امروز04 اردیبهشت 1403

پیشنهاد خرید بهترین کتاب خودشناسی

بهترین کتاب خودشناسی
5/5 - (1 امتیاز)

سفری به اعماق وجود: راهنمای خرید بهترین کتاب خودشناسی

کتاب خودشناسی چگونه به ما کمک می کند؟ ساعت‌ها از عمر گران بها و کمیابی که به ما ارزانی شده است صرف ارتباطمان با دیگران، ساختن پل ارتباطی و کنار آمدن با آن‌ها می‌شود؛ اما در حقیقت تنها ارتباطی که در زندگی ما با ثبات و همیشگی است و ارزش سرمایه گذاری دارد ارتباط با خودمان است. ارتباطی که شبیه به یک سفر طول و دراز به اعماق وجودمان است و در هر دوره از زندگی جذابیت‌های خاص خود را دارد.

به قول سقراط بزرگ خودشناسی آغاز خرد است. باید بپذیریم که در مسیر فراز و نشیب زندگی هرگز در خودشناسی خودکفا نمی‌شویم و شاید بد نباشد از تجربیات دیگران در این مسیر استفاده کنیم. تجربیاتی که گاه در قالب انواع بهترین کتاب خودشناسی گردآوری می‌شوند و تا به دست آوردن آن‌ها یک گام بیش‌تر فاصله نداریم: انتخاب کتابی که در مسیر شکوفایی و شناخت خود به ما کمک کند.

قبل از هر چیز یک کاغذ و قلم بردارید و همراه راهنمای خرید امروز به‌نظر باشید. در ادامه تمام المان‌هایی که در مسیر خودشناسی به دست می‌آورید را مرور می‌کنیم. سپس بهترین آثار خودشناسی را نقد و بررسی خواهیم کرد.

معرفی و بررسی بهترین کتاب‌های خودشناسی

کتاب پرفروش

کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی نشر نیک فرجام

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 311 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

"ناتوانی در شفاف اندیشی یک انحراف اصولی از منطق است؛ انحراف از افکار و رفتار بهینه، عقلانی و مستدل. منظور من از "اصولی" خطاهای گاه‌به‌گاه در تصمیم‌گیری نیست. بلکه منظور اشتباه‌های متداول و موانعی بر سر راه منطق ما است که دائما ما را گرفتار می‌کنند. الگوهایی که نسل‌های گوناگون در قرون مختلف تکرار می‌کنند. مثلا دست‌بالا گرفتن اطلاعات خودمان خیلی متداول‌تر از دست‌کم گرفتن‌شان است."

این بخشی از مقدمه کتاب هنر شفاف اندیشیدن است که نویسنده در آن به روایت تجربیات جهان بینی خود می‌پردازد. این کتاب حاوی یک سری دستورالعمل نیست که بخواهید با آن در مدت زمان کوتاهی به اوج خودشناسی برسید. در عوض به بررسی خطاهای شناختی انسان‌ها می‌پردازد که چطور حق آرامش و شادی را از آن‌ها سلب می‌کنند.

کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد انتشارات نیک فرجام

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 240 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

اگر احساس نارضایتی از خودتان و عملکردتان دارید و احساس می‌کنید همه چیز ناامید کننده شده این کتاب خاص شما نگارش شده است. نویسنده در کتاب نیمه تاریک وجود به کنکاش لایه‌های درونی وجودی می‌پردازد که در پشت نقاب‌های رنگارنگ انسان‌ها پنهان شده است.

کتاب نیمه تاریک وجود یک اثر ارزشمند در زمینه روانکاوی است که کمک می‌کند بیش‌تر از خودمان رضایت داشته باشیم. به زبان دیگر نویسنده سعی دارد به مخاطب ثابت کند که تمام نقاط قوت دیگران در وجود دیگران هم دیده می‌شود و ذات همه یکسان است.

کتاب هنر خودشناسی اثر آرتور شوپنهاور نشر مرکز

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 96 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

شوپنهاور نویسنده مجموعه کتاب‌های هنر خودشناسی است که بر اساس تجربیات شخصی مخاطب را راهنمایی می‌کند. در اثر هنر خودشناسی نویسنده مطالب را از زبان خودش روایت کرده و همزمان با این خودش را به ما معرفی می‌کند ما را به سمت خودشناسی سوق می‌دهد!

کتاب هنر همیشه بر حق بودن اثر آرتور شوپنهاور نشر ققنوس

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 136 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

در بخشی از کتاب هنر همیشه بر حق بودن می‌خوانیم:

"اگر می‌بینید طرف مقابل طبق استدلالی پیش می‌رود که به شکست خوردن شما ختم می‌شود نباید به او اجازه دهیدکه استدلال خود را به نتیجه برساند؛ بلکه باید در وقت مناسب صحبت او را قطع کنید، وسط حرفش بپرید، او را از موضوع اصلی بحث منحرف کنید و توجه او را به چیزهای دیگری جلب کنید."

با این مقدمه به خوبی متوجه می‌شوید که قرار است در اثر " هنر همیشه بر حق بودن" با تکنیک‌های عملی اثبات خود و حقوقتان آشنا شوید. این اثر گرانبها مجموعه راهکارهای کلیدی برای پیروزی در مباحثه و بحث است؛ اما نه به معنای کلیشه‌ای آن. نویسنده معتقد است گاهی برای بر حق بودن باید سکوت کرد و از جدال با عوام دست کشید.

كتاب هنر و علم خودشناسي اثر پيتر هالينز انتشارات نوين

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 156 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

در كتاب هنر و علم خودشناسي پيتر هالينز لازمه رسیدن به اهداف را خودشناسی و خودآگاهی معرفی کرده است. در این کتاب بیش از این که با راهکارهای عملیاتی آشنا شوید ابتدا با اهمیت شناخت خودتان و جایگاهتان در این جهان آشنا می‌شوید. به زبان ساده‌تر شناخت خود، اصل و ریشه برای رسیدن به اهداف زندگی ضرورت دارد.

کتاب خودشناسی به روش یونگ اثر مایکل دانیلز نشر نو

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 241 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

بر خلاف بسیاری از آثار خودشناسی، در کتاب خودشناسی به روش یونگ قرار است این بار با تکنیک رمزواژه تیپ شخصیتی خود را بشناسید. مهم‌ترین نقطه قوت این اثر سبک نگارشی سرگرم کننده و روان آن برای مخاطب است. بنابراین در این کتاب قرار نیست با جملات شعارگونه مواجه شوید و در عوض خودتان را با علم مدرن روانشناسی تجزیه تحلیل می‌کنید.

کتاب خودشناسی اثر آلن دوباتن انتشارات کتاب سرای نیک

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 87 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

کتاب خودشناسی اثری جامع در شش بخش جداگانه است. نویسنده در این کتاب با تکنیک تعمق در خویشتن، شناخت عاطفی خویش، روراستی با خود، قضاوت خود و شک‌گرایی عاطفی به خودشناسی می‌پردازد. این تکنیک‌ها سرفصل‌های اثر هستند که خواننده را به تامل وامی‌دارد. این اثر حجم کمی دارد و با نثر روان نوشته شده است.

مزه خودشناسی را خودتان بچشید!

من تو را بهتر از خودت می‌شناسم

این جمله را ممکن است از زبان اطرافیان بارها و بارها شنیده باشید؛ اما هیچ چیزی به اندازه این که خودتان مزه خودشناسی را بچشید لذت بخش نیست.

در جستجوی خود واقعی دستاوردهای پنهانی وجود دارد. دستاوردهایی که با پیروزی در میدان رقابت، کسب نمره یا رتبه علمی قابل قبول یا پیشرفت کاری تفاوت دارد و از دریای وجودتان نشات می‌گیرد.

خودشناسی، شادی و کاهش تعارض‌های درونی

اولین نتیجه شناخت خود کسب آرامش درونی است. وقتی که در ظاهر فرد دیگری هستید و درونتان زمزمه‌های دیگری می‌شنوید تعارض‌های درونی آغاز می‌شود.

مهم‌ترین نتیجه‌ای که خودشناسی به دنبال دارد دوست داشتن خودتان است. وقتی که زیبایی و زشتی‌های درونتان را بشناسید راحت‌تر خودتان را می‌پذیرید و کم‌تر برای بهبود آن‌ها با خودتان کلنجار می‌روید. البته این بدین معنا نیست که از تلاش برای رشد و تعالی خود در مسیر زندگی دست بکشیم!

اگر رفتار، حس و خواسته‌ای درون شما شکل می‌گیرد وقت آن فرا رسیده تا با خودشناسی بدان افتخار کنید؛ نه این که مدام خودتان را سرکوب کنید. در کتاب‌های خودشناسی یاد می‌گیرید که چطور از لحظات بیهوده زندگی که شاید بطالت آن‌ها کسل کننده و عذاب آور به نظر برسد لذت ببرید.

یکی از نتایج اصلی خودشناسی استفاده از تمام موقعیت‌های زندگی در مسیر تعالی است. عشق اگرچه این روزها پیش پاافتاده به نظر می‌رسد اما عاملی برای پیشرفت، رشد و حرکت رو به جلو است؛ به شرط آن که درون خودتان را با کمک آثار و کتب خودشناسی به خوبی کنکاش کرده باشید.

خودکنترلی و تصمیم گیری بهتر با خودشناسی

خودشناسی آغاز خودکنترلی است؛ اما این کنترل جنبه‌های مختلفی دارد. مهم‌ترین مزیت خودکنترلی دوری از عادات اشتباه و متمایل شدن به سمت خواسته‌های منطقی است. همین که تاب مقاومت در برابر نخوردن را داشته باشید یعنی خودتان را شناخته‌اید و می‌دانید با یک غذای هوس انگیز کنترلتان از دست می‌رود!

این ساده‌ترین مثال خود کنترلی به واسطه خودشناسی است. خود کنترلی و تصمیم گیری در زندگی دو رشته در هم تنیده هستند و از هم تاثیر می‌پذیرند.

با خودشناسی حقوقتان را بهتر بشناسید!

کلیشه " نه گفتن" در برابر اصرار دیگران اگرچه موضوعی کسل کننده به نظر می‌رسد اما همچنان اهمیت زیادی دارد. ما قربانی موقعیت‌هایی هستیم که در نه گفتن و رد کردن آن‌ها ناتوان بوده‌ایم. در بسیاری از کتاب‌های خودشناسی مهارت‌هایی با تمرکز بر قدرت اراده و کنترل موقعیت‌ها معرفی شده است.

شناخت حقوقتان به نحوی با حقوق دیگران مرتبط است. در خیلی از موارد با خودشناسی می‌توانیم موقعیت‌های بحرانی و خطرساز را مدیریت کنیم. شاید ریشه این حد از تعارض، مشکلات اجتماعی و نزاع‌هایی که در میان توده‌های مردم شکل گرفته ناشی از عدم خودشناسی باشد.

گام به گام در مسیر خودشناسی و تعالی

در اکثر کتاب‌های خودشناسی این مهم به عنوان یک علم معرفی می‌شود. در واقع شناخت خود شاخه‌ای از علم روانشناسی است که باید به صورت کاربردی معرفی و مورد استفاده قرار گیرد.

قبول داریم که بسیاری از کتاب‌های خودشناسی جنبه شعارگونه دارند؛ اما برخی از آثار محبوب دنیا عملگرا هستند و به جای حاشیه رفتن تکنیک‌های کلیدی در جهت خودشناسی معرفی کرده‌اند. تکنیک‌هایی که در چند گام به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم:

گام اول: ارزش گذاری و هدف گذاری در زندگی

همه یک ارزش برای حرکت رو به جلو دارند؛ یک گیمر که روزش را با روشن کردن سیستم حرفه‌ای بازی شروع می‌کند، یک کارمند که برای ارتقا حقوق ماهانه تلاش می‌کند یا یک دانشجو که برای ادامه تحصیل برنامه ریزی دارد.

گام دوم: نزدیک کردن اهداف به ویژگی‌های شخصیتی

خیلی از اوقات هدفگذاری‌های ما نتیجه نمی‌دهند و این ناکامی چیزی جز ناامیدی به دنبال ندارد. شاید به این دلیل باشد که هدفگذاری‌های ما با توانمندی‌ها و روحیاتی که داریم همخوانی ندارد. مثل تلاش برای قبولی در یک رشته دانشگاهی که با روحیه هنر دوستتان در تضاد است.

گام سوم: اولویت بندی خواسته‌ها در زندگی

انسان موجودی محدود با توامندی‌های مشخص است و در آن واحد نمی‌تواند تمام اهداف را محقق کند؛ اما شاید بتوان با اولویت بندی آن‌ها مسیر به دست آوردن خواسته‌ها را تا حدودی هموار کرد.

سخن آخر

ابزارهای زیادی برای آنالیز ویژگی‌های فیزیکی بدن وجود دارد؛ اما هیچ چیز به اندازه انواع بهترین کتاب‌های خودشناسی در مسیر ارزیابی درونی به ما کمک نمی‌کنند. این وجه انسانی به مرور زمان توسط افراد شناخته می‌شود؛ اما موفقیت واقعی از آن کسانی است که زودتر به خودشناسی و ثمرات آن از جمله خودکنترلی، شادی و تصمیم گیری بهتر دست می‌یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر