امروز30 فروردین 1403

راهنمای خرید بهترین مادربرد گیمینگ + معرفی 3 مدل محبوب در بازار

بهترین مادربرد گیمینگ
5/5 - (1 امتیاز)

مادربردها برای گیمرهای حرفه‌ای که شب و روزشان را با بازی و ماجراجویی سپری می‌کنند از نان شب هم واجب‌تر است. یک مادربرد قلب تپنده سیستم است که تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم بدان ختم می‌شوند. بنابراین این مادربرد است که ارتباط تک تک قطعات را برقرار می‌کند و یک سیستم سرحال و قوی برای بازی کردن ارائه می‌دهد.

اما تمام قطعات کامپیوتری برای گیمرها نظیر انواع کیبوردهای مخصوص بازی 2020 با مدل‌های معمولی تفاوت دارند. مادربردها هم از این منظر مستثنی نیستند و یک گیمر به انواع بهترین مادربرد گیمینگ برای عملکردی حرفه‌ای و موثر نیازمند است. فکر می‌کنید مجموعه پیچیده مادربردهای مخصوص بازی چه تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشند؟

پاسخ به این سوال به اندازه پیچیدگی جز به جز بردهای اصلی سیستم‌های گیمینگ ابعاد مختلفی دارد. ابعادی که در راهنمای خرید به نظر سعی داریم با معرفی ویژگی انواع مادربردهای بازی و بهترین مدل‌های آن‌ها در بازار پوشش دهیم. پس راهنمای امروز به‌نظر را برای اسمبل و سر هم بندی یک سیستم قوی مخصوص گیم از دست ندهید.

مدل پر فروش

مادربرد ایسوس مدل ROG Maximus XII Extreme

مشخصات محصول

  • نوع چیپست Intel Z490
  • پردازنده پشتیبانی شده 10th Gen Intel® Core
  • نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1200
  • حداکثر حافظه پشتیبانی شده 128 گیگابایت
نقاط قوت
  • پردازنده قوی
  • کیفیت بالای ساخت

مادربرد ایسوس مدل ROG Maximus XII Extreme محصولی تمام عیار است که فناوری های اختصاصی ROG توسط این برند تولید می‌شود. در این محصول چهار رابط M.2، پورت‌های متنوع USB، کارت شبکه Intel I225-V با سرعت 2.5Gb و دو اسلات PCI Express x16 تعبیه شده است.

به جز قابلیت‌های بصری نظیر نورپردازی Aura Sync این برد یک نمایشگر 2 اینچی LiveDash دارد و تنها نقطه ضعف آن قیمت بالاتر نسبت به سایر محصولات بازار است.

یکی از فاکتورهایی که در این محصول به صورت تضمینی توسط برند ایسوس عرضه شده سازگاری کامل با 80 درصد از رم‌های تولید شده بازار با فرکانس 4600 مگاهرتز است. در این محصول بهترین بستر بی سیم و بلوتوث برای گیمینگ حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

مادربرد ایسوس مدل ROG Strix B550-E Gaming

مشخصات محصول

  • نوع چیپست Intel Z490
  • پردازنده پشتیبانی شده AM4 Socket for 3rd Gen AMD Ryzen و 3rd Gen AMD Ryzen
  • نوع سوکت پردازنده AMD AM4
  • حداکثر حافظه پشتیبانی شده 128 گیگابایت
نقاط قوت
  • هیت سینک بزرگ
  • بایوس فوق العاده

مادربرد ROG Strix B550-E Gaming شش هدر فن و یک هدر مجزا دارد که کمک می‌کند این محصول از عهده پردازنده‌های سری Ryzen برآید. کارت صوتی این مادربرد از رده بالای SupremeFX S1220A و مدل‌های پیشرفته گیمینگ بوده که در تولید آن از فناوری SupremeFX Shielding بهره گرفته شده است.

این محصول 4 پورت USB 2.0 و یک پورت USB Type-C دارد و یکی از بهترین مادربردهای گیمینگ مبتنی بر تراشه B550 به شمار می‌رود.

مادربرد گیگابایت مدل z390 gaming x

مشخصات محصول

  • نوع چیپست Intel Z390
  • پردازنده پشتیبانی شده 8th gen intel core
  • نوع سوکت پردازنده Intel LGA 1151
  • حداکثر حافظه پشتیبانی شده 64 گیگابایت
نقاط قوت
  • پورت اترنت دو گیگابایتی
  • بایوس دوگانه

مادربرد گیگابایت مدل z390 gaming x یکی از محصولاتی خاص گیم بوده که با توجه به امکانات معرفی شده از ارزش خرید بالایی برخوردار است. در این مدل چهار اسلات PCI Express x1 و یک اسلات PCI Express x4 تعبیه شده که در مجموع سرعت ارتباطی بالایی میان قطعات مختلف برد ایجاد می‌کنند. تنوع بالایی در این مدل از نظر پورت‌های USB نمی‌بینیم و دستگاه تنها دو پورت USB 2.0 دارد.

ورود به دنیای گیمرها: مادربرد گیمینگ چیست؟

بازی‌های امروزی از نظر گرافیکی و جلوه‌های صوتی تصویری بهبود چشمگیری نسبت به گذشته داشته‌اند. همین موضوع باعث می‌شود سیستم‌هیا قبلی جوابگو نیاز کاربران نباشند و گیمرهای واقعی برای تجربه کیفیت واقعی یک اثر از مادربردهای مخصوص بازی استفاده کنند.

البته که با نگاه اول متوجه تفاوت ظاهری زیادی بین مادربردهای مخصوص گیم می‌شویم. این موضوع را در طراحی کیبوردها و موس‌های گیمینگ هم شاهد هستیم که باعث می‌شود همه چیز حتی اکسسوری مربوط به بازی برای گیمر جذاب‌تر از همیشه جلوه کند؛ اما این تمام آن چیزی نیست که قرار است با بردهای مخصوص گیمینگ تجربه کنید!

شاید از دیدگاه حرفه‌ای و عملکردی مادربردهایی که برای بازی استفاده می‌شود خیلی با مادربرد معمولی متفاوت نباشند. به طور کلی چند فاکتور اساسی وجود دارد که این مادربردها را از سایر مدل‌های بازار متمایز می‌کنند:

اسلات‌های متنوع کارت گرافیک مادربرد گیمینگ

مادربردها دارای اسلات‌های مختلف و زیادی هستند که برای اتصال انواع سخت افزارها مانند کارت گرافیک، کارت شبکه و... استفاده می‌شوند. وقتی که تعداد اسلات یک کارت گرافیک 2 عدد باشد یعنی این برد فضای دو اسلات را روی سیستم اشغال می‌کند. به همین منظور در مدل‌های مخصوص بازی اسلات‌های بیش‌تری برای کارت گرافیک طراحی شده است.

در هنگام خرید و در بخش مشخصات به تعداد اسلات حافظه مادربرد دقت کنید.

فن و قابلیت تهویه بهتر انواع مادربرد

از آن جایی که عملکرد بیش‌تر و کارایی سنگین‌تری از مادربردهای مخصوص بازی انتظار داریم این دستگاه‌ها باید بتوانند حرارت تولید شده را هنگام پردازش بهتر دفع و تهویه کنند. بنابراین در این مادربردها هیت سینک یا گرمابر حرفه‌ای و کامل‌تری تعبیه می‌شود.

تعداد پورت‌های USB انواع مادربرد بازی

انواع مادربرد باید تعداد کافی پورت داشته باشند تا به خوبی به دستگاه‌های ورودی و خروجی وصل شوند. پورت USB پرکاربردترین ورودی در انواع مادربرد است که در بررسی و مقایسه مدل‌های مختلف بازار آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم. در جدیدترین و شاید پرفروش‌ترین مدل‌های بازار از انواع پورت USB 2.0 و پورت USB Type-C استفاده می‌شود.

در کنار این اسلا‌ت‌ها هدر USB وجود دارد که در واقع یک کانکتور در مادربرد برای اتصال کابل‌ها به کیس یا پورت USB است. هدر USB به صورت معمول روی پنل جلویی قرار دارد؛ اما ممکن است در پنل پشتی هم کار شده باشد.

BIOS انواع مادربرد مخصوص بازی

زمانی که کامپیوتر را روشن می‌کنید بایوس وارد عمل شده و همان طور که از مشخص است انواع خروجی‌ها و ورودی‌ها را تشخیص داده، مدیریت کرده و آن‌ها را تست می‌کند. به طور کلی هر بار راه اندازی سیستم با استفاده از بایوس و عملکرد عیب یابی آن در میان قطعات سخت افزاری و نرم افزاری صورت می‌گیرد.

با وجود بایوس هر سیستم می‌توانید سطوح مختلفی مثل سرعت فن یا فرکانس رم را تنظیم کنید.

اسلات‌های PCIe در مادربردهای گیمینگ

اسلات PCIe رابط اجزای جانبی برد است و و اتصال لوازم جانبی مختلف مثل مودم، کارت‌های پیشرفته‌ پردازش صدا و کارت‌های شبکه با سرعت بالا به وسیله آن‌ها صورت می‌گیرد.

در مجموع سرعت PCIe بسیار بالاتر از PCI قدیمی است و وجود این اسلات در مادربرد می‌تواند سرعت ارتباطی بالاتری در برقراری پیوند قطعات مختلف سیستم داشته باشد.

نوع تراشه به کار رفته در انواع مادربرد بازی

نوع چیپست میزان و قدرت پردازشی یک مادربرد را در اجرای یک بازی سنگین یا نیمه سنگین تعیین می‌کند. به جز نوع تراشه، هر مادربرد معمولا قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های مختلف دیگر را نیز دارد. همین موضوع کمک می‌کند تا کاربر در صورت لزوم سیستم خود را با مدل‌های جدیدتر ارتقا دهد.

سخن آخر

اصلی‌ترین قطعه هر سیستم کامپیوتری مادربرد است. اگر به صورت حرفه‌ای بازی‌هایی با گرافیک بالا و سه بعدی انجام می‌دهید احتمالا بردهای معمول جوابگو نیاز شما نباشند و به بهترین مادربرد گیمینگ نیاز پیدا کنید.

مادربردهای مخصوص گیم اسلات‌های کارت گرافیک بیش‌تر، پورت‌های USB متنوع‌تر و سرعت انتقال داده بالاتری دارند. ضمن این که در طراحی آن‌ها از کارت صوتی قوی‌تر و نورپردازی چشم نوازی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر