امروز28 اسفند 1402

4 ایده برای استفاده از عناصر ارگانیک در دکوراسیون خانه

استفاده از عناصر ارگانیک در دکوراسیون خانه
5/5 - (2 امتیاز)

طبیعت را به خانه خود بیاورید.

محیط خانه باید فضایی مملو از آرامش و آسودگی را برای شما تداعی کند. پس از یک روز پر مشغله‌ی کاری و انجام امور روزمره، شما انتظار دارید که وارد خانه‌ایی گرم و دلپذیر شوید. تحقیقات اخیر حاکی از آنست که ارتباط برقرار کردن محیط خانه با طبیعت، موجب کاهش استرس، حضور ذهن، و همچنین آسودگی خاطر شما می‌شود. بنابراین طراحان داخلی به دنبال یافتن راهکارهای جدید به منظور نمود فضای طبیعت در خانه هستند. شما برای وارد کردن فضای طبیعت در محیط خانه‌ی خود، مجبور نیستید که بابت خرید خانه‌ی درختی در اتاق نشیمن و یا نصب کفپوش‌های شیشه‌ایی بهای بالایی را بپردازید بلکه می‌توانید از عناصر طبیعی و خام موجود در طبیعت، در داخل خانه‌ی خود نیز، استفاده کنید. عناصری مانند: تزئینات دستباف ارزشمند و ظریف و یا عناصر خام و متریال طبیعی.

در این بخش به توصیف 4 ایده ی جالب از عناصر ارگانیک در طراحی خانه خود می‌پردازیم.

گیاهان

ساده‌ترین راه برای فضاسازی طبیعت در محیط خانه، اضافه کردن گیاهان خانگی به دکوراسیون است. اگر شما طرفدار گیاهان بزرگ مانند: درختچه‌های تزئینی نیستید، می‌توانید به سراغ گیاهانی مانند کاکتوس و یا گیاهان شادابتر دیگر بروید. هر دوی آنها در دنیای طراحی‌های بزرگ بسیار به کار گرفته می‌شوند، و مراقبت ازآنها بسیار آسان است. اگر به فکر روشی خلاقانه‌تر برای تلفیق گیاهان با خانه‌ی خود هستید، می‌توانید در قسمتهایی از خانه‌ی خود گلخانه‌ی زیبایی را ایجاد کنید. فقط مراقب باشید که دستورالعمل‌های نگهداری از هر گیاهی را که به خانه‌ی خود اضافه کرده‌اید بدانید، البته چندان هم نیاز به آموزش بیش از حد در خصوص مراقبت از گیاهان نیست.

چوب

چوب یکی از مصالح طبیعی برای ایجاد احساس ارگانیک در دکوراسیون خانه به شمار می‌رود، که معموالا به دلیل هماهنگی آن با وسایل خانه، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از افراد با نصب کفپوش‌های چوبی و یا دیوارهایی از تخته‌های چوبی، به شدت در این کار افراط می‌کنند و بعضی دیگر با استفاده از مبلمان‌های چوبی و یا هماهنگ کردن آنها با وسایل و فضای خانه، از این دکوراسیون استفاده‌ی بهتری می‌کنند.

آنها ممکن است میزهایی با روکش چوبی، نیمکت‌های چوبی، و یا عسلی‌های چوبی داشته باشند. صندلی‌های چوبی محکم و دستساز یکی از عوامل مهم و آشنا در طراحی داخلی ارگانیک به شمار می‌رود. گاهی اوقات نقش چوب در دکوراسیون داخلی خانه، بیش از آن که در کانون خانه استفاده شود در جزئیات کوچک قرار می‌گیرد. گاهی افراد از وسایل چوبی، جعبه‌های کوچک چوبی، قاب‌های چوبی و تزئینات چوبی ظریف دیگر در دکوراسیون خود استفاده می‌کنند.

این موارد تنها، تعدادی از روش‌های تلفیق چوب با طراحی خانه به حساب می‌آید. روشی برای هماهنگ کردن چوب در طراحی خانه‌ی خود به منظور فضاسازی ارگانیک پیدا کنید. به یاد داشته باشید که لازم نیست در تمام قسمت‌های خانه از چوب استفاده کنید.

استند چوبی برای گل و گلدان

چراغ آویز و لوستر چوبی دایره ای

استند چوبی گل سه طبقه

چراغ آویز و لوستر چوبی

عناصر دیگر طبیعی

در حالیکه استفاده از چوب در طراحی خانه بسیار جلب توجه می‌کند، اما چندین راه دیگر مانند: عناصر خام و طبیعی دیگر وجود دارند که می‌تواند در دکوراسیون خانه‌ی شما عالی به نظر برسند. استفاده از سنگ به دلیل فراوانی آن در طبیعت به عنوان یک عنصر طبیعی در دکوراسیون به حساب می‌آید.

همچنین نیازی نیست که حتما سنگ‌های مرمر، گرانیت، و یا تراورتن داشته باشید. شومینه های سنگی، و یا حتی سنگ‌های انباشته شده‌ی روی هم، می‌توانند به عنوان عناصر طبیعی، جذابیت بصری خاصی را در خانه ایجاد کنند. مصالح طبیعی دیگری همچون: تایل‌های سنگی، فضای ارگانیکی فوق العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. استفاده از پارچه‌های نرم مانند: کتان، پشمی، و پنبه ایی در طراحی ارگانیک، باعث گرما بخشیدن به فضای خانه‌ی شما می‌شود.

سبدهای دستباف، وسایل حصیری، نمای آجری، بامب کاغذ دیواری و یا کفپوش (المانهایی از اقیانوس مانند: صدف دریایی، مرجان‌ها و ...) می‌توانند در تمام قسمت‌های خانه‌ی شما استفاده شوند. اما نکته‌ی اصلی این است که نباید از تمامی آنها، تنها در یکجا استفاده شود. آثار هنری که بیشتر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و بیشتر نظر شما را به خود جلب می‌کنند، می‌توانند در قسمت‌های مختلف خانه استفاده شوند. همچنین می‌توانید از تلفیق چوب و پشم در اتاق نشیمن و یا سنگ و گیاه در آشپزخانه استفاده کنید. تعادل را رعایت کنید تا شما را به سمت خانه‌ای مملو از آرامش سوق دهد.

جعل کنید

جعل کردن از برخی عناصر در طراحی ارگانیک، کامالا قابل قبول است. به عنوان مثال: تصویری از طبیعت به خانه‌ی شما، یک المان طبیعی اضافه می‌کند، بدون آنکه در واقعیت، آن تصویر ارگانیک در آنجا حضور داشته باشد. علاوه بر آن، بسیاری از عکاسان و هنرمندان فوق العاده‌ای وجود دارند که آثارشان بسیار الهام بخش آرامش است. بنابراین جعل آنها، فرصتی برای حمایت از هنرمندان آنها نیز به شمار می‌آید.

اگر به مراقبت و زنده نگه داشتن گیاهان خانگی خود اعتمادی ندارید، می‌توانید از برخی از گیاهان مصنوعی به جای آنها استفاده کنید. اگرچه آنها نیاز به هوای تازه و آب ندارند، اما به نظر طبیعی جلوه می‌کنند. همچنین می‌توانید آنها را با پوشاندن پارچه‌های زیبا و یا مصالح ساختمانی مصنوعی، جایگزین چوب و یا سنگ کنید. برای بدست آوردن ایده‌های جالب دیگر، می‌توانید با اضافه کردن آواهای موجود در طبیعت که باعث کاهش استرس می‌شود از طراحی ارگانیک استفاده کنید.

ایجاد مکانی برای ریلکسیشن از طریق عناصر طراحی ارگانیک

تلفیق و فضاسازی طبیعت در محیط خانه، کار دشواری نیست، تنها باید کمی خالقیت به خرج بدهید. در نهایت شما به راحتی می‌توانید با استقبال از متریال ارگانیک موجود در طبیعت، این احساس را به خانه‌ی خود منتقل کنید. این کار با اضافه کردن گیاهان خانگی، تلفیق لوازم چوبی، منسوجات، و مواد طبیعی امکان پذیر است. پس اگر در نگهداری و مراقبت از آنها دچار مشکل شدید، می‌توانید از نمونه‌ی مصنوعی آنها استفاده کنید. فضاسازی طبیعت در محیط خانه، در نهایت موجب آرامش و آسودگی خاطر شما می‌شود، پس مواردی را انتخاب کنید که شما را خیلی از هدفتان دور نکند. به جوانب آرامش بخش طبیعت بیاندیشید و راهی برای القای آن حس در محیط خانه‌ی خود پیدا کنید. خانه‌ی شما باید فضای آرامش بخشی را تداعی کند و این 4 ایده می‌تواند به شما در طراحی ارگانیک خانه کمک شایانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر