امروز31 فروردین 1403

بهترین مارک چاقو تیز کن برقی برای آشپزخانه (2 مدل عالی)

چاقو تیز کن برقی
4.5/5 - (2 امتیاز)

راهنمای خرید چاقو تیزکن برقی

چاقوی آشپزخانه دست راست هر آقا یا بانویی است که در آشپزخانه به طبخ غذا برای خانواده یا مشتریان می‌پردازد. اغراق آمیز نیست اگر بگوییم برش با چاقویی که کند باشد ناامید کننده‌ترین حادثه‌ای است که شاید برای آشپز حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در محیط پخت و پز اتفاق بیفتد! شما چه فکر می‌کنید؟

استفاده از چاقویی که لبه تیز و برش سریعی داشته باشد نه فقط از نظر سهولت کار بلکه از نظر ایمنی اهمیت دارد. اگرچه استفاده از چاقو و لبه تیز آن همیشه مخاطرات خاص خود را داشته است اما کندی چاقو باعث خستگی کار و بی توجهی به برشش قطعات می‌شود. تا جایی که این نیرو معکوس و چرخه معیوب برش ممکن است به دستتان آسیب بزند.

پیشنهاد امروز به‌نظر برای این که لذت بیش‌تری از آشپزی ببرید استفاده از انواع چاقو تیز کن برقی است. لازمه انتخاب این وسیله برقی مثل خرید تمام تجهیزات آشپزخانه توجه به چند فاکتور ضروری و البته شناخت بهترین‌های بازار است. ما این مسیر را با معرفی و نقد انواع چاقو تیزکن‌های برقی پرطرفدار کوتاه‌تر کرده‌ایم.

معرفی و بررسی انواع بهترین چاقو تیز کن برقی

مدل پر فروش

چاقو تیزکن سویفتی شارپ مدل TM

مشخصات محصول

  • بدنه پلاستیکی
  • دارای موتور پرقدرت
  • دارای سری مخصوص برای چاقوهای مختلف
  • قابلیت تغییر سمباده
نقاط قوت
  • دارای سینی در زیر تیغه ها برای جمع آوری تراشه

چاقو تیزکن سویفتی شارپ مدل TM محصولی پر قدرت با موتور توانمند جهت تیز کردن چاقوها به صورت خودکار است. این دستگاه به چند سری مجهز است که برای چاقوهای معمولی، ساطور و انواع و اقسام چاقوهای آشپزخانه به کار می‌روند. فقط کافی است سری‌ها را تغییر دهید تا به سادگی از تیز کردن و تغییر شکل سری چاقو در کوتاه‌ترین زمان ممکن لذت ببرید.

یکی از نقاط قوت این محصول سینی مخصوصی است که زیر سری دستگاه قرار می‌گیرد. این سینی به جمع آوری تراشه‌های بدنه چاقو حین تیزکاری کمک می‌کند.

چاقو تیزکن گاستروبک کد 41620

مشخصات محصول

  • بدنه استیل ضد زنگ
  • دارای موتور پرقدرت 65 وات
  • مجهز به سنگ مخصوص (Premium Whetstone)
  • قابلیت تغییر سمباده
نقاط قوت
  • دارای سه شیار متنوع برای قرارگیری چاقوهای مختلف

چاقو تیزکن گاستروبک یکی از محصولات حرفه‌ای بازار بوده که با سنگ سمباده Premium Whetstone تولید شده است. این سه شیار مختلف برای قرارگیری سه سایز و سه نوع چاقو معمولی، اره‌ای و قیچی مناسب هستند. جنس بدنه و تجهیزات این چاقو تیز کن از استیل ضد زنگ است.

انواع چاقو تیز کن برقی و مزایای آن نسبت به مدل‌های دستی

با وجود انواع بهترین خرد کن برقی که امروزه در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود باز هم نیاز به چاقو حرفه‌ای در سایزهای مختلف برای آشپزی حس می‌شود. اما فکر می‌کنید چاقو تیز کن برقی چه مزایایی نسبت به مدل‌ها و روش‌های دستی تیز کردن چاقو دارد؟

  • سرعت بالاتر در تیز کردن چاقوها: چاقو تیز کن‌های برقی به معنای واقعی زمانی که برای این کار صرف می‌کردیم را کاهش می‌دهند. فقط کافی است یک بار از این دستگاه استفاده کنید تا متوجه تفاوت واقعی روش‌های دستی و برقی تیز کردن چاقو شوید.
  • صرف انرژی کم‌تر: تیز کردن چاقو با روش‌های دستی مثل چاقو تیز کن دستی و سنگ‌های مخصوص کار طاقت فرسایی است. این در حالی است که چاقو تیز کن برقی را روی میز قرار می‌دهید و چاقو دلخواه را داخل دهانه آن قرار می‌دهید.
  • تغییر شکل لبه چاقوها و نوسازی آن‌ها: شاید با روش‌های دستی بتوانید لبه اصلی چاقو را باریک و تیز کنید؛ اما با چاقو تیزکن‌ها می‌توانید لبه و شکل اصلی آن را تغییر دهید و مثلا نوک یک چاقو را کاملا گرد یا نیزه‌ای تغییر شکل دهید!

انواع چاقو تیزکن برقی بر اساس نوع کاربری و طراحی ظاهری

یکی از تفاوت‌های اصلی مدل‌های برقی و اصلی مکانیسم عمل چند مرحله‌ای آن‌ها است. در مدل‌های میان رده و ارزان قیمت بازار معمولا دو مرحله برای تیز کردن چاقوها در نظر گرفته می‌شود. برخی از چاقو تیزکن‌های گران قیمت سه و حتی 4 مرحله دارند که مرحله چهارم برای براق و درخشان کردن سطح بدنه چاقو پیش بینی شده است.

در اکثر چاقو تیز کن‌های برقی چند شیار دیده می‌شود. هر چاقو داخل یک شیار قرار می‌گیرد و بین دو محفظه محصور می‌شود. این طراحی باعث می‌شود تا لبه‌های چاقو همزمان از هر دو طرف تیز شود.

به نظر می‌رسد نواع چاقو تیز کن برقی با دو مرحله عملکرد هم از نظر قیمتی و هم از نظر کارایی ایده آل باشند. اما اگر قرار است چاقوها را برای محیط کار و آشپزخانه‌های حرفه‌ای تیز کنید بد نیست نگاهی به چاقو تیزکن‌های پیشرفته‌تر بیندازید.

جنس سنگ سمباده انواع چاقو تیز کن برقی

تیز کردن چاقو در این دستگاه‌ها مکانیسمی مشابه با روش‌های دستی دارد. به این شکل که یک یا چند سطح ساینده یا سنگ سمباده برای تیز کردن و تغییر دادن شکل سری چاقو‌ها در این دستگاه‌ها تعبیه شده است.

در انواع چاقو تیز کن سنگ‌های سمباده ممکن است جنس مختلفی داشته باشد و حتی گاهی می‌توانید سنگ سمباده را خودتان تعویض کنید.

  • سنگ سمباده الماس: سنگ‌هایی که در آن‌ها از الماس استفاده شده کارآمدترین و گران قیمت‌ترین سمباده‌های بازار هستند. برای کاهش قیمت نهایی محصول معمولا به ندرت از الماس در چاقو تیزکن‌های برقی معمولی استفاده می‌شود.
  • سنگ سمباده سرامیکی: مدل‌های سرامیکی سخت‌تر استیل هستند و در مرحله آخر تیز کردن برای برق انداختن و درخشان کردن بدنه چاقو استفاده می‌شوند.
  • سنگ یاقوت کبود: این سنگ مشابه با سرامیک از استیل به کار رفته در چاقو سخت‌تر است؛ بنابراین به تیز کردن آن کمک می‌کند و عملکرد مشابه با الماس دارد.

راهنمای تنظیم زاویه تیز کردن با انواع چاقو تیز کن

تنظیم میزان زاویه تیز شدن لبه‌های چاقو در تمام محصولات بازار ممکن نیست. مدل‌های ارزان قیمت پلاستیکی معمولا یک حالت پایه دارند و با تنظیمات پیش فرض عرضه می‌شوند.

بر اساس پروتکل استانداردی که روی بسته بندی چاقو تیزکن‌ها وجود دارد لبه‌های چاقوها باید تا زاویه مشخصی تیز شوند. این زاویه برای چاقوهای مختلف مثل چاقو سرآشپز متفاوت است و به صورت چشمی می‌توانید زاویه مناسب را تشخیص دهید:

  1. تیز کردن چاقو با زاویه 30 تا 35 درجه : این زاویه بیش‌ترین زاویه ممکن است و برای تیز کردن چاقوهایی که مستقیما جهت برش سبزیجات و گوشت به کار می‌روند مناسب است.
  2. تیز کردن چاقو با زاویه 20 تا 30 درجه: این زاویه برای تیز کردن قیچی و چاقوهای سفری و مناسب کمپ توصیه می‌شود. اکثر این چاقوها برای برش‌های ورقه‌ای به کار می‌روند و نیازی نیست که خیلی تیز باشند.
  3. تیز کردن چاقو با زاویه 18 تا 25 درجه: اکثر چاقوهای آشپزخانه و میوه خوری با این زاویه تیز می‌شوند.

سخن آخر

کند شدن چاقوها طی گذر زمان اجتناب ناپذیر است و روش‌های دستی برای تیز کردن آن‌ها همیشه ملال آور بوده‌اند. انواع چاقو تیز کن برقی انتخابی مطمئن و بی دردسر برای مصارف خانگی و آشپزخانه‌های حرفه‌ای است. چاقو تیز کن‌ها بیش از یک سمباده یا سنگ دارند و علاوه بر تیز کردن می‌توانند شکل ظاهری تیغه را به طور کلی تغییر دهند.

خرید چاقو تیز کن‌های برقی به صرفه جویی در زمان، انرژی و ماندگاری بیش‌تر چاقوها کمک می‌کنند. شما از کدام روش برای تیز کردن لبه چاقوهای آشپزخانه استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر