امروز09 فروردین 1403

راهنمای خرید ساز کمانچه برای مبتدی ها

راهنمای خرید ساز کمانچه
5/5 - (3 امتیاز)

گشت و گذار در میان نواهای محزون ایرانی که با سازهای اصیل وطنی نواخته شده‌ باشند به یکی از سازهای زهی پرطرفدار ختم می‌شود: کمانچه. از دیدگاه بسیاری از نوازندگان و علاقمندان موسیقی ایرانی هیچ نوایی محزون‌تر از کمانچه نیست و اثرگذاری آن را روی روح و جان مخاطب ندارد؛ موافق هستید؟

کمانچه ساز محبوبی است که مشابه با بسیاری از سازهای ایرانی فرم و ساختار کاسه‌ای دارد. سازی که نظیر ویولن با آرشه نواخته می‌شود و به همین دلیل در دسته سازهای زهی قرار می‌گیرد و با مرور تاریخ متوجه قدمت آن در دوران صفویه و حتی قبل از آن می‌شویم. نوای این ساز خوش صدای ایرانی یادآور هنرمندان بزرگی نظیر کیهان کلهر است که هنر نوازندگی وی هر کسی را مشتاق خرید و یادگیری آن می‌کند.

اگر صدای این ساز شما را هم برای یادگیری اصول و تکنیک‌های نوازندگی با کمانچه مشتاق کرده است و قصد خرید کمانچه دارید، همراه ما باشید. اولین گام خرید یک ساز مناسب برای شروع آموزش است که در راهنمای خرید به‌نظر به بررسی صفر تا صد آن پرداخته‌ایم.

معرفی و بررسی انواع بهترین کمانچه در بازار

مدل پر فروش

کمانچه باجلاوند مدل MINIYAT-12

مشخصات محصول

  • کاسه پشت باز از جنس توت با طرح مینیاتوری
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک چوب
  • جنس شیطانک افرا

کمانچه باجلاوند مدل MINIYAT-12 توسط اساتید کهنه کار کمانچه طراحی و تولید شده است. صدای این ساز اصیل و با لهجه خرم آبادی بوده و سطح استفاده از آن حرفه‌ای است.

کاسه این محصول علاوه بر این که از چوب توت درجه یک ساخته شده حکاکی هشت پنج زیبایی دارد و مینیاتوری است. آرشه محصول نظیر سایر بخش‌ها از موی طبیعی طراحی شده است.

کمانچه باجلاوند مدل Khoram_Pbaz

مشخصات محصول

  • کاسه پشت باز از جنس گردو
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک افرا
  • جنس شیطانک استخوان

سطح ساز کمانچه باجلاوند مدل Khoram_Pbaz مناسب نوازندگان حرفه‌ای است که به مدل‌های پشت باز علاقمند هستند. این محصول از چوب افرا و گردو درجه یک تولید شده و از همه مهم‌تر دسته آن از آبنوس با کیفیت طراحی شده است.

کمانچه‌های پشت باز صدای گرفته و قوی‌تری نسبت به مدل‌های ترکه‌ای دارند.

کمانچه نورعلیزاده مدل khoramabad66

مشخصات محصول

  • کاسه پشت باز از جنس گردو
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک افرا
  • جنس شیطانک آبنوس

کمانچه نورعلیزاده مدل khoramabad66 با دسته و گوشی با کیفیت گردو طراحی شده که کنیک خوبی دارد. تمام اجزای این ساز از جمله خرک، شیطانک و تاندون‌ها از مواد اولیه مرغوب طراحی شده‌اند و لهجه ساز خرم آبادی است.

این ساز پشت باز بوده و همراه با پایه بلبرینگ دار و یک هارد کیس به فروش می‌رسد.

کمانچه باجلاوند مدل khoramabad43

مشخصات محصول

  • کاسه پشت باز از جنس توت
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک افرا
  • جنس شیطانک آبنوس

مهم‌ترین مزیت کمانچه باجلاوند مدل khoramabad43 تست صدا توسط استاد موسیقی است و صدا قبل از ارسال یک بار رگلاژ می‌شود. این محصول صدایی رسا با لهجه خرم آبادی دارد و کاسه آن از بهترین چوب توت بازار تولید شده است. همراه با این ساز یک سافت کیس و آرشه طبیعی دریافت می‌کنید.

کمانچه نریمان مدل یک مهر

مشخصات محصول

  • کاسه ترکه‌ای از جنس توت
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک افرا
  • جنس شیطانک شمشاد

کمانچه نریمان مدل یک مهر از چوب شمشاد و توت تولید شده که به سبب بافت منسجم و مناسبی که دارد از رزونانس خوبی برخوردار است. جنس دسته در انواع کمانچه از اهمیت بالایی برخوردار است. دسته چوبی این محصول ازگدو تولید شده و به سبب پیچاندن توسط نوازنده مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

کمانچه باجلاوند مدل 20tar_k کد 100

مشخصات محصول

  • کاسه ترکه‌ای از جنس گردو
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک افرا
  • جنس شیطانک استخوان

کمانچه باجلاوند مدل 20tar_k کد 100 مدل ترکه‌ای از جنس چوب گردو درجه یک است. در دو طرف این چوب طرح‌های مختلف رزوود آفریقایی و وسط دسته از چوب گرانقیمت آبنوس استفاده شده است.

تاندون‌های این کمانچه از جنس برنج مرغوب تولید شده‌ و با مقاومت بالایی به کاسه جوش خورده‌اند. در کنار این کمانچه یک کیس مخصوص سخت نیز دریافت می‌کنید.

کمانچه باجلاوند مدل 80Tar_k

مشخصات محصول

  • کاسه ترکه‌ای از جنس گردو
  • جنس پوست بره تو دلی
  • جنس خرک افرا
  • جنس شیطانک استخوان

کمانچه باجلاوند مدل 80Tar_k مشابه با سایر محصولات تخصصی این برند معتبر در استان لرستان است. با این تفاوت که در این کمانچه طول شیطانک تا خرک 35 سانتی متر و بلندتر است. کاسه این کمانچه 80 ترک و از جنس مرغوب گردو تولید شده است.

آشنایی با کمانچه و تاریخ آن در موسیقی ایرانی

کمانچه‌ای که امروز می‌بینیم با نمونه‌های قدیمی که در بسیاری از تصاویر قدیمی و موزه‌ها می‌بینیم متفاوت است. این ساز یک مدل تکامل یافته است که فقط شکل نواختن آن به نمونه قدیمی شباهت دارد. یکی از مواردی که باعث می‌شود کمانچه با تمام سازهایی که دیده‌اید متفاوت باشد شیوه نوازندگی آن است.

نوازندگی کمانچه حال و هوا و اصول خاص خود را دارد. نوازنده برای این ساز روی سطح صافی نظیر صندلی یا زمین می‌نشیند و آن را به صورت عمود روی پاها قرار می‌دهد. سازوکار نواختن این ساز شباهت زیادی به ویولنسل دارد؛ با این تفاوت که کمانچه توسط نوازنده به خوبی کنترل می‌شود و کمانه یا آرشه آن نیز متناسب با بدنه تولید شده است.

قدمت این ساز به دوران صفویان برمی‌گردد و در آن دوره کمانچه مهم‌ترین آلت موسیقی در دربار پادشاه به شمار می‌رفت. در حال حاضر این ساز به صورت جهانی ثبت شده و نظیر انواع سازدهنی، گیتار یا ویولن به رسمیت شناخته می‌شود.

آشنایی با تمام بخش‌های تشکیل دهنده کمانچه

در هنگام خرید کمانچه فاکتورهای مختلفی مثل شکل کاسه، پوست، شیطانک و اصطلاحات مشابهی مطرح می‌شود که شاید در نگاه اول شما را سردرگم کنند. بنابراین برای خرید بهترین ساز که خروجی مناسبی داشته باشد باید با تمام بخش‌های کمانچه به عنوان ساز اصیل ایرانی آشنا باشید:

کاسه و جنس کاسه کمانچه

کاسه کمانچه مهم‌ترین بخش آن است که صدای تار در آن تولید و منعکس می‌شود. دو نوع کمانچه در بازار بر اساس طراحی کاسه وجود دارد: کمانچه پشت باز یا ترکه‌ای.

اکثر افراد یادگیری کمانچه را با انواع ترکه‌ای یا پشت بسته شروع می‌کنند. مدل‌های پشت باز در برخی از نواحی ایران و به صورت کاملا سنتی و محدودتر نواخته می‌شود. جنس کاسه کمانچه از چوب توت است؛ با این حال محصولاتی که در بازار می‌بینید ممکن است از این نظر متنوع باشند.

پوست ساز کمانچه و اهمیت آن

پوست ساز در واقع پوششی است که روی دهانه کاسه قرار می‌دهند. این پوشش می‌تواند مصنوعی یا از پوست حیوانات تهیه شده باشد. از دیدگاه حرفه‌ای پوست در کنار خرک و جنس آن می‌توانند روی صدا دهی ساز موثر باشند.

شیطانک کمانچه و فاکتورهای مرتبط با آن

شیطانک بخش اختصاصی در کمانچه نیست و تمام سازهای زهی این بخش را در بدنه دارند. شیطانک فاصله بین تارهای موجود روی بدنه هر ساز را تنظیم می‌کند. جنس شیطانک در سازهای مختلف با هم تفاوت دارد و این موضوع به کیفیت صدادهی بستگی دارد.

خرک کمانچه و جنس آن

خرک یک ساختار فیزیکی مشخص است که بر اساس برشکاری و طراحی روی چوب ایجاد می‌شود. خرک دارای یک سری شیار یا فضای خالی است که باعث می‌شود سیم‌ها با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گیرند.

فاکتورهایی که در خرید کمانچه باید بدانید

حالا که با تمام بخش‌های این ساز خوش صدا آشنا شدید وقت آن رسیده تا شناخت خود را در خریدی مطمئن و مناسب دخالت دهید:

انتخاب جنس چوب مناسب کاسه کمانچه

چوب توت از گذشته تا به حال بهترین چوب برای تولید انواع کمانچه بوده است. البته چوبی که برای انواع کمانچه پشت باز یا ترکه‌ای استفاده می‌شود ممکن است خالص نباشد.

به تناسب کاسه جنس چوب یا خرک هم متفاوت است. معمولا خرک و سایر اجزای کمانچه از چوب گردو طراحی می‌شود و بسیار حساس هستند. بنابراین حتما با کمانچه را با کیف و پوشش مخصوص حمل و نقل کنید.

جنس صدای کمانچه را بشناسید

اگر هنوز نمی‌دانید کدام نوع کاسه برای نواختن کمانچه بهتر است بد نیست ابتدا گوشتان را به نوای کمانچه عادت دهید. سازهای پشت باز صدای بسته‌ای دارند اما این صدا طنین و قدرت بیش‌تری دارد. سازهای ترکه‌ای صدای باز و شفافی دارند.

مرغوبیت جنس پوست کمانچه

همانطور که گفتیم پوستی که روی حفره کمانچه را می‌پوشاند بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارد نقش اساسی در کیفیت خروجی صدا دارد. خیلی از نوازندگان حرفه‌ای ضخامت پوست را خودشان تعیین و در تولید ساز سفارش می‌دهند. با این حال اگر در این زمینه تجربه ندارید بد نیست با تولید کننده یا فروشنده درباره نوع خروجی مطلوب خود گفتگو کنید.

سخن آخر

برای شروع آموزش و یادگیری کمانچه اولین گام استفاده از راهنمای خرید ساز کمانچه و انتخاب بهترین ساز است. فاکتورهایی نظیر جنس کاسه، نوع و ضخامت پوست، جنس دسته و خرک کمانچه در کیفیت صدای خروجی آن تاثیرگذار هستند. شما صدای حزن آمیز کدام نوع کمانچه را برای شروع نوازندگی بیش‌تر می‌پسندید؟ پشت باز یا ترکه‌ای؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر