امروز09 فروردین 1403

معرفی کتاب خوب ایرانی از ژانرهای مختلف

معرفی کتاب خوب ایرانی
5/5 - (1 امتیاز)

لذتی که در خواندن کتاب وجود دارد را نمی‌توان با هیچ کلمه‌ای توصیف کرد اما معمولا برای ما فارسی‌زبانان خواندن رمان و داستان ایرانی به دلیل ملموس بودن تشابه فکری و فرهنگی معنا و لذت دیگری دارد. از این رو در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کتاب خوب ایرانی بپردازیم.

کتاب کلیدر اثر محمود دولت آبادی

درباره‌ی رمان کلیدر

این رمان ۵ جلدی را می‌توان یکی از بزرگترین آثار ادبیات فارسی دانست. پس هر فارسی زبان باید حداقل یک‌بار این شاهکار ادبی را خوانده باشد. رمان کلیدر نوشته‌ی محمود دولت آبادی در باره‌ی سرنوشت غم انگیز یک خانواده‌ی کرد در کلیدر، روستایی در خراسان است.

کلیدر نام کوهی در حوالی سبزوار است جایی که ماجرای عشق گل محمد و مارال دختر زیبای کرد از آنجا شروع می‌شود. این  عشق آتشین منجر به مشکلات طایفه‌ای بسیار بزرگ و ریشه‌ای می‌شود که  روند داستان در مورد درگیری‌های بین طایفه‌ها، جنگ‌ها و کشت و کشتار‌ها است. سرانجام نیز در آخر این داستان غم انگیز سرنوشت اکثر شخصیت‌ها نامعلوم می‌ماند.

چیزی که محمود دولت آبادی سعی دارد در این داستان به تصویر بکشد روایتی از وضعیت اجتماعی-سیاسی و اقتصادی ایران در دهه‌ی ۱۳۲۰ است. قبل از این که طولانی بودن این رمان شما را به عقب براند بگذارید این را به شما بگویم که خواندن آن دیدگاهی بسیار وسیع در مورد سیمای اجتماعی سرزمین‌مان ایران به ما خواهد داد.

کتاب یک عاشقانه‌ ی آرام اثر نادر ابراهیمی

درباره‌ی کتاب یک عاشقانه‌ی آرام

یک عاشقانه‌ی آرام به معنای واقعی! روندی بسیار آرام و در عین حال دوست داشتنی و آرامش بخش که زندگی زوجی با روحیه‌ی انقلابی را به تصویر می‌کشد. داستان از سفر گیله مرد به سبلان شروع می‌شود که در این سفر با دختری به نام عسل آشنا شده و با عشق فراوان ازدواج می‌کنند.

نادر ابراهیمی در این داستان روند زندگی این دو زوج را به نمایش گذاشته است که شامل چالش‌های بزرگ و کوچکی از جمله مشکلات سیاسی، مالی، تبعید و حتی مشکلات بدتر از این‌هاست. این داستان در سال ۵۷ اتفاق افتاده است و نویسنده از اواسط کتاب به انقلاب ۵۷ و تغییرات شغلی آن دوره نیز اشاره می‌کند.

این جمله‌ی زیبا ازاین کتاب که می‌گوید: “عاشق شدن مسئله‌ای نیست، عاشق ماندن مسئله است.” بیان‌گر این موضوع است که تا چه اندازه این زوج برای بقای عشق‌شان و برای رهایی زندگی از روزمرگی در تلاش هستند و این که تا چه اندازه “عاشق شدن” کار ساده و “عاشق ماندن” کار سختی است.

کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی

درباره‌ی رمان چشم‌هایش

از بهترین آثار بزرگ علوی می‌توان به رمان چشم‌هایش اشاره کرد. داستانی کاملا راز آلود و معما گونه که با شروع صفحه‌ی اول کتاب دیگر نمی‌توانید آن را زمین بگذارید. در پس هر خط و هر واژه‌ی این داستان رازی نهفته است که شما را وادار می‌کند در ذهن خود و با قوه‌ی تخیل خودتان پرده از این راز‌ها بردارید.

رمان چشم‌هایش روایت داستانی پر رمز و راز از زندگی آقای ناظر است که دوستدار و طرفدار نقاش معروفی به نام ماکان است. آقای ناظر که به مرگ این استاد بزرگ مشکوک شده است حال سعی دارد پرده از راز مرگ او بردارد و پی به حقیقت این اتفاق ببرد. اما چگونه؟ با پرده برداشتن از راز درون یکی از تابلوهای نقاشی ماکان به نام چشم‌هایش.

آقای بزرگی فکر می‌کند که تمام آن چه می‌خواهد بداند در شخصیت مدل این اثر نهفته است و سعی در پیدا کردن او می‌کند. این داستان هیجان انگیز جزء اولین داستان‌هایی است که در مرکز آن یک زن قرار دارد که این خود یک برتری بزرگ نسبت به دیگر رمان‌هاست.

در نگاهی کلی رمان چشم‌‌هایش حرف‌های زیادی برای گفتن و داستان‌های زیادی برای بازگو کردن دارد و می‌تواند درس‌های بزرگی به خواننده بدهد. پس از خواندن این شاهکار ادبیات فارسی غافل نشوید.

کتاب سووشون اثر سیمین دانشور

درباره‌ی کتاب سووشون اثر سیمین دانشور

بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم است. نیروهای انگلیس وارد مرز‌های جنوبی ایران شده‌اند و و مملکت را تصاحب کرده‌اند. جشن عروسی دختر حاکم است و زری و یوسف شخصیت‌های اصلی داستان نیز در این مراسم حضور دارند. مراسم عقد مانند دیگر مراسم‌ها نیست و گویی چیزی در آن اشتباه است.

نیمی بیگانه‌اند و با لهجه‌های عجیب و غریبی سخن می‌گویند. در میانه‌ی قحطی و درست زمانی که مردم حتی تکه نانی خشک نیز برای خوردن ندارند نان سنگکی بزرگ وسط مهمانی است. یوسف اربابی آگاه و تحصیل کرده است که دیدن وضع موجود او را حسابی به هم می‌ریزد.

یوسف صدای اعتراض مردم است و حاضر نمی‌شود در شرایطی که مردن هیچ برای خوردن ندارند در انبار غله‌اش را بر اجنی باز کند. دیدگاه عمیق یوسف در قالب داستان از او یک سیاوش می‌سازد.

این اثر بی‌مثال نوشته‌ی سیمین دانشور روایت رویارویی با ترس، لمس فقر و گرسنگی، قحطی زدگی و از خود گذشتگی‌های بسیاری است که در قالب داستان بازگو می‌شود و با ایجاد عواطف بسیار متغیر در قلب خواننده او را با خود وارد داستان می‌کند. شلخته درو کنید تا چیزی هم‌گیر خوشه‌چین‌ها بیاید. این جمله‌ی معروف به راستی که معرف خوبی برای این اثر هنری بزرگ است.

کتاب سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

درباره‌ی کتاب سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

یک توصیه‌ی دوستانه! اگر اهل کتاب و کتاب خوانی هستید از عباس معروفی هر اثری که گیرتان آمد را بخوانید! همان‌طور که هفته نامه‌ی دی ولت سوییس می‌گوید سمفونی مردگان یک شاهکار است!

این شاهکار ادبی اثری بسیار تراژیک و غم انگیز است به طوری که شاید بارها در میان داستان در دلتان غم سنگین شخصیت‌های داستان را احساس کنید. در میانه‌ی کتاب راوی چندین بار تغییر می‌کند و هربار وقایع را از دیدگاه یکی از اعضای این خانواده‌ی بسیار سنتی و پدرسالار خواهید خواند. شخصیت اصلی داستان آیدین است. پسری شاعر، روشنفکر و فعال که درگیری‌های بسیاری با پدر خود دارد.

این کتاب داستان‌های مختلفی از جمله برادر کشی، عشق، سنت و فروپاشی خانواده را آن قدری واقعی و کامل بیان می‌کند که با خواندن داستان هر لحظه می‌توانیم اتفاق‌هایی که برای هر یک از شخصیت‌ها میافتد را با پوست و استخوان‌مان لمس کنیم زیرا ما هم روزی جای حداقل یکی از این افراد بوده‌ایم و این احساسات را به درستی درک کرده‌ایم.

رمان سمفونی مردگان را نه تنها یک بار بلکه چندین بار بخوانید زیرا هر بار با خواندن دوباره‌ی آن پی به نکات بسیار تازه‌ای خواهید برد و پرده از راز‌های جدیدی برای‌تان گشوده خواهد شد. از بی‌نظیر بودن این داستان و قلم عباس معروفی هرچه بگوییم کم است پس قضاوت را به خودتان می‌سپاریم.

کتاب شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی

درباره‌ی کتاب شوهر آهو خانم

داستان در شهر کرمانشاه اتفاق می‌افتد. بعدازظهری سرد و زمستانی در سال ۱۳۱۳ است. سید میران شخصیت اصلی داستان و یک نانوا است. آهو خانم زنی زحمت‌کش است که در جامعه حق و حقوقی ندارد. البته افغانی در آن زمان قدم بزرگی برداشته و دیدگاه غلط مردان نسبت به زن‌ها را زیر سوال برده است چرا که از فصل دوم آهو خانم محور اصلی داستان شده و همه‌ی وقایع هول محور او اتفاق می‌افتد.

همان‌طور که ممکن است تا این جا هم فهمیده باشید رمان شوهر آهو خانم سعی در تصویر کشیدن زنان ایرانی در آن دوران را دارد که از حق و حقوقی برخوردار نبوده و همیشه حق‌شان پایمال شده است. از دیگر موضوع‌هایی که در این رمان مطرح است چند همسری است.

موضوع چند همسری که همچنان بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد و نظرات متفاوتی در مورد آن موجود است در این داستان مورد نکوهش و بحث قرار گرفته است. رمان شوهر آهو خانم نیز مانند بوف کور صادق هدایت سعی در به تصویر کشیدن حکومت پهلوی اول و زندگی مردم عامی را دارد.

کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی نشر ققنوس

درباره‌ی کتاب سال بلوا

از دیگر شاهکار‌های عباس معروفی می‌توان به رمان سال بلوا اشاره کرد. سال بلوا از زبان زنی به نام نوش‌آ‌فرین روایت می‌شود که دختر سرهنگ نیلوفری است. سرهنگ نیلوفری که برای ساختن زندگی بهتر برای دخترش به سنگسر آمده است هیچوقت نمی‌تواند پله‌های ترقی را آن طور که می‌خواهد طی کند.

نوشا نیز عاشق کوزه‌گری فقیر می‌شود اما در نهایت مجبور می‌شود به ازدواج با کس دیگری تن دهد. در کنار داستان اصلی اتفاقات بسیار دیگری نیز می‌افتد که همگی به خلق این اثر بزرگ کمک کرده‌اند.

این رمان سعی در به تصویر کشیدن مظلومیت زن ایرانی. زنی که مجبور است در مقابل زورگویی مردان تاب بیاورد و دم نزند، زنی که مجبور است نگاه هیز مردان را تحمل کند و باز هم چیزی نگوید و در نهایت تسلیم زورگویی و ظلم و ستمی شود که مردان بر او روا می‌دارند.

داستان سال بلوا در هفت شب اتفاق میافتد که راوی شب‌های زوج نویسنده وشب‌های فرد از زبان خود نوشا بازگو می‌شود به گونه‌ای که داستان با روایت نوشا شروع و از زبان خود وی نیز پایان می‌یابد. همین طریقه‌ی روایت داستان به جذابیت آن اضافه می‌کند. اگر به قلم عباس معروفی علاقه دارید این کتاب نیز می‌تواند شما را حسابی مجذوب خود کند.

کتاب خواجه تاجدار اثر سعید قانعی

درباره‌ی کتاب خواجه تاجدار

این را به خاطر داشته باشید که خواندن کتاب نباید تنها به رمان‌های عاشقانه ختم شود بلکه باید سعی کنید چیزی از کتاب بیاموزید. کتاب‌های تاریخی می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی به ما بدهند و دید ما را نسبت به خودمان و تاریخ دنیا و کشورمان باز‌تر کند. در واقع کتاب‌های تاریخی از شما فردی با سواد و با معلومات می‌سازند.

کتاب خواجه تاجدار نوشته‌ی ذبیح الله منصوری رمانی تاریخی است که تاریخ را از دوران مرگ نادرشاه افشار تا پایان زندگی آقا محمد خان در قالب داستان به‌ تصویر کشیده است. داستان با تولد آقا محمد خان شروع و با مرگ وی پایان میابد.

البته خواندن رمان‌های تاریخی به نشانه ی قبول تمامی حرف‌ها و نظرات نویسنده نیز بلکه خودتان می‌توانید با دیدگاه خودتان وقایع را نقد کنید و به نتیجه برسید. این رمان نیز سعی در به تصویر کشیدن آشفتگی‌های آن دوران دارد که با خواندن آن می‌توانید اطلاعات زیادی از ایران آن دوران کسب کنید.

کتاب معلم پیانو اثر چیستا یثربی

درباره‌ی کتاب معلم پیانو

رمان معلم پیانو نوشته‌ی چیستا یثربی داستان زندگی خود یثربی است. این داستان سعی در بیان نیاز‌ها و خواسته‌های جوانان امروزی در جامعه دارد. از سوی دیگری یثربی در این رمان تفاوت‌های نسل گذشته و نسل امروزی، تضاد‌ها و مشکلات میان آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

شخصیت اصلی داستان مرجان است که در گذشته نقاش معروفی بوده اما پس از جدایی از همسرش از حرفه‌ی خود بیزار شده و آن را کنار می‌گذارد. مرجان به دنبال ساختن زندگی آرام در کنار یگانه دخترش کیمیا است که در این میان وارد چالش‌های بسیاری می‌شود.

فضای روان شناسانه‌ی این رمان می‌تواند برای تمام مادرانی که نگران آینده فرزندان‌شان هستند مناسب باشد و کمی از دغدغه‌های آن‌ها بکاهد.

کتاب جای خالی سلوچ اثر محمود دولت آبادی

درباره‌ی کتاب جای خالی سلوچ

از دیگر شاهکار‌های محمود دولت آبادی می‌توان به رمان خواندنی جای خالی سلوچ اشاره کرد. داستان روایت‌گر زندگی یک زن روستایی به نام مرگان است که یک روز صبح متوجه می‌شود که همسرش سلوچ او و سه فرزندشان را ترک کرده است.

از آن پس مرگان مجبور به ادامه‌ی زندگی در تنهایی و با مشقت فراوان می‌شود. این خانواده در طول داستان با فقر و تنگ‌دستی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و مرگان خود به تنهایی با تمام این سختی‌ها می‌جنگد

شخصیت اصلی مرگان و استقامت و سختی وی در این داستان واقع گرایانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و خواننده را با فضای زندگی یک زن روستایی بدون مرد و با سه بچه آشنا می‌کند به طوری که شاید در خیلی از بخش‌های داستان خودمان را به جای این زن فوق العاده نیرومند قرار دهیم و زندگی او را از نزدیک لمس کنیم.

کتاب ایرانی : شاهکار‌های ادبی و آشنایی با فرهنگ غنی ایرانیان

شاید برخی از شما از خواندن و آشنایی با ادبیات ایرانی غافل شده باشید و همیشه رمان‌های خارجی را به رمان‌های ایرانی ترجیح داده باشید اما با گشت ساده‌ای در میان آثار نویسندگان بزرگ ایرانی می‌توانید شاهکار‌هایی از آن‌ها پیدا کنید که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.

علاوه بر این خواندن کتاب‌های ایرانی می‌تواند برای ما فارسی‌زبانان لذت بخش‌تر باشد زیرا به دلیل تشابه فرهنگی احساس نزدیکی بیشتری با فضا و شخصیت‌های کتاب می‌کنیم به طوری که انگار این کتاب‌ها درست برای خود ما نوشته شده‌اند. لمس آن احساس صمیمیت و نزدیکی با فضای رمان‌های ایرانی، خواندن در مورد تاریخ و تمدن کشور و حتی آگاهی از فلسفه و شناختن فلاسفه‌ی مهم کشورمان همه و همه با رفتن به سمت ادبیات فارسی ممکن هستند.

از تمام این برتری‌ها که بگذریم ما به عنوان یک ایرانی باید با ادبیات کشور خودمان آشنا باشیم و آن را بهتر از ادبیات کشور‌های دیگر بشناسیم. مطمئن باشید با رفتن به سمت ادبیات فارسی حتما دست پر از آن بیرون خواهید آمد.

کتاب خوانی را از کجا شروع کنیم؟

اگر تازه تصمیم به خواندن کتاب کرده‌اید بهتر است ابتدا در طول روز زمان کوتاهی را به خواندن کتاب مورد علاقه‌تان اختصاص دهید سپس رفته رفته این زمان را افزایش دهید. بهتر است در ابتدای کار به طور هم‌زمان چند کتاب را با هم مطالعه نکنید.

اگر تازه وارد عرصه‌ی کتاب‌خوانی شده‌ایم بهتر از کتاب خوانی را با مطالعه‌ی چه نوع کتاب‌هایی شروع کنیم؟

اگر در عرصه‌ی کتاب‌خوانی تازه وارد هستید بهتر است از رمان‌های ساده و کوتاه استفاده کنید تا حجم زیاد و موضوع سنگین کتاب شما را زده نکند. از موضوع‌های مورد علاقه تان شروع کنید.

خواندن رمان‌ها و کتاب‌های تاریخی چه مزیت‌هایی دارد؟

خواندن کتاب‌های تاریخی در واقع شما را با خودتان بهتر آشنا می‌کند، با این که چه کسی بوده اید و از کجا آمده اید. به دست آوردن این اطلاعات می‌تواند هر انسانی را به فردی پخته‌تر و با سواد تر تبدیل کند. بر تمام انسان‌ها واجب است که تاریخ کشور و مردم خود را به درستی بشناسند.

سخن آخر

همیشه برای پیشنهاد کتاب خوب سعی کرده‌ایم کتاب‌هایی را به شما معرفی کنیم که بسیار معروف و غنی هستند. معرفی این تعداد از کتاب‌های مطرح ادبیات فارسی به این معنا نیست که تعداد این نوع کتاب‌ها به همین میزان محدود می‌شوند. در واقع ادبیات فارسی آن چنان غنی بوده که اگر بخواهیم همه‌ی کتاب‌های مطرح را معرفی کنیم خودش یک کتاب جدا تشکیل خواهد داد. هدف از معرفی کتاب خوب ایرانی آن بود که توجه شما را به ادبیات کشور خودمان جلب کرده و شما را به آن علاقه مند کنیم. پس حتما خواندن کتاب‌های ایرانی را در لیست برنامه‌های سال جدید خود قرار دهید.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
1 نظر