امروز31 فروردین 1403

طرز تهیه قهوه در خانه با قهوه ساز، قهوه جوش، فرنچ پرس

درست کردن قهوه در خانه
5/5 - (1 امتیاز)

صفر تا صد درست کردن قهوه در خانه: قهوه‌خورها بخوانند

طرز تهیه قهوه در خانه با دستگاه با بدون دستگاه: نوشیدن قهوه با تمام موقعیت‌ها و فعالیت‌هایی که در طول روز در آن‌ها قرار دارید یا بدان مشغول هستید هماهنگی دارد. کاهش فشار استرس و خستگی بدن با یک فنجان قهوه، یک دورهمی ساده به صرف قهوه یا استراحت شبانه با یک لیوان قهوه آن هم از نوع محبوبتان!

همه ما تا اسم قهوه را می‌شنویم میزهای کوچک و بزرگ کافه را تصور می‌کنیم؛ اما تهیه قهوه و نوشیدن آن علاوه بر خواص و ارزش‌های غذایی ویژه آن در منزل لذت دیگری دارد. به ویژه اگر خودتان بتوانید با یادگیری فنون و اصول درست کردن قهوه در خانه به سبک باریستاهای حرفه‌ای از هنرتان لذت ببرید. نوع قهوه مورد علاقه شما کدام است؟ تا به حال تجربه تهیه آن را در منزل داشته‌اید؟

برای درست کردن قهوه یادگیری چند اصل مهم، آشنایی با انواع دستگاه قهوه ساز و دانه‌ها و طرز دم آوری و تهیه این نوشیدنی خاص لازم است. حتی اگر تجربه زیادی در تهیه قهوه در منزل دارید راهنمای امروز نکات تازه‌ای در انتخاب نوع دانه قهوه تا شیوه تهیه آن در اختیارتان قرار می‌دهد.

دانه‌های جادویی قهوه را بشناسید

در اکثر سوپرمارکت‌های دنیا دو نوع دانه قهوه برای آسیاب کردن در منزل دیده می‌شود؛ دانه‌های عربیکا و دانه‌های روبوستا. هر یک از این دانه‌ها طعم جادویی و کاملا متفاوتی از یکدیگر دارند و ترکیب آن‌ها با هم به نسبت‌های مختلف نیز می‌توانند عطر و طعم مختلفی ایجاد کند.

دانه‌های عربیکا؛ ملایم، دارک و محبوب

عربیکا محبوب‌ترین دانه قهوه در دنیا است که طعم پیچیده اما دلپسندی دارد. دانه‌های عربیکا طعم شیرین‌تری دارند و به همین دلیل اکثر افراد از طعم آن لذت می‌برند. قیمت دانه‌های عربیکا بالاتر است.

دانه‌های روبوستا؛ سنگین و پرکافئین

دانه‌های روبوستا بیش‌ترین درصد کافئین را دارند و به همین دلیل خیلی از افراد برای بالا بردن انرژی بدن این نوع قهوه را برای صبح روز شنبه ترجیح می‌دهند. قیمت روبوستا بالا نیست و طعم آن نیز به ترشی و تلخی نزدیک‌تر است.

تاثیر رست دانه‌ها بر طعم قهوه قهوه

هر قهوه عالی و بی‌نقصی که می‌نوشید از دل یک دانه ارزشمند تهیه شده و بنابراین آشنایی با دانه‌ها قهوه اصل اول است. آن عطر و طعمی که در نوشیدن قهوه احساس می‌کنید به مدت زمانی مربوط می‌شود که آن دانه تفت داده شده یا برشته شده باشد. اما فکر می‌کنید برشته کردن و زمان آن چطور می‌تواند تلخی یا شیرینی دانه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؟

  • رست کوتاه مدت دانه قهوه: در اثر برشته شدن دانه قهوه در مدت زمان کوتاه ماهیت دانه‌ها اسیدی و طعم آن‌ها کمی شیرین است.
  • رست میان مدت دانه قهوه: در برشته سازی میان مدت دانه قهوه مقدار بیش‌تری از اسیدیته خود را از دست می‌دهد و بنابراین تلخ و شیرین می‌شود.
  • رست طولانی مدت دانه قهوه: در این روش دانه‌ها آنقدر تفت داده می‌شوند تا کاملا سیاه شوند. دانه سیاه قهوه تلخ‌ترین طعم را ایجاد می‌کند.

تجهیزات مورد نیاز برای تهیه قهوه در خانه

قبل از این که بخواهیم انواع و اقسام قهوه‌هایی که در دنیا تهیه و سرو می‌شوند را بررسی کنیم شاید بد نباشد به تجهیزات آشپزخانه مورد نیاز نگاهی بیندازیم:

انواع فرنچ پرس برای تهیه سریع و فوری قهوه

همانطور که از نام این وسیله دستی مشخص است از آن برای تهیه قهوه فرانسه استفاده می‌کنیم. فرنچ پرس در واقع یکی از اختراعات قدیمی برای تهیه قهوه به روش فرانسه است. این وسیله ساده شبیه به یک لیوان فیلتردار است که از آن برای تهیه مستقیم قهوه و البته تهیه قوم شیر در لاته و کاپوچینو استفاده می‌شود.

برای استفاده از فرنچ پرس کمی دانه قهوه و سپس آب را داخل دستگاه می‌ریزید. با پرس کردن فیلتر و نگه داشتن آن برای دقایقی قهوه آماده مصرف است. این وسیله برای تهیه قهوه‌های دارک با دانه‌های رست طولانی مدت مناسب است.

انواع موکاپات برای برای تهیه اسپرسو

یکی از اسپرسو سازهای دستی، اقتصادی و کاربردی برای تهیه قهوه در خانه موکاپات است. ساختار موکا پات‌ها ساده است و به شیوه معکوس قهوه را دم‌آوری می‌کنند. در خرید موکاپات باید به ظرفیت آن دقت کنید.

قهوه جوش اسپرسو ساز دستی مدل 3 Cup

انواع دستگاه اسپرسوساز برقی

این دستگاه‌ها محبوب‌ترین و رایج‌ترین وسیله برای تهیه قوری قهوه در دنیا هستند. روش کار این دستگاه بسیار سریع و ساده است و تا تهیه قهوه اول صبح با این دستگاه فقط یک به اندازه یک کلید روشن کردن دستگاه اسپرسو ساز فاصله دارید.

اسپرسوساز نوا مدل 149 NOVA

آشنایی با طرز تهیه اسپرسو در خانه

از آن جایی که اسپرسو پایه تهیه انواع قهوه‌های محبوب دنیا است شاید بد نباشد ابتدا این روش را با هم مرور کنیم. حتما برای شما پیش آمده که طعم اسپرسو و قهوه ترک را با هم تست کنید و علاوه بر تفاوت مزه این دو ساختار مختلفشان نظرتان را جلب کند.

اختلاف اصلی بین اسپرسو و روش سنتی دم‌آوری قهوه به نوع قهوه و دستگاهی بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید. در طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه ما از دانه‌های بزرگ‌تری استفاده می‌کنیم و بخار آب داغ را از میان آن‌ها عبور می‌دهیم. از این رو قهوه اسپرسو بیش‌تر یک عصاره طبیعی از قهوه است تا خود قهوه. اما در روش تهیه قهوه ترک شما پودر دانه‌های قهوه را با آب ترکیب می‌کنید.

قهوه زمستانی یا تابستانی؟

قهوه تنها نوشیدنی محبوب در دنیا است که همان ساختار همیشگی را می‌توانید با یخ و بدون یخ در طول زمستان و تابستان تجربه کنید. به قهوه‌هایی که با یخ سرو می‌شوند آیس کافی یا قهوه یخی می‌گویند. این نوع قهوه طرفداران خاص خود را دارد و برای روزهای گرم تابستان انرژی بخش و خنک کننده است.

تقریبا اکثر انواع قهوه‌ها را می‌توانید به صورت آیس یا یخی هم سرو کنید؛ هر چند که تفاوت‌های ساختاری جزئی بین آن‌ها دیده می‌شود.

طرز تهیه انواع قهوه گرم برای روزهای سرد سال

صرف قهوه گرم ربطی به روز و ماه سال ندارد؛ اما مصرف قهوه‌های گرم طرفداران بیش‌تری در روزهای سرد سال دارد. در ادامه با برخی از پرطرفدارترین قهوه‌های گرم و روش تهیه آن‌ها در منزل آشنا می‌شوید:

طرز تهیه کاپوچینو در منزل

برای تهیه این قهوه به یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر جوشیده و یک سوم فوم شیر نیاز دارید. مهم‌ترین نکته در تهیه کاپوچینو ریختن فوم در مرحله آخر و جلوگیری از میکس شدن طبقات مختلف ترکیبات است. بهتر است کاپوچینو را در لیوان شفافی سرو کنید که زیبایی و ترکیب رنگ چشمنواز آن را بهتر ببینید و بیش‌تر لذت ببرید!

آشنایی با طرز تهیه قهوه آمریکانو

این روش طبخ خاص ایالات متحده بوده و به همین دلیل به آمریکانو مشهور شده است. آمریکانو ترکیب ساده‌ای دارد و از مقداری آب داغ و دو شات اسپرسو تشکیل می‌شود. میزان کافئینی که در این قهوه وجود دارد پایین‌تر است؛ بنابراین باید از دانه‌های سبک‌تر استفاده کنید که خیلی رست نشده باشند و سنگین نباشند.

روش تهیه اسپرسو ماکیاتو

ماکیاتو شاید اسم پیچیده‌ای داشته باشد و به نظر ترکیب خاصی باشد؛ اما چیزی جز میکس شیر جوشیده و اسپرسو داغ نیست. البته برخی از افراد به این ترکیب ساده سس کارامل و خامه اضافه می‌کنند که باعث می‌شود نوشیدنی سنگین‌تر و پرکالری شود.

ماکیاتو یک واژه ایتالیایی به معنای "مشخص شده" است. باریستاها در گذشته از این واژه برای تفریق نوشیدنی اسپرسو از اسپرسو به همراه شیر استفاده می‌کردند.

برای تهیه ماکیاتو در منزل یک یا دو شات اسپرسو تهیه کنید. از هر پیمانه یا فنجان ضد حرارت و مقاوم کوچک می‌توانید به عنوان شات خود استفاده کنید. سپس دو قاشق غذاخوری فوم شیر را به اسپرسو اضافه و هر دو لایه را به خوبی قبل از سرو ترکیب کنید؛ نوش جان!

آشنایی را روش تهیه قهوه موکا محبوب!

موکا یکی از قهوه‌های محبوب و پرفروش دنیا است که به سبب شکلاتی که در آن استفاده می‌شود کالری بیش‌تری دارد. در این روش از اسپرسو، شیر جوشیده و شکلات به صورت سس یا پودر استفاده می‌شود. میزان رست دانه‌ها قهوه و تلخی شکلاتی که در تهیه موکا استفاده می‌شوند کاملا سلیقه‌ای است و به شما بستگی دارد.

برای تهیه موکا در منزل با کم‌ترین تجهیزات ممکن ابتدا به یک یا دو شات اسپرسو نیاز دارید. سپس این شات را می‌توانید با شیر جوشیده ترکیب کنید. بعد از میکس کل محتویات می‌توانید تا 3 قاشق غذاخوری شکلات پودر شده یا 2 قاشق سس شکلات را بدان اضافه کنید. این ترکیب باید کاملا یکدست و یکنواخت شود.

روش تهیه قهوه لاته در منزل

لاته هم ترکیبی از شیر جوشیده و اسپرسو البته این بار با نسبت‌های متفاوت است. از نظر ترکیبات لاته و کاپوچینو خیلی به هم نزدیک هستند؛ با این تفاوت که در کاپوچینو از فوم شیر استفاده می‌شود ولی لاته فاقد فوم شیر یا دارای مقدار اندکی فوم است. این مقدار اندک معمولا به عنوان لاته آرت یا هنر تزئین لاته برای زیبایی سطح فنجان قهوه لاته استفاده می‌شود.

سفر به تاریخ ترکیه با تهیه قهوه ترک در منزل

قهوه ترک یکی از انواع روش‌های سنتی تهیه قهوه در دنیا است. قهوه‌ای که به این شکل تهیه می‌شود سنگین است و شکل دانه‌هایی که برای تهیه آن استفاده می‌شود نیز فرق دارد.

برای تهیه قهوه ترک به پودر قهوه کاملا ریز شده نیاز دارید که در ترکیب با آب یکدست شود. سپس باید مقدار مشخصی از پودر قهوه را با آب در ظروف مخصوص تهیه این قهوه که جذوه (قهوه جوش قهوه ترک) نام دارند ترکیب کنید. البته با شیرجوش‌های معمولی هم می‌توانید قهوه ترک را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه انواع آیس کافی برای روزهای گرم سال

آیس کافی و سرو آن ساده است. فقط کافی است مقداری یخ داخل قهوه بریزید. در برخی از موارد هم می‌توانید قهوه و یخ را با شیر سرو کنید. البته آیس کافی را می‌توانید به روش‌های دیگر هم مشابه با سرو قهوه گرم تهیه کنید.

طرز تهیه آیس اسپرسو در منزل

آیس اسپرسو شامل دو یا سه شات اسپرسو است که کنار آن یخ قرار می‌دهید. اگر قرار است این قهوه را به عنوان یک دسر سرو کنید می‌توانید از انواع خامه، شکلات و شیرین کننده طبیعی و مصنوعی روی آن استفاده کنید.

راهنمای تهیه دسر فراپاچینو

فراپاچینو برند انحصاری استارباکس بوده که ترکیبات خاصی را در قالب این نام تجاری عرضه کرده است. در فراپاچینو از میکس قهوه و یخ استفاده شده که در آن قطعات یخ کاملا خرد می‌شوند. سپس روی این ترکیب با سس شکلات و خامه تزیین می‌شود. البته این ترکیب ثابت نیست و استارباکس دستور تهیه مختلفی عرضه کرده است.

سخن آخر

برای همه ما نوشیدن قهوه  در محیط خارج از منزل و در کافی شاپ همیشه دل‌انگیز بوده است؛ اما درست کردن قهوه در خانه لذت دیگری دارد. به ویژه اگر با روش‌های متداول تهیه قهوه در دنیا آشنا باشید. جهت تهیه قهوه در منزل به یک اسپرسو ساز، فرنچ پرس، جذوه یا موکاپات نیاز دارید. ضمن این که اندازه دانه‌های قهوه و میزان رست یا برشته شدن آن‌ها نیز روی کیفیت نهایی قهوه موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر