امروز10 فروردین 1403

نکات مهمی که برای خرید عینک آفتابی اصل باید بدانید

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل
4.3/5 - (3 امتیاز)

چگونه عینک آفتابی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

4.3/5 - (3 امتیاز)

عینک آفتابی جزو اکسسوری بسیار مهم به حساب می‌آید. علاوه بر اینکه امنیت لازم و کافی را برای چشمان شما در برابر اشعه‌های خورشید به ارمغان می‌آورد، جزو اکسسوری های زیبا نیز به حساب می‌آیند که می‌توان طبق مد یا استایل شخصی از آنها استفاده کرد. نکاتی که باید هنگام خرید عینک آفتابی به آنها توجه کرد، شامل: محافظت، کیفیت ساخت، انواع رنگ و شکل و فرم عینک می‌شوند.

اگر به صورت آنلاین خرید می‌کنید باید یک‌سری موارد را در نظر بگیرید. در این مقاله نکاتی که برای انتخاب و خرید عینک آفتابی اصل باید به آن توجه کنید را بررسی می‌کنیم.


شاخص حفاظت از چشم


شاید هنگام انتخاب عینک آفتابی جدید کمتر به جنبه‌های زیبایی یا مثلا اینکه به ما می‌آید توجه کنیم؛ این امر منطقی است، چرا که اول از هرچیز عینک آفتابی وظیفه حفاظت از چشمان ما در برابر اشعه مضر خورشید را دارد، در نتیجه بسیار به جا هست که عینک را بر اساس همین فاکتور مراقبت از چشم‌ها در برابر امواج فرابنفش خورشید، انتخاب کنیم.

باید بدانیم که کیفیت همه‌ی عینک‌ها در این مورد یکسان نیست. برای مثال اینکه گمان کنیم عینک‌های با شیشه‌ی دودی و تیره‌تر، لزوماً از چشمان شما محافظت بیشتری خواهند داشت، صحیح نیست. رنگ شیشه‌ی عینک مقیاس درستی برای سنجش این موضوع نیست.

عینک های با شیشه های رنگ روشن اگر از فاکتور مراقبت در برابر اشعه برخوردار باشند، می‌توانند به خوبی از چشمان محافظت کنند. پس این نکته را هنگام انتخاب عینک دودی باید مد نظر قرار داد و همچنین باید توجه کرد که عینک‌ها دارای گواهینامه‌ی CE باشند.

معرفی شاخص‌های مختلف حفاظت در برابر اشعه خورشید:

شاخص حفاظت 0: این نوع عینک آفتابی فقط جنبه زیبایی دارد و هیچگونه مراقبتی از چشمان شما در برابر نور آفتاب نمی‌کند.

شاخص حفاظت درجه 1: درجه حفاظت عینک های آفتابی از چشم شما با این شاخص به میزان 50 درصد خواهد بود؛ در نتیجه این عینک‌ها برای فصول معتدل و زمانی که آفتاب ضعیف است، مناسب هستند.

شاخص حفاظت درجه 2: این عینک ها بین 50 تا 80 درصد از چشمان شما مراقبت خواهند کرد و برای فصول معتدل و آفتاب ملایم مناسب هستند.

شاخص حفاظت درجه 3: این عینک ها تا 92 درصد از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر محافظت خواهند کرد و برای آفتاب شدید تابستان، ساحل و اسکی مناسب هستند. عینک های دارای شاخص محافظت 3 تحت عنوان UV400 نیز شناخته می‌شوند.

شاخص حفاظت درجه 4: عینک هایی که بیش از 97 درصد از اشعه‌های مضر خورشیدی را فیلتر می‌کنند. این گروه از عینک‌ها برای کوهنوردی در ارتفاعات بالا ضروری هستند.


شیشه های عینک


نکته مهم پس از توجه به شاخص حفاظت عینک، شیشه های آن است. ماده‌ی بکار رفته در ساخت آنها، مشخصات فنی و حتی رنگ شیشه‌ها از جمله نکات مهم برای انتخاب صحیح و مناسب یک عینک است.

موادی که در ساخت شیشه‌ی عینک به کار می‌رود، شاید با چشم غیر مسلح یا حتی لمس ساده قابل تشخیص و شناسایی نباشد اما بدیهی است که عینک‌ها از انواع مختلفی از شیشه ساخته می‌شوند. با پیشرفت در عرصه فناوری، تولیدکنندگان موفق به ساخت شیشه‌های به مراتب سبک‌تر، محکم‌تر و به‌خصوص مقاوم‌تر در برابر ضربه و خش شده‌اند.

شیشه از جنس مواد معدنی: این نوع از شیشه‌ها با جدیداً کمتر در بازار یافت می‌شوند. اگر این جنس از شیشه ها برای عینک دید خوبی را ارائه دهند، از رنگ مناسبی برخوردار باشند و همزمان مقاومت بالایی را در برابر خش داشته باشند، سنگین و شکننده نیز خواهند بود؛ به همین دلیل است که به تدریج در حال کمتر شدن فروش عینک با این نوع شیشه در بازار هستیم.

شیشه از جنس مواد ارگانیک: این نوع از توانایی خوبی در فیلتر کردن امواج فرابنفش برخوردار است و تحت عنوان CR39 نیز نامیده می‌شود. اگرچه این مدل ممکن است در برابر خش زیاد مقاوم نباشد اما در عوض سبک‌تر بوده و در برابر ضربه از مقاومت خوبی برخوردار است که این دو ویژگی جزو کاربردهای مفید در زندگی امروزه به شمار می‌روند.

شیشه از جنس پلی‌کربنات: این جنس از شیشه بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد و امروزه بیش از پیش در ساخت عینک‌های آفتابی استفاده می‌شود و باید گفت که از مدل‌های دیگر بسیار مقاوم‌تر است؛ نازک و سبک بوده و در برابر اشعه فرابنفش نیز از چشمان محافظت خواهد کرد.

مشخصات فنی:

علاوه بر جنس شیشه عینک، گروه دیگری نیز از مشخصات مربوط به عینک حائز اهمیت هستند. مثلا فرآیندهای مختلفی که شیشه‌ها در طول ساخت خود طی می‌کنند و موجبات کیفیت عینک را فراهم خواهند کرد؛ در اینجا انواع شیشه عینک را به لحاظ مشخصات فنی مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شیشه دارای قابلیت پلاریزه: با بهره‌گیری از یک فیلتر این نوع شیشه قادر است تا بازتاب های ناشی از نور خورشید را کاهش داده و در نتیجه اذیت چشم در برابر نور خورشید به کلی از بین می‌رود.

شیشه ضد انعکاس نور: این نوع شیشه نور خورشید را بازتاب نمی‌دهد و در نتیجه باعث دید بهتر شده و برای استفاده در مواقع رانندگی و مطالعه بسیار مناسب است.

شیشه ضد خش: این مدل در برابر خش مقاوم بوده و همچنین از دوام بیشتری برخوردار است؛ در نتیجه عینک شما تاریخ انقضای بلند مدتی خواهد داشت.

شیشه ضد لک: این نوع از شیشه هیچگاه اثری از گرد‌‌‌‌‌ وخاک، قطرات آب و یا اثر انگشت به خود نمی‌گیرد. در نتیجه تمیز نگه‌داشتن عینکی با این مدل از شیشه بسیار آسان خواهد بود.

شیشه ضد مه و غبار: با عینکی از این جنس شیشه دیگر نگران رفتن به محیط هایی با آب و هوای شرجی نباشید.

شیشه فتوکرومیک: بسته به شدت یا ضعف بودن نور، در محیط باز یا بسته، این جنس از شیشه به صورت خودکار درجه شاخص محافظت خود را هماهنگ خواهد می‌کند.

شیشه آینه‌ای : در بین انواع مختلف، این مدل از زیبایی بیشتری برخوردار است. وقتی از بیرون به عینک نگاه کنیم، بازتاب آینه‌ای دارد.


رنگ ها


همانطور که پیشتر بررسی کردیم، رنگ شیشه‌های عینک ارتباطی به کارایی آن ندارد. همین که شیشه عینک از شاخص محافظت UV400 برخوردار باشد، کفایت می‌کند. بنابراین می‌توان هنگام انتخاب عینک، رنگ‌های مختلف را مدنظر داشت· کاربرد این رنگ‌ها می‌تواند در زیباشناسی کارد داشته باشد.

خاکستری: برای داشتن جلوه‌ای طبیعی در قویترین حالت تابش نور خورشید.

قهوه ای: برای ایجاد تضاد بیشتر و در عین حال کمتر بودن اثر خیره کنندگی رنگ

زرد: برای بالا بودن تضاد رنگ‌ها در نور کم

سبز: برای حفاظت چشم در برابر تابش‌های پرقدرت در هر شرایطی

آبی، قرمز، صورتی و بنفش: صرفا کاربرد زیبایی


دسته های عینک (فریم)


بعد از اینکه در مورد انتخاب شیشه‌های عینک خود مطمئن شدیم، نوبت به انتخاب فریم عینک می‌رسد. در این خصوص به مهمترین موضوعی که باید توجه کرد، مواد استفاده شده برای ساخت فریم است، چرا که این موضوع تاثیر مستقیم در مقاومت، استحکام و سبکی عینک شما دارد.

مواد استفاده شده در ساخت فریم ها:

فلز: تیتانیوم، آلومینیوم، فیبر کربن و بسیاری فلزات دیگر در ساخت فریم عینک‌ها به کار می روند. فریم‌ها از جنس فلز از استحکام خوب و سبکی مناسبی برخوردار هستند، زنگ نمی‌زنند و در برابر آب نیز مقاوم اند. فریم‌هایی از این جنس قیمت بالایی هم دارند.

چوب: انتخاب فریم عینک از جنس چوب بسیار به نفع محیط زیست خواهد بود و این روزها طرفداران زیادی هم دارد. استفاده از چوب در ساخت فریم عینک نه تنها به آلایندگی‌ها اضافه نمی‌کند بلکه ایده‌ی نوینی در صنعت مد عینک‌های آفتابی نیز است؛ محدودیت رنگ نیز نخواهد داشت و به رنگ‌های مختلف در خواهد آمد.

پلاستیک: مدل رایج و کلاسیک برای فریم عینک‌های آفتابی. پلاستیک به خاطر تنوع رنگ و قیمت مناسب‌اش از طرفداران زیادی برخوردار است که البته باید در نظر داشته باشید که خیلی مقاومت بالایی ندارد. اما یک نوع پلاستیک لوکس‌تر هم وجود دارد که استحکام بیشتری داشته و با محیط زیست سازگار است. البته این نکته را باید در مورد این نوع فریم دانست که به دلیل صرف وقت بیشتر در ساخت این نوع پلاستیک، قیمت بالاتری هم دارد.


فرم و سبک ظاهری عینک آفتابی


برای انتخاب عینک آفتابی، سلیقه شخصی خود در مورد فرم و سبک ظاهری آن را در نظر بگیرید. با این همه توجه داشته باشید که این عینک علاوه بر اینکه یاور شما در تابش‌های پرقدرت نور خورشید خواهد شد، یک اکسسوری کاملا مرتبط با مد و زیبایی نیز هست. رنگ عینک نیز یکی دیگر از موارد مرتبط با شکل و ظاهر این وسیله پوشیدنی است که می‌تواند در رنگ و زیبایی چهره‌ی شما موثر باشد.

چه رنگی از عینک آفتابی را انتخاب کنیم؟

رنگ‌های شیشه‌های عینک تصادفی انتخاب نمی‌شوند. درباره‌ی فریم عینک‌ها نیز توصیه می‌شود ( به جز فریم فلزی) رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما در تضاد بوده یا اینکه هماهنگ با رنگ موهای شما باشد. این نکات نباید سرسری گرفته شوند، چراکه باعث می‌شود سبک و سلیقه‌ی شخصی شما در ظاهر شما پدیدار باشد. شیشه‌های رنگی برای عینک های آفتابی جدا از تاثیرات بخصوص خودشان، برای جذاب تر کردن نگاه نیز بی نتیجه نیستند. به این ترتیب اگر بخواهیم از انتخاب‌های کلاسیک مثل مشکی یا خاکستری فاصله بگیریم، می‌توان با توجه به رنگ چشم به گزینه‌های زیر فکر کرد:

  • عینک با شیشه‌های طیف نارنجی مناسب برای افرادی با چشم‌های آبی
  • شیشه‌های قهوه‌ای رنگ برای افراد با چشمان سبز
  • شیشه‌های طیف رنگ بنفش برای افراد با رنگ چشم قهوه‌ای

چه مدلی را انتخاب کنیم؟

گویی استفاده از عینک آفتابی جسارت بیشتری به ما می‌بخشد. مدل و فرم عینک بستگی به سلیقه ی هر فرد دارد به خصوص که امروزه انواع بسیار مختلفی در بازار وجود دارد: فریم دایره شکل، مربعی، مستطیل، بیضی شکل، با فرم کشیده، به شکل پروانه، کاملا گرد و یا عینکی که فریم آن نیمی از شیشه هایش را پوشانده است.

اگر به دنبال نکته‌ی طلایی برای انتخاب فرم هندسی عینک خود هستید، به شما توصیه می‌کنیم فرم عینکی که انتخاب می‌کنید به منظور جلوه بهتر در تضاد با فرم صورتتان باشد؛ البته این فقط یک توصیه است و یک قانون نیست، بنابراین شما می‌توانید مدلی را که از همه بیشتر به شما می‌آید انتخاب کنید.

اما توصیه‌های دیگری وجود دارد که برای زیبایی و همچنین راحتی هنگام استفاده نباید نادیده گرفته شوند:

  1. از عینک‌هایی که لبه‌های پایینی آنها روی گونه‌ها قرار می‌گیرد، استفاده نکنید.
  2. از عینک‌های آفتابی خیلی کوچک که ممکن است با دسته‌های خودش شقیقه های شما را اذیت کند، استفاده نکنید.
  3. اگر عینک شما ابروهایتان را کاملا پنهان می‌کنند، پس یعنی عینک شما بیش از حد بزرگ است؛ بهتر است انتخاب خود را تغییر بدهید.
  4. همچنین اگر گوشه قاب عینک شما از محیط صورت شما بیرون بزند، باز هم به این معنی است که عینک بزرگی انتخاب کرده‌اید و بهتر است که مدل متناسب‌تری را برگزینید.

4 نظر

  1. سارا نیکی آذر پاسخ

    سلام. واقعا توضیحاتتون عالی بود. دستتون درد نکنه.
    من خودم از اون دسته افرادی هستم که عینک آفتابی رو بدون توجه به این ویژگی ها می خریدم و فقط به ظاهرش نگاه می کردم. یک بار از ویرا برگ عینک آفتابی خریدم که کیفیت فوق العاده ایی داشت و البته اونم به خاطر توضیحاتش بود و گرنه من همیشه توی عینک خریدن، بهترین انتخاب رو داشته ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
4 نظر