امروز07 اردیبهشت 1403

11 مدل از بهترین عصای کوهنوردی (باتوم کوهنوردی) بازار – 2021

خرید عصای کوهنوردی
5/5 - (1 امتیاز)

کوهنوردی و طبیعت‌گردی بهانه‌ای دوباره است تا خودتان را در آیینه هستی ببینید، نفسی تازه کنید و با گذر از هیاهوی زندگی بالاخره لحظاتی متفاوت را تجربه کنید. آرامش کوهستان و لذت رویارویی با زیبایی مطلق طبیعی کوه‌ها از عواملی هستند که هر کسی را به ورزش کوهنوردی علاقمند می‌کنند؛ البته اگر بار این سفر را به طور کامل بسته باشید و تجهیزات کافی همراهتان باشد.

یکی از لوازم مخصوص طبیعت‌گردی یا کوهنوردی عصای کوهنوردی است که به صورت جفت یا تکی طراحی می‌شود. از این ابزار به عنوان پایه و پشتیبان عبور از مسیرهای سخت و حتی صاف استفاده می‌شود و قابلیت تغییر اندازه دارد. ضمن این که می‌تواند یک وسیله امنیتی برای صعود به قله‌های مرتفع و مسیرهای پر فراز و نشیب باشد.

کوهنوردی درست مثل هر ورزش دیگری تجهیزات مخصوص خود را دارد و عصای کوهنوردی هم از آن لوازم پرکاربرد و ضروری است. اگر قصد شروع حرفه‌ای این ورزش یا طبیعت‌گردی را دارید شاید بد نباشد قبل از هر چیز با مزایای استفاده از عصای کوهنوردی و انواع آن آشنا شوید. با راهنمای به‌نظر همراه باشید.

معرفی و بررسی انواع عصای کوهنوردی و طبیعت‌گردی

پیشنهاد به نظر

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8009

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: ندارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: سه مرحله‌ای

کوهنوردی یکی از ورزش‌های هوازی محبوب است که با عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8009 لذت‌بخش‌تر هم می‌شود. این عصا با دسته فومی ضد تعریق و مقاوم، سخمه کاربیدی سخت برای عبور از یخ و بدنه ارگونومیک طراحی شده و قیمت مناسبی دارد.

یکی از ویژگی‌های این محصول قابلیت تنظیم ارتفاع در سه مرحله و متناسب با قد است. ارتفاع عصا تا 139 سانتی متر قابل تغییر و افزایش است و در حالت بسته 69 سانتی متر ارتفاع دارد. خرید این عصا را برای طبیعت‌گردها و ارتقا سطح ایمنی در ورزش‌های کوهنوردی و صخره‌نوردی پیشنهاد می‌‌کنیم.

عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل SN_ 310

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: ندارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: سه مرحله‌ای

هر ورزشی تجهیزات ایمنی خاص خود را دارد. باتوم اسنوهاک مدل SN_ 310 یکی از ابزارهای متمایز و اختصاصی این رشته بوده که با سری چوب پنبه، بدنه فوق‌العاده سبک و قابلیت باز و بسته شدن به صورت کلیپسی طراحی شده است.

دسته این باتوم به صورت دو تکه طراحی شده و با توجه به حالت کلیپسی به سادگی داخل کوله پشتی مخصوص کوهنوردی جای می‌گیرد. بدنه این عصا از سه لایه ( دو لایه کربن سبک و یک لایه تیتانال) تولید شده و بند برزنتی متصل بدان حمل و نقل باتوم را تسهیل می‌کند.

این باتوم با گل برف زمستانه و تابستانه قابل تعویض تولید شده و سایز آن در سه مرحله و با قفل کلیپسی تعبیه شده روی بدنه تغییر می‌کند.

عصای کوهنوردی کمپسور مدل IBE بسته 2 عددی

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: ندارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای

عصای کوهنوردی کمپسور مدل IBE یک جفت باتوم مخصوص طبیعت‌گردی بوده که با بدنه آلومینیومی و دسته پلاستیکی تولید شده است. طراحی ارگونومیک این محصول راحتی بیش‌تری برای کوهنوردان به ارمغان می‌آورد.

این باتوم قابلیت تغییر اندازه در دو مرحله دارد و در بلندترین حالت ممکن ارتفاع آن به 133 سانتی متر می‌رسد. برای حرکت آسان در زمین‌های گلی و صخره‌ای همراه با محصول یک گل مخصوص دریافت می‌کنید.

عصای کوهنوردی کمپسور مدل دسته دار

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: ندارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای

برای خرید باتوم مخصوص کوهنوردی راه دوری نروید. عصای کوهنوردی کمپسور مدل دسته دار با قابلیت قفل بدنه، امکان تنظیم سایز تا دو مرحله و دسته پلاستیک ارگونومیک طراحی شده است. اندازه این باتوم در حالت بسته 65 سانتی متر، در حالت اول باز 96 سانتی متر و در حالت دوم به 133 سانتی متر می‌رسد.

یکی از نقاط قوت این محصول قیمت اقتصادی و کیفیت قابل قبول آن به ویژه برای افراد مبتدی است.

عصای کوهنوردی پکینیو مدل PK-12

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای

یکی از لوازم ضروری پیاده‌روی و کوهنوردی باتوم است. عصای کوهنوردی پکینیو یکی از همین ابزارهای کاربردی است که برای صعودهای زمستانه تا پیاده‌روی و پیمایش‌های طولانی در تمام فصول سال نیاز دارید.

جنس این عصا ترکیبی از فوم و پلاستیک بوده و علاوه بر امنیت بیش‌تر در کوهنوردی، با ایجاد چسبندگی به دست کوهنورد در حفظ تعادل او موثر است. این مدل قابلیت تغییر سایز در دو مرحله دارد و به صورت کلیپسی و آسان قفل می‌شود. انتهای باتوم نیز گل یخ قابل تعویض پیش‌بینی شده که از فرو رفتن و گیر کردن باتوم در ناهمواری‌های مسیر جلوگیری می‌کند.

عصای کوهنوردی پکینیو مدل C10

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای

باتوم یا عصای کوهنوردی از تجهیزات فردی مخصوص کوهنوردی بوده که نقش مهمی در برقراری و حفظ تعادل ورزشکار دارد. عصای کوهنوردی پکینیو مدل C10 محصولی با طراحی ارگونومیک و مطابق با استانداردهای روز دنیا است که به پیمایش به سمت بالا و سرازیری‌ها کمک می‌کند.

این مدل علاوه بر گل یخ سخمه یخ شکن دارد و در برابر ضربه مقاوم است.

عصای کوهنوردی مدل 6061

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای
نقاط قوت
  • دارای سیستم آنتی شوک برای از بین رفتن فشار به مچ دست

مهم‌ترین وسیله‌ای که برای پیمایش مسیر کوهنوردی نیاز دارید باتوم یا عصا است. مدل 6061 یکی از باتوم‌های باکیفیت کوهنوردی بوده که با خاصیت ضد شوک برای ماجراجویی لذت‌بخش‌تر در دل طبیعت طراحی شده است. این خاصیت فشار ورودی به ناحیه دست را در مسیرهای صعب‌العبور و سنگین کاهش می‌دهد.

سری این باتوم به یک قطب‌نما مجهز بوده و در دو حالت ساده یا فنری قابل استفاده خواهد بود.

عصای کوهنوردی آنتی شوک تامکس مدل 002

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: سه مرحله‌ای
نقاط قوت
  • دارای سیستم آنتی شوک برای از بین رفتن فشار به مچ دست

سبکی و کیفیت دو ویژگی عصای آنتی شوک تامکس بوده که با بدنه آلومینیومی و دسته پلاستیکی طراحی شده است. این عصا ضد شوک است؛ به این معنا که فشار وارده به دست را هنگام کوهنوردی و طبیعت‌گردی کاهش می‌دهد.

روی سری این باتوم یک قطب‌نما ساده تعبیه شده و طی سه مرحله می‌توانید طول آن را تغییر دهید.

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8009

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: ندارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: سه مرحله‌ای

قابلیت یخ شکن یا گل یخ مهم‌ترین ویژگی در طراحی عصای کوهنوردی اکسپوننت است که این محصول را متمایز می‌کند. در انتهای این عصا از سخمه کاربیدی که آلیاژی از فلزات است استفاده شده که سبب مقاومت بیش‌تر آن در برخورد به صخره و سنگ می‌شود.

ارتفاع این باتوم در حالت کاملا باز به 139 سانتی متر می‌رسد و گزینه ایده‌ال و مقرون به صرفه‌ای برای افراد مبتدی خواهد بود.

عصای کوهنوردی کمپسور مدل IBE 2011

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای

ابعاد و بدنه عصای کوهنوردی کمپسور خاص علاقمندان به ورزش کوهنوردی که به تازگی این ورزش مهیج را شروع کرده‌اند طراحی شده است. ارتفاع این عصا در دو مرحله تنظیم می‌شود و هر بار می‌توانید آن را به سادگی و با قفل کلیپسی روی بدنه ثابت کنید.

برای راحتی بیش‌تر تردد در مسیرهای صخره‌ای و سنگی در انتهای این باتوم یک گل یخ تعبیه شده است.

عصای کوهنوردی مدل Paceleader-047

مشخصات محصول

  • ضربه گیر: ندارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای

حرفه‌ای‌ها به تجهیزات حرفه‌ای برای کوهنوردی و پیمایش مسیرهای سنگین نیاز دارند! عصای کوهنوردی Paceleader-047 از مدل‌های حرفه‌ای با وزن تقریبی 270 گرم است که با دسته فوم ضد تعریق تولید می‌شود.

سخمه این عصا از جنس تنگستن است که باعث می‌شود باتوم مقاومت بیش‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه در بازار داشته باشد. ارتفاع این باتوم را می‌توانید با استفاده از دو گیره کلیپسی روی بدنه تنظیم کنید.

عصای کوهنوردی و کاربرد گسترده آن

فرقی نمی‌کند قصد پیمایش کدام قله، کوهستان یا مسیر طبیعی را دارید. انواع عصای کوهنوردی یا باتوم کوهنوردی ابزاری حرفه‌ای برای انتقال وزن اندام حرکتی به دست‌ها و سپس زمین هستند. به وسیله باتوم تعادل حین پیمایش مسیر بهتر حفظ می‌شود و امکان لغزش و سقوط کاهش می‌یابد.

اما شاید بخواهید بدانید برای چه مسیرهایی ممکن است به استفاده از عصای کوهنوردی نیاز پیدا کنید.

لزوم استفاده از باتوم در مسیرهای طولانی

هر چقدر که مسیر طولانی‌تر باشد خستگی بدن بیش‌تر می‌شود. بنابراین باید از همین حالا به فکر راهکاری برای انتقال فشار به زمین و صرفه‌جویی در انرژی مصرفی بدن باشید؛ واگرنه خیلی زود ممکن است پا پس بکشید!

کوهنوردهای حرفه‌ای از باتوم کوهنوردی برای طی مسیرهای طولانی استفاده می‌کنند. حتی طبیعت‌گردی معمول در دل جنگل هم با استفاده از عصای کوهنوردی ساده‌تر می‌شود؛ به ویژه اگر بخواهید از مسیرهای باتلاقی، مرطوب و گل و لای عبور کنید.

استفاده از عصا در مسیر سنگین و آب و هوای خاص

برخی آب و هوای سرد و زمستانی را برای استفاده از باتوم کوهنوردی مطرح می‌کنند؛ اما در هر فصلی از سال احتمال وقوع بهمن، طوفان و پدیده‌های مشابه وجود دارد که باعث برهم خوردن تعادل کوهنوردان می‌شود.

از طرفی هر چقدر که مسیر سنگین‌تر باشد ممکن است بار سفرتان هم سنگین شود و بنابراین حفظ تعادل دشوار شود. بنابراین با توجه به وزن کوله پشتی هم می‌توانید لزوم استفاده از عصای کوهنوردی را ارزیابی کنید.

آشنایی با انواع عصای کوهنوردی

عصاهایی که در بازار می‌بینید برای مصارف حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و آماتور هر یک طراحی متفاوتی دارند. عصاهای ساده برای طبیعت‌گردی و پیاده‌روی معمولی هم قابل استفاده هستند؛ اما برخی از عصاها با قابلیت تخصصی‌تر مثل یخ‌شکن تولید می‌شوند و بنابراین خاص کوهنوردی حرفه‌ای هستند.

انواع عصای ضربه‌گیر کوهنوردی

مدل‌های ضربه‌گیر یا آنتی شوک دارای بخش‌های فنری با قابلیت ارتجاعی هستند و با توجه به این طراحی بخشی از فشار وارده به دست خنثی می‌شود. این مدل‌ها برای استفاده کوهنوردان حرفه‌ای و حتی کوهستان‌گردی در مسیرهای معمولی توصیه می‌شوند.

انواع عصای یخ‌شکن برای کوهنوردان حرفه‌ای

همانطور که از نام این نوع عصا مشخص است طراحی ویژه آن برای عبور از مسیرهای یخی مناسب است. بنابراین مخاطب این طراحی خاص کوهنوردانی هستند که قصد عبور از مسیرهای دشوار را در فصل سرد سال دارند.

انواع عصای ساده برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی

مدل‌های ساده به صورت جفت طراحی می‌شوند، قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و بر حسب نوع مسیر می‌توانید از آن‌ها برای غلبه بر پستی و بلندی راه استفاده کنید.

دقت کنید که همین عصاهای ساده هم ممکن است امکانات جانبی نظیر ضربه‌گیر داشته باشند.

راهنمای تنظیم ارتفاع عصای کوهنوردی

باتوم کوهنوردی با دو ویژگی کم‌ترین و بیش‌ترین ارتفاع قابل تنظیم طراحی می‌شود. بر همین اساس ارتفاع عصاها با هم متفاوت است و این ارتفاع ممکن است قد و قامت شما را پوشش ندهد. از این رو شاید بد نباشد قبل از خرید به نکات زیر توجه کنید:

  • ارتفاع عصای کوهنوردی به ازای هر 10 سانتی متر از قد باید 2.5 سانتی متر کم‌تر باشد. مثلا اگر قدتان 162 سانتی متر است به یک عصای حدودا 90 سانتی متری نیاز دارید.
  • اگر قدتان متوسط است یک عصای ثابت 90 سانتی متری یا عصایی که حداقل طول قابل تنظیم آن 90 سانتی متر باشد کفایت می‌کند.
  • در خرید عصای کوهنوردی به طراحی دسته آن دقت کنید. دسته‌های فومی و ضد تعریق برای استفاده مداوم و انتقال فشار مناسب هستند. دسته برخی از عصاها درست مثل عصاهای پیاده‌روی حالت خمیده و هلالی دارد و کنترل آن راحت‌تر است.
  • نوع پایه عصاهای کوهنوردی هم مهم است. اکثر باتوم‌های مخصوص کوهنوردی طراحی چند قسمتی و باریک دارند که با وجود استحکام بالا مانع از به دام افتادن پایه در گل و لای می‌شود.

سخن آخر

عصای کوهنوردی یکی از ابتدایی‌ترین تجهیزاتی است که برای شروع و ادامه ورزش کوهنوردی به صورت حرفه‌ای نیاز دارید. عصا یا باتوم برای پیمایش زمستانه و مسیرهای یخی و سنگین یا در پیاده‌روی و کوهنوردی‌های سبک تابستانه استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد انواع باتوم برقراری تعادل و حفظ سطح انرژی کوهنورد است که او را برای ادامه مسیر چابک نگه می‌دارد.

انواع عصا با قابلیت‌های یخ شکن، ضربه‌گیری و تنظیم ارتفاع تولید می‌شوند. برخی از عصاها با دسته فومی و ضد تعریق تولید می‌شوند و ممکن است از قابلیت ضد شوک برای کاهش فشار ورودی به ناحیه مچ دست نیز برخوردار باشند. انتخاب شما برای شروع کوهنوردی حرفه‌ای کدام است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر