امروز04 اردیبهشت 1403

بهترین دستگاه سختی سنج آب برای منزل و شرکت شما

بهترین دستگاه سختی سنج آب
5/5 - (1 امتیاز)

تولید و ترشح بزاق و اشک تا پیچیده‌‌ترین واکنش‌های شیمیایی بدن در فضای آبی انجام می‌شود. فضایی که به واسطه نوشیدن دائمی آب تامین و کیفیت آن قبل از ورود به لوله کشی منزل تمام و کمال ارزیابی می‌شود. اما تجربه نشان داده که آب قابل شرب در برخی از مناطق شهری املاح بالایی داشته و به زبان ساده‌تر سختی بیش‌تری دارد.

سختی آب مجموعه مواد آلی و غیر آلی محلول در آب نظیر کلسیم و پتاسیم است که نباید از حد مشخصی تجاوز کند. از این رو خیلی از افراد از بهترین دستگاه سختی سنج آب برای تعیین سختی آب منازل استفاده می‌کنند تا بعد از تعیین املاح و در صورت لزوم دستگاه تصفیه آب خریداری کنند. این دستگاه‌ها قیمت مناسبی دارند و سختی و دمای آب شرب منزل را به سرعت نشان می‌دهند.

تجاوز سختی‌ یا املاح آب از محدوده مشخص شده چالش‌ها و عواقب زیادی برای سلامت بدن دارد. با دستگاه سختی سنج آب می‌توانید به صورت دوره‌ای کیفیت آب منزل و عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب را بسنجید. در راهنمای خرید امروز به‌نظر تمام فاکتورهای کلیدی در انتخاب، خرید و استفاده از دستگاه‌های اندازه گیری سختی آب را بررسی می‌کنیم.

معرفی و بررسی انواع دستگاه سختی سنج آب

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج و دما سنج
  • جنس بدنه: پلاستیک

جهت اندازه گیری ذرات معلق نمکی آب سختی سنج آب مدل YL-TDS-5-W با دقت بالا و به صورت دوکاره طراحی شده است. با این سختی سنج همزمان مقادیر املاح و سختی آب و البته دمای آن با مقیاس سانتی گراد و فارنهایت اندازه گیری می‌شود.

از این دستگاه برای انواع آب معدنی، آب لوله کشی و حتی آب چشمه و رودخانه با ظرفیت نامحدود می‌توانید استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج
  • جنس بدنه: ABS

سختی آب معادل مجموع غلظت همه یون‌های موجود در آب بوده و ساده‌ترین وسیله اندازه گیری آن یک سختی سنج باکیفیت است. سختی سنج آب TDS- 3 مدل HM با دقت بالا و ظرفیت نامحدود قابلیت هدایت املاح آب و تعیین سختی آن را دارد. این سختی سنج را می‌توانید در کنار دستگاه تصفیه آب برای ارزیابی کارایی آن خریداری کنید.

سختی سنج آب مدل YL-TDS-2

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج، دما سنج و ec متر
  • جنس بدنه: پلاستیک

فرقی ندارد قصد دارید سختی چه نوع آبی را اندازه گیری کنید. با سختی سنج آب مدل YL-TDS-2 می‌توانید میزان املاح آلی و غیر آلی انواع آب خالص، معدنی و شیرین را با دقت بالا بسنجید.

محدوده اندازه گیری این دستگاه از صفر تا 9999 PPM بوده و یک دستگاه سه کاره است. به این شکل که با قرار دادن الکترودهای دستگاه همزمان میزان سختی، دما و ضریب هدایت الکتریکی آب اندازه گیری می‌شود.

سختی سنج آب اَپِک واتر مدل AP 400

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج و دماسنج
  • جنس بدنه: PVC

تعیین سختی آب جهت استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده به طور مستقیم روی سلامت بدن و جلوگیری از سنگ کلیه موثر است. آب شرب ایده آل با سختی سنج آب اَپِک واتر مدل AP 400 حدود 70 PPM املاح دارد. برای تعیین دقیق‌تر میزان املاح و سختی این دستگاه به یک دماسنج نیز مجهز است.

سختی سنج آب اچ ام مدل TDS-3-Tiwan

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج
  • جنس بدنه: پلاستیک

دستگاه سختی سنج آب اچ ام مدل TDS-3-Tiwan ابزاری همه کاره برای مصارف عمومی و خانگی است. ظاهر این دستگاه قلمی است و با ساختار جیبی و قابل حمل می‌توانید در طول سفر و کمپ نیز برای تعیین سختی آب از آن استفاده کنید.

دقت سنجش سختی این دستگاه دو درصد است و یک پیچ تنظیم برای کالیبراسیون دقیق دارد.

سختی سنج آب لابستر مدل HM

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج
  • جنس بدنه: ABS

سختی سنج آب مدل HM قادر است میزان املاح و و نمک‌های پتاسیم، کلسیم و منیزیوم را روی نمایشگر دیجیتالی بدنه نشان دهد. از این دستگاه می‌توانید برای مصارف خانگی، تعیین سختی مزارع پرورش زالو یا ماهی استفاده کنید که میزان املاح اهمیت حیاتی دارند.

سختی سنج آب مدل TDS & EC-E1

مشخصات محصول

  • ویژگی: سختی سنج، دما سنج و تعیین کننده هدایت الکتریکی آب
  • جنس بدنه: پی وی سی فشرده

مهم‌ترین شاخص در سنجش میزان تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب میزان کاهش سختی آب است. این مقدار را می‌توانید با سختی سنج آب مدل TDS & EC-E1 با دقت بالا اندازه گیری کنید.

این محصول یک دستگاه سه کاره با قابلیت اندازه گیری دما، هدایت الکتریکی و سختی است. با استفاده از دکمه HOLD تعبیه شده روی بدنه می‌توانید عدد اندازه گیری شده را روی نمایشگر برای خوانش در آینده ثابت کنید.

مفهوم سختی آب و لزوم اندازه گیری دوره‌ای آن

آبی که در لوله کشی منازل جاری می‌شود نتیجه جمع آوری آب باران در طول سال است که سطوح مختلفی را می‌شوید و بنابراین ممکن است حدود متغیری از مواد معدنی و رسوبات را در خود حل کرده باشد. در تعیین کیفیت آب عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. بهترین آب باید عاری از مواد شیمیایی، رنگ و بوی نامطبوع و قابل استفاده در منزل باشد.

با این که آب جاری در لوله کشی شهری به عنوان آب تصفیه شده مصرف می‌شود اما تجربه استفاده از دستگاه‌های سختی سنج آب نشان داده که املاح آب حتی بعد از تصفیه بیش از حد و حدود استاندارد است. هر آبی که کم‌تر از 200 پی پی ام  املاح داشته باشد از نظر کیفی عالی و استاندارد است. مقادیر بیش‌تر سختی آب که با دستگاه‌های سختی سنج اندازه گیری می‌شود نشانگر افت کیفیت آب برای مصرف است.

مهم‌ترین هدف ما از خرید دستگاه سختی سنج آب تعیین کیفیت آب مصرفی و سپس اقدام برای خرید دستگاه تصفیه آب است. برخی هم که از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند کیفیت و کارایی دستگاه را با استفاده از سختی سنج آب محک می‌زنند.

فاکتورهای قابل اندازه گیری در دستگاه سختی سنج

مهم‌ترین فاکتور در خرید دستگاه‌های اندازه گیری سختی آب آشنایی با کارکرد و هدف استفاده از آن‌ها است. به یاد داشته باشید که دستگاه سختی سنج آب را تصفیه و پاک نمی‌کند و صرفا یک فیلتر برای اندازه گیری درجه سختی آن است. ضمن این که با دستگاه سختی سنج آب هر نوع آلودگی را نمی‌توانید اندازه گیری و ردیابی کنید!

سختی سنج آب صرفا نمک‌های محلول در آب نظیر پتاسیم، کلسیم و منیزیم را اندازه گیری می‌کند که در مقادیر بالا برای سلامتی مخاطره آمیز هستند. با این دستگاه نمی‌توانید آلودگی‌ آب با آرسنیک، قلع، روغن موتور و سایر عوامل آلوده کننده را ارزیابی کنید.

آشنایی با ساختار و سازوکار سختی سنج آب

سختی سنج‌های خانگی در ابعاد کوچک و قلمی تولید می‌شوند و به سادگی می‌توانید از آن‌ها در دل طبیعت نیز استفاده کنید. روی دهانه این دستگاه الکترود یا سنسورهای کوچکی قرار دارد که باید تا حد مشخص شده روی بدنه درون آب قرار گیرد. سپس دستگاه با هدایت املاح، سختی آب را توسط نمایشگری که روی بدنه تعبیه شده نشان می‌دهد.

دستگاه سختی سنج آب ساختار ساده‌ای دارد و با باتری کار می‌کند. اعداد روی دستگاه با توجه به راهنمای استفاده از آن بیانگر مقادیر مختلفی از مواد محلول هستند. هر چقدر که املاح کم‌تر باشند کیفیت و خلوص آب شرب بیش‌تر خواهد بود. برخی از دستگاه‌های بازار قابلیت سنجش دمای آب را در کنار سختی دارند.

تکنسین سنجش سختی آب منزلتان باشید!

معمولا برای نصب دستگاه تصفیه آب و استفاده از آن لازم است از کارشناس‌های مرتبط در این زمینه کمک بگیریم؛ اما دستگاه‌های سنجش سختی آب ساز و کار ساده‌ای دارند و به دکمه کالیبراسیون مجهز هستند. بنابراین بدون نیاز به کارشناس می‌توانید نظیر تکنسین یا کارشناس سختی آب منزل را بسنجید.

برای استفاده از دستگاه سختی سنج و خوانش صحیح بد نیست به نکات زیر توجه کنید:

  • برای کاهش سطح خطای اندازه گیری دستگاه بهتر است از سختی سنج‌هایی استفاده کنید که دما را نیز اندازه گیری می‌کنند. دکمه TEMP موجود روی دستگاه‌های مختلف دما را بر حسب درجه سانتی گراد یا فارنهایت نشان می‌دهد.
  • دستگاه سختی سنج تنها برای آب استفاده می‌شود و اعدادی که برای سایر مایعات می‌بینید معتبر نیستند.
  • آبی که قصد اندازه گیری سختی آن را دارید باید از قبل در دمای محیط قرار گرفته باشد و داغ نباشد.
  • بعد از خارج کردن دستگاه سختی سنج از آب عدد روی نمایشگر محو می‌شود. برای این که این عدد جهت ارزیابی‌های بعدی ثابت بماند می‌توانید از دکمه HOLD روی بدنه استفاده کنید.

سخن آخر

شاخص اصلی خرید و ارزیابی کارایی دستگاه تصفیه آب سنجش میزان سختی آب است. از این رو در اکثر منازل و کسب وکارهایی که از تصفیه کننده آب استفاده می‌شود یک TDS یا دستگاه سختی سنج آب نیز وجود دارد.

انواع  بهترین دستگاه سختی سنج آب با قابلیت‌های متعددی نظیر سنجش املاح، دما سنجی و حتی تعیین هدایت الکتریکی آب تولید می‌شوند. سختی سنج‌ها قیمت بالایی ندارند و حتی افراد آماتور نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر