امروز09 فروردین 1403

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20)

Galaxy-Note-20
5/5 - (1 امتیاز)

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note20

وقتی سخن از بهترین گوشی سامسونگ در میان باشد محال است سری نوت خودنمایی نکند. گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) هم یکی ره آورد جدید سری نوت است توسط سامسونگ به بازار عرضه شد و در میان مدل‌های پیشین این سری قد علم کرد.

در پنجم آگوست همین امسال سامسونگ برای اولین بار از نوت 20 خود رونمایی کرد. مراسم جعبه گشایی که به صورت آنلاین برگزار شد و خیلی از طرفداران سامسونگ را انگشت به دهان گذاشت. محصولی که در دو ورژن معمولی و آلترا معرفی و نمونه اولترا آن با صفحه نمایش 6 تا 9 اینچی WQHD+ و پردازنده 990 اگزینوس رونمایی شد.

به محض معرفی نوت 20، اکثر کارشناسان این محصول تازه از راه رسیده سامسونگ چیزی فراتر از یک گوشی دانستند. محصولی که از نظر طراحی و سخت افزاری یک سر و گردن از مدل‌های قبلی و سری‌های دیگر سامسونگ بالاتر خواهد بود.

در راهنمای امروز به‌نظر و پیش از عرضه رسمی گلکسی نوت 20 قصد داریم با دید پیشبینانه، نگاهی به اجزای مختلف پرچمدار جدید سامسونگ داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

کارشناسان درباره Galaxy Note 20 چه می‌گویند؟

در حال حاضر تمام آن چیزی که به عنوان نقد و بررسی درباره کهکشانی جدید سامسونگ، Galaxy Note 20 مطرح می‌شود با تکیه بر جزئیات ظاهری آن است.

طراحی پرچمدار جدید سامسونگ از نظر بدنه تفاوت چندانی با مدل‌ قبلی یعنی نوت 10 ندارد. این مدل هم نظیر نوت 10 در دو سایز عرضه می‌شود؛ با این تفاوت که سامسونگ این بار مدل بزرگ‌تر نوت 20 را آلترا نامیده و با توجه به اندازه 6.9 اینچی دستگاه می‌توان آن را غول جذاب سامسونگ در میان مدل‌های سری نوت دانست.

مهم‌ترین تفاوتی که در بدنه گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 نسبت به نوت 10 ایجاد شده ظاهر مستطیلی چهار لنز دوربین است. چارچوبی که با جستجو قیمت روز گوشی موبایل، در اکثر مدل‌های معرفی شده در سال 2020 مشاهده می‌کنیم.

در بخش بعدی بدنه قلم اس وجود دارد. قلمی که در انواع سری‌های نوت دیده‌ایم و به جز رنگ و نحوه خارج سازی از شیار تفاوت چندانی در آن ایجاد نشده است.

اما چیزی که از دیدگاه کارشناسان شوکه کننده خوانده می‌شود، جنس بدنه پشتی گوشی گلکسی نوت 20 است. در حالی که مدل اولترا با بدنه شیشه‌ای شفاف طراحی شده، مدل معمولی نوت 20 بدنه پلاستیکی دارد. از طرف دیگر مدل اولترا با بدنه ابعاد 7 اینچی یک غول به تمام معنا است که شاید نگهداری و مدیریت آن با یک دست برای برخی از کاربران دشوار باشد.

سایز بزرگ گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 باعث شده تا برخی از کارشناسان این محصول را خارج از رده گوشی‌های هوشمند تلقی کنند. البته این امر با وجود تبلت‌های 7 اینچی که هنوز هم در بازار موجود هستند تا حدودی صحت دارد.

ابعاد نوت 20 در مدل اولترا باعث شده تا به خوبی در جیب قرار نگیرد؛ اما در عوض این صفحه نمایش عریض برای تماشای ویدیو و فیلم تجربه متفاوت و لذت بخشی رقم می‌زند.

البته این نمایشگر چندان هم ایده آل نیست. نرخ پایین نوسازی این محصول مشتریان تا حدی ناامیدکننده گزارش شده و باعث می‌شود عملکرد دستگاه کندتر از نوت 10 باشد. این کاهش سرعت عملکرد را بیش‌تر حین بازی‌های ویدیویی تجربه می‌کنید و شاید در استفاده روزمره چندان ملموس نباشد.

مروری بر سخت افزار آخرین کهکشانی سری نوت سامسونگ

در بررسی بخش‌های سخت افزاری همه چیز از جمله دوربین گوشی و پردازنده به کار رفته در محصول مورد نقد قرار می‌گیرند. اولین بخش سخت افزاری امکانات دوربین است. دوربین اصلی این محصول همان سنسور بزرگ ۱۰۸ مگاپیکسلی است که در تصاویر مختلف دیده‌اید.

در کنار این لنز، لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی قرار دارد و دوربین تله‌فوتو نیز به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است. دوربین تا 50 برابر قدرت زوم دارد و می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 8k ضبط کند.

نگاهی بر کیفیت تصویر و فیلمبرداری با Galaxy Note 20

گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20

گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20

تمام تصاویری که در طول روز با گوشی سامسونگ Galaxy Note 20 ثبت شدند از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ اگرچه در نگاه اول عکس‌ها کمی شارپ و رنگ‌ها کمی پررنگ و تغلیظ شده به نظر می‌رسند. دوربین تله فوتو زوم اپتیکال 5X دارد و از زوم هیبرید 50X نیز پشتیبانی می‌کند.

تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی به لطف دامنه پویا بالا و HDR هوشمند کنتراست خوبی دارند و بسیار با کیفیت و جذاب دیده می‌شوند.

اگرچه گفته شده دوربین این گوشی تا 30 برابر قدرت زوم اپتیکال دارد اما در زوم روی سوژه‌های مختلف تصاویر کمی غیرشفاف می‌شوند. در عوض سنسور فوق عریض می‌تواند تصاویر را با جزئیاتی مانند سنسور اصلی ثبت کند و نویز ایجاد شده حین تصویربرداری را تا حد زیادی پوشش دهد.

اما در بخش فیلمبرداری به نظر می‌رسد امکانات جذاب‌تری با خرید گوشی سامسونگ Galaxy Note 20 در انتظار کاربران باشد. فیلمبرداری و ضبط ویدیو با کیفیت ۸K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه در کنار بلندگوهای باکیفیت استریو از نقاط قوت این گوشی جدید است. هر چند که مدل‌های قبلی نوت نظیر نوت 10 از نظر فیلمبرداری عملکرد تقریبا مشابهی دارند.

مروی بر پردازنده Galaxy Note 20 و قابلیت عملکردی آن

اگزینوس و اسنپدراگون دو پردازنده شناخته شده‌ای هستند که در مدل‌های مختلف سری نوت استفاده می‌شوند. اکنون Galaxy Note 20 با  پردازنده اگزینوس ۹۹۰ سامسونگ، ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. البته مدل آلترا از نظر میزان رم و حافظه داخلی فراتر رفته و 12 گیگابایت رم دارد.

پردازنده‌‌ای که در گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 استفاده شده در مجموع قوی‌تر از نوت 10 عمل می‌کند. مدیریت گرما و حرارت تولید شده باعث شده تا عملکرد این دستگاه بهتر از سری‌های پیشین باشد. البته ناگفته نماند که تجربه کاربران در جعبه گشایی این سری نشان می‌دهد که بدنه دستگاه بعد از مدت کوتاهی با فعالیت سنگین کمی گرم می‌شود.

گرم شدن دستگاه تا حدودی ممکن است به عملکرد کاربر و البته پردازنده اگزینوس به کار رفته مرتبط باشد. به هر حال از نظر سخت افزاری، عملکرد Galaxy Note 20 در مجموع رضایت بخش توصیف می‌شود.

اما مهم‌ترین ضعفی که بر سخت افزار گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 وارد می‌شود حافظه 128 گیگابایتی غیر قابل ارتقا آن است ( البته نسخه 256 گیگابایتی هم در دسترس است). ضمن این که سامسونگ هیچ نوع درگاه اضافی برای ارتقا حافظه داخلی نوت 20 معمولی پیش بینی نکرده و تقریبا کاربران از منظر ذخیره سازی اطلاعات با مانع بزرگی روبرو هستند.

اگر کاربر پرمصرفی هستید و حجم داده زیادی را ذخیره سازی می‌کنید شاید بهتر باشد مدل ایده آل خود را در میان سری‌های قبلی نوت و مثلا گلکسی نوت 10 با 256 گیگابایت حافظه داخلی جستجو کنید.

نگاهی بر باتری نه چندان شگفت انگیز Galaxy Note 20

رنگبندی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20

رنگبندی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20

سامسونگ برای این دستگاه باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ وات را در نظر گرفته است. اما وقتی که قرار باشد باتری این دستگاه را با نمونه‌های میان رده از نظر ارزش خرید نسبت به قیمت مقایسه کنیم هیچ چیز شگفت انگیز به نظر نمی‌رسد!

در حالی که میان رده A21s با باتری 5000 میلی آمپر ساعت معرفی شد، گلکسی نوت 20 عمر باتری متوسطی دارد. همین عدد در مورد مدل آلترا به 4500 میلی‌آمپر ساعت می‌رسد اما باز هم برای پرچمدار خبرساز سامسونگ در این بازه قیمتی کافی نیست.

تست تخلیه باتری گوشی Galaxy Note 20

برای این تست مدل اولترا با امکانات بیش‌تر را ملاک قرار می‌دهیم. اگر بخواهید با نوت 20 اولترا به وبگردی بپردازید و در عین حال هیچ برنامه‌ای در پس زمینه در حال اجرا نباشد، 100 درصد باتری در مدت زمان 12 ساعت به صفر می‌رسد.

اما در تست ما بارگذاری برنامه‌های سنگین مثل بازی‌هایی با گرافیک بالا هم چندان امیدبخش نبود. اگر بازی‌های سنگین را قرار باشد با با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی اجرا کنید، باتری 100 درصدی گوشی در طول 5 ساعت به صفر می‌رسد.

البته عملکرد پردازشی گلکسی نوت 20 در بارگذاری بازی‌هایی مثل پابجی ایده آل ارزیابی می‌شود؛ طوری که شما می‌توانید عملیات دلخواهتان را به شرط مدیریت مصرف باتری بدون هر نوع باگ مدیریت کنید.

Galaxy Note 20 ارزش خرید دارد یا نه؟

Galaxy Note 20 ارزش خرید دارد یا نه؟

Galaxy Note 20 ارزش خرید دارد یا نه؟

نوت 20 از نظر ظاهری و طراحی بدنه شاهکار مهندسی سامسونگ به شمار می‌رود. اما در این بین چند مورد اساسی به عنوان نقاط ضعف این دستگاه خودنمایی می‌کنند و نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد:

نرخ نوسازی پایین نوت 20

نرخ نوسازی در مدل‌های مختلف سری نوت از جمله نوت 10 منعطف بود؛ اما در نوت 20 این نرخ روی 60 هرتز ثابت شده تا کاربر در عمل برای پردازش برنامه‌ها محدود باشد.

همین کندی و تاخیر نوسازی در کار کردن با قلم اس نوت 20 نیز مشاهده و در مجموع ناامیدکننده گزارش می‌شود.

عدم پشتیبانی از کارت حافظه و ارتقا آن

در نوت 20 مدل معمولی، حافظه به همان چیزی که از سوی کمپانی برای شما در نظر گرفته شده محدود می‌شود. بنابراین شما قادر به ارتقا آن نیستید. هر چند که در مدل الترا این محدودیت برطرف شده است اما در عوض خیلی بیش‌تر باید هزینه کنید.

باتری با عمر متوسط و عملکرد معمولی نوت 20

برای این محدوده قیمتی و به عنوان پرچمدار سامسونگ توقع عرضه محصولی بی نقص حداقل از جهت باتری و طول عمر آن داشتیم. با این حال گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 به یک باتری معمولی 4300 میلی آمپر ساعتی مجهز است که عملکرد آن چنگی به دل نمی‌زند.

سخن آخر

گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 در دو مدل معمولی و آلترا تولید شده که از بسیاری از جهات شبیه یکدیگر هستند. شاید از دید کلی نوت 20 با نوت 10 تفاوت چشمگیر و قابل توجهی نداشته باشد؛ اما همین تغییرات جزئی باعث شده تا گوشی Galaxy Note 20 گران قیمت‌ترین مدل عرضه شده توسط سامسونگ در بازار کنونی باشد. این گوشی در حال حاضر این از چندین مدل بهترین گوشی اندروید موجود در بازار به حساب می‌آید.

مهم‌ترین ساختارشکنی سامسونگ در طراحی نوت 20 ابعاد بزرگ‌تر و وزن بالاتر این دستگاه است. اگرچه این مدل به شارژ بی سیم مجهز بوده اما ظرفیت کلی باتری آن نسبت به نوت 10 کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر