امروز31 فروردین 1403

پیشنهاد کتاب خوب – کتاب‌هایی که حتما باید قبل از مرگ بخوانید

کتاب خوب
5/5 - (1 امتیاز)

کتاب ، کتاب ، کتاب. آنها طول عمر شما را افزایش می‌دهند، استرس شما را کاهش می‌دهند و هوش شما را تقویت می‌کنند. آن‌ها حتی از ریزش مو هم جلوگیری می‌کنند (زیاده روی بود؟).

اگر کتاب‌های معمولی بخوانید، هیچ‌وقت در زندگی با مفهوم «حوصله ام سر رفته» آشنا نمی‌شوید. اما اگر شاهکارهای ادبی را بخوانید، نفستان در سینه حبس می‌شود و می‌توانید بر اساس آن کتاب‌ها، آجرهای زندگی خود را بنا کنید.

شغل خوب می‌آید و می‌رود. زندگی در گذر است و لحظه‌ای شاد می‌شویم و لحظه‌ای دیگر غمگین هستیم. خاطرات در ذهن ما بالا و پایین می‌شود و گاهی نیز فراموش می‌شوند.

اما اگر قبل از مرگ چند کتاب خوب بخوانیم، دیگر هیچ وقت احساس تنهایی نمی‌کنیم. چون آن‌ها به قلب و مغز ما نفوذ می‌کنند.

از خانه‌ی جن زده‌ی دلبند گرفته تا خواهرانی که سر شوهر در «غرور و تعصب» دعوا می‌کنند؛ آن‌ها پا به پای ما پیش می‌آیند و لحظه‌ای افکار و زندگیمان را به حال خود رها نمی‌کنند. شاید به همین علت به کتاب «بهترین دوست انسان» می‌گویند.

ما در ادامه با پیشنهاد کتاب خوب سعی کرده‌ایم کتاب‌هایی را به شما در به‌نظر معرفی می‌کنیم که قبل از مرگ، حتما باید آن‌ها را بخوانید. امیدواریم که دویست سال عمر کنید و تا می‌توانید، کتاب بخوانید. کتاب‌هایی که نه تنها در مکان، بلکه در زمان و فرقه و ... نیز شما را جابه‌جا خواهند کرد.

کتاب غرور و تعصب اثر جین آستین

این حقیقتی است که باید بپذیرید. در تمام لیست‌های «بهترین کتاب‌های سال»، کتاب «غرور و تعصب» وجود دارد که در دوره‌ی رمانتیک نوشته شده است. کتابی راجع به الیزابت خوش شانس، که آقای دارسی را بالاخره رام خود می‌کند و باهم ازدواج می‌کنند.

کتاب 1984 اثر جورج اورول

کتابی که شما را تا لحظه‌ای که آن را زمین بگذارید، خیره به خود نگه می‌دارد. این کتاب راجع به جامعه‌ای ظالم است که همه چیز در آن برعکس عمل می‌کند و هیچ کس به معنای واقعی کلمه، حریم شخصی ندارد.

هیچ‌کس حق ندارد یادداشت روزانه یا خاطره بنویسد و وقتی قهرمان داستان، سعی می‌کند با این اوضاع بجنگد، حسابی نقره داغ می‌شود.

کتاب ربه کا اثر دافنه دوموریه

این کتاب توسط دافنه دو موریه نوشته شده و فضایی گوتیک را به نمایش می‌کشد. فضایی که یک خانم جوان با مردی ثروتمند به نام ماکسیم ازدواج می‌کند و در خانه‌ی او مورد عذاب و شکنجه‌ی زیادی قرار می‌گیرد.

این کتاب، در فضایی دارک و ترسناک به تصویر کشیده شده است و نفس مخاطب را از هیجان در سینه نگه می‌دارد.

تالار گرگ، هیلاری مانتل

این کتاب داستان توماس کرامول، پسری از طبقه‌ی کارگران را روایت می‌کند که با هوش و ذکاوت خود توانست وارد کاخ هنری شود. ماجراهای این کتاب سال 1500 تا 1535 میلادی در انگلستان را بیان می‌کند و آن را می‌توان یک رمان تاریخی جذاب در نظر گرفت. اگر رمان خارجی دوست دارید پس این رمان را به لیست خرید خود اضافه کنید.

کتاب فرانکشتاین، مری شلی

شلی فقط 18 سال داشت که فرانکشتاین را به همراه همسرش پرسی شلی و لرد بایرون نوشت تا ترسناک‌ترین داستان دنیا را خلق کند.

هیولای فرانکشتاین مخلوقی است که توسط یک دانشمند درست شده و به رابطه و همدردی علاقه دارد.

این کتاب بعد از دویست سال رنگ و بوی دیگری گرفت. چون علم ژنتیک نیز پیشرفت کرد و حرف‌های مری شلی با گفته‌های پزشکان، هم سو شد.

اگر طرفدار داستانی باشید که شامل موضوعاتی مثل قمار، توطئه‌ در ازدواج و همچنین فئودالیسم روسی باشد، فوراً باید آنا کارنینا را در صدر لیست رمان‌های خود قرار دهید.

این کتاب توسط نویسنده‌ی معروف روسی، لئو تولستوی نوشته شده و ماجرای آنا، که با مرد مورد علاقه‌ی خود فرار می‌کند را به تصویر می‌کشد.

او در این کتاب، بحث‌های مختلفی راجع به عشق، درد و خانواده راه میندازد و همگی را به بهترین شیوه، مطرح می‌کند.

هدف تولستوی از نوشتن این کتاب، به تصویر کشیدن اوضاع بد جامعه و وضعیت و شرایط ناگوار زنان انقلابی آن دوره است.

گتسبی بزرگ، اسکات فیتزجرالد

گتسبی بزرگ رمانی است که خواندن آن به تمام گروه‌های سنی (به جز گروه سنی الف و ب) توصیه می‌شود.

این کتاب که یکی از بحث‌برانگیزترین کتاب‌ها در حوزه‌ی زبان و ادبیات انگلیسی است؛ از دیدگاه مرد جوانی به نام نیک کاراوی نقل می‌شود که اخیراً به شهر نیویورک نقل مکان کرده است و با همسایه عجیب و غریب  و مرموز خود، جی گتسبی دوست شده است.

شاید مشهورترین وجه‌ این رمان، جلد ارجینال آن باشد. چشم‌هایی درمانده که در آسمان شب به شما خیره شده است.

البته امروزه این کتاب با جلد‌های مختلفی به فروش می‌رسد. اما منظور از بیان این نکته این است که حتی جلد این کتاب هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و الله بختکی طراحی نشده است.

صد سال تنهایی، گابریل گارسیا مارکز

نویسنده‌ی مشهور کلمبیایی، گابریل گارسیا مارکز در سال 1967 مشهورترین اثر خود به نام  «صد سال تنهایی» را منتشر کرد.

کتاب صد سال تنهایی داستان هفت نسل از خانواده‌ی بوندیا را روایت می‌کند و با تأکید بر ماهیت خارق العاده اشیاء عادی، ژانر رئالیسم جادویی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این رمان جوایز بسیاری را برای مارکز به ارمغان آورد و در نهایت توانست او را برنده جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال 1982 کند. درست به همین دلیل هم «صد سال تنهایی» را شاهکار مارکز می‌دانند.

دون کیشوت، میگل دو سروانتس

دون کیشوت، نوشته‌ی میگل دو سروانتس، شاید تأثیرگذارترین و شناخته شده ترین اثر ادبی در ادبیات اسپانیا به شمار می‌رود که  برای اولین بار در سال 1615 منتشر شد.

این رمان که به طور متوالی به عنوان یکی از بهترین آثار ادبی در تمام دوران شناخته می‌شود، داستان مردی به نام دون کیشوت د لا منچا را روایت می‌کند.

شخصیت دون کیشوت تبدیل به یک بت و تا حدودی یک شخصیت برجسته شده است و این رمان بر بسیاری از آثار مهم هنری، موسیقی و ادبیات تأثیر گذاشته است.

متن چنان تأثیرگذار است که کلمه‌ای مبتنی بر شخصیت دون کیشوت ایجاد شده است و کیشوتیک نام دارد.

دلبند، تونی ماریسون

این رمان معنوی و دلهره آور، نوشته‌ی تونی ماریسون است و ماجراهای یک برده‌ی فراری به نام «ست» را روایت می‌کند.

رمان «دلبند» یکی از بزرگترین شاهکارهای ادبی است که در ژانر «آفریقایی آمریکایی» حسابی سروصدا می‌کند و از دیدگاه‌های مختلف، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از تئوری‌های روانشناسی فروید و لاکان گرفته تا نظریه‌های مارکسیستی، نژاد پرستانه و فمنیستی.

«ست» زنی سیاه‌پوست و حامله است که از دست ارباب‌های بی‌رحم خودش به خانه‌ای در اوهایو فرار کرده است. اما متاسفانه ارباب‌هایش او را پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند کودکش را برای برگرداندن او، گروگان بگیرند.

اما ست که نمی‌خواست دوباره برده شود یا دختر کوچکش، مثل او بردگی را تحمل کند، نوزاد را جلوی چشم همه می‌کشد و به جای بردگی، به زندان می‌رود.

حالا بعد از سال‌ها، او، خانه و زندگی‌اش در گرو روح آن کودک است. او مجبور است در خانه‌ای جن زده زندگی کند و به تنهایی با سختی‌ها روبه‌رو شود.

این رمان به دلیل پرداختن به تأثیرات روانشناختی برده داری و اهمیت خانواده و جامعه‌ی آفریقایی-آمریکایی، مورد ستایش قرار گرفت. معشوق در سال 1988 جایزه پولیتزر را دریافت کرد.

خانم دالووی نوشته‌ی ویرجینیا وولف

خانم دالووی، نوشته‌ی ویرجینیا وولف، که احتمالاً منحصر به فردترین رمان این لیست است، دقیقاً یک روز از زندگی یک بانوی انگلیسی به نام کلاریسا دالووی را توصیف می‌کند.

این رمان سوم شخص مفرد نوشته شده است و  افکار شخصیت‌های مختلف را بیان کرده و نسبت به آن‌ها اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما با این ساختار می‌توانید به ذهن تمام شخصیت‌ها دست پیدا کنید و مفهوم اصلی داستان را درک کنید. چون رمان بیشتر به شخصیت‌ها متکی است و زیاد به طرح داستان (plot) وابسته نیست.

از جمله مباحثی که از طریق تفکر شخصیت‌های مختلف مطرح شده است، پشیمانی، پریشانی، خاطرات قدیمی، مبارزه با شرایط سخت، استرس، آسیب‌های روحی روانی به علت حضور در جنگ جهانی اول و فشارهای اجتماعی است.

همه چیز فرو می‌پاشد، چینوا آچه بی

معمولا آثاری به عنوان شاهکارهای ادبی دنیا شناخته می‌شوند که توسط نویسندگان آمریکای شمالی یا اروپایی به ثبت رسیده باشند.

در حقیقت، آثار شاهکاری که توسط سایر نویسندگان (از سایر نقاط دنیا) نوشته می‌شود، اغلب نادیده گرفته می‌شود.

با این حال، کتاب‌«همه چیز فرو می‌پاشد»، نوشته‌ی چینوا آچه بی، شاهکاری در ادبیات آفریقا است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و در سراسر دنیا، به رسمیت شناخته شده است.

این رمان راجع به مردی به نام اوکونکوو است که در نیجریه زندگی می‌کند و تحت تاثیر استعمار انگلستان بر زادگاهش است.

این رمان نمونه ای از ادبیات پسا استعماری (پست کلونیال) آفریقا است. ژانری که از اواسط دهه 1900 به بعد وسعت پیدا کرده و به رسمیت شناخته شده است.

زیرا مردم آفریقا از همان دوران موفق به نوشتن داستان‌هایی شدند که امپریالیسم و استعمار را به تصویر می‌کشد. این رمان اغلب به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات جهان و مطالعات آفریقایی محسوب می‌شود.

جین ایر، شارلوت برونته

جین ایر از شارلوت برونته، از رمان‌هایی است که در هر سنی که باشید می‌توانید از آن لذت ببرید. این رمان ابتدا در سال 1847 با نام مستعار Currer Bell منتشر شد تا جنسیت نویسنده را پنهان کند.

خوشبختانه از سال 1847 ادبیات در حق و حقوق زنان نویسنده تجدید نظر کرد و برونته اکنون به عنوان یکی از پیشگامان رمان‌های تاریخی شناخته می‌شود.

زمانی که نویسنده احساس کرد مجبور است هویت واقعی خود را پنهان کند، داستان جین ایر را نوشت.  داستانی که  کالا انگاشتن زنان را مورد نقد و نکوهش قرار می‌دهد.

شخصیت مشهور رمان، زنی فقیر و یتیم است که به یک زن موفق و مستقل تبدیل می‌شود. این اثر ترکیبی از مضامین ادبیات گوتیک و ادبیات ویکتوریایی است و به عنوان یکی از زیباترین شاهکارهای ادبی در تاریخ به شمار می‌رود.

رگ تایم، ای ال دکتروف

این رمان هم شاهکاری تاریخی است و بر اساس شخصیت‌های واقعی نوشته شده است، هم شاهکاری تخیلی است و در آن تعداد زیادی کاراکترهای تخیلی و غیر واقعی به چشم می‌خورند. داستان، ماجرای مهاجران، شهروند‌های آفریقایی-آمریکایی، یهودی‌ها و خانواده‌ی سطح متوسط آمریکایی را به تصویر می‌کشد. ماجرایی که به زیبایی پیش می‌رود و کاراکترها را بهم گره می‌زند.

در این رمان جذاب و دوست داشتنی، با مفاهیم مختلفی آشنا می‌شوید و به خوبی به سختی‌هایی که یک مهاجر در آمریکا متحمل شده است، پی می‌برید. این کتاب به شما کمک می‌کند تا نگاه خود را نسبت به افراد طبقه‌ی متوسط یا طبقه‌ی کارگر جوامع آمریکایی باز کنید و صدای کسانی که تا به حال شنیده نشده‌اند را بشنوید.

سخن آخر

ما در این لیست خرید کتاب سعی کردیم شاهکارهای ادبی جهان از رمان عاشقانه گرفته تا داستان تاریخی را معرفی کنیم. کتاب‌هایی که شما را به فکر فرو می‌برد و ذهنتان را باز می‌کند.

قرار نیست این رمان‌ها را بخوانید تا «پند اخلاقی» بگیرید. فقط قرار است تفکر نقادانه را بیاموزید و در زندگی، دروغ را از حقیقت تشخیص دهید.

با توجه به اینکه کتاب‌ها همگی از آثار ادبی بزرگ و جهانی هستند، ممکن است گاهی به شما تلنگر بزنند یا آن پایان خوشی که دوست دارید را نداشته باشند.

اما همین که یک کتاب خوب می‌تواند شما را محکم و درست و حسابی تکان دهد، خودش بسیار ارزشمند است. پس خواندن آن‌ها به همه توصیه می‌شود.

3 نظر

  1. سلام پاسخ

    ای بابا این همه کتاب خوب ایرانییییی داریم بابا حداقل ۵۰_۵۰معرفی میکردید همه را که خارجکی معرفی کردید

  2. مهوش پاسخ

    وای همه کتابها عالی بودن ممنون که همیشه پیشنهاد کتاب خوب و عالی میدین. من صد سال تنهایی رو جدیداً گرفتم فقط یه دفتر چهل برگ میخواد شخصیت ها رو بنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
3 نظر