امروز09 فروردین 1403

معرفی بهترین کتاب رمان و داستان ایرانی [محبوب و پرفروش]

معرفی کتاب خوب ایرانی
5/5 - (1 امتیاز)

خواندن کتاب‌ مانند گفتگو با بهترین ذهن‌های قرن های گذشته است؛ اما چطور می‌توانیم این ذهن‌های ارزشمند، قدرتمند، متعالی و آزاد را بشناسیم؟

این سوالی است که خیلی از کتابخوان‌ها و کسانی که به دنبال خرید کتاب هستند در ذهن دارند. آثار زیادی به لطف فرزانگی نویسندگان بزرگ در تاریخ جاودانه شده‌اند؛ اما اگر قرار باشد مسیر کتاب خواندن را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید هیچ چیز به اندازه خواندن یک کتاب خوب ایرانی که با ادبیات صمیمی و نزدیک به زبان مادری ما نوشته شده باشد دلچسب نیست.

بازار کتاب‌های ایرانی از هر قسم که باشند بسیار متنوع است؛ این موضوع اگرچه یک حسن بزرگ است اما اهالی کتاب را در انتخاب اثر ایرانی خوب که ارزش خواندن داشته باشد با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند. ما در راهنمای خرید امروز به‌نظر با تکیه بر تجربه و البته نگاهی بر آثار فاخر ایرانی فاکتورهایی که در انتخاب کتاب مناسب ایرانی به دردتان می‌خورند بررسی می‌کنیم.

معرفی کتاب خواب ایرانی برای تمام سنین و سلیقه‌ها

پیشنهاد کاربران

کتاب شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 800 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

رمان شوهر آهو خانم یکی از آثار پرفروش ایرانی است که به بررسی یکی از معضلات زنان ایرانی در دهه چهل ایران می‌پردازد. این اثر کتابی اجتماعی است و در آن روایت زندگی قهرمانانه شخصیت اصلی یعنی یعنی آهو خانم روایت می‌شود. یکی از ویژگی‌های این اثر که آن را در ادبیات داستانی فارسی متمایز می‌کند روایت زندگی توده ضعیف مردم و مشکلات آن‌ها به زبانی صمیمی و در قالب داستانی جذاب است.

کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 271 صفحه
  • مناسب برای: تمام گروه‌های سنی

"چشم‌هایش" برجسته‌ترین اثر بزرگ علوی و البته یکی از آثار ایرانی گرانبها است که ارزش خواندن دارد. این بار هم نویسندگان ایرانی با قلم شیوا و نگاه موشکافانه خود روی زندگی و احساسات زنانه بانوان ایرانی دست گذاشته‌اند.

در این اثر جریان و اتفاقات زندگی زنی به نام فرنگیس در تاریخ معاصر ایران روایت می‌شود. متد علوی برای نگارش این کتاب استعلام و استشهاد بوده که بیش‌تر در آثار پلیسی و ماجراجویی می‌خوانیم.

کتاب بوف کور اثر صادق هدایت انتشارات صادق هدایت

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 120 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

بوف کور اثر خاصی است که با خواندن مقدمه داستان از همان ابتدا متوجه می‌شوید که با کتاب معمولی روبرو نیستید! بوف کور شخصیت اصلی این داستان است که به هنر نقاشی اشتغال دارد. این رمان کتابی عمیق است که کشف جنبه‌های روانشناسی مختلف آن به دقت بیش‌تر و چند بار مرور داستان نیاز دارد. درون مایه این داستان نفی خرافه پرستی در جامعه امروز بوده که با نمادهای مختلفی به تصویر کشیده شده است.

کتاب آیدا در آینه اثر احمد شاملو نشر نگاه

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 86 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

کتاب " آیدا در آینه" مجموعه شعری از احمد شاملو از شاعران برجسته ادبیات فارسی است. این کتاب حجم کمی دارد و خواندن اشعار دلنشین آن را به کسانی که وقت محدودی برای کتابخوانی دارند توصیه می‌کنیم.

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 88 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

"کتاب" یکی از تازه‌ترین سروده‌های شاعر محبوب ایرانی فاضل نظری بوده که مشتمل بر 40 غزل است. این اثر یکی از پرفروش‌ترین‌های نمایشگاه کتاب اخیر بوده است.

کتاب سووشون اثر سیمین دانشور انتشارات خوارزمی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 88 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

سووشون اولین رمان سیمین دانشور است که اتفاقات آن در خلال جنگ جهانی دوم و در شهر شیراز روایت می‌شود. یکی از ویژگی‌های این اثر نوشتار صمیمی، ساده و به زبان خودمانی است که باعث می‌شود مخاطب با درون مایه داستان ارتباط بهتری برقرار کند.

سووشون یک اثر نمادگرا است که اگرچه از دل زندگی توده عادی مردم برآمده اما لایه داخلی آن روایتگر اتفاقات اجتماع ایران پیش از انقلاب است.

کتاب جای خالی سلوچ اثر محمود دولت آبادی نشر چشمه

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 88 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

"جای خالی سلوچ" روایت زندگی زنی به نام مرگان در نواحی شرقی ایران است. تمام چالش‌ها و فراز و نشیب‌های این داستان با رفتن سلوچ همسر این زن شروع می‌شود. چیزی که این روایت را جذاب می‌کند اراده و مدیریت زندگی توسط مرگان با وجود جای خالی سلوچ است.

نوشتار این کتاب به زبان سبزواری است و اگر تازه کتابخوانی را شروع کرده‌اید ممکن است تلفظ کلمات و انتخاب واژگان محلی کمی ناآشنا به نظر برسند.

کتاب سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 375 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

سمفونی مردگان یکی از مشهورترین رمان‌های ایرانی و برنده جایزه‌ انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ در سال ۲۰۰۱ است. این اثر فاخر تا به حال به چندین زبان دنیا ترجمه شده و با الهام از داستان هابیل و قابیل نوشته شده است. فضای این داستان کاملا سرد و غم انگیز است که در سال‌های 1313 تا 1315 روایت می‌شود.

کتاب روی ماه خداوند را ببوس اثر مصطفی مستور نشر مرکز

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 114 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

"روی ماه خدا را ببوس" به زبان محاوره‌ای و با بهترین فضاسازی ممکن یکی از کتاب‌های خوب ایرانی است که ارزش خواندن دارد. داستان و بدنه اصلی این قصه بر پایه فلسفه جاری شده و کشمکش‌های بین شخصیت‌ها به بهترین شکل ممکن روایت شده‌اند.

خواندن کتاب را از کجا شروع کنیم؟

پیدا کردن کتاب خوب آن هم در میان کتابخانه آثار ایرانی که نمونه‌های بدیع و فاخری را در خود جای داده است کار آسانی نیست. مشکل زمانی حادتر می‌شود که وقت ما برای زیر و رو کردن این همه کتاب محدود است و از طرفی عمرمان اجازه نمی‌دهد تمام کتاب‌های موجود را مطالعه کنیم.

شروع کتابخوانی با فیلتر موضوعات

اولین گام برای شروع کتابخوانی طبقه بندی آثار بر اساس موضوع است. این طبقه بندی بر اساس موضوع شامل شعر و ادبیات، روانشناسی، رمان، هنر، تاریخ و موضوعات تخصصی است. در این بین ادبیات داستانی ایرانی برجسته‌تر از موضوعات دیگر در دنیا ظاهر شده‌اند و طرفداران بیش‌تری دارند.

همانطور که گفتیم ابتدا موضوع مورد نظر را انتخاب می‌کنیم. به عنوان مثال حالا که قصد داریم داستان‌های ادبی برتر فارسی را مرور کنیم با آثار محدودتری روبرو هستیم.

انتخاب کتاب ایرانی بر اساس سال چاپ

گام بعدی انتخاب اثر بر اساس سال چاپ است. شاید نویسنده خاصی مد نظرتان نباشد اما قصد داشته باشید آثار ما قبل انقلاب را مرور و متون ادبی دوران مختلف را با هم مقایسه کنید. این فیلتراسیون در سایت‌های نقد و بررسی و سفارش آنلاین کتاب تعبیه شده‌اند. بنابراین حتی اگر اثر خاصی مدنظرتان نباشد سریع‌تر به سمت هدفی که دارید پیش می‌روید.

انتخاب کتاب ایرانی بر اساس درون مایه داستان

گام بعدی تحلیل درون مایه کتاب است. حالا که قصد خرید رمان فارسی دارید باید تعیین کنید که در چه حوزه‌ای می‌خواهید این ماجراجویی جدید را شروع کنید. ادبیات حوزه اجتماعی را می‌پسندید یا قصد دارید درگیر رمان‌های عاشقانه ناب ایرانی شوید؟

این فیلتر شما را سریع‌تر به اثر دلخواهتان هدایت می‌کند.

انتخاب کتاب خوب بر اساس قانون 5 انگشت

تمام آثاری که قصد مطالعه آن را در میان کتاب‌های ایرانی داریم داستان یا رمان نیستند. آثار خاصی نظیر شاهنامه فردوسی در زمره کتاب‌های ارزشمند ادبیات فارسی قرار می‌گیرند و بنابراین نباید دیدگاه محدودی در انتخاب کتاب‌ها داشته باشیم.

از آن جایی که درجه سختی مطالعه کتاب‌ها از نظر بار واژگان به کار برده شده متفاوت است شاید بد نباشد این بار انتخابتان را با قانون 5 انگشت ارزیابی کنید!

قانون 5 انگشت از 5 انگشت یکی از دستانتان کمک می‌گیرد. در دست دیگر هم کتابی قرار دارد که احتمالا در آینده به کتابخانه شما اضافه می‌شود! برای استفاده از این قانون کتاب را باز کنید و 5 صفحه را به صورت تصادفی ورق بزنید. هر بار که در هر صفحه با کلمات سنگین و ناآشنا برخورد کردید یک انگشت را بالا ببرید.

بر اساس این قانون کتابی که 5 انگشت شما را درگیر کند یعنی درجه سختی بالایی دارد و شاید شروع آن در این مرحله انتخاب خوبی نباشد.

دروازه کتاب خود را انتخاب کنید!

خیلی از افرادی که به تازگی کتابخوانی را شروع می‌کنند اگرچه شروع خوبی دارند اما مداومت کافی برای به پایان رساندن کتاب ندارند. این مشکل شاید به دلیل این باشد که دروازه کتاب خوبی را انتخاب نکرده‌اید!

دروازه کتاب شامل اولین آثاری است که با استفاده از آن‌ها از وارد دنیای کتابخوانی می‌شوید! اگر قرار باشد از میان آثار خارجی یک دروازه مناسب انتخاب کنید هری پاتر بهترین گزینه است؛ چون نثر ساده‌ای دارد و داستان روان و ماجراجویی آن شما را تا پایان کتاب جذب می‌کند!

اما در میان آثار ایرانی فکر می‌کنید دروازه کتاب مناسب کدام اثر باشد؟ پاسخ به این سوال کاملا تجربی است و به میزان دانش، حوصله و زمانی بستگی دارد که برای کتابخوانی صرف می‌کنید. در این بین کتاب‌های ایرانی ماندگار نظیر " شوهر آهو خانم" اثر علی محمد افغانی یا "دایی جان ناپلئون" اثر ایرج پزشکزاد شما را نسبت به آثار اجتماعی و کمدی ایرانی علاقمند کنند.

همانطور که گفتیم برای انتخاب کتاب فاکتورهای زیادی را باید در کنار هم قرار دهید. علاقه شخصی شما حرف اول را در این انتخاب می‌زند؛ حتی اگر کتابی که خریداری می‌کنید در لیست پرفروش‌ترین آثار دنیا نباشد یا هیچ جایزه ادبی را در سال‌های اخیر شکار نکرده باشد!

سخن آخر

برای انتخاب کتاب مناسب جهت شروع کتابخوانی نیازی نیست راه دوری بروید؛ کتاب‌های ایرانی بهترین گزینه برای نهادینه کردن عادت مطالعه و گنجاندن آن در سبک زندگی هستند. اگر به دنبال معرفی کتاب خوب ایرانی هستید بد نیست سری به آثار و ادبیات داستانی تاریخ معاصر ایران بزنید که از هر نظر غنی هستند و کشش زیادی برای عمده مخاطبان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر