امروز06 اردیبهشت 1403

20 مدل از شیک ترین سفره هفت سین برای عید نوروز 1400

سفره هفت سین 99
4.2/5 - (21 امتیاز)

بهترین سفره هفت سین عید نوروز مدرن و کلاسیک

جشن و سرور جایگاه رفیعی در فرهنگِ غنی ما ایرانیان دارد. به گفته‌ی ابوریحان بیرونی، شمردن جشن‌های ایرانیان مانند شمردن آب‌گذرهای یک سیلاب، غیرممکن است. عید نوروز از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین این جشن‌هاست که در آن شروع بهار و اولین روز ماه فروردین همراه با آداب خاصی مانند چیدن سفره هفت سین جشن گرفته می‌شود.

سفره هفت سین مدل ترنج

مجموعه ظروف هفت سین طرح ترمه

هفت سین 12 پارچه دست نگار طرح نخل و خورشید

هفت سین 8 پارچه طرح جوجه

هفت سین 9 پارچه دست نگار مدل مرغ آمین

مجموعه ظروف هفت سین 9 پارچه طرح گنجشک

هفت سین زوک طرح شیپور مجموعه 9 عددی

هفت سین 12 پارچه مدل آکواریوم

مجموعه سفره هفت سین طرح منظومه

مجموعه سفره هفت سین طرح منظومه

مجموعه هفت سین طرح برگ با چراغ رومیزی

مجموعه ظروف هفت سین 7 پارچه مخملی

مجموعه هفت سین دوازده پارچه مدل فرشته

مجموعه ظروف هفت سین 8 پارچه برنجی

مجموعه ظروف هفت سین ۹ پارچه مدل نیلوفر

سفره هفت سین 11 پارچه مدل سبزینه

مجموعه ظروف هفت سین 9 پارچه مدل خورشید

ظروف هفت سین سفالی طرح گل و گنجشک

سفره هفت سین سفالی طرح ترنج

چند مدل ایده تزیین سفره هفت سین برای عید 1400

 

سفره هفت سین شیک

سفره هفت سین شیک

مدل سفره هفت سین ماهی

مدل سفره هفت سین ماهی

مدل سفره هفت سین سنتی

مدل سفره هفت سین سنتی

مدل سفره هفت سین ۱

مدل سفره هفت سین ۱

مدل سفره هفت سین ۲

مدل سفره هفت سین ۲

مدل سفره هفت سین ۳

مدل سفره هفت سین ۳

مدل سفره هفت سین ۴

مدل سفره هفت سین ۴

مدل سفره هفت سین ۵

مدل سفره هفت سین ۵

مدل سفره هفت سین عروس

مدل سفره هفت سین عروس

مدل سفره هفت سین ۶

مدل سفره هفت سین ۶

مدل سفره هفت سین ۶

مدل سفره هفت سین ۶

مدل سفره هفت سین ۹۹

مدل سفره هفت سین 1400

تاریخچه سفره هفت سین و نوروز

پیش از هر چیزی باید به تاریخچه‌ای کوتاه از چگونگیِ پیدایش نوروز نگاهی بیاندازیم. به نقل از برخی افسانه‌ها و کتاب‌های تاریخی، پیدایش نوروز به سه هزار سال قبل بازمی‌گردد.

همان‌طور که در شاهنامه آمده، جمشید شاه در نخستین روز بهار بر تخت پادشاهی نشست و تاجی زرین بر سر خود نهاد؛ با تابیدن نور خورشید به تاج زرینِ جمشید تمام جهان نورانی شد و مردم به شادمانی پرداختند. از آن زمان تاکنون نخستین روز بهار را نوروز نامیدند. البته کوروش کبیر نخستین پادشاهی بود که به این عید زیبا رسمیت بخشید.

از مهم‌ترین رسوم عید نوروز چیدن سفره‌ی هفت‌سین است. هرسال قبل از تحویلِ سال، ایرانیان در تکاپوی چیدن سفره‌ی هفت‌سین به زیبا‌ترین شکل ممکن هستند.

امروزه خیلی‌ها ترجیح می‌دهند سفره هفت سین مدرن داشته باشند. از وسایل تزیینی مدرن استفاده می‌کنند. رسوم‌های دیگری نیز در مرور زمان به فرهنگ عید اضافه شده‌ است. خانواده داماد برای عروسشان سفره هفت سین عروس می‌برند. و بیشتر ترجیح می‌دهند یک هفت سین لاکچری بچینند.

حال می‌خواهیم به بررسی دقیق چیدن سفره‌ هفت سین 1400، این رسم زیبا بپردازیم. عدد هفت در فارسی کهن اهمیت خاصی دارد و به معنای جاودانگی است.

در واقع هفت‌سین شامل هفت دانه‌ی گیاهی است که با استفاده از آن‌ها سبزه‌ی نوروز را می‌کارند. لازم به ذکر است که تمام این سبزی‌ها خوردنی هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ پس سبزکردن سبزه با دیگر حبوبات از جمله گندم، دور ریختنِ آن و اسراف در فرهنگ ایرانی جایز نیست.

اکنون به نمادها و معنای هر کدام از سین‌های هفت‌سین نگاهی می‌اندازیم. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سفره‌ی هفت‌سین شامل هفت دانه‌ی گیاه است: سمنو، سیر، سبزه، سیب، سنجد، سرکه، سماق.

سین‌های سفره هفت سین شامل:

سین اول؛ سنجد

سنجد به معنای دلبستگی، نماد سنجیده عمل کردن و نشانه‌ی گرایش به عقل و همچنین زایش است. در عید نوروز سنجد را بر سر میز می‌گذاریم تا در سال جدید اعمال‌مان را سنجیده‌تر انجام دهیم و بیشتر به عقل خود رجوع کنیم.

سین دوم؛ سیب

سیب نماد باروری و نشانه‌ی زیبایی و تن‌درستی است. سیب را سر سفره‌ی هفت‌سین می‌گذاریم تا از گزند و آسیب در سال جدید دور بمانیم. همچنین در گذشته رسم بر آن بوده که بزرگ‌ترهای خانواده سیب را بر سر سفره می‌گذاشته‌اند.

سین سوم؛ سبزه

یکی از زیباترین و پرمعناترین عناصر سفره‌ی هفت‌سین سبزه است. رسم بر آن است که هر سال ده روز پیش از آغاز عید نوروز با کاشتنِ دانه‌ها سبزه‌ی عید را می‌کاریم. سبزه نماد آب‌های پاک و بیکران و نشان از تولد دوباره است.

رنگ سبزِ سبزه آرامش و زیباییِ منحصربه‌فردی به سفره‌ی هفت‌سین می‌بخشد. سبزه را بر سر سفره می‌گذاریم تا سالِ پیشِ رو سالی سرشار از شادی و برکت باشد.

چند مدل ایده برای سبزه عید 1400 - ساده و شیک

مدل سبزه عید ۹۹ - ۶

مدل سبزه عید 1400 - ۶

مدل سبزه عید ۶

مدل سبزه عید ۵

مدل سبزه عید ۵

مدل سبزه عید ۴

مدل سبزه عید ۴

مدل سبزه عید ۳

مدل سبزه عید ۳

مدل سبرع عید ۲

مدل سبرع عید ۲

مدل سبزه عید ۹۹

مدل سبزه عید 1400

مدل سبره عید۱

مدل سبره عید۱

 

سین چهارم؛ سمنو

سمنو نماد خواربار و نشانه‌ی قدرت و مبارزه است. سمنو همچنین یک ماده‌ی غذاییِ بسیار مقوی و سرشار از ویتامین و مواد مغذی است. این غذا از گندم تهیه می‌شود و نماینده‌ی مقاومت، قدرت و عدالت بر سر سفره‌ی هفت‌سین است.

سین پنجم؛ سیر

سیر نماد اهورامزدا و به معنای پایان دادن به ظلم است. از دیگر علل وجود سیر در میان هفت‌سین، میکروب‌زدایی است؛ زیرا سیر گیاهی دارویی است و قرار دادنِ آن بر سر سفره‌ی هفت‌سین نشانه‌ی سلامت و تن‌درستی است.

سین ششم؛ سرکه

سرکه نماد جاودانگی و نشانه‌ی رضایت و تسلیم است. در ادبیات فارسی از سرکه در توصیف اشک و گریه استفاده می‌شود. مولانا از گریه و آزار به عنوان سرکه فشانی یاد می‌کند.

سین هفتم؛ سماق

سماق به رنگ طلوع آفتاب، نماد صبر و بردباری و نشان از شروعی دوباره است.
علاوه بر هفت‌سین، عناصر دیگری هم بر سر سفره‌ی هفت‌سین قرار می‌گیرند که هرکدام فلسفه‌ی خاص خود را دارند. یکی از این عناصر سکه است. سکه نماد افزایش مال و ثروت است و به‌تازگی به سفره‌ی هفت‌سین اضافه شده است. لازم به ذکر است که سکه جزو سین‌های هفت‌سین نیست.

از دیگر لوازمی که در سفره‌ی هفت‌سین قرار می‌دهیم قرآن کریم، به نشانه‌ی توکل و توسل به خداوند متعال است. آینه نماد روشنایی و شمع نماد فروغ است. قرآن و شمع حتما باید بالای سفره‌ی هفت‌سین قرار بگیرند.

آداب و رسوم ایام نوروز

خانه تکانی عید

یکی از آداب و رسوم نوروز خانه تکانی است که اهمیت زیادی برای ایرانیان دارد. ایرانیان با خانه تکانی به پیشواز عید نوروز می‌روند. در واقع با این کار تحولی در پیرامون خود ایجاد می‌کنند.
نیاکان ما بر این باور بودند که آشفتگی و پریشانی را می‌توان با ایجاد نظم و آرامش از بین برد؛ پس پیش از شروع سال نو به ایجاد این نظم در خانه‌های خود می‌پرداختند. ایرانیان در خانه‌تکانی قالی‌های خود را می‌شستند، ظروف و وسایل قدیمی و کهنه را دور ریخته و جای آنان را با وسایل نو پر می‌کردند و گرد و غبار را از در و دیوار خانه می‌زدودند.

دید و بازدید عید نوروز

از دیگر رسوم پسندیده‌ی عید نوروز دید و بازدید عید است. ایرانیان پس از تحویل سال به خانه‌های اقوام و خویشاوندان رفته و فرا رسیدن سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند. البته رسم براین است که اول کوچکترها و جوان‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها می‌روند و از آن‌ها عیدی می‌گیرند.

امروزه علاوه‌بر پول اقلام زیادی را به عنوان عیدی به یکدیگر می‌دهند اما مرسوم‌ترین عیدی پولی است که لای صفحات قرآن قرار داده می‌شود و شگون این عیدی برای همه اهمیت زیادی دارد.

ابوریحان بیرونی درباره‌ی هدیه دادن در عید نوروز چنین می‌گوید: نیشکر در ایران، روز نوروز یافت شد و پیش از آن کسی این ماده‌ی غذایی را نمی‌شناخت. جمشید روزی نی را دید که از آن کمی به بیرون تراوش کرده است. از آنجائیکه متوجه طعم شیرینِ آن شد، امر کرد این نی را بیرون آوردند و از آن شکر ساختند. از آن پس مردم در روز عید به یکدیگر شکر هدیه ‌می‌کردند.

دعای تحویل سال نو

دعای تحویل سال نو یکی دیگر از رسوم عید نوروز است. این دعا که هنگام تحویل سال و به این صورت خوانده می‌شود: یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال.
خوب است که معنای این دعای زیبا را هم بدانید: ای تغییر دهنده‌ی دل‌ها و دیده‌ها، ای مدبر شب و روز، ای گرداننده‌ی سال و حالت‌ها، بگردان حال ما را به نیکو‌ترین حال.

غذای شب عید نوروز

غذاهای زیادی در عید نوروز رایج هستند. از مرسوم‌ترین غذاهای شب عید می‌توان به سبزی‌پلو با ماهی اشاره کرد. عده‌ی زیادی از ایرانیان شب عید این غذا را بر سر سفره‌های خود می‌گذارند. از دیگر غذاهای مرسوم شب عید می‌توان از کوکو سبزی و رشته‌پلو نام برد.

از عید نوروز می‌توان به‌عنوان یکی از زیباترین و کهن‌ترین اعیاد دنیا نام برد. باید بدانیم که عید نوروز فقط نو شدنِ سال نیست بلکه با جشن گرفتن عید نوروز تاریخ فرهنگی و باستانی ایران را زنده نگاه می‌داریم.

سخن آخر

عید نوروز عیدی است کهن که از کشاکش و تشنجات در میان این سه هزار سال جان سالم به در برده و باعث پیوند ما به یکدیگر و شادی همگان شده است؛ عیدی که پس از زمستان سخت و طوفان‌های سهمگین فرا می‌رسد و به ما آغاز بهار و سرسبزی و شادکامی را نوید می‌دهد.

بر ما ایرانیان واجب است که هر سال به رسوم عید نوروز از جمله سفره هفت سین اهمیت دهیم و آن را به فرزندان‌مان هم آموزش دهیم تا این عید زیبا از یاد نرود و هر سال زیبا‌تر و پرشورتر برگزار شود.

13 نظر

  1. نسترن پاسخ

    واییییییییی مدل سبزه ها عالی بودن من امسال واسه سبزه عید میخوتم یه خرگپش دست کنم :)))

  2. شهلا پاسخ

    سفر عید رو کرونا لغو کرد شمالم دیگه نمیریم لااقل به سفره هفت سین شیک بگیریم دلمون شاد شه والله

    1. سما پاسخ

      سلام الان بیشتر مدل های سفره هفت سین مدرن مثل سفره هفت سین مدل گل و مدل آکواریوم مد هستش. ولی باز بستگی به سلیقه خود شما و دکوراسیون خونه تون داره که مدل سنتی می خوایید بچینیید یا مدل مدرن. مثلا بین سنتی ها مدل ترنج بسیار پر طرفدار هستش.

  3. مستانه پاسخ

    وای اون مدل سبزه که طرح موشه چقدر خوشگله میخوام برای عید امسال درستش کنم ببینم اینجوری از اب درمیاد

  4. آرزو پاسخ

    من بیشتر دنبال سفره هفت سین مدرن می گردم این مدلهای نمدی هم خوشگل میشن اون مدل گل که گذاشتین قیمتش چنده؟

    1. سما پاسخ

      سلام هر کدام از مدلها رو که پسند کردید لینک تصاویر بیشتر رو بزنید قیمت و مشخصات کامل رو بهتون نشون میده.

  5. نازی پاسخ

    من همیشه طرح ترنج و اسلیمی میگرفتم اما امسال دوس دارم سفره هفت سین مدرن رو امتحان کنم فکر کنم خیلی باکلاس باشه

    1. الهه پاسخ

      سلام من پارسال سفره هفت سین طرح ماهی گرفته بودم امسال دوست دارم طرح سنتی رو امتحان کنم فقط نمی‌دونم کدوم رو بگیرم شما راهنمایی میکنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
13 نظر