امروز06 اردیبهشت 1403

مقایسه 3 دوربین محبوب نیکون: مدل‌ های D750 – D5100 – D7100

بهترین دوربین های عکاسی نیکون
5/5 - (1 امتیاز)

مهم نیست که در کدام مرحله از یادگیری دوره‌ی عکاسی با دوربین‌های DSLR هستید، شما برای شروع و یا ارتقا‌ی سطح کاری خود، کدام یک مدل از دوربین های نیکون را ترجیح می‌دهید؟

در این مقاله،‌ 3 دوربین محبوب نیکون (Nikon) که ما به عنوان بهترین دوربین نیکون از آنها یاد می‌کنیم شامل: مدل D750 FX ، مدل D7100 Dx Body 24 مگاپیکسلی و مدل D5100 DX 16 مگاپیکسلی را از نظر سطح توانایی و امتیاز بندی با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. این مقاله به شما دید گسترده و مناسبی از کیفیت تصاویر، ویو عکس‌برداری مانند: منظره، سوژه‌های مستند اجتماعی، ورزشی و غیره را خواهد داد.

طبق آمار سایت ExporeCams.com این 3 دوربین از تاریخ 11 سپتامبر 2017 بر اساس میزان تعداد عکس‌هایی که با آنها گرفته شده است، در فهرست بهترین محصولات نیکون رتبه‌بندی شده‌اند.

مدل D7100 در جایگاه نخست، مدل D750 در جایگاه دوم و  مدل D5100 در جایگاه ششم قرار گرفته‌اند. بنابراین این 3 دوربین محبوب‌ترین و مورد اعتماد‌ترین دوربین‌های عکاسی شرکت نیکون در سراسر جهان به حساب می‌آید.

این مقاله نوشته‌ایی در خصوص تئوری عکاسی، مشخصات دوربین،‌ تنظیمات، لنزها، و یا بررسی‌های فنی دوربین نیست. برای این کار منابع اینترنتی بسیار مناسبی وجود دارد که شما می‌توانید از سایت‌های مربوطه بررسی کنید. مقایسه‌ی این دوربین‌ها به شما در سطح انتظارات، نیازها و صرفه‌جویی در هزینه‌های پرداختی کمک بسیاری می‌کند.

کلیه‌ی مباحثی که در این مقاله به ازای مقایسه هر ژانر عکاسی توسط سه دوربین، به آنها خواهیم پرداخت شامل:
ـ سوژه عکاسی
ـ تنظیمات و تجهیزات لازم
ـ مقایسه عکس‌های خروجی
ـ نتیجه گیری

عکاسی منظره (Landscape)

سوژه

احتمالاً برایتان پیش آمده است که در هنگام سفر به نقاط جذاب و دیدنی، بخواهید با دوربین خود آنچه را که با چشم می‌بینید را به تصویر بکشید و آن را ثبت و ضبط کنید. عکاسی از طبیعت بسیار سخت و چالش برانگیز است و ممکن است نتیجه خوبی بدست نیاورید. ترکیب‌بندی در عکاسی از طبیعت تنها با قرار دادن یک سوژه در قاب خلاصه نمی‌شود بلکه باید بتوانید از المان‌های موجود و تجهیزات لازم برای آن استفاده کنید.

لوازم و تجهیزات لازم در عکاسی منظره و طبیعت

الزامات حدالمعقول این نوع عکاسی عبارتند از: لنزهایی با زاویه دید عریض، سه پایه و ریموت، لنز Tokina با فاصله‌ی کنونی 12.28 و کمینه نسبت کانونی F/4، سه پایه‌ی فیبر کربنی Sirui T.025k و ریموت کنترل بی‌سیم نیکون مدل ML_L3.
با استفاده از لنز Tokina که با هر دو فریم FX D750 ( فول فریم) و دوربین‌های کاپ‌دار Dx D7100-D5100 سازگار است، امکان عکاسی از فاصله‌ی کنونی مشابه بسیار امکان‌پذیر است.

سرعت شاتر یکی از مهم‌ترین عناصر دوربین برای حذف لرزش و تاری تصویر است که در هر 3 دوربین از تکنیک کاهش لرزش تصویر استفاده شده است. با توجه به هدف تولید عکس‌های واضح، عواملی مانند، عمق میدان، حفظ زمان، و دیافراگم باریک ، نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. نصب دوربین به روی 3 پایه و استفاده از ریموت برای فعال کردن شاتر و یا فعال کردن آینه‌ی دوربین (موجود در D750 و D7100 )، و یا تاخیر نوردهی ( که در D5100 به دلیل آنکه قفل آینه در دسترس نیست) از جمله اقدامات لازم برای بدست آوردن تصویری با کیفیت از یک ویو طبیعت است.

حالت اولویت دیافراگم ( تنظیم شده به روی F/8 )، نورسنجی ماتریسی، تراز سفیدی خودکار، اتوفوکوس تکی ( برای سوژه‌های ثابت و بدون حرکت)، فوکوس خودکار تک نقطه‌ایی، فوکوس خودکار همان نقطه در حالت Live View و یا نمای زنده، و استفاده از ISO (میزان حساسیت به نور) برای هر دوربینی (ISO 100 برای D750 و D7100 و یا ISO 200 برای D5100 ) از جمله تنظیماتی هستند که برای استخراج فایل‌های با کیفیت، از هر سنسور مورد توجه و استفاده‌ی کاربران قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، که فایل‌هایی با فرمت Raw (خام) می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار Lightroom به فایل‌های با فرمت JPG تبدیل شوند.

مقایسه عکس‌ های خروجی از طبیعت

به عکس‌های زیر نگاه کنید، و سعی کنید حدس بزنید که کدام عکس با کدام دوربین گرفته شده است؟ پاسخ درست پس در زیر عکس‌ها نوشته شده است.

پاسخ: عکس شماره 1 D750، عکس شماره 2 D5100، عکس شماره 3 D7100.

نتیجه ‌گیری

در اینکه هیچ حد و مرزی در بین این تصاویر به آسانی پیدا نمی‌شود با شما موافق هستیم. تکنیک‌های به کار رفته در این تصاویر بسیار مهم‌تر از نوع دوربین مورد استفاده است که در تمام سنسورها شرایطی برابر را ایجاد کرده است.

عکاسی مستند و رویدادهای اجتماعی

سوژه در عکاسی اجتماعی

گردهمایی با دوستان و آشنایان می‌تواند از جمله مواردی باشد که شما مایل به ثبت و به تصویر کشاندن آنها باشید. سوژه‌های مستند می‌تواند برای مقایسه این 3 دوربین در یک محیط دوستانه و اجتماعی بسیار مناسب باشد.

لوازم و تجهیزات از سوژه‌ های اجتماعی

برخلاف عکاسی از طبیعت که سرعت شاتر آن آهسته صورت می‌گرفت، سرعت شاتر در عکاسی از سوژه‌های جمعی به مراتب کمی بیشتر است. بنابراین هیچ لنزی به جز مدل Tokina 12_28 با دیافراگم F/4 مناسب این عکاسی نیست. اگر چه فاصله‌ی کنونی آن مناسب عکاسی از افراد در محیط خانه نیست، اما در صورت رعایت حد فاصل معقول می‌تواند به لحاظ عریض بودن زاویه‌ی دید، در این مقایسه قرار بگیرد.

در این دوربین از حالت اولویت دیافراگم (F/4 )، نورسنجی ماتریسی، تراز سفیدی خودکار، اتوفوکوس تکی، فوکوس خودکار نقطه‌ایی، فوکوس از طریق منظره‌یاب و قابلیت ایزو خودکار Auto ISO بدون کاهش نویز در ایزوی بالا که باعث استخراج تصاویر با کیفیت می‌شود، استفاده شده است. قابلیت ایزو خودکار با سبک و استایل عکاسی در ارتباط است. ایزوی به‌کار رفته درD5100 و D7100 ایزو 1600 و ایزوی به کار رفته در D750 ایزو 3200 است،‌ که از این نظر ایزوی به کار رفته در D750 بالاترین میزان ایزویی است که تاکنون نویز‌ها با آن مواجه شده‌اند.

مقایسه عکس‌ های خروجی عکاسی اجتماعی

ابتدا می‌توان با فرمت JPG عکس‌ها شروع کرد. سعی کنید حدس بزنید که کدام عکس فرمت JPG با کدام دوربین گرفته شده است؟ پاسخ درست در زیر عکس‌ها نوشته شده است.

عکس شماره 1 D7100، عکس شماره 2 D750، عکس شماره 3 D5100 .

نتیجه ‌گیری

قدرت فوکوس و لرزش دوربین ( به دلیل سرعت شاتر در هنگام عکاسی) به نوع دوربین و چنین محیط عکاسی بستگی دارد.

عکاسی ورزشی

سوژه عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی فرصت‌های زیادی برای ثبت تصاویر چشمگیر و زنده به شما ارائه می‌دهد که هیچ حوزه‌ی دیگری چنین فعالیت نفس‌گیر، الگوهای رنگ زنده، و فرصت‌های عکاسی منحصر به‌فردی را برای شما فراهم نمی‌کند. عکس گرفتن از حرکات ورزشی می‌تواند همواره، پویا، جذاب و به یاد ماندنی باشد.

لوازم و تجهیزات عکاسی ورزشی

بسته به نوع و محل ورزش، شما می‌توانید از لنز‌های متفاوتی برای دوربین خود استفاده کنید. اما به نظر کیت لنز‌های تله‌فوتو و یا لنز‌هایی با زوم بسیار در عکاسی ورزشی بسیار مناسب باشد. Tamron 70_300 با درجه دیافراگم F/ 4 بهترین گزینه انتخابی برای دوربین‌های با فرمت DX و FX است. تک پایه‌ی کربنی سیروی مدل P_224sr به همراه هد ویدئو، و هد سه پایه‌ی مانفروتو مدل Junior geared Trip 40 برای پشتیبانی از این عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوربین‌های DSLR در دست ( قانون Hand handling حداقل سرعت شاتر مجاز برای ثبت عکس واضح، برابر با معکوس فاصله‌ی کانونی فعلی است) به همراه لنز‌های متصل شده برای مدت زمانی قابل استفاده هستند. عکاسی ورزشی مداوم برای ساعت‌ها، نیاز به تجهیزات بیشتری دارد. البته ناگفته نماند که ترکیب مونوپاد و هد سه‌پایه برای این منظور،‌بسیار هوشمندانه است.

در عکس های ورزشی معمولاً اولویت با سرعت شاتر است.شما باید زمان شاتر را طوری تنظیم کنید که از لحظه‌ی ورزشی مد نظر بتوانید به موقع عکس‌برداری کنید× پس نور طبیعی باید کافی باشد، اما اگر قرار است در محیط‌های داخلی عکس بگیرید (مانند سالن‌های ورزشی) پس اکسپوژر باید تا حد امکان طولانی باشد.
در این مواقع نیاز است که ISO در بیشترین مقدار خودش قرار بگیرد تا امکان فریز کردن سوژه فراهم شود. برای اکثر ورزش‌ها، زمان 1/500 فریم در ثانیه نقطه‌ی شروع است که البته در ورزش‌های سریع‌تر باید سرعت شاتر بالاتر برود.

متأسفانه با وجود استفاده‌ی معقول از ISO های تعریف شده، یعنی میزان حساسیت دوربین به نور، در شرایط نوری موجود در این بخش حتی استفاده از سرعت 1.20 نیز قابل دستیابی نبود. برای مقابله با این موضوع باید از حداقل ISO 3200 برای تمام دوربین‌ها، استفاده کنید. این امر محدودیت قابل قبولی برای نویز‌ها ایجاد می‌کند.

با توجه به این نکته‌های مهم، حالت تقدم دیافراگم Aperture Priority Mode ( که محدوده‌ی زوم آنها در F/4 و F/5.6 متفاوت است)، نورسنجی ماتریسی، تراز سفیدی خودکار، اتوفوکوس تکی، فوکوس شناسایی سوژه‌های متحرک یا Dynamic Area Focus، فوکوس خودکار از طریق منظره‌یاب، و عدم کاهش نویز بالا، و میزان ایزو تنظیماتی هستند که برای تولید فایل‌های با کیفیت، در هر دوربینی استفاده می‌شود.
در ابتدا دوربین‌های JPG و سپس LR را پردازش کنید و سپس پاسخ آنها را در زیر عکس مشاهده کنید.

پاسخ : گزینه شماره 1 D7100 ، گزینه‌ی شماره 2 D5100،‌گزینه شماره 3 D750.

نتیجه گیری

عکاسی از موقعیت‌های ورزشی بسیار متفاوت‌تر از عکاسی از منظره و یا حیات وحش است. تجهیزاتی که در موقعیت‌های عکاسی از طبیعت و یا سوژه‌های مستند اجتماعی استفاده می‌شد، برای عکاسی ورزشی کافی نیست.

عکاسی از نقطه‌ی اوج حرکت ورزشی، و یا افزایش میزان حساسیت دوربین به نور ISO، حتی بالاتر از مرز 3200 برای این 3 دوربین میسر است. به یاد داشته باشید که سرعت شاتر بالا نه ‌تنها باعث فریز و یا ثابت شدن سوژه در حال تحرک می‌شود بلکه نویز تصویر را نیز افزایش می‌دهد. تفاوت اصلی 3 دوربین نیکون،
در کیفیت عکس‌های آن نیست، بلکه برتری گسترده سیستم فوکوس خودکار D750، فریم ریت، و عملکرد ISO از عوامل تفاوت مابین آنها است.

نتیجه گیری نهایی در مورد بهترین دوربین نیکون

شما اطلاعات بسیاری را در این مقاله دریافت کردید، اما اکنون زمان آن رسیده است که برخی از آنها را انجام دهید. امیدوار هستیم با دنبال کردن این مقایسه و چندین سال تلاش ما در خصوص رمزگشایی اصول عکاسی و لوازم و تجهیزات آن، کمکی ناچیز به شما کرده باشیم.

هر دوربین بزرگ و جدیدی مناسب شما نیست

ـ جدیدترین و گران‌قیمت‌ترین دوربین، با تعداد پیکسل‌های بیشتر، نه تنها برای کیفیت بالای عکس هیچ ضمانتی به شما نمی‌دهند بلکه ممکن است چندان مقرون به صرفه نیز به نظر نیایند. با رونمایی از دوربین DX D5100 ( موتور فوکوس داخلی) به همراه مجموعه‌ایی از لنز‌ها، شما می‌توانید همانند دوربین‌های DX D7100 و FX D750 عکس‌های با کیفیتی را از موقعیت‌های متفاوت بگیرید. اما گاهی در برخی از موارد دوربین‌هایی که سایز بدنه‌ی بزرگتری دارند، مزایای بهتری در تولید عکس با کیفیت دارند که در عکس‌های ورزشی این موضوع بسیار قابل درک است.

دوربین D7100 از رده‌ی Prosumer و D750 از رده‌ی Semipro، به لحاظ فوکوس بالا، موتور فوکوس داخلی، منظره‌یاب گسترده، گزینه‌ی تنظیم دقیق فوکوس، و دکمه‌های فیزیکی تعبیه‌ شده به منظور دستیابی به قابلیت‌های بیشتر، گامی فراتر در جهت عکاسی حرفه‌ایی برداشته‌اند.

در هنگام خرید لنز، حتما احتیاط کنید. شما می‌توانید لنزی را خریداری کنید که قابلیت نصب به روی دوربین‌های DX و FX را داشته باشد. قبل از انجام این‌کار حتی می‌توانید از کسی آن را قرض بگیرید و چندبار آن را تست کنید. به این شکل شما در در هزینه‌ی خود نیز صرفه جویی کرده‌اید.

پیشنهادات

برای شروع عکاسی، شما می‌توانید از یک مدل ارزان قیمت مانند D5100 با لنز 18-200 میلی متر استفاده کنید، تا ببینید که دوربین‌های DSLR عکاسی، مناسب سبک و سلیقه‌ی شما است یا خیر؟ عجله نکنید و سریعاً به سراغ دوربین‌های گران قیمت نروید. این دوربین همچنین از قابلیت صفحه‌ی چرخشی استفاده می‌کند که این موضوع به نوبه‌ی خود یک امتیاز محسوب می‌شود.

با خودتان روراست باشید، آیا تمام قابلیت‌های موجود در نمونه‌های جدید مانند D5xxxx و یا D7000 را نیاز دارید؟ اگر پاسخ شما درست است می‌توانید از مدل نیکون D7100 و یا D750 که بسیار جدید و کارآمد هستند استفاده کنید، هرچند که سری جدید D7 ها دارای همان قابلیت‌ فوکوس خودکار، و همان عملکردها هستند.
شما پس از گذراندن تمامی مراحل عکاسی، می‌توانید از مدل D750 به عنوان یک منبع درآمد و یا یک پشتیبان سبک و عالی برای عکاسی و یا فیلم‌برداری استفاده کنید و شک نکنید که بهترین دوربین نیکون را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر