت اتصال فیلتر و امکان زوم اتوماتیک دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر