امروز29 فروردین 1403

دوراهی انتخاب تشک طبی یا تشک فنری؛ کدام یک بهتر است؟

خرید تشک طبی - تشک فنری
5/5 - (3 امتیاز)

خواب مهم‌ترین ابزار بدن برای تصرف مجدد انرژی است. اما در غیاب یک تشک مناسب ( تشک فنری، تشک طبی و ...)  هرگز زیرساخت درستی برای خواب فراهم نمی‌شود. احتمالا همین الان می‌توانید شب‌هایی را با خودتان مرور کنید که بستر یا تشک نامناسب خواب را به شما حرام کرده است؛ نه؟

بدن ما به لحظه لحظه خوابی عمیق و راحت محتاج است و حتی یک ثانیه که به خاطر تشک، احساس ناراحتی کنیم این آرامش را بر هم می‌زند. یک تشک مناسب باید تراز مناسبی را بین مفاصل و کمر شما ایجاد کند؛ در غیر این صورت بعد از خواب احساس کسالت و کوفتگی بدن خواهید داشت.

تامین راحتی و برقراری موقعیت مناسب بین مفاصل و ستون مهره‌ها، حق طبیعی بدن شما در طول یک خواب باکیفیت و استاندارد است. ممکن است تا کنون به اهمیت انتخاب تشک مناسب به اندازه سایر انتخاب‌های زندگی اهمیت نداده باشید. اما پس از خواندن راهنمای امروز دیدگاهتان نسبت به خرید تشک خواب و تاثیر آن بر سلامتیتان متحول خواهد شد. همراه ما باشید.


مروری بر برترین برندهای تولیدکننده تشک طبی و فنری در بازار


مشخصات محصول:

  • نوع: طبی - استاندارد
  • ابعاد: 200 × 160
  • اندازه تشک: دو نفره

تمام استانداردهای پزشکی و ارتوپدی بین المللی در طراحی تشک وگال مدل super wegal 160 در نظر گرفته شده است. ابعاد این محصول 200 × 160 سانتی‌متر بوده و بنابراین از دسته تشک‌های بزرگی است که برای دو نفر قابل استفاده خواهد بود.

پارچه رویین این تشک از جنس گردباف یا حلقوی نوع مرغوب پلی استر ویسکوز است. لایه رویین آنتی‌باکتریال و ضد کنه است و محصول در بسته‌بندی زیپ‌دار به شما تحویل داده می‌شود.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

در هر مترمربع محصول 185 فنر به صورت متراکم قرار گرفته‌اند و همین موضوع استحکام، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن را بالا می‌برد. لبه این تشک با پاور فریم مقاوم 4 میلیمتری پوشانده شده که باعث می‌شود به مرور زمان افتاده یا کهنه به نظر نرسد.

مشخصات محصول:

  • نوع: طبی - استاندارد
  • ابعاد: 200 × 90
  • اندازه تشک: یک نفره

شرکت رویال تهران یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای تولید تشک طبی است که محصولاتش را با آخرین استانداردهای روز طراحی می‌کند. تشک طبی فنری رویال مدل آیسان 7 یک محصول ایده‌ال برای افرادی است که از درد کمر و ستون فقرات رنج می‌برند و به دنبال تشک استاندارد هستند.

پارچه رویه این محصول از جنس پلی استر ژاکارد با طرح نقش دوزی شده و آنتی‌باکتریال است. سطح آن با حمایت دوخت‌های جانبی قوی شده است و از جهت نرمی یا سفتی در رده تشک‌های متوسط قرار می‌گیرد.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

تشک طبی یک نفره رویال از الیاف پلی استر اسپان باند ضد حساسیت تولید شده است. محصول به واسطه تقویت فوم با فنرهای ویژه می‌تواند برای طرفداران تشک فنری نیز مناسب باشد.

مشخصات محصول:

  • نوع: فنری منفصل
  • ابعاد: 200 × 90
  • اندازه تشک: یک نفره

تشک طبی رویال ترکیبی کامل از تشک منفصل فنر پاکتی است و همین موضوع باعث انعطاف‌پذیری بیش‌تر محصول می‌شود. میزان تحمل وزن تشک بالا بوده و وجود فنرهای منفصل باعث شکل‌گیری کامل تشک متناسب با فشار بدن می‌شود.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

تشک طبی تک نفره رویال از الیاف پلی استر اسپان باند ضدحساسیت تولید شده است. اگر به دنبال تشک‌های یک و نیم نفره و پهنی هستید که نرم باشند، این محصول را از دست ندهید.

مشخصات محصول:

  • نوع: فنری منفصل
  • ابعاد: 200 × 90
  • اندازه تشک: یک نفره

تشک طبی رویال ترکیبی کامل از تشک منفصل فنر پاکتی است و همین موضوع باعث انعطاف‌پذیری بیش‌تر محصول می‌شود. میزان تحمل وزن تشک بالا بوده و وجود فنرهای منفصل باعث شکل‌گیری کامل تشک متناسب با فشار بدن می‌شود.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

تشک طبی تک نفره رویال از الیاف پلی استر اسپان باند ضدحساسیت تولید شده است. اگر به دنبال تشک‌های یک و نیم نفره و پهنی هستید که نرم باشند، این محصول را از دست ندهید.

تشک یک نفره خوشخواب مدل طبی فنری

مشخصات محصول:

  • نوع: طبی فنری
  • ابعاد: 200 × 90
  • اندازه تشک: یک نفره

همان طور که گفته شد امروزه تشک‌های فنری با تشک طبی ادغام شده‌اند و محصول کامل‌تری تحت عنوان طبی فنری تولید می‌شود. در طراحی محصول یک نفره خوشخواب، انعطاف‌پذیری تشک فنری و لایه‌بندی و استحکام تشک طبی با هم تلفیق شده‌اند. نتیجه این نوآوری در تولید، تشک یک نفره خوشخواب است که با گارانتی 24 ماهه عرضه می‌شود.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

این تشک از لایه‌های الیاف پلی استر با ترموباند، اسفنج رول، الیاف فشرده، مفتول فلزی و قاب فلزی M دار پر شده است. نکته قابل توجه در خرید این تشک قابلیت شستشوی دستی آن است. این در حالی است که بسیاری از تشک‌های طبی فنری قابلیت شستشو ندارند.

تشک رویال طبی فنری مدل پلاس دو نفره

مشخصات محصول:

  • نوع: طبی فنری
  • ابعاد: 200 × 180
  • اندازه تشک: دو نفره
  • ارتفاع تشک 24 سانتی متر

تشک‌های طبی بهترین گزینه برای پیشگیری از عود مجدد درد مفاصل و التیام درد آرتروز هستند. مدل پلاس دو نفره تشک طبی رویال با قابلیت‌های منحصر به فردی طراحی شده است. جنس رویه محصول از پارچه آلوئه ورا گردباف آنتی باکتریال و فوم پلی اتیلن دوخته شده که مجهز به عایق صوت، حرارت و رطوبت است.

در هر طرف تشک از لایه طبی فوم ویژه پلی اتیلن و پد طبی 3 سانتی متری اسفنجی استفاده شده که باعث افزایش انعطاف آن می‌شود.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

برای استحکام بهتر اسکلت تشک از 10 فنر M شکل در اطراف دوخت استفاده شده تا محصول نسبت به ضربه و فشار مقاوم‌تر باشد. این تشک مجهز به کپسول تخلیه هوا است و قابلیت شستشوی دستی نیز دارد.

تشک طبی ارتوپدیک داتیس

مشخصات محصول:

  • نوع: طبی فنری
  • ابعاد: 200 × 90
  • اندازه تشک: یک نفره
  • ارتفاع تشک 30 سانتی متر

تشک‌های طبی با رویکردی استاندارد تولید می‌شوند که تمام نیازهای بدن را برای خواب راحت تامین می‌کنند. نمونه پیشرفته‌تر این تشک‌ها که با نظارت متخصصان ارتوپدی طراحی شده تشک طبی ارتوپدیک داتیس است. جنس تشک از بامبو آلوئه ورا بوده و رویه آن با پارچه چند لایه دوخته شده است.

+ آن چه این محصول را متمایز می‌کند

برای استفاده درمانی، دردهای کمر و مفاصل می‌توانید از این محصول استفاده کنید. تشک طبی ارتوپدیک داتیس قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی نیز دارد.


دوراهی انتخاب تشک طبی یا تشک فنری؛ کدام یک بهتر است؟


راحتی یا خواب راحت در خرید تشک، مفهومی انتزاعی است. با وجود اظهارنظرهای علمی و آناتومی پیرامون این موضوع، هر کسی تعریف خودش را برای یک تشک مناسب دارد. پس راحتی و استانداردهای یک تشک چگونه مشخص می‌شود؟

به طور کلی تشک‌ها در سه طبقه نرم، مدیوم یا متوسط و سخت قرار می‌گیرند. تشک‌ها بر اساس ساختاری که دارند در یکی از این دو طبقه قرار می‌گیرند. مثلا تشک طبی یا تشک فنری می‌توانند به نسبت میزان فومی که در آن‌ها استفاده می‌شود نرم یا سفت باشند. انتخاب این که تشک نرم، سفت یا مدیوم باشد کاملا به عادات خواب هر فرد بستگی دارد:

  • تشک سفت: این تشک بیش‌تر برای کسانی توصیه می‌شود که روی شکم می‌خوابند. با تشک هارد یا سفت تراز کمر و شکم به خوبی برقرار می‌شود.
  • تشک متوسط: برای افرادی که عادت به پشت خوابیدن دارند، بستر متوسطی از تشک فنری، تشک طبی و ...بهتر است. چون به خوبی ناحیه گردن، کمر و ستون فقرات را حمایت می‌کنند.
  • تشک نرم: برای افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند، تشک نرم بهتر است. در این حالت تشک سافت یا نرم قادر است فرورفتگی‌های بدن را را در این موقعیت پوشش دهد و تراز مناسبی ایجاد کند

انواع تشک‌های خواب؛ کدام یک مناسب‌تر است؟

تشک طبی یا تشک فنری؟

تشک طبی یا تشک فنری؟

تشک‌های زیادی در بازار وجود دارد؛ اما تشک‌ فنری و تشک طبی فوم بیش‌ترین کاربرد و محبوبیت را بین مصرف‌کنندگان دارند. هر یک از این تشک‌ها مزایای و معایبی دارند و خرید آن‌ها مستلزم شناخت عادت‌ خواب و فیزیک بدنی شما خواهد بود.

اصیل و ساده؛ مثل تشک فنری

تشک فنری

تشک فنری

اولین تشک‌ی که در بازار به شکل صنعتی عرضه شد تشک فنری بود. این تشک‌ها ساختار ساده‌ای دارند و به دو شکل منفصل یا متصل تولید می‌شوند. نوع متصل تشک از سیمی ساخته شده که با سیم‌پیچ یک فنر را تشکیل داده‌اند. این فنرها ساختار مارپیچی خاصی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند تشک حالت منعطفی داشته باشد.

بر خلاف نوع متصل، نوع منفصل از فنرهای جداگانه‌ای ساخته شده که از هم فاصله گرفته‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا تشک لایه‌های جداگانه‌ای داشته باشد و کم سروصدا تر باشد. این در حالی است که تشک فنری متصل هنگام جا به جا شدن فرد صدای بیش‌تری تولید می‌کند که شاید آزاردهنده باشد.

تشک فنری از ساده‌ترین و ارزان‌ترین تشک‌های بازار است که گرمای معتدلی ایجاد می‌کند؛ اما به اندازه فوم گرم نیست. چون فنرها مداوم جا به جا می‌شوند ممکن است برای هر نوع حالت خواب یا افرادی که مشکلات کمر و گردن دارند مناسب نباشد. اما در عوض سبک است و به سادگی جا به جا می‌شود.

تشک طبی؛ انتخابی مدرن و ایده‌ال

تشک طبی

تشک طبی

بر خلاف تشک فنری، تولید تشک طبی چند مرحله از تشک‌های دیگر عقب‌تر بوده است. بنابراین تشک‌های طبی کالای خوابی جدیدتر و مدرن‌تر هستند که خود را با تکنولوژی روز و نیازهای بدنی عصر حاضر تطبیق داده‌اند. البته که تشک‌های فنری هرگز از دور رقابت حذف نشده‌اند؛ اما اکنون بسیاری از افراد شاغل و پشت میزنشین به استفاده از تشک طبی روی آورده‌اند.

تشک‌ طبی برای دو دسته از افراد بیش‌ترین کاربرد را دارد:

  1. افرادی که به سلامت فیزیکی خود اهمیت می‌دهند؛ اما به واسطه شغل و فعالیت اقتصادی خود از درد متناوب استخوان رنج می‌برند.
  2. افرادی که دچار بیماری‌های ستون فقرات، مفاصل، گردن و دست بوده و به دنبال حفظ حالت طبیعی بدن هنگام خواب هستند.

تشک طبی ساختار واحدی ندارد. تشکیلات اغلب تشک‌هایی که به صورت جداگانه و به عنوان تشک لاتکس، مموری فوم و فنر پاکتی عرضه می‌شوند در نوع نیز طبی وجود دارد. بنابراین با تشک طبی می‌توانید از ترکیب پیچیده فوم بهترین تشک‌های دنیا در یک تشک بهره‌مند شوید.

نکته قابل توجه این است که اکنون برندها تشک فنری را به صورت مستقل تولید نمی‌کنند. این تشک‌ها با تشک‌های طبی تلفیق شده‌اند و محصول ایده‌ال تشک طبی فنری برای کسانی که به تشک فنری عادت دارند تولید شده است.

تشک نرم یا سفت؟ مسئله این است!

بعد از انتخاب نوع تشک، موضوعی که خریدار را آشفته می‌کند درجه نرمی تشک است. شاید این موضوع به دلیل عدم رعایت استانداردهای کافی در تشک‌ها یا عدم ارائه راهنمای مناسب برای خرید هر یک باشد. به هر حال اگر در جستجوی خواب متفاوت و راحتی هستید باید این چالش را هم با موفقیت پشت سر بگذارید!

نوع سختی یا نرمی تشک معمولا توسط برند روی بسته‌بندی درج می‌شود. اما هر تشکی نمی‌تواند صد در صد انتظار ما را در این زمینه برآورده کند. یکی از علل مهم در این زمینه به تفاوت‌های فردی مربوط می‌شود.

از مقیاس‌هایی که در این زمینه در نظر می‌گیرند فاکتور وزن است. به این صورت که نرمی یا سفتی تشک را با وزن فردی می‌سنجند که باعث شده 25 درصد از تشک به داخل فرو برود. هر چند که در دنیا این فاکتور با عدد و رقم روی بسته‌بندی نوشته می‌شود اما می‌تواند چشمی هم محاسبه شود.

فاکتور بعدی که در تعیین سفتی و نرمی دخالت دارد لایه‌ها و فوم داخل محصول هستند که در ایجاد ضخامت یا ارتفاع آن نقش دارد. بنابراین می‌توانید با در نظر گرفتن ضخامت و تست تشک از نزدیک، میزان سفتی یا نرمی آن را تا حدودی مشخص کنید.

بعد از شناخت انواع تشک‌ها و تفاوت تشک فنری یا طبی مسائل دیگری نظیر گارانتی محصول و قیمت آن مطرح می‌شوند. در این زمینه برندهای مختلف پیشنهادات متعددی را ارائه می‌دهند که مقایسه هر یک با توجه به میزان بودجه شما خالی از لطف نیست. در ادامه برخی از برندهای تولید کننده تشک طبی و تشک فنری و ساختار آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

تشک خوب چی بخرم؟

برای خرید تشک مناسب باید ویژگی‌های بدنی و عادات خواب خود را در نظر بگیرید. در صورتی که از بیماری مفصلی رنج می‌برید حتما از تشک‌های طبی و ارتوپدیک استفاده کنید.

سخن آخر

تشک فنری از تشک‌های قدیمی، ساده و ارزانی است که بیش‌ترین سازگاری و انعطاف را با بدن ایجاد می‌کند. اما اگر به دنبال یک راهکار درمانی برای حفظ تراز ستون فقرات حین خواب هستید بهتر است از تشک طبی استفاده کنید.

برای کسانی که به سفتی و خشکی تشک‌های طبی عادت نکرده‌اند، تشک‌های طبی فنری انتخاب بهتری خواهد بود. در ساختار این تشک‌ها از فنر مارپیچ، لاتکس، مواد پرکننده و فوم ژل استفاده شده است.

شما چه فکر می‌کنید؟ اگر از تشک‌های طبی یا فنری استفاده می‌کنید تجربه خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر