امروز06 اردیبهشت 1403

کتاب نوجوانان; کتاب‌هایی که باید تا قبل از 18 سالگی خوانده شود

کتاب خوب برای نوجوانان
3/5 - (2 امتیاز)

کتاب خوب برای نوجوانان چی بخریم؟ اگر فرمان را به دست نوجوان‌ها بسپاریم، ترجیح می‌دهند فقط کتاب‌های عاشقانه و سرگرم‌کننده بخوانند.

البته آن‌ها حق دارند هر کتابی را که می‌خواهند، بخوانند. ولی برخی از کتاب‌ها می‌توانند آن‌ها را کاملا غیر مستقیم، به سمت یک زندگی بهتر هدایت کنند. کتاب‌هایی که باید قبل از هجده سالگی خوانده شود.

البته قرار نیست برای هدایت درست نوجوان، او را مجبور به خواندن نمایشنامه‌ی «مراقبت شدید» یا «ترس و نکبت، رایش سوم»‌کنید!

فقط کافی است شاهکارهای ادبی که برای سن آن‌ها نوشته شده است را توصیه کنید. او پس از اتمام کتاب، قطعا برای یافتن کتاب‌هایی شبیه همان نسخه‌ی قبلی تلاش خواهد کرد.

ما در ادامه کتاب‌هایی که برای نوجوانان عصر امروز مفید هستند، معرفی خواهیم کرد. این کتاب‌ها را نمی‌توان بهترین کتاب‌های دنیا به شمار آورد! اما می‌توانند نوجوان را به فکر و تامل وادارند. اگر دنبال پیشنهاد کتاب خوب در رده سنی نوجوانان هستید پس با این مطلب از سایت به‌نظر همراه باشید.

کتاب محبوب

کتاب نبرد هنرمند، نوشته‌ی استیون پرسفیلد

این کتاب یک واقعیت بسیار ناراحت کننده را در مورد زندگی برجسته می‌کند: اگر می‌خواهید چیزی را خلق کنید، با موانع بسیار زیادی روبه‌رو خواهید شد.

این موانع می‌تواند از درون یا بیرون سرچشمه بگیرد و شامل اعتماد به نفس، تنبلی یا حوادث غیر منتظره باشد.

موانع زیادی وجود دارند که ما را از انجام آنچه که آرزو داریم، بازمی‌دارد. استیون پرسفیلد به ما کمک می‌کند تا دشمن خلاقیت را به راحتی و به وضوح شناسایی کنیم و مانند سان تزو، برای نبرد با این دشمن، برنامه‌ای بچینیم.

این کتاب به نوجوان‌ها گوشزد می‌کند که چه عواملی می‌تواند از شکوفایی استعداد و خلاقیت آن‌ها، جلوگیری کند و چگونه باید با این عوامل، مقابله کنند.

کتاب زندگی مشترک و حد و مرزهایش، اثر هنری کلاود و دکتر جان تاون سند

یکی از مهم‌ترین واقعیت‌های زندگی این است که هر شخص خط و مرزهایی دارد. این کتاب به شما می‌گوید که اگر شخصی مرزهای محکمی را برای خود تعیین نکند، ممکن است در زندگی اتفاقات بدی را تجربه کند.

یک نوجوان باید مرزهای جسمی، ذهنی و عاطفی داشته باشد. به این ترتیب به خوبی تشخیص می‌دهد که چه کسی و تحت چه شرایطی می‌تواند او را لمس کند، چگونه احساسات خودش را مدیریت کند و چه زمانی افکار و عقاید خود را به زبان بیاورد.

هنری کلاود و دکتر جان تاون سند به یک نوجوان در درک این حقایق به خوبی کمک خواهند کرد.

کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

این کتاب تقریباً برای نوجوانان مناسب است و یک رمان کلاسیک آمریکایی محسوب می‌شود. تم داستان راجع به نژادپرستی و تبعیض‌های تلخ اجتماعی است، اما با چنان زبان گرم و صمیمانه‌ای بیان شده که کل دنیا عاشق آن هستند.

در حقیقت، اگر کسی را دیدید که از این کتاب تنفر دارد، به راحتی به او اعتماد نکنید. هارپر با قلمی گرم و صمیمانه، حس «همدردی» را در دل شما بیدار خواهد کرد. پس خواندن این کتاب برای هر نوجوانی ضروری است.

کتاب مدیریت پول اثر دیو رمزی

یک نوجوان تقریباً700 ساعت از عمر خودش را در دبیرستان سپری می‌کند. او در این مدت تقریبا هیچ‌چیزی راجع به بدهی، کارت اعتباری، رهن، اجاره، سهام و اوراق قرضه، سرمایه‌گذاری، بورس و ... یاد نمی‌گیرد.

برای همین وقتی بزرگ شد هم نمی‌تواند به خوبی سرمایه گذاری کند و معمولا تا اخر عمر مجبور است در خدمت یک شرکت، به عنوان کارمند ساده کار کند.

کتاب رمزی شما را در مورد مدیریت امور مالی راهنمایی می‌کند. از آنجا که نثر این کتاب ساده و روان است، به خوبی می‌تواند یک نوجوان را راجع به مسائل مالی آگاه کند و او را برای ورود به دنیای بزرگسالان آماده سازد.

کتاب ناطور دشت، نوشته‌ی جی. دی. سلینجر

وقتی که شروع به خواندن این کتاب کنید، با یک راوی ناامید، افسرده و دل شکسته همراه خواهید شد. کسی که مثل اکثر نوجوان‌ها درگیر مسائل عاطفی است و به خوبی توسط نوجوان‌های همسن و سال خودش، درک می‌شود.

تلاش او برای کنترل و مدیریت شرایطی که دارد و مقابله‌ی او با سختی‌ها را می‌توان الگویی مناسب برای نوجوان‌های گوشه‌گیر درنظر گرفت.

درخت بخشنده نوشته‌ی شل سیلور استاین

به احتمال زیاد شما با این کتاب‌آشنایی دارید یا داستان آن را جایی شنیده‌اید. عده‌ای از این کتاب متنفر هستند و عده‌ای دیگر با خواندن آن گریه می‌کنند.

اما این کتاب بهترین راه جهت آموزش عشق و فداکاری به نوجوان شما است. او تنها در این صورت با مفاهیمی نظیر عشق، دوستی و محبت آشنا خواهد شد.

اسطوره شناسی اثر ادیث همیلتون

داستان‌های اساطیر روم و یونان همیشه ارزش خواندن را دارند. اگرچه این کتاب یکی از کتاب‌های مقدماتی دانشگاهی است، ولی اگر مخاطب به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد، به خوبی می‌تواند از ماجراهای نوشته شده در این کتاب لذت ببرد و با سایر فرهنگ‌ها و اسطوره‌ها آشنا شود. چون این کتاب پر است از داستان‌های چند صد هزار ساله. آپولو، خدای شعر و ادب، شما را می‌خواند.

کتاب هفت عادت بزرگان نوشته‌ی استفن کاوی

استفن کاوی روانشناس زبده‌ای است که راجع به عادات مردمان بزرگ صحبت می‌کند. عاداتی که به شما اخلاق، صداقت و بزرگی را آموزش می‌دهد.

اگرچه شاید با برخی از بخش‌های آن موافق نباشید، اما به هر حال می‌تواند به یک نوجوان جهت رسیدن به موفقیت کمک کند.

کتاب ماجراهای هاکلبری فین نوشته‌ی مارک تواین

این کتاب علاوه بر اینکه برای نوجوانان نوشته شده است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبی در ادبیات آمریکا به شمار می‌رود.

ماجراهایی که هاکلبری فین تجربه می‌کند، مسائل مختلفی از جمله نژادپرستی، آشفتگی‌های روحی نوجوانان و ... را آشکار می‌سازد و خواندن آن به تمام نوجوانان توصیه می‌شود.

سالار مگس‌ها نوشته‌ی ویلیام گلدینگ

در نگاه اول داستان راجع به چند پسربچه‌ی دبیرستانی در بریتانیا است که در جزیره‌ای متروک به دام میفتند.

ولی در حقیقت، نقش دولت و افراد جامعه به خوبی مورد نقش و نکوهش قرار گرفته است و به خوبی می‌تواند ذهن یک نوجوان خام را بپذهد و او را آگاه کند.

ماهی سیاه کوچولو نوشته‌ی صمد بهرنگی

این کتاب را هانس کریستین اندرسون ایرانی، صمد بهرنگی نوشته است. کتابی با زبان کودکانه که از کودک تا بزرگسال، باید آن را بخوانند.

چون این کتاب راجع به ترس‌هایی که دست وپای ما را بسته صحبت می‌کند. ترس‌هایی که ما را از «زندگی کردن» ساقط می‌سازد.

پس قطعا یک نوجوان که هنوز وارد جامعه‌ی ترسناک بزرگسالان نشده ، باید این کتاب را بخواند و ریسک پذیری را یاد بگیرد. تا بعدا منزوی و افسرده نشود. بلکه یک زندگی شیرین و جذاب را تجربه کند.

لطفا به من نخندید نوشته‌ی جودی بلانکو

این کتاب راجع به دختربچه‌ای دبیرستانی است که به خاطر «زیادی خوب بود»، «دانا بودن» و «با سواد بودن» همیشه اذیت می‌شود.

کسی که همیشه تنها می‌ماند و بی‌رحمانه توسط همکلاسی‌هایش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. کتاب با کسانی که مثل او هستند، همدردی می‌کند و گوش کسانی که مثل او نیستند را می‌پیچاند.

خواندن این کتاب برای تمام کسانی که به مدرسه می‌روند، ضروری است.

کنت منت کریستو نوشته‌ی الکساندر دوما

این کتاب یکی از بزرگترین شاهکارهای ادبی است که در سبک رئالیسم نوشته شده است. کتابی که علاوه بر نقد اوضاع سیاسی، دولت‌مردها و ... داستانی جذاب را روایت می‌کند.

داستان مرد جوان و بی‌سوادی که قربانی سیاست‌های کثیف و پلیدی می‌شود و به ناحق به زندان میفتد. سپس برای انتقام برمی‌گردد و ماجرایی هیجان‌انگیز را پیش می‌برد.

این کتاب به نوجوانان می‌آموزد که هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی، کاغذ سفید امضا دست کسی ندهند و چشم بسته به کسی اعتماد نکنند.

آرزوهای بزرگ نوشته‌ی چارلز دیکنز

این کتاب، روایتگر کودکی فقیر است که به طرز معجزه‌ آسایی به ثروت می‌رسد. درس می‌خواند و مثل یک کنت انگلیسی بزرگ می‌شود.

چارلز دیکنز، نویسنده‌ی معروف انگلیسی این کتاب را به سبک رئالیسم برای شما نگاشته است و به کمک آن حتی با کوچک‌ترین جزئیات موجود در سنگفرش انگلستان نیز آشنا می‌شوید.

کتاب آنقدر واقع بینانه نوشته شده است که عینک کودکی را از چشم خواننده برمی‌دارد و عینک بی‌رحم بزرگسالی را روی چشمانش می‌نشاند. عینکی که او را با دنیای واقعی آشنا می‌کند و برای حضور در آن، آماده می‌سازد.

جلاد لاغر نوشته‌ی دارن شان

این کتاب مخصوص کسانی است که عاشق داستان‌های فانتزی و تخیلی هستند. ولی مفاهیم زیادی نیز در آن گنجانده شده است.

شاید با وجود اسم «دارن شان» احساس کنید که کتاب پر از آرک‌های خشونت آمیز و ترسناک است. اما برخلاف تصور شما، کتاب راجع به شاهزاده‌ای ثروتمند است که در مسیر سختی‌ها قرار می‌گیرد و بالاخره نگاه نژادپرستانه و مغرورانه‌ی خود را کنار می‌گذارد.

او بالاخره یاد می‌گیرد که هیچ‌وقت نباید کسی را از روی ظاهر قضاوت کند و پایان خوش و جذاب داستان، به مخاطب نکات اخلاقی زیادی را آموزش می‌دهد.

این کتاب دنیایی را توصیف می‌کند که در آن تماشای تلویزیون واجب و مطالعه‌ی کتاب غیرقانونی است. رژیم توتالیتر دستور داده است كه تمام كتاب‌ها توسط «مأموران آتش نشانی» سوزانده شود.

وظیفه‌ی آتش‌نشان‌ها، به جای خاموش کردن آتش، سوزاندن کتاب‌ها است. این کتاب با زبانی ساده و جذاب، روایتی مشابه کتاب «1984» جرج ارول را بیان می‌کند.

ری بردبری، همیشه حضور تکنولوژی را در داستان‌های نقد کرده است و مخاطب را به خوبی به فکر فرو می‌برد. برای مثال می‌توان به داستان کوتاه «علفزار» او اشاره کرد.

در اکثر داستان‌های او، به جای اینکه تکنولوژی به کمک مردم بیاید، فقط انسان‌ها را از هم دور کرده و باعث مشکلات بسیار زیادی شده است.

هری پاتر نوشته‌ی جی کی رولینگ

شاید در ابتدا نسبت به این کتاب واکنش خوبی نشان ندهید و تصور کنید که جز «جادو» هیچ حرف دیگری برای گفتن ندارد.

اما «هرمیون گرنجر» این کتاب، خیلی از نوجوان‌ها را عشق کتاب کرده و «هری پاتر» این کتاب، سرسختی را به بچه‌ها یاد می‌دهد.

«رون ویزلی» نیز راجع به رفاقت، معرفت و دوستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کتاب در ظاهر شاید فقط سرگرم‌کننده و تخیلی به نظر برسد، اما یکی از بهترین و محبوب‌ترین مجموعه‌هایی است که هر نوجوانی باید آن را بخواند

الکس رایدر، نوشته‌ی آنتونی هوروویتس

این کتاب نوجوان شما را تیز هوش‌تر می‌سازد. چون راجع به پسر بچه‌ی چهارده‌ساله‌ای است که به اجبار برای سازمان جاسوسی ام آی شش کار می‌کند و باید در موقعیت‌های خطرناک، بهترین واکنش را نشان دهد.

الکس چهارده‌ساله در این کتاب، واکنش صحیح و طرز فکر هوشمندانه را به مخاطب آموزش می‌دهد و باعث می‌شود تا به موضوعات، واکنش‌های روانی و ابزار دوروبر خودش با دید گسترده‌تری نگاه کند.

از آنجا که ترتیب این کتاب شماره گذاری نشده است، شما باید الکس رایدر را با این ترتیب بخوانید: نقطه‌ی سیاه، جزیره‌ی اسکلتی، ضربه‌ی عقاب، عقرب، بازگشت عقرب، اشک تمساح، سرمار، آرک انجل.

سخن آخر

در این مقاله کتاب‌ها و رمان‌هایی معرفی شد که هر نوجوانی باید آن‌ها را قبل از 18 سالگی خوانده و به اتمام رسانده باشد.

این کتاب‌های حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و آن‌ها را غیر مستقیم بیان می‌کنند. پس می‌توانند چشم یک نوجوان را به خوبی و زیرکانه به حقایق باز کنند.

لیست معرفی شده کتاب خوب برای نوجوانان ما فقط و فقط مختص این رده سنی نیست. خواندن برخی از این کتاب‌ها حتی به بزرگسالان نیز توصیه می‌شود. پس در هر سنی که هستید، از خواندن این کتاب‌ها غافل نشوید. امیدوارم در لیست خرید کتاب خود این کتاب‌ها را قرار بدهید. حتی این کتاب‌ها می توانند به عنوان یک کادوی بسیار ارزنده و ماندگار باشند.

4 نظر

  1. نوید پاسخ

    خیلی خوب بود اما سعی کنید کتابی بگذارید که ازش استفاده کنیم در زنده گی مون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
4 نظر