امروز31 فروردین 1403

نقد و بررسی GAlaxy Z Flip؛ تاشوی همه فن حریف به سبک امروزی

GAlaxy-Z-Flip
5/5 - (1 امتیاز)

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Z Flip

عرضه گوشی سامسونگ GAlaxy Z Flip درست نزدیک به 10 سال بعد از توقف تولید گوشی‌های تاشو، اتفاقی هیجان انگیز و البته نگران کننده بود. سامسونگ در یک حرکت غافلگیرانه با طراحی نسل تازه‌ای از بدنه و صفحه نمایش، کهکشانی‌ها را متنوع‌تر از قبل کرد؛ اما وجود عرضه رسمی این محصول با قیمت گزاف در بازار، آیا واقعا ارزش خرید دارد؟

حتی تصور این که صفحه نمایش حساس و قدرتمند گوشی‌های هوشمند قرار باشد از وسط تا شود و آسیب نبیند دشوار است. در نگاه اول به نظر قرار است همه چیز به خاطر این حالت تاشو متحول شده باشد و روی صفحه رد تا شدن لولاها دیده شود. اما در جعبه گشایی رسمی مشخص شد که خبری از هیچ کدام از این فرضیات نیست و مدل گلکسی زد فلیپ (GAlaxy Z Flip) به راحتی برای قرار گرفتن در جیب و محفظه‌های کوچک‌تر تا می‌شود.

ظاهر تاشو آینه‌ای گلکسی زد فلیپ نباید باعث شود که از سایر امکانات آن غافل شویم. اگر طراحی منحصر به فرد این دستگاه برای شما چشمگیر بوده، وقت آن رسیده تا عملکردش را هم برانداز کنید. پس با نقد امروز به‌نظر همراه باشید.

مشخصات محصول:

  • پردازنده با تراشه 7 نانومتری Qualcomm SM8150 Snapdragon 855+ و هشت هسته
  • حافظه داخلی 256 گیگابایت
  • رم 8 گیگابایت
  • صفحه نمایش 6.7 اینچ
  • باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعت
نقاط قوت
  • سخت افزار قوی
  • طراحی مدرن و جسورانه
نقاط ضعف
  • باتری متوسط

نگاهی سریع بر گوشی تاشو سامسونگ

مدت زیادی از عرضه  GAlaxy Z Flip در سال 2020 نمی‌گذرد. صفحه نمایش این گوشی با فناوری Dynamic AMOLED تولید شده و امکانات سخت افزاری آن برای انجام چند کار به صورت همزمان کاملا ایده آل است.

بخش‌های ظاهری بدنه در این دستگاه از جمله درگاه USB Type-C به روز شدند و تنها نقطه ضعف آن باتری متوسط است.

همه چیز درباره گوشی سامسونگ GAlaxy Z Flip  در یک نگاه

همه چیز درباره GAlaxy Z Flip عجیب غریب به نظر می‌رسد. البته نه به خاطر پردازنده یا عملکرد عالی؛ بلکه به خاطر صفحه نمایش 7.3 اینچی که به صورت تاشو و یک کتاب کوچک قرار است در دستان شما قرار گیرد. بله درست است؛ این جا همه چیز شما را به یاد گوشی‌های تاشو نوستالژیک موتورولا می‌اندازد!

از آن جایی که ظاهر دستگاه اولین فاکتوری است که توجه ما را به خود جلب می‌کند، پس در یک نگاه حالت تاشو آن را بررسی می‌کنیم. به محض این که گوشی را در دستتان بگیرید یک صفحه نمایش 6.7 اینچی در مقابلتان قرار می‌گیرد. صفحه نمایشی باریک و زیبا که لولاهای آن به صورت مخفی و طوری طراحی شدند تا به راحتی دستگاه را خم کنید؛ بدون آنکه احساس کنید این شیشه نازک در حال فروپاشی است!

باقی بخش‌های GAlaxy Z Flip مثل ظاهر جذاب و اغراق آمیزی که دارد پیشرفته است. از قدرت اجرایی عالی، بهره مندی از ورژن One UI و اندروید 10 تا باتری با عمر متوسط رو به بالا. اما باید دید که امکانات این دستگاه ارزش خرید را دارند یا فقط قرار است هزینه طراحی منحصر به فرد آن را پرداخت کنیم؟

ریز و درشت طراحی جسورانه GAlaxy Z Flip

گوشی‌های تاشو یا کلامشل ضخیم و مستحکم را به یاد می‌آورید؟ اکنون همان گوشی‌ها با تکنولوژی جدیدی که سامسونگ آن را ultra-thin glass می‌نامد تجهیز شده‌اند. این تاشو بودن به واسطه لولاهای مخفی در میانه دستگاه محقق شده که به لطف فناوری به کار رفته، هیچ گرد و غباری جذب نمی‌کنند.

تا شدن GAlaxy Z Flip چه مزایایی دارد؟

تاشو بودن این مدل یعنی همان میزان مراقبتی که در گذشته از صفحه نمایش گوشی‌های تاشو داشتیم. گوشی‌هایی که معمولا نمایشگر آن‌ها آسیبی نمی‌دید و حتی از خط و خراش هم در امان بود. با قابلیت تا شدن GAlaxy Z Flip، گوشی در مواقعی که بدان نیاز نداریم تا می‌شود و خیلی جمع و جور در گوشه‌ای قرار می‌گیرد.

جالب‌تر این که یک نمایشگر اولد کوچک ( حدود 1.1. اینچ)  به سبک و سیاق قدیمی روی این مدل طراحی شده است. این نمایشگر همان اعلان‌های همیشگی را به شما نشان می‌دهد؛ بدون این که بخواهید مثل قبل گوشی را به طور کل باز کنید.

GAlaxy Z Flip‌ در حالت باز و در نگاه اول به یک گوشی عادی با صفحه‌نمایش بزرگ سرتاسری تبدیل می‌شود. نسبت صفحه نمایش این مدل بر خلاف مدل‌های دیگر موجود در بازار 21.9:9 است. به این معنا که گوشی وقتی باز شود ظاهر باریک بلندی به خود می‌گیرد.

اما شاید بخواهید بدانید با وجود این طراحی تاشو سامسونگ چه فکری به حال دوربین کرده است. درست در کنار نمایشگر کوچکی که سامسونگ طراحی کرده یه لنز فوق عریض می‌بینیم که برای عکاسی به شما کمک می‌کند. ضمن این که ساختار دوربین سلفی به همان روال قبل و روی صفحه اصلی قرار گرفته است.

آن روی سکه طراحی خاص GAlaxy Z Flip

در ارتباط با حالت تاشو و لولاهایی که در این محصول به صورت مخفی جای گذاری شده‌اند چند نکته را باید مد نظر داشته باشیم:

  • لولاهای این مدل بسیار نرم هستند و به راحتی باز و بسته می‌شوند. اما وقتی که گوشی را به دست می‌گیرید حالت برجسته جدا شدن دو قسمت صفحه نمایش را کاملا احساس خواهید کرد.
  • طبق ادعای سامسونگ، لولاها نسبت به ورود گرد و غبار و آلوده شدن کاملا مقاوم هستند و نیازی نیست بابت غبارآلود شدن آن‌ها نگران باشید.

نقد و بررسی امکانات دوربین GAlaxy Z Flip

اگر کاربری حرفه‌ای باشید و از دوربین موبایل انتظارات بالایی دارید احتمالا دوربین این محصول شما را ناامید کند. سامسونگ از دو ماژول ۱۲ مگاپیکسلی برای ثبت تجربه‌ تصویربرداری در این محصول استفاده کرده است.:

  • لنز واید ۲۷ میلی‌متری با دریچه‌ دیافراگم f/1.8
  • ماژول ۱۲ مگاپیکسلی با لنز فوق‌عریض ۱۲ میلی‌متری f/2.2

این آمار دقیق نصف میزان توانمندی لنزهای گوشی سامسونگ گلکسی S20 هستند که ارزیابی کردیم. طبق الگوریتم‌های سامسونگ، روشن و تیره کردن تصویر با استفاده از لنز GAlaxy Z Flip خیلی شدیدتر از مدل‌های هم رده نظیر آیفون 11 پرو صورت می‌گیرد.

در حالت شب تصویربرداری با GAlaxy Z Flip چندان بد نیست؛ اما شاید بهتر باشد از نظر نرم افزاری دوربین را زیر و رو کنید تا تنظیمات خاص سوژه را داشته باشید. به همین دلیل نرم افزار دوربین سامسونگ یک پیش نمایش از آن چه که در لنز قرار گرفته روی نمایشگر به شما نشان می‌دهد تا تصویر بهتری ثبت کرده باشید.

ارزیابی عملکرد و اجرا گوشی GAlaxy Z Flip

بهترین و ارزنده‌ترین پردازنده ممکن که تاکنون سامسونگ در پرچمدارانش به کار برده را در GAlaxy Z Flip شاهد هستیم. تراشه Qualcomm SM8150 Snapdragon 855+ با 8 گیگابایت رم و حافظه داخلی کافی که کاربران را راضی نگه می‌دارد. البته طبق معمول باید از شیار کارت حافظه مثل سایر پرچمداران سامسونگ صرف نظر و به همین حافظه داخلی بسنده کنیم.

تست گرافیک GAlaxy Z Flip هم رضایت بخش بوده است. با این‌که کمتر کاربری در حین خرید Z Flip‌ به عنوان یک گوشی لوکس کاربری بازی و قدرت گرافیکی دستگاه را مد نظر قرار نمی‌دهد، اما در این زمینه نیز با یکی از بهترین نمونه‌های رده بالای بازار روبرو می‌شویم.

قابلیت‌های نرم افزاری GAlaxy Z Flip

نرم‌افزار گوشی اندروید نسخه 10 است و به رابط کاربری وای یو آی نسخه 2.1 مجهز شده است. با این دستگاه کشیده و باریک می‌توانید مشخص کنید که همزمان چه برنامه‌هایی روی گوشی شما در حال اجرا باشد و آن‌ها را مدیریت کنید؛ دقیقا مشابه با امکانات نوت 10.

البته قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان در همه مدل‌های سامسونگ وجود داشته است. اما به نظر می‌رسد جلوه‌های نرم افزاری در GAlaxy Z Flip بهتر از هر مدل دیگری به خدمت درآمده‌اند. هر چند که سخت افزار این محصول قابلیت بارگذاری بازی‌هایی با گرافیک بالا نظیر پابجی را دارد؛ اما توصیه می‌کنیم با وجود باز بودن سایر پنجره‌ها از آن استفاده نکنید.

نگاهی بر عملکرد باتری گوشی GAlaxy Z Flip

همان طور که از ابتدا گفته شد باتری GAlaxy Z Flip به عنوان یک پرچمدار با طراحی لوکس چنگی به دل نمی‌زند. این محصول با همان ظرفیتی که گوشی میان رده A7 و برخی از هم رده‌هایش تولید شدند طراحی شده است. باتری 3300 میلی آمپر ساعتی که با می‌تواند با وجود روشن ماندن صفحه نمایش و عملکرد مداوم معمولی، حدود 24 ساعت دوام داشته باشد.

اگر از این گوشی برای مصارف معمولی مثل وبگردی و چک کردن برنامه‌های معمول دستگاه استفاده کنید احتمالا بعد از 24 ساعت به شارژ مجدد نیاز خواهید داشت. این میزان برای کاربرانی که به عمر باتری اهمیت می‌دهند چندان قابل قبول نیست. البته به لطف قابلیت شارژ بدون سیم این دستگاه، شارژ کردن آن در هر مکان و بدون حضور شارژر امکان پذیر خواهد بود.

تست تخلیه شارژ باتری گوشی GAlaxy Z Flip

در خصوص قیمت گوشی ساممسونگ زد فلیپ باید بگویم که با وجود قیمت بالاتر نسبت به گلکسی نوت 10، شارژررسانی ضعف‌تری دارد و در تست تخلیه شارژ ما چندان موفق عمل نکرد. از آن جایی که فیلمبرداری یکی از نیازهای روزمره افراد است، تست را با ضبط ویدیو شروع کردیم. بعد از یک ساعت فیلمبرداری، میزان باتری از 36 درصد نسبت به حالت اولیه کاهش داشت.

اما اگر همین تست را با بارگذاری بازی‌های نستا سنگینی مثل آسفالت 9 انجام دهیم، میزان باتری به ازای 30 دقیقه بازی مداوم، 18 درصد کاهش می‌یابد.

گلکسی زد فلیپ ارزش خرید دارد؟ برای چه کسانی مناسب است؟

این مدل یک ساختار شکنی اساسی در گروه سامسونگ بود که در نگاه اول خیلی از خریداران را برای تجربه یک بار استفاده از این گوشی مشتاق کرد. اما به نظر می‌رسد خیلی از کاربران از گوشی‌های تاشو قطع امید کرده باشند و این مدل مورد استقبال همه قرار نگیرد؛ مگر کاربران خاص پسندی که بودجه بیش‌تری برای خرید موبایل دارند.

در مجموع گلکسی Z Flip گوشی مناسب شما خواهد بود اگر:

  • به سخت افزار و قدرت پردازش دستگاه اهمیت می‌دهید و به دنبال اجرای بی وقفه برنامه‌ها هستید.
  • اگر از طراحی بدنه بزرگ و پهن گوشی‌های هوشمند خسته شده‌اید و طرفدار گوشی‌های جمع و جور هستید.

سخن آخر

GAlaxy Z Flip یک گشوی معمول برای هر سلیقه و هر سطح از نیاز کاربری نیست. طراحی منحصر به فرد این گوشی در کنار تراشه و پردازنده قوی باعث شده تا برای اجرای برنامه‌های سنگین و بارگذاری بازی‌هایی با گرافیک بالا مناسب باشد. هر چند که اکثر کاربران لوکس پسند با هدف بازی یا وبگردی این محصول را خریداری نمی‌کنند.

دیدگاه شما درباره عقب گشت سامسونگ به مدل‌های تاشو و تلفیق مدرنیته با سبک و سیاق گوشی‌های قدیمی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر