امروز01 اردیبهشت 1403

شناخت انواع دانه قهوه و تفاوت های آنها

انواع دانه قهوه
5/5 - (2 امتیاز)
5/5 - (2 امتیاز)

اگر اهل نوشیدن قهوه باشید، احتمالا به میزان تنوع انواع مختلف قهوه پی برده‌اید. ما در این مطلب کوشیده‌ایم تا راهنمای جامعی از انواع قهوه ها و طعم و شکل و میزان غلظت آنها، پیش روی شما بگذاریم. چهار نوع اصلی قهوه داریم که همه ی آنها در منطقه ای که به نام کمربند قهوه معروف است؛ به عمل می آیند. از آنجایی که قهوه در آب و هوای گرم به عمل می آید، مناطق اطراف خط استوا، جزو کمربند قهوه به حساب می آیند. شرایط رشد برای هر مدل قهوه ممکن است متفاوت باشد: برخی از آنها به ارتفاع و یا باران بیشتر از سایرین نیاز دارند.

در پست‌های قبلی انواع قهوه ساز را به شما معرفی کردم در این پست قصد دارم انواع دانه قهوه را به شما معرفی کنم. با ما همراه باشید.

انواع قهوه:

در کل ۴ نوع دانه قهوه وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

1. قهوه عربیکا

قهوه عربی

قهوه عربی

قهوه عربی، 60 درصد از قهوه ی مصرفی جهان را تشکیل می دهد. قهوه های تهیه شده از این نوع دانه، از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردارند. به طور معمول کافی شاپ ها برای تهیه سفارش های مشتریان، از این نوع قهوه استفاده میکنند که از میزان اسیدیته بیشتری نیز نسبت به قهوه روبوستا، برخوردار است. دانه های قهوه عربیکا بیشتر در منطقه ی آمریکا لاتین به عمل می آیند، اما در مناطق جنگلی نزدیک به خط استوا نیز رشد می کنند. دانه های قهوه بسته به منطقه ای که در آن رشد کرده اند، می توانند طعم های مختلفی داشته باشند که بعدا به این موضوع خواهیم پرداخت.

2. قهوه روبوستا

قهوه ربوستا

قهوه ربوستا

این دانه ها، دومین نوع از قهوه های پر مصرف جهان هستند که بیشتر در آفریقا و اندونزی به عمل می آیند. بیشتر آمریکایی ها از این نوع قهوه می نوشند و بیشترین عرضه در فروشگاه ها نیز مربوط به این قهوه است. خیلی از فروشگاه های مواد غذایی مخلوطی از قهوه روبوستا و عربیکا را به فروش میرسانند. این قهوه نسبت به عربیکا، دو برابر کافئین دارد و راحت تر به عمل می آید چرا که در هر ارتفاعی رشد می کند. از نظر ظاهر دانه نیز با فرم بادامی شکل متداولی که انتظارش را داریم کمی متفاوت است و گردتر به نظر می آید. این قهوه از مزه ی کمی تند و تیز تری نسبت به سایر انواع، برخوردار است و برای درست کردن قهوه ی اسپرسو گزینه ی بسیار مناسبی به نظر می رسد. همچنین مزه ی ترکیبی این قهوه با شکر و یا خامه نیز بسیار دلپذیر است؛ چراکه طعم اصلی خود را حفظ می کند. این نوع قهوه فقط در نیمکره شرقی شرایط مناسب رشد خود را دارد و به همین دلیل فقط در یک یا دو قسمت از منطقه معروف به کمربند قهوه، قادر به فرآوری آن هستند.

3. قهوه لیبریکا

قهوه لیبریکا

قهوه لیبریکا

این نوع از دانه های قهوه، در کشور فیلیپین به عمل می آیند و از رایحه ی گلی میوه ای برخوردارند، اما طعم آنها شاید برای شما یادآور حسی از بوی دود و چوب باشد. در سال 1890، ایالات متحده آمریکا با کمبود قهوه عربیکا مواجه شد و در نهایت مجبور به واردات قهوه لیبریکا از فیلیپین شد که این موضوع تا سالی که فیلیپین ادعای استقلال کرد، ادامه داشت. بعد از آن آمریکا تجارت خود را با این کشور متوقف کرد.

4. قهوه اکسلسا

قهوه اکسلسا

قهوه اکسلسا

قهوه ای که از دانه های اکسلسا درست می شوند، فقط 7 درصد قهوه ی مصرفی جهان را تشکیل می دهند. این نوع دانه در آسیای جنوب شرقی به عمل می آید و از قسم قهوه لیبریکا به حساب می آید. با این حال دارای طعمی ترش و میوه ای است.

کلام آخر

با شناخت انواع قهوه سلیقه شخصی خود را در مورد طعم فنجان قهوه ایده آل تان کشف کنید. اکثر شرکت های قهوه سازی، بر روی پاکت یا وب سایت خود، ذکر می کنند که قهوه محصول کدام کشور است. اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد دانه های قهوه و اصالت هرکدام دارید، می‌توانید ترکیب مخصوص خود را برای نوشیدن قهوه صبحگاهی آماده و داخل قهوه ساز خود ریخته و از ادامه روز لذت ببرید.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
1 نظر