امروز10 فروردین 1403

بهترین کتابهای سینمایی که مسیر ورود به دنیای سینما را هموار می‌کنند

مهمترین کتابهای سینمایی
5/5 - (1 امتیاز)

فیلم و کتاب اگرچه دو شاخه مجزا از یکدیگر هستند اما هرگز نمی‌توان ارتباط تنگاتنگ این دو عرصه را انکار کرد. گاهی کتاب است که سینما را در کانون توجه قرار می‌دهد و باعث می‌شود پرده نقره‌ای به واسطه هنرنمایی شخصیت‌های کتاب دوباره دیده شود. گاهی هم سینما است که با الهام از کتاب‌های معروف پای فیلم‌دوستان را با هر ذائقه‌ای به سینما باز می‌کند. شما از کدام دسته هستید؟ کتاب دوستان یا سینما دوستان؟

همانطور که گفتیم دنیای هنر تفکیک‌پذیر نیست و سینما و کتاب نیز از هم جدا نمی‌شوند. با این حال خیلی از سینمادوستان و فیلمسازان موفقیت کوچک و بزرگ زندگی کاری خود را مدیون مهمترین کتابهای سینمایی دانستند که با استفاده از آن‌ها تکنیک سینمایی را آموختند. کتاب‌هایی که یا داستان‌ آن‌ها آغاز تولید یک پروژه داستانی شده یا به واسطه محتوای فاخری که داشتند هنر و فنون سینماگران را تعالی بخشیدند.

در میان کتاب‌های خواندنی بازار، همیشه آثار سینمایی مهجور بودند. اگر شما هم حداقل مثل ما عاشق نقش دنیای خیال بر پرده سینما هستید و خیال‌پردازی‌های واقع گرایانه را دوست دارید همراه ما در به‌نظر باشید. آثار سینمایی برجسته‌ای در بازار وجود دارند که ارزش یک بار خواندن را دارند.

معرفی و بررسی مهمترین کتابهای سینمایی

مدل پر فروش

کتاب تاریخ سینما اثر دیوید بوردول و کریستین تامسون نشر مرکز

مشخصات محصول

  • مناسب برای: بزرگسالان، دانشجویان

تاریخ سینما اثری ارزشمند و ماندگار از دیوید بوردول و کریستین تامسون بوده که با نگاهی بر تاریخ معاصر سینما نگارش شده است. مطالعه این کتاب را هم به علاقمندان آماتور سینما و هم برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته توصیه می‌کنیم.

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 192 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

علاقمندان به آثار مکتوب گابریل گارسیا مارکز احتمالا با دیدن این اثر شگفت‌زده شوند! مارکز تحصیلات خود را مدرسه سینمایی تکمیل کرده است و اولین کسی بود که درباره سینما و آثار آن نقد منتشر کرد.

کتاب درباره سینما حاوی نقدهای سلیقه‌ای مارکز بوده که برای مخاطبان عام و دانشجویان و علاقمندان سینما چاپ شده است.

کتاب تاریخ جامع سینمای جهان اثر دیوید ا. کوک

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 740 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

جامع‌ترین منبع مطالعه پیرامون تاریخچه سینما نقد کتاب تاریخ جامع سینمای جهان اثر دیوید ا. کوک است. این اثر در دو جلد و به صورت مصور به چاپ رسیده و به عنوان منبع مناسب برای مطالعات آکادمیک و افزایش اطلاعات عمومی معرفی شده است.

در برخی از فصل‌های این کتاب آثار نام‌آوران سینما و بسیاری از فیلم‌های سینمایی که تا کنون ممکن است تماشا نکرده باشید نقد و بررسی شده‌اند.

کتاب سینما چیست؟ اثر آندره بازن

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 239 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

نگاه آندره بازن در کتاب سینما چیست نقد سینما کلاسیک است. در این کتاب نویسنده سعی دارد به علاقمندان سینما این دیدگاه را منتقل کند که خودشان در سینما به جستجو نقاط مبهم و موشکافی آن‌ها بپردازند؛ نه این که توسط فیلمسازان هدایت شوند.

کتاب سینما معماری در حرکت اثر مهدی رحیمیان

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 263 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان، دانشجویان

سینما با ترکیب عناصری چون رنگ و نور، زاویه دید و صحنه خلق شده است. فیلمساز باید با معماری فضا به خوبی آشنا باشد تا شخصیت‌ها در ارتباط با محیط پیرامون خود بهتر نقش‌آفرینی کنند.

کتاب سینما معماری در حرکت اثر مهدی رحیمیان است که به بررسی دو هنر نزدیک و پیوسته سینما و معماری می‌پردازد. در این اثر مبانی معماری و سینما در دو فصل مجزا بررسی و نقد شده است.

کتاب بازیگری و کارگردانی در تئاتر و سینما اثر احمد دامود

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 165 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

در کتاب بازیگری و کارگردانی در تئاتر و سینما بخشی از نظریات و نقدهای اینگمار برگمان و الیا کازان در حوزه بازیگری و شیوه آن بررسی شده است. این کتاب همزمان کارگردان و بازیگران را مورد خطاب قرار می‌دهد و اثرات بداهه‌گویی و بدیهه‌پردازی را در ارائه نقش بررسی می‌کند.

کتاب واژگان فنی سینما و تلویزیون اثر مهدی رحیمیان

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 165 صفحه
  • مناسب برای: فعالان عرصه سینما و تلویزیون

سینما علمی مولد است و هر لحظه واژگان جدیدی بدان افزوده می‌شود. واژه‌گزینی هم یکی از بخش‌های اساسی سینما و فیلمنامه‌نویسی است.

کتاب واژگان فنی سینما و تلویزیون با هدف آشنایی فعالان این عرصه با کلمات رایج در این حوزه تدوین شده است.

در آخرین نسخه این کتاب و در انتهای آن اصلاحاتی مبتنی بر واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزه سینما افزوده است.

کتاب برترین فیلم‌نامه‌ سینما 10 میلیونر زاغه اثر سیمون بوفوی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 192 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

یکی از شاخه‌های کتاب‌های سینمایی نقد و بررسی فیلمنامه‌های موفق مرتبط به آثار پرفروش و محبوب دنیا است.  کتاب فیلمنامه میلیونر زاغه‌نشین اثر سیمون بوفوی است که احتمالا بارها و بارها نسخه سینمایی آن را دیده‌اید. مطالعه فیلمنامه این اثر را به هنرجویان و علاقمندان به سینما آکادمیک توصیه می‌کنیم.

کتاب باستان شناسی سینما و خاطره قرن اثر یوسف اسحاق پور

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 120 صفحه
  • مناسب برای: بزرگسالان

کتاب باستان شناسی سینما و خاطره قرن در قالب یک گفتگو صمیمی و نقد سینمای گدار نوشته شده است. نویسنده این کتاب تلاش کرده آثار و سبک کاری گدار، کارگردان برجسته سینما را بررسی و به این شکل بین آثار و شخصیت او ارتباط برقرار کند.

کتاب نویسندگی برای سینما و تلویزیون اثر کریگ بتی

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 326 صفحه
  • مناسب برای: دانشجویان و هنرجویان

مباحث نظری فیلمنامه‌نویسی آنقدر مفصل و پیچیده شده است که امروزه در قالب یک رشته جداگانه آموزش و ترویج داده می‌شود. در کتاب نویسندگی برای سینما و تلویزیون جنبه‌های مختلف فیلمنامه نویسی با روشی نوین برای بیان مطالب و بررسی زوایای نگارشی نقد شده‌اند.

این اثر می‌تواند به عنوان نسخه کمک آموزشی برای استفاده دانشجویان و هنرجویان مفید واقع شود.

کتاب بازیگری در سینما و تلویزیون از صحنه تئاتر تا پرده سینما اثر یان برنارد

مشخصات محصول

  • تعداد صفحات: 102 صفحه
  • مناسب برای: دانشجویان و هنرجویان

در کنار تحصیل در رشته بازیگری و بهره‌مندی از کارگاه‌های آموزشی شاید بد نباشد به یک منبع کمکی و جداگانه رجوع کنید. کتاب بازیگری در سینما و تلویزیون از صحنه تئاتر تا پرده سینما به بررسی زوایای پنهان این هنر می‌‌پردازد و حاوی نکات و تکنیک‌های ارزنده‌ای برای سینمادوستان است.

پیوند ناگسستنی فیلمبازی و کتابخوانی

ادبیات و سینما از دل هم زاده شده‌اند و اگرچه پیوند آثار سینمایی با کتب سینمایی در ایران چندان جاندار نیست اما در دنیا تاکید زیادی بر آن می‌شود. خیلی از کتاب‌ها در گوشه‌ای از قفسه‌های کتابخانه گوشه نشین می‌شوند و این سینما است که به دیده شدن آن‌ها کمک کرده است. بنابراین ادبیات از هر جنسی که باشد با سینما بهتر دیده می‌شود؛ چون مخاطب با دیدن یک فیلم برای خواندن جزئیات و پی بردن به اصل بدون دستکاری کتاب کنجکاوتر می‌شود.

این ارتباط فقط به نفع کتاب‌ها نیست. ارتباط دوطرفه سینما و کتاب باعث شده تا بازار کساد فیلم‌های سطحی چه در ایران و چه در دنیا به واسطه محتوای عمیق و ارزشمند برخی از کتاب کمی رونق پیدا کند. خیلی از آثار سینمایی ایران و دنیا با اقتباس از کتاب‌های پرفروشی تولید شدند که آوازه و شهرت جهانی پیدا کردند.

کتاب‌های سینمایی با تمرکز بر تاریخ سینما

از کتاب‌های سینمایی فقط داستان یا محتوایی که ارزش تبدیل شدن به فیلم را دارند نمی‌خواهیم. در واقع این کتاب‌ها از اصل سینمایی نبودند و بعد از این که به فیلم تبدیل شدند به عنوان کتاب سینمایی ( کتابی که فیلم‌های اقتباسی بر اساس آن‌ها تولید شده) شناخته شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دسته کتب سینمایی آثاری است که به مرور پیشینه سینما می‌پردازد. مخاطب این آثار را بیش‌تر قشر دانشجو و علاقمند به هنر سینما و فیلمسازی تشکیل می‌دهند. دانشجویان و کسانی که مایل به ادامه تحصیل و کار کردن در این رشته هستند باید با مبانی سینما، تاریخچه شکل‌گیری و افراد تاثیرگذار در این صنعت پولساز و گسترده آشنا شوند.

مبانی نظیر و تئوری سینما در یک نگاه

شمایل سینما و ایدئولوژی جاری در آن از یک منبع منشا می‌گیرد. منبعی که همان مبانی و تئوری‌های اولیه سینما هستند و به لطف کتاب‌های سینمایی می‌توانید نگاهی کلی به تمام آن‌ها داشته باشید.

این مبانی بسیار گسترده هستند و گاهی سطح‌بندی می‌شوند. مثلا برخی از کتاب‌های سینمایی که البته جایگاه مهمی در فیلمسازی دارند به معرفی ژانرهای سینمایی می‌پردازند. شناخت ژانرها برای دانشجویان و علاقمندان ادامه مسیر فیلمسازی و فعالیت در حوزه سینما ضروری است.

تکنیک و فنون فیلم و فیلمسازی با کتاب سینمایی

خلق آثار فاخر، جاذب و گیرا حتی با وجود ابزار جادویی دوربین و تصویر امکان‌پذیر نیست. رشد صنعت سینما نسل به نسل به واسطه انتقال افکار، فنون و تکنیک‌هایی صورت می‌گیرد که افراد کارکشته و اساتید در زمانه‌های مختلف به آیندگان منتقل می‌کنند.

بنابراین اگر قصد شروع علم‌آموزی در زمینه هنر سینما را دارید از همین حالا باید الفبای سینما را با مطالعه کتاب‌های سینمایی آغاز کنید. کتاب‌هایی که مباحث مربوط به زیبایی شناسی، نشانه‌شناسی، مباحث نظری و عملی سینما را پوشش می‌دهند.

 همبستگی سینما و علوم دیگر در کتب سینمایی

از متن داستان تا پرده سینما جاده دور و درازی است که ممکن است با چاشنی بسیاری از مفاهیم روانشناسی، اقتصادی و اجتماعی همراه شود. همانطور که بارها و بارها فیلم‌های جذاب روانشناسی را روی پرده سینما دیده‌اید که با نگاهی ریزبینانه به رو و روان انسان، مسائل مبهم روانشناسی را موشکافی کرده‌اند.

جستجوی معنا در کتاب‌های نقد سینمایی

یکی دیگر از طبقه‌بندی‌های پرطرفدار کتاب‌های سینمایی آثاری هستند که از دید منتقدان به بررسی فیلم و سریال‌های موجود می‌پردازند. برخی از این کتب منحصرا یک اثر خاص را زیر ذره بین قرار می‌دهند. در حالی که برخی از آثار دید گسترده‌تری دارند و مثلا سینما را در دوره‌های مختلفی نظیر بعد از انقلاب ایران بررسی می‌کنند.

اهمیت کتب سینمایی که حاوی نقد آثار یک دوره هستند در معرفی فرهنگ و سبک فیلمسازی همان دوره است. فرهنگ یک جامعه در طول زمان مرتب در حال تغییر و تحول است و سینما از این تغییرات هم تاثیر می‌پذیرد و هم بر به وجود آمدن تغییرات اثرگذار است. بنابراین نمی‌توان از نقد منتقدان و دغدغه سینماگران در دوره‌های مختلف تاریخ غافل بود.

سخن آخر

بین سینما و کتابخوانی شکاف بزرگی در ایران و میان هنرجویان و دانشجویان این رشته وجود دارد. در مهم‌ترین کتاب‌های سینمایی سعی شده این خلا به بهترین شکل ممکن پر و پوشش داده شود.

کتاب‌های سینمایی در شاخه‌های مختلفی از جمله تاریخچه سینما، نقد فیلمنامه‌ها، بررسی واژگان و مباحث نظری و تکنیک‌های فنی نگارش و منتشر می‌شوند. حتی مخاطبان عام و آماتور علاقمند به سینما هم می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر