امروز11 اردیبهشت 1403

بررسی تخصصی MacBook Pro 15: طراحی زیباتر و عملکرد بهتر برای خاص پسندان

5/5 - (1 امتیاز)

لپ تاپ اپل MacBook Pro 15 به طور  رسمی سال 2019 معرفی و هوادارن حرفه‌ای خود را خوشحال کرد. همان طور که از نام این محصول مشخص است مک بوک پرو محصولی حرفه‌ای برای کاربران خاص اپل است و معرفی آن با سخت افزار قدرتمند و پیچیده حیاتی دوباره به این سری پرطرفدار اپل بخشید.

از انتظاراتی که کاربران بعد از معرفی آخرین سری پرو در سال 2016 داشتند صفحه نمایش بزرگ‌تر، وزن سبک‌تر، ارتقا کیبورد و قابلیت‌های تاچ بار و اسپیکرهای این این مک بوک بود. موضوعی که کم و بیش در معرفی مک بوک پرو سال 2019 بدان پرداخته شده و شاهد ارتقا امکانات قبلی در مدل جدیدتر اپل هستیم.

اگر قصد خرید یا تعویض لپ تاپ دارید و به برند اپل وفادار هستید، سری پرو از پرطرفدارترین مک بوک‌ بازار است که به شما پیشنهاد می‌کنیم. ارزش خرید به کیفیت و امکانات این محصول نسبت به مدل‌های قبلی به چند دلیل ارتقا یافته است. برای آشنایی بیش‌تر با این تغییرات همراه به‌نظر باشید.

لپ تاپ 15 اینچی اپل مدل MacBook Pro

مشخصات محصول

  • پردازنده Core i9 اینتل
  • ظرفیت حافظه رم 16 گیگابایت
  • حافظه داخلی 512 گیگابایت
  • کارت حافظه Radeon Pro 560X
  • کاربری مالتی‌مدیا، عمومی، باریک و سبک
نقاط قوت
  • دارای 4 عدد پورت USB Type C با قابلیت پشتیبانی از ThunderBolt 3
  • کیبورد با نور پس زمینه
نقاط ضعف
  • قیمت بالا
  • محدودیت پورت‌ها

مروری کوتاه بر MacBook Pro

لپ تاپ 15 اینچی اپل مدل MacBook Pro 2019 با پردازنده‌ مرکزی جدید و بسیار قدرتمند اینتل سری Core i9 تولید شده است. پردازنده‌ای که این محصول حرفه‌ای را برای بارگذاری نرم افزارهای سنگین و بازی‌های غیر سه بعدی مناسب می‌کند.

یکی از قطعات بهبود یافته در این مدل کارت گرافیک است که باعث شده کیفیت نمایش ویدیوها و بازی‌ها مثال نزدنی باشد.

کیبورد این محصول جزیره‌ای و با همان طرح نه چندان پرطرفدار Butterfly تولید شده است. با وجود امکانات جدیدتر هنوز برخی از بخش‌ها نظیر باتری، کیبورد و محدودیت پورت در این محصول نیاز به بازبینی دارند.

نسل چهارم مک بوک پرو در چه جایگاهی قرار دارد؟

اگر نگاهی به بهترین لپ تاپ های اپل داشته باشید می‌بینید که همچنان مک بوک پرو که در سال 2019 معرفی شد در راس مدل‌های برتر بازار قرار دارد. اما آیا این مدل در مقایسه با 3 نسل قبلی هم همین جایگاه را دارد؟

مک بوک پرو و نگرانی‌های کاربران

از دیدگاه کاربری و با وجود معرفی آخرین مدل مک بوک پرو در سال 2019 همچنان شکایت‌های زیادی پیرامون طراحی بدنه سری پرو وجود دارد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف در نسل سوم که سال 2016  معرفی شد صفحه کلید آن بود که طبق تجربه کاربران بیش‌تر شبیه به یک تکه چوب بود تا کیبوردی که برای تایپ کردن مناسب باشد!

در نسل‌های متوالی مک بوک پرو کاربران به پورت USB-C محدود می‌شوند و تاچ بار در عمل برای خیلی از کاربران بلا استفاده شده است. به طور کلی حتی در مدل 2019 مک بوک پرو فضاهای به درد نخوری وجود دارد که کارایی ندارند.

مک بوک پرو 2019 نقاط قوت خود را دارد!

با این که نواقصی از نظر طراحی بدنه و صفحه کلید در چهار نسل متوالی مک بوک پرو می‌بینیم اما همچنان این مدل به کیفیت بالای ساخت شهره است. ضخامت صفحه نمایش این مدل تنها 0.6 اینچ است و فقط دو کیلوگرم وزن دارد.

همین طراحی باریک و سبک وزن بودن مدل‌های مختلف مک بوک پرو کاربران را شیفته طراحی و کیفیت محصولات اپل کرده است.؛ چرا که در حال حاضر هیچ کدام از مدل‌های 15 اینچی بازار به سبکی MacBook Pro 15 نیستند.

اپل از نظر طراحی درگاه‌های مختلف در مدل 2019 هیچ پیشرفتی نداشته است. در آخرین نسلی که سال 2019 معرفی شد سه پورت و یک جک هدفون می‌بینیم. کاربران پرو سال‌های متمادی بابت این محدودیت‌ها به اپل معترض شده‌اند؛ اما همچنان اعتراض ان‌ها بی نتیجه مانده و تنوع زیادی در پورت‌های این خانواده دیده نمی‌شود.

عکاسان و تدوین گران از گروه‌هایی هستند که معمولا نسبت به محدودیت درگاه‌های مک بوک پرو معترض هستند.

کیبورد مک بوک پرو 2019 و بهبود حاشیه‌ها

اگر از کاربران مک بوک پرو باشید احتمالا هیچ آرزویی جز تغییر کیبورد پروانه‌ای و ختم به کارگیری این مکانیسم مشکل ساز اپل نداشته باشید!

وجود فضای خالی در کیبوردهای مرسوم در صنعت لپ‌تاپ موجب شد اپل به فکر طراحی سیستم جدیدی برای کیبورد مک‌بوک‌های خود باشد. تفاوت اساسی میان کیبورد پروانه‌ای با کیبوردهای متداول انحنای بیش‌تر و وجود شیاری در قسمت میانی کلید است.

شاید از نظر تکنیکی کیبوردهای پروانه‌ای بزرگ‌ترین تحول مک بوک‌های سری پرو باشد؛ اما همین تکنولوژی دردسر ساز با معرفی نسل چهارم در سال 2019 ماند و انگار طراحان اپل علاقه خاصی به این طراحی دارند!

در سری جدید مک بوک پرو، اپل نواقصی نظیر پوشش پلاستیکی زیر کلاهک کیبوردها را اصلاح کرده است. با این حال این تغییر هم فایده‌ای نداشته و با این که کلیدها بسیار نرم هستند انتقال انگشت بین آن‌ها دشوار است. شاید طراحی کیبورد مک بوک پرو 2019 بسیار نرم‌تر از مدل‌های پیشین باشد؛ اما قطعا چیزی نیست که مورد ستایش مصرف کننده قرار گیرد!

نمایشگر و اسپیکرهای مک بوک پرو 2019

MacBook Pro 15 به سبب صفحه نمایش و اسپیکرهای قدرتمند خود متمایز می‌شود. در حالی که اکثر تولیدکنندگان سعی دارند نسبت نمایشگر به بدنه محصول خود را تا 3:2 برسانند، نسبت نمایشگر در این مدل 16:10 است. این موضوع به منزله استفاده حداکثری از فضای خالی برای طراحی نمایشگر و ایجاد نمای کامل‌تر در مدل MacBook Pro 15 است.

بررسی وضوح و کیفیت تصاویر در MacBook Pro 15

تصاویری که در اپل مک بوک پرو 15 می‌بینیم با رزولوشن 2080 در 1800 به اندازه کافی شارپ هستند. کیفیتی که حتی نسبت به لپ تاپ‌هایی که گزینه‌های 4K یا 1080 دارند بالاتر است.

دقت رنگ‌ها یکی دیگر از نقاط قوت مک بوک سری پرو 15 است. به جرئت می‌توان گفت که هیچ لپ تاپی را با این نسبت و دقت رنگ در بازار پیدا نمی‌کنید و همه عناصر در این لپ تاپ رنگ طبیعی‌تری نسبت به مدل‌های 4K Dell و Hp دارند.

غول هشت هسته‌ای پردازنده مک بوک پرو

بگذارید ابتدا گذری به مک بوک پرو 2018 داشته باشیم که با پردازنده Core i9 معرفی شد و نتوانست رضایت کاربران را جلب کند. Core i9 شیفت یا ارتقا چشمگیری نسبت به Core i7 بود. به طور کلی همه چیز در مک بوک پرو 2018 ایده آل و مناسب بود. اما خبر خوش آن که همین امکانات در مک بوک پرو 15 نیز پیاده شده است. ارتقا سرعت پردازش از 4 به 42 درصد تنها بخشی از اثرات استفاده از پردازنده‌های قوی‌تر است.

در حال حاضر مک بوک پرو 15 از بهترین لپ تاپ‌هایی است که می‌توان برای تدوین و ویرایش فیلم و تصویر استفاده کرد. به طور کلی لپ تاپ‌های 9 هسته‌ای اپل از نظر سرعتی می‌توانند مشابه با پردازنده‌های 6 هسته‌ای مخصوص گیم کار کنند.

تمام مدل‌های سری 2019 مک بوک پرو به 16 گیگابایت رم DDR4 و حافظه SSD سریع برای ذخیره سازی مجهز هستند. ضمن این که حافظه داخلی انواع مک بوک پرو از 256 گیگابایت شروع شده و به 4 ترابایت هم می‌رسد.

ما فکر می‌کنیم مک بوک پرو 2019 اپل برای انجام سریع کارهای سنگین معادلاتی، محاسباتی و نصب نرم افزارهای سنگین مناسب است.؛ چون در این سری هم صفحه نمایش بزرگ‌تر شده و هم میزان رم دستگاه متناسب با پردازنده ارتقا یافته است.

تست سرعت بارگذاری ادوب پریمیر در مک بوک پرو 15

همه ما می‌دانیم که سرعت بارگذاری ادوب پریمیر در مک بوک‌ها چنگی به دل نمی‌زند و عملکرد این دستگاه‌ها در این زمینه تقریبا ناامیدکننده گزارش شده است. اگرچه فرکانس پردازنده مک بوک پرو 15 به 5 گیگاهرتز هم می‌رسد اما بهینه سازی نرم افزار نقش مهمی روی سرعت اجرای آن در این دستگاه دارد. ضمن این که عملکرد فن‌ها در متعادل سازی دمای دستگاه رضایت بخش است.

مدل 15 اینچی از 256 گیگ حافظه اس اس دی آغاز  شده و در بالاترین مدل با 4 ترابایت فضای ذخیره سازی همراه است. بسته به نسخه ادوب پریمیر که روی سیستم نصب می‌کنید ممکن است تجربه کاربری متفاوتی داشته باشید؛ اما در هر صورت سرعت بارگذاری این برنامه روی مدل پرو 15 بهبود یافته است.

بهبود 60 درصدی نمایش ویدیو با کارت گرافیک ارتقا یافته

در نسخه جدیدتر که در سال 2019 عرضه شده یک تفاوت آشکار نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود و آن کارت گرافیک دستگاه است.

همان طور که می‌دانید کارت گرافیک می‌تواند چشم یک لپ تاپ باشد و در حقیقت سرعت عملکردی و واکنش آن را تغییر دهد. یکی از مهم‌ترین اثرات کارت گرافیک قوی را در کیفیت تصاویر و ویدیوهایی مشاهده می‌کنیم که از طریق لپ تاپ اجرا می‌شوند. اگر یک لپ تاپ کارت گرافیک قوی‌تری داشته باشد یعنی قدرت اجرای ویدیوها، ویرایش و ضبط آن‌ها و نمایش بازی‌های ویدیویی در آن‌ها بالاتر است.

در MacBook Pro 15 از کارت گرافیک Radeon Pro Vega استفاده شده که طبق ادعای تولید کننده باعث می‌شود دستگاه هم رده لپ تاپ‌های قوی ویندوزی قرار گیرد. حتی برخی به کارگیری این کارت گرافیک در مدل جدید اپل را شروع یک تحول جدید می‌دانند تا مک بوک‌ها بتوانند یک سر و گردن از مدل‌های ویندوزی بالاتر باشند.

البته از این پردازنده گرافیکی نباید انتظارات خیلی بالایی داشته باشید. مثلا بازی‌هایی با رزولوشن 2880 در 1800 و بالاتر در این مدل به خوبی اجرا نمی‌شوند؛ اما نتیجه اجرای بازی‌هایی با کیفیت  2560 در 1280 رضایت بخش‌تر است.

اگر اهل بازی‌های ویدیویی سه بعدی هستید خیلی روی عملکرد کارت گرافیک مک بوک 2019 حساب نکنید.

هیچ چیز در باتری مک بوک پرو تغییر نکرده است!

مدل‌های زیادی از لپ تاپ‌های HP و Dell در طول سه سال اخیر از نظر باتری ارتقا داشتند. با این حال اپل در زمینه باتری هم مثل طراحی بدنه و کیبورد نسبت به دیدگاه‌های مصرف کنندگان بی توجه بوده و هیچ تغییر محسوسی در این زمینه احساس نمی‌کنیم!

سازندگان مک بوک پرو 15 مدعی هستند که باتری این دستگاه در صورت تماشای مداوم ویدیو با کیفیت 1080p حدود 10 ساعت دوام دارد. با این حال در تست عمومی و انجام کارهای روزمره مثل باز کردن مرورگر طول عمر باتری را حداکثر 8 ساعت تخمین زده‌ایم.

البته این آمار برای این دستگاه پایین و ناامید کننده نیست؛ خصوصا اگر در حال تماشای یک ویدیو با نهایت کیفیت و روشنایی بالای صفحه نمایش باشید.

 MacBook Pro 15 آخرین گزینه است؟

خوشبختانه به صورت سالانه مدل‌های جدیدتر و کامل‌تری عرضه می‌شوند و اکنون مدل 16 اینچی همین محصول به بازار عرضه شده است. بنابراین طبیعی است اگر هنگام خرید مک بوک بخواهید جدیدترین مدل بازار را امتحان کنید!

اگر نیازی به نمایشگرهای بالای 13 اینچ ندارید و می‌خواهید در هزینه صرفه جویی کنید حتما مک بوک‌ ایر به دردتان می‌خورد؛ چون وزن پایین‌تر و طراحی فشرده‌تری برای امور روزمره دارد.

سخن آخر

Apple MacBook Pro 15 از نسل حرفه‌ای‌ها است که با کاربرد متنوع در سال 2019 عرضه شد. سیستم عامل و نمایشگر این محصول از کیفیت متحیرکننده‌ای برخوردار هستند. با این حال باتری، ، تعداد ورودی‌ها، طراحی بدنه و کیبورد نیاز به اصلاح و بهبود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر