امروز06 اردیبهشت 1403

نکاتی برای نگهداری و استفاده صحیح از دستگاه قهوه ساز

استفاده صحیح از دستگاه قهوه ساز
5/5 - (1 امتیاز)

با استفاده صحیح از قهوه ساز خود عمر دستگاه را دو برابر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دستگاه های قهوه ساز به طور کلی، جزو دستگاه هایی به شمار می روند که بدون شک یک الی چندبار در روز از آنها استفاده می شود. به همین دلیل ممکن است سریع تر از دیگر وسیله های برقی آشپزخانه شما فرسوده شوند؛ پس اینکه در مورد نگهداری آنها نکاتی را رعایت کنید؛ از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید که اگر از دستگاه قهوه ساز خود، خوب مراقبت کنید، کیفیت نوشیدنی خروجی از آن را تضمین کرده اید. به علاوه نگهداری با دقت از این دستگاه شما را قادر خواهد ساخت تا آن را حتی پس از ماه ها استفاده مثل روز اول، نو نگه دارید. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی در مورد استفاده صحیح از دستگاه قهوه ساز را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

افزایش دوام یک دستگاه قهوه ساز با استفاده ی صحیح از آن

صحیح بودن نحوه ی استفاده از دستگاه تاثیر بسیاری بر دوام آن خواهد داشت. برای مثال متناسب بودن مقدار آب و قهوه ی مصرفی در هر بار استفاده بسیار مهم است. بهتر است مخزن آب را کمی بیشتر از مقدار لازم، پر کنید تا اینکه پمپ، آب را تا لحظه آخر به جای هوا به جریان بیندازد. برای قهوه نیز، ضروری است که مقدار کافی از آن را در دستگاه ریخته باشید تا در نهایت از دستگاه یک قهوه آبکی تحویل نگیرید.

گذاشتن زمان کافی برای خواندن دفترچه راهنمای محصول، راه میانبر شما برای پی بردن به بهینه ترین نحوه استفاده خواهد بود. همچنین برای تصمیم گیری در مورد مکان قرار دادن دستگاهتان، خوب فکر کنید. قرار دادن دستگاه قهوه ساز دقیقا نزدیک به گاز، کار درستی نیست چر اکه حرارت متصاعد شده از شعله های گاز ممکن است بعضی قسمت های دستگاه را با اختلال مواجه کند یا به آنها آسیب برساند. هرچند این نکات با توجه به اینکه شما از چه نوع دستگاه قهوه سازی استفاده می‌کنید می تواند متفاوت باشد. این تفاوت ها را در راهنمای خرید دستگاه قهوه ساز می توانید مشاهده کنید.

مطمئن شوید که دستگاهتان را پس از استفاده خاموش کرده اید

بسیاری از دستگاه های قهوه ساز امروزه به گونه ای طراحی شده اند که پس از استفاده، به صورت خودکار خاموش می شوند. این قابلیت به منظوره ذخیره ی انرژی طراحی شده است و باعث دوام بیشتر عمر دستگاه شما خواهد شد. اما اگر دستگاه شما از این قابلیت برخوردار نیست، می بایست که بعد از هربار استفاده، آن را خاموش کنید تا به این ترتیب در مصرف برق صرفه جویی کرده و در ماندگاری دستگاه مثل روز اول تاثیر گذار واقع شده باشید.

برای نگهداری بهتر از دستگاه مطمئن شوید که تا آخرین قطره قهوه از آن خارج شده باشد

اگر اجازه دهید قهوه برای مدت ها داخل دستگاه باقی بماند، کار درستی نکرده اید. این کار به مرور زمان باعث به جا ماندن لکه های رنگی بر روی ظرف محل ذخیره ی قهوه خواهد شد و کار شما برای تمیز کردن آن را به مراتب سخت تر خواهد کرد. پس بهتر است که همیشه در حفظ پاکیزگی قهوه ساز خود و اجزای آن کوشا باشید.

چرا و چگونه دستگاه قهوه ساز را جرم زدایی کنیم؟

اکثر افراد برای درست کردن قهوه خود، از آب تصفیه نشده لوله استفاده میکنند. اما باید بدانید که این آب حاوی ذرات رسوب کننده آهک و دیگر مواد معدنی است که به مرور زمان هم در مخزن آب دستگاهتان رسوب خواهد داد و هم اینکه طعم قهوه را دستخوش تغییرات نه چندان دلپذیر خواهد کرد. برای خلاص شدن از شر این رسوبات، سرکه سفید اولین راه حلی است که به ذهن خطور می کند و در هر مغازه ای نیز یافت خواهد شد. ابتدا می بایست محلول سرکه را با آب مخلوط کرده و در مخزن دستگاه بریزید و مثل روال همیشگی برای درست کردن یک فنجان قهوه؛ دستگاه را روشن کنید تا مخزن را شستشو دهد. بهتر است پس از اینکه مخزن دستگاه با این محلول پاک کننده، شستشو داده شد، یکی دو بار با آب خالی، همین روال را تکرار کنید تا از تمیز شدن حداکثری دستگاه مطمئن شوید.

چرا و چگونه یک دستگاه قهوه ساز را تمیز کنیم؟

مخزن آب این دستگاه و دیگر قسمت های آن محل مناسبی برای رشد انواع خاصی از قارچ و باکتری خواهد بود. گرچه اینها لزوما باعث ایجاد بیماری نخواهند شد، اما تمیز کردن دستگاه و خلاص شدن از آنها، بهتر و بهداشتی تر به نظر می رسد. شما می توانید این کار را به صورت دستی و با استفاده از آب و یک شوینده ی ملایم انجام دهید. قابلیت جدا شدن بعضی از قطعات در برخی از دستگاه ها وجود دارد که به شما امکان شستشوی جداگانه آن‌ها را خواهد داد. پس اگر هنوز دستگاه قهوه ساز خریداری نکرده اید، این مدل را برای خرید انتخاب کنید که کار شما را در تمیز کردن راحت تر کند.

هرچندوقت یکبار برای تمیز کردن دستگاه قهوه ساز خود اقدام کنیم؟

معمولا زمان زیادی باید بگذرد تا رسوبات تشکیل شوند و شما پس از یک الی دو ماه استفاده رسوبات را مشاهده خواهید کرد؛ پس نیازی نیست هر هفته دستگاه خود را تمیز کنید مگر اینکه شما این دستگاه را در یک رستوران یا کافی شاپ استفاده کنید. برای قهوه ساز هایی که مصرف خانگی دارند؛ تمیز کزدن به صورت ماهیانه کفایت می کند. اما اگر مخزن آب قهوه ساز شما از جنس شیشه است، می بایست هفته ای یکبار برای تمیز کردن آن اقدام کنید. چرا که مخزن از جنس شیشه زودتر رسوب می بندد و محل مناسبی برای رشد قارچ و باکتری فراهم خواهد کرد. پس باید بیشتر مراقب این مدل دستگاه ها بود. توصیه می شود که پس از هر بار استفاده، با ریختن آب تصفیه شده در مخزن، دستگاه را روشن کنید تا اجزا و لوله های آن کاملا تمیز شوند.

نحوه ی کار کردن با قهوه ساز های مدرن

قهوه ساز های امروزی به یک نازل بخار مجهز شده اند تا بتوانند کاپوچینو را هم به قهوه های خروجی خود اضافه کنند و کف شیر بر لایه ی نهایی قهوه اضافه کنند. پس اجزای این سبک دستگاه ها باید مرتباً تمیز شوند؛ چرا که شیر در مجرای نازل، به سرعت رسوبات برجای خواهد گذاشت. صرف نظر از نوع و مدل دستگاه شما، عملکرد قهوه ساز تا حد زیادی به نحوه ی نگهداری شما بستگی خواهد داشت. برای اینکه همیشه قهوه های با کیفیت نوش جان کنید؛ استفاده صحیح از دستگاه، رسوب زدایی و تمیز کردن آن ، ضروری به نظر می رسد. اگر این نکات را رعایت کنید حتی می توانید این دستگاه را برای فرزندان یا حتی نوه های خود به ارث بگذارید. بعد از 50 سال استفاده، دستگاه قهوه ساز شما بی شک طرفداران زیادی خواهد داشت. برای بیشتر آشنا شدن در مورد این دستگاه ها پیشنهاد می‌کنم مطلب قبلی ما که در مورد تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز است را مطالعه کنید.

سخن آخر

نکات ارائه شده شما را در نگهداری هرچه بهتر و استفاده صحیح از دستگاه قهوه ساز یاری خواهد داد. فراموش نکنید برای استفاده مفید از دستگاه خود، باید به نحوه نگهداری آن نیز اهمیت بدهید. این دستگاه در صورتی که درست نگهداری شود تا سالها می‌تواند شما را از خرید دستگاه قهوه ساز جدید بی‌نیاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر