امروز10 فروردین 1403

نقد و بررسی هندزفری بی سیم جبرا Elite 75t

هندزفری جبرا الیت 75T
5/5 - (1 امتیاز)

نسل جدید هدفون بی سیم

اگرقصد خرید Airpod اپل را نداشته باشید، ترجیح می‌دهید چه برندی را خریداری کنید؟

ابن موضوع، بحث و جدال بسیاری را در بین علاقمندان به هدفون و هندزفری در اینترنت بر پا کرده است، که در چند ماه اخیر با وارد شدن برند های جدیدتر به بازار، شما را با توجه به نقاط ضعف و قوت آنها، وادار به انتخاب می‌کند. هیچ شرکتی تا کنون به طور کامل و بی‌نقص، محصولی را تولید نکرده است. برخی از هندزفری‌های بلوتوثی موجود در بازار به نظر خوب می‌رسند، اما ممکن است آنقدر سبک نباشند و یا عمر باطری کمتری داشته باشند. برخی از آنها بسیار کوچک و کم دوام هستند، در حالیکه برخی دیگر به دلیل قابلیت‌های بسیار، گران‌تر هستند. برخی دیگر نیز، از طریق Micro_USB شارژ می‌شوند، و برخی دیگر عمر باطری کمتری را دارند.

شما می‌توانید پس از انجام تمام بررسی‌ها، اقدام به خریدن یک جفت هندزفری کنید و از آنها در هنگام پیاده‌روی، در مترو، اتوبوس، هواپیما، و ... استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما، هندزفری بی سیم جبرا مدل Elite 65t است. علی رغم شارژر Micro_USB این هدفون، دارای قابلیت کیفیت صدا، دوام باطری، مقاوم، و سبکی است. هم اکنون مدل Elite 75t جبرا، وارد بازار فروش شده است. امروزه این برند جزو مطرح‌ترین هدفون‌های بی سیم است که با قیمت مناسب نسبت به رقبا خود در بازار جهانی به فروش رسید. اگرچه این شرکت به لطف رقابت با شرکت اپل، مجبور است با ارتقای محصولات خود، هدفون‌های خود را برای 2020 بازنویسی کند. همانند اضافه کردن امکان ضد نویز (نویز کنسلینگ).

نقاط قوت
  • سایز مناسب
  • بسیار راحت، دوام بالای باطری
  • کیفیت پشتیبانی صوتی برای همه‌ی دستیار‌های مجازی
  • کیفیت تماس عالی
نقاط ضعف
  • تنها هدفون سمت راست به طور مستقل عمل می‌کند.
  • ضعف کنسل سازی نویز
  • فروش شارژر بی‌سیم به طور جداگانه (هنوز در دسترس نیست)
  • پشتیبانی از کدک‌های AAC و SBC (و نه از aptX)

هندزفری جبرا Elite 75t بی‌سیم حقیقی عملکرد خیلی بهتری دارد. آنها از قابلیت کوچک بودن، سبکی، کیفیت صدای بالا و یا از گزینه‌ های توقف / پخش برخوردار هستند. عمر باطری آن با وجود کوچکتر شدن سایز بدنه، نسبت به مدل جبرا Elite 65t افزایش پیدا کرده است. تنها خرده‌ایی که می‌توانیم از این مدل بگیریم، ضعف کنسل سازی نویز است که در این دسته از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. اگر نویز کنسلینگ برای شما مهم است پیشنهاد می‌کنم هدفون سونی ضد نویز مدل WH-1000XM3 را مشاهده کنید.

جبرا Elite 75t برتری نسل جدید

Jabra Elite 75t هدفون نسل جدید

Jabra Elite 75t هدفون نسل جدید

اگرچه پیش از این، از هندزفری‌های بی‌سیم استفاده کرده‌ایم، اما اکنون با نسل جدیدی از هدفون‌های بی سیم حقیقی شرکت جبرا آشنا می‌شویم.

معایب مدل Elite 65t در مقایسه با مدل Elite 75t

مدل هدفون جبرا الیت 65t بسیار سبک است و هیچ قسمت اضافه‌ایی برای نگه داشتن هدفون در گوش ندارد. این مدل 3 سایز محتلف دارد، که بزرگترین آنها تماماً گوش را پوشش می‌دهد تا به این شکل صدای باس موسیقی، بهتر به گوش برسد. این مدل همچنین دارای دکمه های فیزیکی لمسی بوده که اکثر فروشندگان از این مزیت به عنوان حقه در تجارت کالای خود استفاده می‌کنند.

با این حال، جبرا 65t همچنین دارای معایب بسیاری نیز است. این مدل با وجود آنکه تمام گوش را پوشش می‌دهد نمی‌تواند برای کسانی که کانال کوچکتری دارند مناسب به نظر برسد. با وجود راهنمای‌هایی لاستیکی متوسط به روی هدفون و مشکلات موجود در باز کردن آن، ایرباد این مدل هدفون بدون وجود آهن ربا، مخصوصاً در روزهای سرد زمستانی ممکن است به راحتی از گوش خارج شوند و به زمین بیافتند.

طرح اصلی آن در اوایل سال 2018 از طریق Micro-USB که بسیار مشکل ساز است و شارژ می‌شد با ارتقای سایر لوازم جانبی آن به استاندارد جدید USB_C در سال 2019 این مشکل برطرف شد. بسیاری از معایب موجود، در سری جدید Elite 75t این شرکت تصحیح شده است. ایرباد این مدل برای اشخاصی که کانال‌های گوشی کوچکی دارند، بسیار اندازه و سبک است. 75t از درایورهای صوتی مشابه در 65t استفاده می‌کند، اما وعده‌ی صدای بهتر و راحتی بیشتر را به طرفدران خود اعلام کرده است.

در طراحی 75t همچنین از دکمه های فیزیکی لمسی استفاده شده است، درایور‌های این هدفون تغییری چندانی نسبت به نسل قبلی خود پیدا نکرده است، به جزبکار گیری قابلیت‌های جدید در 75t، همانند : طراحی سایز کوچک، قابلیت آهن ربایی، دوام بالای باطری، و اضافه شدن درگاه USB_C برای شارژ، سایر ویژگی های این مدل همانند نسل قبلی خود است.
موارد دیگری نیز وجود دارد که شرکت جبرا به دلیل آنکه آنها در واقع نیازی به تغییر ندارند، نیازی برای تغییر آن از مدل جبرا 65t نمی‌بیند.

یکی از بهترین مزیت‌های هندزفری Elite 75t، به کارگیری 4 میکروفون جهت کاهش نویز صدا و بهبود کیفیت تماس‌های صوتی است. پشتیبانی از تکنولوژی ارتباطی بلوتوث 5، استاندارد ضد آب و ضد تعریق IP55 به روی این دستگاه، حتی قوی‌تر از مدل 65t عمل می‌کند و استحکامات لازمی را که تا کنون در سری هدفون‌های این شرکت دیده نشده بود را حفظ کرده است.

کیفیت صدا در هندزفری جبرا Elite 75t

کیفیت صدا در هندزفری جبرا الیت 75t

کیفیت صدا در هندزفری جبرا الیت 75t

پس از رونمایی جبرا از هدفون Elite 65t در مارکتینگ جهانی سال 2018، این شرکت دستاوردهای بزرگی را ازطریق هدفون بی سیم بدست آورد ، که یکی از مهم ترین عوامل موفقیت آمیز آن، عملکرد کیفیت صدای این هدفون بوده است. اما در نهایت هدفون Elite 75t تا حد بسیاری، به دلیل عایق بندی موثر صدا، اجرای خوب بیس‌های سنگین موسیقی، و کم مصرف بودن باطری آن مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به درایورهای نسبتاً کوچک تعبیه شده در ایرباد‌های این هدفون با سایز 5/5 میلی متر، متاسفانه شما هیچ وضوح و دقتی را در پهنای صدا از یک همتای بی سیم حقیقی مانند : Soundcore liberty 2 pro و یا Sony wf_1000XM3 پیدا نخواهد کرد.

خبر خوب این است که Elite 75t در پخش صدا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این هندزفری با پشتیبانی از کدک های AAC و SBC، ترانه ها را با نت‌های گرم و فرکانس‌های صدا را در محدوده‌ی میانی پخش می‌کند. قسمت های اوج صدا در ترک موسیقی های قدیمی، اکثراً گوش خراش هستند، اما امروزه به دلیل فشرده سازی موسیقی های جدید، محتوای آنها با به کارگیری تنظیمات صدا, بسیار طنین انداز است.

خبر بد این است که مدل 75t تنها، از کدک های AAC و SBC پشتیبانی می‌کند. در حالیکه اکثر رقبا مانند Soundcore liberty 2 pro از پردازنده ی Qualcomm و یا از فرکانس‌های aptX با پهنای باند عریض، استفاده می کنند.
نمی‌توان گفت که این مدل نسبت به تمام هدفون های موجود در بازار، بهترین است، اما از نظر سایز و صدا در پخش موسیقی عالی به نظر می‌رسند.

هرکسی تمایل دارد تا بتواند تنظیمات تقویت صدا( اکولایزر) را همانند قابلیت های موجود در Soundcore liberty 2 pro،Vista، و یا Jaybird شخصی سازی کند. بنابراین با این وجود، تنظیمات پیش فرض Treble Boost، Bass boost، Energize، Smooth، و Speech می‌توانند به راحتی در برنامه Sound+ دستکاری شود.

گاهی اوقات ممکن است در هنگام شنیدن موسیقی، صداهای ناخواسته‌ایی شنیده شود، اما در شرایطی که کنسل سازی نویز فعال باشد، محتوای شنیداری در گوش شما، با کیفیت بهتری پخش خواهد شد که متاسفانه این قابلیت نه تنها درمدل 75t بلکه در سایر هدفون‌های بی سیم ،وجود ندارد. با توجه به استقبال گرم اخیرAirpod pro شرکت اپل و Sony wf_1000xm3 در اوایل سال جاری از این قابلیت، شرکت جبرا به نظر می‌رسد که در برابر آنها با سرشکستگی مواجه شده است.

اگر کمی منصف باشیم، باید گفت که انزوای منفعل به روی این موارد بخصوص زمانی که موجب سهولت در رسیدن به اعتبار می شود خوب است، اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که هر شرکتی از قبیل شرکت جبرا، باید بتواند خود را در برابر شرکت‌های بزرگی مانند : اپل و سونی قرار بدهد تا حرفی برای گفتن داشته باشد.
استفاده از استاندارد ANC، که موجب بهبود مکالمات، و تجربه ی بهتر شنیداری می شود، گام بزرگی در جهت کاهش نویز صدا و بالا بردن میزان کیفیت صدا است.

ویژگی‌های هندزفری جبرا Elite 75t

اما جدا از بحث بروزرسانی برخی از قابلیت‌های هدفون 75t نسبت به نسل‌های قبل ازخود همانند 65t که تنها از یک پلاستیک نرم و ضد حساسیت برای گوش استفاده کرده است ، این مدل با کاهش سایز 20 درصدی ایرباد هدفون خود و به کارگیری یک محور مغناطیسی در آن، بسیار مورد جلب توجه و رضایت کاربران قرار گرفته است.

به همین ترتیب، ایر باد می‌تواند خود را با جریان مغناطیسی موجود، بهتر حفظ کند که قرار دادن آنها در گوش، به نوبه‌ی خود, یک نوع چالش جالب به حساب می‌آید. با نگه داشتن ایر باد و پوشاندن حفره ی گوش با آن، جریان مغناطیسی تا زمانی که آن را خارج نکرده‌اید ،فعال می‌شود. ایرباد مغناطیسی بسیار مجذوب کننده و قابل اعتماد است.
آهن ربای موجود در آن تا حدی قوی است که می‌تواند کیس را نیز با خود حمل کند، به طوریکه حتی اگر آن را واروونه کنید، هیچ تکانی نمی‌خورد.

شرکت جبرا با اضافه کردن پورت USB_C به مدل 75t، به دوام بالای عمر باطری کمک کرده است، بطوریکه با 15 دقیقه زمان شارژ, 1 ساعت موزیک می‌تواند پخش شود که این شرایط بسیار مطلوب به نظر می‌رسد. با این حال، این شرکت همچنین شرایط بهبود عمر باطری را از حدود 5.5 ساعت دز مدل65t به 7.5 ساعت در مدل 75t رسانده است. شرکت جبرا با وجود آنکه سایز باطری را در مدل 75t کاهش داده است، اما همچنان تا 6 ساعت به طور مداوم بیشتر از باطری مدل 65t شارژ ذخیره می‌کند. شکی نیست که مدل75t از نظر تئوریکی می‌تواند در شرایط ایده‌آل تا 7.5 ساعت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

خوشبختانه علی رغم انکه مجموع شارژ آن تا 18 و یا 22.5 ساعت می‌رسد، در این جعبه‌ی شگفت انگیز، تازه‌های بسیاری برای شنیدن وجود دارد. جبرا یکی از بزرگترین شرکتهای حاضر در تولید هدفون و هندزفری است که در خصوص کیفیت صدای هدفون، عملکرد بسیار مطلوبی را از خود نشان داده است. با این حال با توجه به نظر مشتریان، و گذشته از Airpod pro شرکت اپل، این مدل از هدفون یکی از بهترین هدفون های بی سیم است، که تا کنون وجود داشته است.

این هدفون دارای قابلیت فیدبک، بنام Sidetone است که می‌تواند با استفاده از 4 میکروفون صدای واضح تری را به گوش مخاطب شما برساند به طوریکه مخاطب شما هرگز متوجه نمی شود که شما با هدفون در حال صحبت با او هستید.
هنگامی که کانال‌های گوش مسدود شده باشند، می‌توان از این ویژگی در خصوص عدم تعادل ناشی از صحبت کردن استفاده کرد.شرکت جبرا با به کارگیری این قابلیت، حتی یک گام فراتر از شزکت اپل رفته است.

در حقیقت، حالت شفافیت صدا در جبرا نیز با نام Hearthrough شناخته شده است. این قابلیت همانند Sidetone به شما این امکان را می‌دهد ت میزان صدای وارد شده به گوش از محیط بیرون را کنترل کند تا مکالمه ای بهتری را بدون آنکه نیاز به برداشتن ایرباد باشد را داشته باشید. این قابلیت ها ایده‌آل‌های Elite 75t نیستند، همچنان ویژگی‌های دیگری در آن وجود دارد که در Airpod pro اپل دیده نشده است، اما بسیار بهتر از ایرباد Galaxy عمل می کند.

یکی دیگر از مزایای جبرا نسبت به رقبای خود، استفاده از دکمه های فیزیکی لمسی در ایرباد است. روی هر کدام از ایرباد ها، یک دکمه ی جداگانه وجود دارد، که با ترکیب 1بار کیلک، 2 کلیک، 3 کلیک، و یا نگه داشتن آن، می‌توانید بدون خارج کردن هدفون از گوش خود، کارهای بسیاری را انجام دهید. موضوع این است که هیچ کدام یک از آنها بطور بصری انجام نمی‌شود، زیرا برای ایجاد تعامل منظم نیاز به درج هر دوی ایرباد ها دارید.

پخش/ توقف با یکبار کلیک در ایرباد سمت راست انجام می‌گیرد.اما برای عقب و جلو بردن موسیقی ها باید 3 بار دکمه ی ایرباد سمت چپ را کلیک کنید. چرا؟ به این دلیل که با 2 بار کلیک کردن دکمه ی ایرباد راست، شما وارد سایتGoogle، Alexa، و یا Siri می‌شوید. در اکثر هدفون هایی که قابلیت کنترل دستی مانند Elite 65t را دارند، نگه داشتن دکمه به سمت پایین در ایرباد راست باعث خاموش و روشن شدن هدفون می‌شود , اما این شرایط در مدل75t باعث کم و زیاد شدن ولوم صدا می‌شود.

شما با یکبار کلیک کردن ایرباد سمت چپ , با توجه به آنکه در حال شنیدن موسیقی و یا تماس هستید، می‌توانید Heartrough رافعال کنید و یا بلندگوها را قطع کنید. دلیل این همه پیچیدگی تعامل در مدل 75t، عدم به کارگیری دکمه های اختصاصی در نسل قدیم این سری هدفون ها است. ایرباد های هدفون 65t به حدی بزرگ است که می‌توان حتی 2 بخش جداگانه‌ایی در آنها ترسیم کرد. بزرگی ایرباد در سری جدید Elite 75t از بین رفته است و تنها از یک دکمه برای اکثر کارها استفاده می‌شود.

اگر قصد شنیدن موسیقی و یا تماس را تنها از یک ایرباد دارید، می‌توانید از ایرباد سمت راست استفاده کنید. به این دلیل که هربار شما قصد شنیدن یک تماس اضطراری و یا یک پادکست را دارید، نیازی نیست تا از هردوی آنها استفاده کنید.
برخلاف اکثر رقابتهای امروزه، جبرا شنیدن تک آهنگ ها را به ایرباد سمت راست محدود کرده است. و دلیل عمده ی آن این است که کدل 75t از یک روش ارتباطی قدیمی برای اتصال به یک وسیله، و با استفاده از یک کلیک بروی دکمه ایرباد سمت رایت به عنوان Parent و گوشی سمت چپ به عنوان Dependent استفاده می‌کند.

این موضوع همان روشی است که مدل65t از طریق آن به دستیارهای مجازی متصل می‌شود که در سال 2018 به طرز عجیبی با محدودیت روبرو شد، اما اکنون به خصوص زمانیکه اکثر هدفون های بی سیم حقیقی کارآمد بودن آن را نشان می‌دهند، می‌تواند آن را تغییر دهد.

جبرا Elite 75t قابل اعتماد

جبرا Elite 75t قابل اعتماد

جبرا Elite 75t قابل اعتماد

تمام نقاط ضعف پیرامون مدل75t با تمرکز به روی نقطه‌ی اتصال به سرعت کنار گذاشته می‌شود. همانند مدل 65t، ایرباد قابل اعتماد این هدفون ، تقریباً قابلیت اتصال به هر وسیله‌ایی را دارد. اکثر آنها با Galaxy Note10 ، Pixel 4 ، Iphone 11 pro ، و Macbook pro آزمایش شده اند و در هربار، ایرباد ها اتصال کاملی را با آنها برقرار کرده اند. بهتر است بگوییم، ایرباد هدفون 75t می‌توانند با حداکثر 8 دستگاه همگام سازی شوند و با 2 دستگاه بدون آنکه خللی درآن وارد شود متصل بمانند.( تا زمانی که دستگاه اول قطع ارتباط کند.)

در نهایت یکی از ویژگی‌های جالب و مهم، گزینه ی خودکار پخش / توقف است. تنها با برداشتن ایرباد از روی گوش، موسیقی متوقف می‌شود و با گذاشتن مجدد آن به روی گوش، موسیقی دوباره پخش خواهد شد. این رویه کاملاً یکپارچه و متناوب است.

تصمیم گیری در خصوص خرید آنکه کدام هدفون بی سیم بهتر عمل می‌کند بسیار مشکل است. اکثر افراد این چالش یک روزه را بسیار جدی می‌گیرند و این موضوع اکثر شرکت‌ها را وادار می‌کند تا در مدت محدود جمعه سیاه، به کاهش قیمت محصولات خود بپردازند.

نکته ی قابل ذکر این است که جبرا نخست Elite 75t را با قیمت 199.99 دلار قیمت گذاری کرد و تا قبل از رونمایی قیمت در جمعه سیاه، آن را با قیمت 179.99 دلار به معرض فروش رساند. با این حال این کاهش قیمت، گام صحیحی را در جهت فروش محصولات این شرکت برداشته است تا قیمت را به آنچه که مردم در قبال خرید Airpods pro پرداخت می‌کنند نزدیک تر کند.

در اوایل سال 2018 جبرا به رونمایی از Elite 65t پرداخت و سپس معایب آن را در سری جدید آن مدل به نام Elite 75t بروزرسانی کرد. قابلیت های این مدل از قبیل : دکمه ی کنترل، کاهش نویز با استاندارد ANC ، سبکی، کیفیت صدای بالا، قابل اعتماد و کوچک بودن آن به خوبی طراحی شده است. درست است که هندزفری بی سیم جبرا الیت 75t از نظر کیفیت صدا در صدر فهرست بهترین هدفون‌ها قرار نمی‌گیرد اما برای آنچه که شما قصد استفاده از آن را دارید سازگار و مناسب است. ما فکر می‌کنیم، آنچه که شما از یک هدفون انتظار دارید، را می‌توانید در ایرباد بی سیم شرکت جبرا پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر