امروز06 اردیبهشت 1403

خرید آیفون 13: درباره نسل تازه‌نفس آیفون چه می‌دانید؟

خرید آیفون 13
5/5 - (1 امتیاز)

سبک‌تر، باتری قدرتمندتر و دوربین قوی‌تر؛ این سه مولفه مهمی است که در گوشی آیفون 13 به عنوان تازه‌نفس‌ترین آیفون بازار ارتقا داشته و با تغییرات زیادی روبرو بوده است. اما آیفون 13 تا چه اندازه به تصورات ما نزدیک است و توانسته انتظارات ما را از یک پرچمدار برآورده کند؟

آیفون 13 نه یک گوشی، بلکه ارتشی قدرتمند از گوشی‌های نسل جدید اپل است که تحت عنوان آیفون 13، 13 مینی، 13 پرومکس و 13 پرو عرضه می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها این گوشی قرار است بخش عمده انتظارات ما را از نظر نرم افزاری برطرف کند و اگرچه آیفون 13 با لباس جدیدی وارد بازار نمی‌شود اما قابلیت‌های متفاوتی دربردارد.

در راهنمای خرید امروز به‌نظر با نگاهی موشکافانه قصد داریم پاسخ به سوالات رایج خیلی از کاربران آیفون را که قصد به روزرسانی اسمارت فون خود را دارند بررسی کنیم. در ادامه با ویژگی‌های فنی بارز، دوربین و عملکرد سخت افزاری این مدل آشنا می‌شویم و در نهایت ارزش خرید آیفون 13 را ارزیابی می‌کنیم. همراه ما بمانید.

زیبایی مهم است: مشخصات ظاهری آیفون 13

طراحی بدنه آیفون 13 نسبتا کوچک‌تر است و گوشه‌‌های نرم‌تر و زاویه‌های تندتر در چارچوب صفحه نمایش باعث شده این اسمارت فون ظاهر جذاب‌تری داشته باشد. محل قرارگیری دکمه‌ها در آیفون 13 تغییرات اندکی داشته و این مدل در رنگ‌های بی‌نظیر و متفاوت آبی و صورتی هم عرضه شده است.

یکی از تفاوت‌های ظاهری چشمگیر آیفون 13 نسبت به آیفون 12 و آیفون SE 2020 ارتقا تکنولوژی معروف ناچ در این محصول بوده است. حالا ابعاد ناچ یا بریدگی‌های صفحه در آیفون 13 تا 20 درصد افزایش یافته و فیس آی دی در همین محل قرار گرفته است. بنابراین اپل توانسته از فضای موجود در نمایشگر به صورت بهینه استفاده کند.

فرق آیفون 12 و آیفون 13

فرق آیفون 12 و آیفون 13

نمایشگر آیفون 13 با پنل OLED طراحی شده و عناصر تا 28 درصد نسبت به صفحه نمایش آیفون 12 روشن‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند. شاید این تفاوت روشنی در نمایشگر برای کاربر چندان محسوس نباشد؛ اما وقتی که قرار باشد از آیفون 13 در مقابل نور استفاده کنید این تفاوت محسوس می‎شود.

درباره دوربین‌های آیفون 13 بیش‌تر بدانید

نظم و سازماندهی لنزهای دوربین در آیفون 13 با تغییرات اندکی همراه بوده است. لنز عریض این گوشی قادر است تا 47 درصد نور بیش‌تری جمع‌آوری کند و لنز فوق عریض آن نیز از لنز مشابه در آیفون 12 تا چهار برابر قدرتمندتر است. همین چیدمان معمولی و سخت افزار لنزها کافی است تا بدانیم در آیفون 13 دوربین نسبت به آیفون 12 ارتقا یافته و خبرهای خوبی در راه است!

دوربین گوشی آیفون 13

دوربین گوشی آیفون 13

قابلیت‌های نرم‌‌‌افزاری دوربین در آیفون 13

نرم افزار دوربین در جدیدترین نسل گوشی‌های آیفون تغییرات زیادی داشته است. مثلا قابلیت Photographic Styles یکی از جدیدترین امکاناتی است که در نرم افزار این گوشی می‌بینیم. با این امکان می‌توانید دمای رنگ را بدون نیاز به تنظیمات تخصصی برای هر تصویر تغییر و روی حالات مختلف vibrant، standard، warm و … قرار دهید.

در حالت فیلمبرداری هم قابلیت‌های جدیدی به آیفون 13 اضافه شده است. Cinematic جدیدترین حالتی است که با استفاده از آن عمق سوژه‌ها تغییر می‌کند و می‌توانید حالات سوژه‌ها را تغییر دهید. مثلا در حال فیلمبرداری از سوژه هستید و سوژه سرش را به سمت آسمان تغییر جهت می‌دهد؛ در این حالت دوربین به صورت خودکار و کاملا جادویی سوژه اصلی را محو می‌کند و تمرکز اصلی روی آسمان خواهد بود.

مقایسه دوربین آیفون 13 و Galaxy S21 Ultra

از همین ابتدا مقایسه‌های تجربی و تخصصی بین تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی اس 21 مدل آلترا (که یکی از بهترین گوشی های سری s سامسونگ نیز است) و آیفون 13 انجام شده است. تصاویری که در طول روز و نور طبیعی با آیفون 13 ثبت شده‌اند شفافیت و تحرک بیش‌تری نسبت به گلکسی اس 21 دارند.

آیفون 13 نسبت به آیفون 12 هم تغییرات مثبت زیادی داشته است. تصاویری که با آیفون 13 ثبت می‌شوند شارپ و زنده‌تر هستند. مهم‌تر این که عکسبرداری در شب با استفاده از حالت Night نسبت به آیفون 12 بهبود داشته و خبر امیدوارکننده‌ای برای کسانی است که قصد خرید آیفون 13 را دارند.

پردازنده و امکانات سخت افزاری آیفون 13

در طراحی خانواده آیفون 13 از تراشه A15 Bionic استفاده شده است و حتما می‌دانید که یکی از سریع‌ترین تراشه‌های بازار است که در انواع گوشی‌ها استفاده می‌شود. A15 به یک پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای مجهز است. طبق ادعای اپل این پردازنده گرافیکی قرار است تا 50 درصد سریع‌تر از پردازنده‌های دیگر عمل کند.

شاید بخواهید بدانید این امکانات برای اجرای چه نوع بازی یا برنامه‌ای کافی و مطلوب خواهد بود. نیروی گنشین یکی از جذاب‌ترین بازی‌های ویدیویی ماجراجویی بوده که تجربه کاربری گیمرها از آن در آیفون 13 ایده‌آل و خوب گزارش شده است.

آیفون 13 با iOS 15 عرضه می‌شود!

آیفون 13 با iOS 15

آیفون 13 با iOS 15

روی آیفون 13 جدیدترین سیستم عامل اپل یعنی iOS 15 سوار شده که به منزله بهره‌مندی کاربران از جدیدترین امکانات ممکن و در دسترس روز دنیا است. در این نسخه امکانات صوتی FaceTime ارتقا پیدا کرده و با رابط کاربری تمیز، مرتب و سازمان‌دهی شده روبرو هستیم.

یکی دیگر از تغییرات جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS قابلیت Focus است. امکانی که با استفاده از آن می‌توانید اعلان‌ها را فیلتر کنید و از این پس برای هر پیام اعلان دریافت نکنید.

اپلیکیشن‌های پیش فرض iOS نظیر Maps یا Weather هم تغییرات اندک و مثبتی داشته‌اند.

باتری آیفون 13 ؛ همه آن چه که از یک اسمارت فون می‌خواهید!

عمر باتری و قابلیت شارژرسانی آیفون 13 نسبت به آیفون 12 تا دو ساعت ارتقا و بهبود یافته است. این مقدار توسط اپل 10 ساعت و 33 دقیقه گزارش شده که در مجموع تجربه کاربری مطلوبی در وبگردی، تماشا ویدیو و بازی‌های ویدیویی برای مصرف‌کنندگان رقم می‌زند.

تنها نقطه ضعف آیفون 13 که باید با ورود نسل جدید به بازار برطرف می‌شد سرعت شارژ دستگاه بود. آیفون 13، آیفون 13 مینی، پرو و پرومکس به صورت متوسط طی نیم ساعت تنها 50 درصد شارژ می‌شوند.

آیفون 13 تا چه اندازه ارزش خرید دارد؟

خرید گوشی آیفون 13

خرید گوشی آیفون 13

همه نقد و بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره آیفون 13 تا زمان عرضه رسمی در ایران قطعی نیست. واضح است که نسل جدید آیفون اگرچه از نظر ظاهری حرف جدیدی برای گفتن ندارند اما به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تغییرات چشمگیری داشته است.

اپل هنوز هم به سیاست‌ها و ضوابط قبلی خود در بحث طراحی بدنه و ویژگی‌های ظاهری پایبند بوده و آیفون 13 طراحی قدیمی و مشابه سایر مدل‌های اپل را حفظ کرده است.

با این اوصاف ما خرید آیفون 13 را در صورتی که بودجه کافی برای به روزرسانی نسخه‌های قبلی آیفون دارید پیشنهاد می‌کنیم. این گوشی اگرچه به لحاظ ظاهری حرفی برای گفتن ندارد اما باتری غول پیکر و عمر بالای آن کافی است تا از مدل‌های پیشین دل بکنید!

کیفیت دوربین هم در مدل‌های مختلف آیفون 13 ارتقا یافته و به جز لنزها، نرم‌افزار دوربین تغییرات مثبتی داشته است.

سخن آخر

در آیفون 13 تغییراتی در مولفه‌های اساسی رخ نداده اما تمام بخش‌های جدیدترین نسل اپل با تغییرات اندکی همراه بوده است. اپل در رویدادی که برای رونمایی از جدیدترین محصول خود برگزار کرد به قابلیت‌های جدیدی در نرم افزار دوربین، ویژگی‌های سخت افزاری و امکانات باتری این گوشی تازه‌نفس اشاره کرد.

هر چند که قابلیت‌های نرم افزاری آیفون 13 در عمل تفاوت چشمگیری با آیفون 12 ندارد اما امکانات آن آنقدر جذاب است که کاربران را برای به روزرسانی آیفون ترغیب کند. قابلیت سینماتیک در حالت فیلمبرداری آیفون 13 و نسخه‌های مینی، پرو و پرومکس آن یکی از جذاب‌ترین امکانات نسل جدید اپل است. اگر کاربر اپل هستید یا قرار است به زودی به کاربران گوشی‌های آیفون اضافه شوید فکر می‌کنید این پرچمدار تا چه اندازه ارزش خرید داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر