امروز10 فروردین 1403

بررسی جامع گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra

گوشی-Galaxy-Note-20-Ultra
5/5 - (1 امتیاز)

به تازگی شرکت سامسونگ، روال جدیدی را برای تولید و ساخت تلفن‌های هوشمند Galaxy Note خود در پیش گرفته‌است. این شرکت در سال جدید، ویژگی‌های جدیدی در برنامه‌های به‌روزرسانی گوشی‌های سامسونگ Galaxy S خود ارائه کرد.

اخیراً سامسونگ با بهره‌گیری از این ویژگی‌های جدید، کیفیت گوشی‌های Galaxy Note خود را نیز بهبود بخشیده‌ است. به این گوشی‌ها‌، یک قلم مخصوص نیز اضافه کرده‌است. سری گوشی‌های نوت سامسونگ از آن دسته گوشی‌هایی است که قطعاتش با پیشرفت و به‌روز شدن تکنولوژی، تغییر می‌کند.

مدل‌ گوشی‌های Ultra سامسونگ بین هر دو سری گوشی‌ها (سری Note و سری S) جدیدترین محصول سامسونگ به شمار می‌آید. شما میتوانید در این مقاله بهترین گوشی های سامسونگ را مشاهده نمایید. کاربران و طرفداران برند سامسونگ، به گوشی‌های کوچک و بزرگ این برند و تنوع آن‌ها عادت کرده‌اند اما ظاهراً سامسونگ می‌خواهد محصولات جدیدی عرضه کند!

تقریباً همانطور که می‌توان گفت، منظور از «Ultra» این است که تمام مشخصات فعلی از بین خواهند رفت و دوربین محصولاتی که این اسم را داشته باشند بسیار بزرگ‌تر از محصولات دیگر سامسونگ خواهد بود.

سامسونگ مدت‌هاست احساس می‌کند شرکت‌هایی که گوشی‌هایی با سیستم عامل‌‌ اندروید به بازار عرضه می‌کنند تمام تلاش خود را برای تولید محصولاتی با کیفیت بهتر به کار نگرفته‌اند. این شرکت قصد دارد با تولید گوشی‌های Ultra خود، عقیده هرکسی که فکر می‌کند گوشی‌های اندرویدی نمی‌توانند تلفن‌همراه های خوبی باشند را عوض کند!

همان‌طور که از اسمش می‌توان حدس زد، گوشی‌های Ultra سامسونگ، بسیار گران هستند. قیمت گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra، با ۱۲۸ گیگابایت حافظه تقریبا از ۱،۲۹۹.۹۹ دلار شروع می‌شود. اگر حافظه بیشتری می‌خواهید، می‌توانید یکی از همین گوشی‌ها را با حافظه ۵۱۲ گیگابایت خریداری کنید.

قیمت این گوشی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه حدوداً ۱،۴۹۹.۹۹ دلار است. کارهایی که به صورت روتین در طول روز انجام می‌دهید، مزیت‌های زیادی دارند: آن‌ها قابل پیش‌بینی هستند و در عین حال، به شما امکان کشف‌ مهارت‌های جدید را می‌دهند. شما می توانید قیمت گوشی را روزانه در این صفحه مشاهده نمایید.

راحت و آشنا هستند اما متاسفانه به خلاقیت شما آسیب می‌زنند زیرا با انجام کارهایی که صرفاً به آن‌ها عادت کرده‌اید، هرگز از دایره امن ذهنی خود بیرون نخواهی آمد. یکی از کارهایی که می‌توانید به‌منظور بیرون آمدن از دایره امن ذهنی خود انجام دهید، خرید یکی از همین گوشی‌های Note 20 Ultra است.

این گوشی به شما کمک می‌کند تا در دام «آسیب رسانی به خلاقیت خود» نیفتید؛ نه به این دلیل که ویژگی‌ها و قابلیت های جدیدی دارد بلکه به این دلیل که با همان «قابلیت های قدیمی» می‌توانید کارهایی را با این گوشی انجام دهید که به ذهنتان هم خطور نمی‌کرد!

هیچ ویژگی دقیقی نمی‌توان نام برد که این گوشی را از گوشی‌های دیگر سامسونگ متمایز کند اما ویژگی و قابلیت‌های ریز و درشت زیادی وجود دارد. اگر قصد خرید یکی از همین گوشی‌های سامسونگ را دارید حتما ادامه مطلب را دنبال کنید.

گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra

نقاط قوت
  • عملکرد سریع
  • امکان یادداشت برداری سریع و باکیفیت با استفاده از قلم S مخصوص این گوشی‌ها
  • عمر باتری چند روزه
نقاط ضعف
  • دوربین سلفی این گوشی (اصطلاحاً به آن Hamca) گفته می‌شود) چهره‌ها را به طور غیرطبیعی، روتوش و صاف می‌کند.
  • گران قیمت بودن این گوشی نسبت به رقبای خود (که فاقد قلم مخصوص هستند)
  • وجود حجم بالای تبلیغات در برنامه و اپلیکیشن‌های این گوشی
  • بزرگ بودن اندازه صفحه نمایشگر و دوربین این گوشی

سخت‌افزار گوشی Galaxy Note 20 Ultra

گوشی Galaxy Note 20 Ultra یک گوشی نسبتاً بزرگ با صفحه نمایش ۶.۹ اینچی است. این گوشی آنقدر بزرگ است که حتی می‌توان آن را یک فبلت در نظر گرفت. ( فبلت اصطلاح تازه‌ای است که از ادغام دو کلمه‌ی phone و tablet گرفته شده‌است. فبلت همانطور که از نامش مشخص است، به ابزارهایی با صفحه‌لمسی‌ای بین ۵ تا ۶.۹ گفته می‌شود. این دستگاه‌ها از یک تلفن‌همراه استاندارد بزرگ‌تر و از یک تبلت کوچک‌تر هستند.)

به طور معمول، وقتی می‌خواهم یک کتاب الکترونیکی مطالعه کنم و یا هوس بازی‌های هیجان‌انگیز اندرویدی را می‌کنم، به‌دنبال تبلت خود می‌گردم. خوشبختانه گوشی Galaxy Note 20 Ultra صفحه نمایش بزرگی دارد.

از وقتی آن را خریداری کرده‌ام هرگز به تبلت خود نیاز پیدا نکردم! برجسته‌ترین ویژگی سخت‌افزاری این گوشی، وجود یک برآمدگی پشت بدنه اصلی محصول است. برجستگی بزرگی که پشت بدنه اصلی این گوشی وجود دارد سه دوربین، یک سنسور فوکوس لیزر ( laser focus sensor) و یک فلش را در خود جای داده‌است.

فقط «بزرگ بودن» این برآمدگی نیست که توجه کاربران را به خودش جلب می‌کند. چیزی که بیشتر از همه کاربران را متعجب می‌کند این است که این برآمدگی کاملاً از قسمت پشتی این گوشی خارج شده‌است.

فکر نمی‌کنم تابه حال برندی، ایده سخت‌افزاری زیباتری برای تولید گوشی‌های مشابه این مدل گوشی سامسونگ از ذهنش عبور کرده باشد!

با وجود طراحی عجیبی که این مدل گوشی دارد اما من واقعا از آن راضی هستم. سخت‌افزار این گوشی واقعا قابل ستایش است! شاید این گوشی به علت طراحی عجیب و غیرمعمولش، جزو «بهترین‌ها» نباشد اما واقعا ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد این محصول باعث تمایز این گوشی از گوشی‌های نوت دیگر سامسونگ شده‌است. این گوشی صفحه نمایش بزرگی دارد اما گوشه‌های آن مربعی‌شکل و دارای حداقل حاشیه است.

اخیراً شرکت سامسونگ، پشت گوشی‌های خود را مات طراحی می‌کند. این کار به پنهان کردن اثر انگشت و به‌جا ماندن آن بر روی پشت صفحه گوشی کمک می‌کند اما گوشی را کمی لغزنده‌تر می‌کند.

سامسونگ امسال مدال برنز را در بین گوشی‌های دیگر به خود اختصاص می‌دهد. برای این حرفم دلیل نسبتاً موجهی دارم:

این گوشی، زیباست. سامسونگ با انتقال قلم مخصوص (S pen)، به سمت چپ این گوشی، تفاوت محسوسی بین این محصول خود با دیگر گوشی‌های نوت خود ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد امسال سامسونگ چپ دست‌ها را بیشتر تحویل گرفته است!

ویژگی و قابلیت‌های گوشی Galaxy Note 20 Ultra

مشخصات اصلی و عملکرد گوشی نوت ۲۰ سامسونگ زیاد غافلگیرکننده نیست! وقتی بحث صفحه نمایش به میان می‌آید، این گوشی حرف‌ها برای گفتن دارد!

صفحه نمایش آن بزرگ است اما جزئیات فنی کمی در آن به چشم می‌خورد. دقت رنگ، زاویه دید و میزان روشنایی صفحه نمایشگر، همه عالی است. من به هنگام استفاده از این گوشی در بیرون از خانه و‌ در زیر نور مستقیم خورشید مشکلی نداشتم.

نوع نمایشگر این گوشی، Dynamic ALMOLED 2X لمسی خازنی (۱۶ میلیون رنگ) است. نمایشگر اصلی گوشی  Samsung Galaxy Note 20 ultra، گوریلا گلس است. (گوریلا گلس شیشه‌هایی است که توسط شرکت کورینگ برای دستگاه‌های مختلف مثل موبایل‌های هوشمند طراحی شده است و مقاومت زیادی دارد.)

مشخصات گوشی  Samsung Galaxy Note 20 Ultra

صفحه نمایش: ۶.۹ اینچ،  ALMOLED 1440 14 3088، فرمت HDR10+ ( به فرمت‌های تصویری جدید سامسونگ گفته می‌شود که پرچم‌داران موبایل‌های هوشمند این شرکت، از این فرمت برای پخش محتوای تصویری باکیفیت‌تر پشتیبانی می‌کنند.)، نرخ تازه‌سازی متغیر ۱۲۰ هرتز.

ابعاد: ۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ میلی‌متر، ۲۰۸ گرم.

دوربین اصلی (عقب): ۱۰۸ مگاپیکسل ( ۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۱.۳۳ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری،  f/۱.۸، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر خودکار تصویر، فوکوس خودکار لیزری)

دوربین اولترا واید عقب (Ultrawide):  ۱۲ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متری اولترا واید، f/۲.۲، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، حالت فیلم‌برداری سوپر (super steady) برای حذف لرزش.

دوربین تله‌فوتو (telephoto) عقب: ۱۲ مگاپیکسل (f/۳.۰، بزرگنمایی هیبریدی ۵۰ برابری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

دوربین جلو (سلفی): ۱۰ مگاپیکسل، ۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، f/۲.۲

پردازنده:  +Qualcomm Snapdragon 865

رم (حافظه): ۱۲ گیگابایت

درگاه حافظه: microSDXC، ۱۲۸ ،۵۱۲ GB

باتری: ۴۵۰۰ میلی‌آمپر/ساعت

دیگر مشخصات: قابلیت شارژ سریع، قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس، قابلیت شارژ بی‌سیم سریع، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک بر روی صفحه نمایش، بلندگوهای استریو Dolby، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب‌، فناوری بی‌سیم UWB، فناوری NFC.

اما کیفیت اصلی صفحه نمایش این گوشی مربوط به وضوح تصویر و یا جنس شیشه آن نیست بلکه به دلیل نرخ تازه‌سازی آن است. نرخ تازه‌سازی صفحه نمایشگر آن می‌تواند به ۱۲۰ هرتز نیز برسد. (این عدد برای گوشی‌های سامسونگ‌ متغیر است.)

بعضی کاربران از اینکه گوشی  Samsung Galaxy Note 20 Ultra  نمی‌تواند هم حداکثر رزولوشن و هم حداکثر میزان نرخ‌تازه‌سازی را هم‌زمان داشته باشد شکایت دارند اما از نظر من، این مورد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

این مشکل، هیچ تاثیری بر روی کیفیت وضوح تصویر نمی‌گذارد‌؛ حداقل من که متوجه تفاوت چندانی نشدم! من به‌طور منظم، هر دو روز یک‌بار گوشی خود را شارژ می‌کنم. حتی روزهایی که به طور متوسط، ۶ ساعت صفحه گوشی روشن می‌ماند و من در حال فیلمبرداری با دوربین 8k هستم و یا در حال انجام بازی‌های اندرویدی هستم، تا زمانی که بخواهم به رختخواب بروم، این گوشی من نیازی به شارژ کردن ندارد.

چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، عمر مفید باتری این گوشی است زیرا با آن باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری خود، انرژی زیادی را تأمین می‌کند. این گوشی دارای پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ (Qualcomm snapdragon +865) است مودم جداگانه‌ای برای شبکه ارتباطی 5G دارد.

گوشی  Note 20 Ultra رم ۱۲ گیگابایتی دارد که به نظر می‌رسد برای قابلیت Multitasking (انجام چند کار به صورت همزمان) کافی باشد. دیگر مشخصات این گوشی عبارتند از:

حسگر اثر انگشت اولتراسونیک (Ultrasonic) بر روی صفحه نمایشگر، قابلیت شارژ بی سیم و شارژ بی‌سیم معکوس، درگاه حافظه قابل ارتقا، بلندگوهای استریو، بلوتوث ۵.۰، NFC،  MST و گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار.

یکی دیگر از قابلیت‌های کمتر شناخته شده در این گوشی فوق‌العاده، باند فوق وسیع UWB است. این فناوری اولین بار برای محصول جدید شرکت اپل (آیفون ۱۱) توسط همین شرکت، استفاده شد.

از این قابلیت در حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌شود. در محل زندگی من، شبکه ارتباطی 5G این گوشی فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد سرعت بیشتری از LTE دارد. در برخی موقعیت‌ها (که به ندرت اتفاق می‌افتد) شبکه ارتباطی 5G از LTE کندتر عمل می‌کند، اما به طور کلی، عملکرد عمومی گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra واقعا عالی و بی‌نظیر است.

به نظر می‌رسد برنامه و اپلیکیشن ها هرگز بسته نمی‌شوند و در اجرای آن‌ها اختلالی ایجاد نمی‌شود. نرخ تازه‌سازی صفحه نمایشگر گوشی باعث می‌شود که کار با این گوشی راحت و آسان شود و صفحه نمایشگر لمسی آن به نرمی کار کند.

نرم‌افزار گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ اولترا و قلم «اس پن» ‌(S pen)

اگر بخواهم یکی از مشخصات چشمگیر این گوشی را توصیف کنم، اول از قلم S pen آن صحبت می‌کنم: قلم S pen گوشی نوت ۲۰ اولترا، به علت پردازنده‌ی قوی‌تر و نرخ  تازه‌سازی بالاتر، ۹ میلی‌ثانیه (حدود ۸۰ درصد) از قلم گوشی نوت ۱۰ سامسونگ سریع‌تر عمل می‌کند.

زیبایی و بی‌نظیر بودن این قلم، قابل لمس است: طراحی قلم s Pen سامسونگ ستودنی است چرا که به‌هنگام استفاده از این قلم، حس می‌کنید که در حال نقاشی کشیدن بر روی یک تکه کاغذ واقعی توسط یک قلم واقعی هستید!

وقتی قلم این گوشی را به دست می‌گیرید و آن را به آرامی بر روی صفحه نمایشگر گوشی به حرکت در می‌آورید، جوهر مجازی قلم با فاصله کمی از نوک قلم خارج می‌شود. به طور کلی، وقتی اطرافیان من قصد خرید یک گوشی را دارند که قلم مخصوص نیز داشته باشد، من به یاد گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra می‌افتم و بدون لحظه‌ای درنگ، خرید همین مدل گوشی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم.

به طور کلی، اگر به دنبال یک گوشی هستید که به راحتی بتوانید با قلم آن یادداشت برداری کنید، گوشی سامسونگ مدل نوت ۲۰ اولترا بهترین گزینه برای شماست.

اما اگر صرفاً قابلیت یادداشت برداری گوشی‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید جزو اولویت‌های شما نیست، من این گوشی را به شما پیشنهاد نمی‌کنم. من به‌شخصه از آن دسته افرادی نیستم که طبق مد و تکنولوژی‌های جدید زندگی کنم اما امسال، ساعت‌ها با قلم مخصوص این گوشی کار کرده‌ام.

کاربردی بودن این قلم به علت ساختار، طراحی و ملموس بودن آن نیست. گرچه به‌هنگام استفاده از این قلم، حس می‌کنید که با استفاده از یک چوب جادویی در حال یادداشت برداری بر روی یک صفحه جادویی هستید اما همه‌ی این امکانات در مقابل اپلیکیشن Samsung Notes این شرکت، هیچ هستند!

می‌خواهم برای اینکه حرفم ملموس‌تر باشد، با قلم این گوشی یک جمله بنویسم. مطمئنم بعد از اینکه کیفیت ‌نوشته‌ی من را بررسی کردید، باورتان نخواهد شد که من همه‌ی این کارها را با قلم S Pen و گوشی نوت ۲۰ اولترا انجام داده‌ام!

برنامه Samsung Notes، بهترین برنامه یادداشت‌برداری از طریق گوشی‌های هوشمند است. برنامه Samsung Notes از اپلیکیشن Apple Notes عملکرد بهتری دارد. در واقع شرکت اپل، در تلاش است تا با بروزرسانی اپلیکیشن apple Notes خود، برنامه Samsung Notes را زمین بزند اما هنوز در این زمینه موفق نبوده‌است.

اپلیکیشن یادداشت‌برداری شرکت مایکروسافت (که قابل اجرا بر روی گوشی OneNote است) از رقابت با دو شرکت اپل و سامسونگ بسیار عقب است. در حال حاضر تنها قابلیت برجسته‌ی این برنامه این است که به شما اجازه می‌دهد تا نوشته‌های خود را به صورت فایل ورد، پاورپوینت ، پی‌دی‌اف و یا فایل تصویری در بیاورید.

اگر هنوز از S Pen سامسونگ استفاده نکرده‌اید و آن را از جای خود بیرون نیاورده‌اید، برنامه Samsung Notes آماده است تا بدون در دست داشتن قلم مخصوص نوشتن، ب شما کمک کند!

طراحی این برنامه جوری است که می‌توانید با آن لیست‌هایی سریع آماده کنید و یا حتی یادداشت‌های طولانی بردارید آن هم بدون نیاز به قلم مخصوص این گوشی! این برنامه دارای فونت‌های نوشتاری بی‌شماری است.

به راحتی می‌توانید فونت مناسب خود را پیدا کنید و با آن شروع به نوشتن کنید. بعد از اتمام کار، می‌توانید نوشته‌ی خود را در هر پوشه‌ای با هر اسمی که برای آن انتخاب می‌کنید ذخیره کنید. امسال شرکت سامسونگ به قولش عمل کرد و بالاخره این قابلیت را به برنامه Samsung Notes خود اضافه کرد.

اما از این حرف‌ها که بگذریم، استفاده از قلم S Pen واقعا حال و هوای دیگری دارد! به هنگام استفاده از این قلم، برنامه Samsung Notes راحت‌تر دستخط شما را تشخیص خواهد داد. همچنین در سال جدید، سامسونگ قابلیت دیگری نیز به برنامه Samsung Notes خود اضافه کرده است!

این برنامه در بروزرسانی جدید خود امکان نشانه‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نت برداری بر روی فایل‌های  PDF را می‌دهد. ( افراد بسیاری هستند که به‌هنگام مطالعه یک کتاب، عادت دارند متن مطالبی که به ذهنشان می‌رسد را در گوشه نوشته یادداشت کنند و یا قسمت‌های مهم متن را نشانه‌گذاری کنند. منظور از حاشیه‌نویسی نیز همین است.)

اگر عادت دارید با زاویه عجیب و غریبی بنویسید، هیچ نگران نباشید. می‌توانید با ضربه زدن بر روی یک دکمه، دست‌خط خود را صاف کنید. شاید به نظر شما این کار احمقانه به نظر برسد، اما باعث می‌شود یادداشت‌های شما خواناتر شوند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سر جلسه‌ای مهم نشسته باشید و در حال یادداشت برداری باشید که یکدفعه حواستان پرت شود و نتوانید بقیه‌ی مطالب مهم را به سرعت یادداشت کنید!

اگر یک گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra داشته باشید، این نگرانی شما بی‌مورد است! برنامه  Samsung Notes قابلیتی دارد که با آن می‌توانید صدای اطراف خود را ضبط کنید.

بعد از آن که صدا ضبط شد، می‌توانید در یک وقت مناسب، به آن گوش دهید. با این روش، هیچ مطلبی جا نخواهد ماند! فقط یک مشکل کوچک باقی می‌ماند:

قلم S Pen و برنامه Samsung Notes فقط بر روی گوشی نوت ۲۰ اولترا به‌خوبی کار می‌کنند. شرکت سامسونگ یک برنامه جداگانه مخصوص یادداشت‌برداری برای ویندوز (دسک‌تاپ) دارد اما من دوست ندارم فعلاً تمام اطلاعات و یادداشت‌هایم را در گوشی Galaxy Note 20 Ultra خود ذخیر کنم زیرا نمی‌توانم به راحتی به تمام اسناد و یادداشت‌های مود دسترسی داشته باشم.

خوشبختانه به نظر می‌رسد که در آینده بتوان راحت‌تر از طریق برنامه Samsung Notes به اسناد، مدارک و یادداشت‌ها از طریق دیگر دستگاه‌ها دسترسی پیدا کرد.

اواخر امسال، اپلیکیشن Samsung Notes با برنامه Microsoft  OneNote همگام خواهد شد. این بدین معنی است که شما می‌توانید یادداشت‌های خود را (که در برنامه Samsung Notes ذخیره کرده‌اید) داخل برنامه مایکروسافت مشاهده کنید.

دوربین گوشی Galaxy Note 20 Ultra و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

حتما انتظار دارید دوربین این مدل گوشی که با ایجاد یک برآمدگی (مانند یک دست‌اندازی که از یک سطح صاف بیرون زده باشد) توجه شما را به خود جلب کرده است، عملکرد فوق العاده‌ای نیز داشته باشد!

خب درست حدس زدید! گرچه عکس‌هایی که با دوربین این گوشی گرفته می‌شود همیشه هم با کیفیت و عالی نیستند اما در اکثر مواقع، عملکرد فوق حرفه‌ای دارد. نکته مهم‌تر این است سامسونگ، با بررسی مشکلاتی که در دوربین گوشی Galaxy S20 Ultra پیدا شده‌است، تا حدودی از بروز این مشکلات در دوربین گوشی Galaxy Note 20 Ultra جلوگیری کرده‌است.

شخصاً نظرم این است که دوربین گوشی Galaxy Note 20 Ultra دارای سیستمی است که به راحتی می‌تواند با بهترین گوشی‌های موجود در بازار هم‌تراز در نظر گرفته شود اما سامسونگ، به‌علت یک اشتباه کوچک، این فرصت را از خود گرفت. آن اشتباه کوچک، سیستمی دوربین سلفی آن است.

می‌توانم با یک مثال ملموس این مسئله را برای شما بهتر توضیح دهم: چند وقت پیش، با دوربین سلفی Pixel 4 یک عکس سلفی از خودم گرفتم. سپس برای آن‌ که بتوانم کیفیت تصویر را مقایسه کنم، یک عکس هم در همان زاویه قبلی، با دوربین سلفی گوشی Galaxy Note 20 Ultra گرفتم.

وقتی هر دو عکس را به دوستم نشان دادم تعجب کرد. بعد از کمی مکث  گفت که صورتم شبیه گوشت ران خوک در عکس افتاده است. (منظور این است که دوربین سلفی این گوشی، برای گرفتن عکس اشخاص، از فیلترهای مخصوص روتوش کردن صورت استفاده می‌کند.)

برای همین هم از آن لحظه به بعد، اسم دوربین سلفی (جلویی) گوشی Galaxy Note 20 Ultra را Hamcam گذاشته‌ام. ( Ham به معنای گوشت ران خوک است.) عکسی که آن روز با دوربین سلفی این گوشی گرفتم، افتضاح از آب درآمد!

عکس‌های زیادی با این دوربین گرفته‌ام و تا به حال، عکس‌های زیادی مشابه آن عکس گرفتم؛ حتی افتضاح‌تر از عکس قبلی شد! اما همه‌ی عکس‌های سلفی‌ای که با این دوربین می‌گیرم بد از آب در نمی‌آیند.

کیفیت بعضی از این عکس‌ها فوق‌العاده می‌شوند. کمی که با دوربین سلفی این گوشی کار کردم متوجه شدم حتی اگر تمام فیلتر‌های مربوط به روتوش کردن صورت را به هنگام عکس گرفتن، خاموش کنم، باز هم این دوربین سامسونگ، خود به خود عکس صورتم را روتوش می‌کند.

به‌هر حال، کاش می‌توانستم تمام فیلترها را خاموش کنم. می‌‌دانم دوربین سلفی این گوشی می‌توانم عملکرد بهتری داشته باشد! بقیه‌ی دوربین‌ها، عملکرد خارق‌العاده‌ای دارند. در واقع شما سه دوربین باکیفیت دارید:

یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین تله‌فوتو (telephoto) ۱۲ مگاپیکسلی با یک مجموعه‌ پریسکوپ و در نهایت، یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی زاویه باز (wide–angle) که دوربین اصلی این گوشی است. در ادامه مطلب، این دوربین ها را از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین‌شان توضیح خواهیم داد.

به طور کلی، سنسور اولترا واید (Ultra wide) در هر گوشی، جزو ضعیف‌ترین‌ها به شمار می‌رود، هرچند که کیفیت این سنسور در گوشی Galaxy Note 20 Ultra بهتر از گوشی‌های دیگر است.

دامنه پویایی این دوربین، برای عکاسی در طبیعت، مناسب است. (دامنه پویایی یا همان «داینامیک رنج» یک اصطلاح است که برای سنسور های دوربین عکاسی استفاده می‌شود. دامنه پویایی در واقع توانایی سنسور در ثبت و سپس متمایز کردن نور گفته می‌شود‌.)

دوربین تله‌فوتو سامسونگ، با سیستم پریسکوپ مجهز شده‌است. بنابراین این سنسور در پشت مجموعه‌ای از آیینه‌ها قرار دارد که دامنه بزرگنمایی نوری واقعی آن را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

قابلیت دیگری که سامسونگ در این دوربین‌ها قرار داده‌است، بزرگنمایی فضایی «Space Zoom» نامیده می‌شود. این قابلیت، به دوربین گوشی شما امکان ترکیب بزرگنمایی‌های نوری و دیجیتال را می‌دهد. ترکیب این دو نوع بزرگنمایی منجر به بزرگنمایی ۵۰ برابری می‌شود.

جالب اینجاست که گوشی S20 Ultra، مگاپیکسل بالاتری دارد و دارای بزرگنمایی (Zoom) صد برابری است. نوبتی هم باشد، نوبت دوربین اصلی این گوشی است. دوربین اصلی این گوشی، همانطور که گفته شد ۱۰۸ مگاپیکسل است. سنسور این دوربین را خود شرکت سامسونگ طراحی است. سامسونگ قصد دارد با دوربین‌هایی که بر روی گوشی‌های مود طراحی می‌کند با سنسور گوشی‌های سونی رقابت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر