امروز06 اردیبهشت 1403

11 مدل سنتور مناسب افراد مبتدی و حرفه‌ای + خرید اینترنتی

راهنمای خرید سنتور
3/5 - (3 امتیاز)

راهنمای خرید سنتور؛ یک ساز زهی ایرانی تمام عیار

در میان سازهای اصیل ایرانی که ریشه در خاک هنرمند خیر کشورمان دارند، سنتور یکی از آلات موسیقی مشترک است که نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا طرفداران خاص خود را دارد. علاوه بر این که مطابق با اسناد، استفاده از سنتور به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد شواهد زیادی مبنی بر استفاده از این ساز در دوران روم باستان و سایر کشورهای اروپایی وجود دارد.

با وجود آن که سنتور سازی قدیمی و کهن به شمار می‌رود اما شکل امروزی آن از زمان قاجاریه متداول شد؛ سازی زخمه‌ای که از نظر وسعت صدا در زمره گسترده‌ترین سازهای ایرانی قرار می‌گیرد. حتی به نظر می‌رسد اولین بار سنتور از ایران خارج شده و نواختن آن به اسامی امروزی در سایر کشورها رواج یافته است.

دستیابی به مهارت‌های کوک و نوازندگی با ساز سنتور بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارد آسان نیست. اولین گام در یادگیری این ساز نظیر سایر آلات موسیقی خرید سنتور مناسب است. ما برای خرید این ساز در هر سطحی که قرار داشته باشید همراهتان هستیم. راهنمای خرید امروز به‌نظر را از دست ندهید.

معرفی بهترین سنتور ها برای افراد مبتدی و حرفه‌ای

پیشنهاد به‌نظر

بررسی محصول

تمام بخش‌های کلاف و جعبه این سنتور با چوب گردو و متریال درجه یک تولید شده است. علاوه بر بدنه چوب و خرک نیز از گردو طراحی شده‌اند و مضراب‌های محصول نمد خورده هستند. همراه با خرید این سنتور یک کیس برزنتی مخصوص دریافت می‌کنید.

سنتور سحر انگیز مدل 2 مهر

بررسی محصول

صفحه رویی و جعبه سنتور سحر انگیز مدل 2 مهر از چوب گردو قدیمی تولید شده‌اند. رنگ و پرداخت تمام بخش‌های این سنتور به صورت دستی و کاملا حرفه‌ای انجام شده و محصول توسط هنرمندان اصفهانی طراحی شده است.

سیستم کوک این سنتور از نوع شور سل است و همراه با آن یک جعبه مضراب، مضراب و نمد دریافت می‌کنید.

سنتور موسوی مدل اکونومی

بررسی محصول

در سنتور موسوی مدل اکونومی خرک و بدنه از چوب گردو درجه یک تولید شده‌اند. چوب گردو یکی از مولفه‌های شناخت سنتورهای حرفه‌ای است. این محصول با کیفیت برتر، یک جفت سنتور و یک بسته سیم اضافی از مدل‌های اقتصادی و اکونومی بازار است.

سنتور ساداتی مدل دو مهر ویژه

بررسی محصول

تمام بخش‌های خارجی بدنه و خرک سنتور ساداتی از جنس گردو تولید شده است. این سنتور به همراه شناسنامه و ضمانت نامه عرضه می‌شود و از نظر جنس و کیفیت سیم‌ها از مرغوبیت کافی برخوردار است.

همراه با خرید این سنتور یک کیس، مضراب نمد دار، دفترچه نوت و آچار کوک دریافت می‌کنید.

سنتور حمید بختیاری کیا مدل تک مهر اکونومی

بررسی محصول

تمام اجزای سنتور بختیاری کیا مناسب افراد مبتدی است که قصد دارند به تازگی یادگیری این ساز را شروع کنند. این محصول از لحاظ رنگ صوتی و هارمونی صداها مورد تایید اساتید است و هنرجو را تا مدت‌ها از خرید سنتور حرفه‌ای بی نیاز می‌کند.

تمام بخش‌های بدنه و خرک این سنتور از جنس چوب درجه یک ساخت و سپس به خوبی پرداخت شده‌اند.

سنتور استاد صالحی مدل 2 مهر دلشدگان

بررسی محصول

سنتور استاد صالحی مدل 2 مهر دلشدگان از چوب درجه یک تولید شده و همین باعث می‌شود تا طنین صدای این ساز زیبا و آشکارتر باشد. کیفیت بالای چوب گردو استفاده شده در این محصول شما را تا سال‌های سال از تعویض و خرید سنتور حرفه‌ای‌تر بی‌نیاز می‌کند.

این سنتور همزمان برای شروع یادگیری و نوازندگی حرفه‌ای افراد مجرب مناسب خواهد بود.

سنتور عشقی مدل 2 مهر

بررسی محصول

بدنه و خرک در سنتور عشقی مدل 2 مهر از چوب گردو باکیفیت ساخته شده‌اند که در انتقال صداها به جعبه سنتور نقش بسزایی ایفا می‌کنند. به واسطه گوشی‌های نرمی که در صفحه سنتور تعبیه شده کوک کردن این ساز حتی برای مبتدی‌ها نیز آسان است. این سنتور را همراه با مضراب نمد دار، جعبه و هارد کیس دریافت می‌کنید.

بررسی محصول

بدنه سنتور وفایی مدل mv.1 از چوب گردو و خرک‌ها از جنس نیکل تولید شده‌اند. این سنتور را برای شروع یادگیری حرفه‌ای توصیه می‌کنیم. همراه با این سنتور یک کیس سخت و جعبه مضراب دریافت می‌کنید.

سنتور ماهور مدل دو مهر

بررسی محصول

به کارگیری چوب گردو یکدست و بی خط و خش در تولید سنتور یکی از فاکتورهای ظاهری شناخت جنس باکیفیت است. سنتور ماهور از جنس چوب گردو و با ظرافت فوق العاده‌ای پرداخت شده و برای افراد مبتدی و نیمه حرفه‌ای مناسب است.

بررسی محصول

سنتور مدل A محصولی برای خودآموزی و شروع یادگیری این ساز هیجان انگیز در منزل است. این ساز در ابعاد کوچک‌تر از ابعاد واقعی سنتور و از چوب کاج و راش تولید شده است. ضمنا بدنه این سنتور نیز با چوب گردو طراحی و پرداخت شده است.

سنتور انجل مدل دو مهر

بررسی محصول

سنتور انجل مدل دو مهر از چوب گردو تولید و توسط هنرمندان پرداخت می‌شود. همراه با این سنتور هارد، مضراب، نمد مضراب به صورت جداگانه و آچار کوک دریافت می‌کنید. این سنتور برای سطوح نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای مناسب است.

آشنایی با بخش‌های سنتور: در دل این ساز چه می‌گذرد؟

سنتور شاید به ظاهر یک جعبه ذوزنقه‌ای شکل ساده باشد که مدیریت نوازندگی با این ساز زهی  تنها با توجه به تعدد سیم‌ها دشوار به نظر برسد. اما در دل این ساز بخش‌های مختلفی نهفته که هر یک در شکل گیری و خلق صدای ناب و دلنواز سنتور نقش دارند.

اولین تفاوت سنتور با بسیاری از سازهای ایرانی زهی مضرابی بودن آن است. شما با دو مضراب به سیم‌ها زخم می‌زنید و به این صورت نوازندگی می‌کنید.

محدوده صدادهی سنتور بیش از 4 اکتاو است و به همین دلیل یکی از خاص‌ترین سازهای وطنی محسوب می‌شود. سازی که چه در تک نوازی و چه در همنوازی شفافیت و زیبایی خود را همچون حریری در میان نواهای دیگر به نمایش می‌گذارد. همه چیز در سنتور از نظم و قواعد مشخص ریاضی تبعیت می‌کند و همین موضوع در کیفیت آوای خروجی تاثیر بسزایی داشته است.

صفحه و جعبه سنتور؛ محل تولد و نشر صدا

جعبه و صفحه رویی سنتور مثل هر ساز دیگری از چوب توت و گردو تولید می‌شود. البته از چوب‌های دیگری هم ممکن است در تولید و طراحی این جعبه استفاده شود. داخل جعبه چند پل یا قسمت چوبی دیده می‌شود که در مجموع به تشدید و رسا شدن صدای تولیدی از روی جعبه کمک می‌کنند. نوازنده روی جعبه ( صفحه سنتور) که خرک‌ها مستقیما روی آن قرار گرفته‌اند نوازندگی می‌کند.

در قسمت میانی چارچوب یا جعبه یک روزنه کوچک می‌بینید. همین اتصالات یا پل‌ها که گفته شد از طریق این روزنه قابل دسترس هستند.

سیم گیر و پایه‌های آن روی سنتور

72 سیم روی صفحه سنتور تعبیه شده که قادر هستند بسته به جنسی که دارند صداهای بم یا زیر تولید کنند. این سیم‌ها با فواصل مشخصی روی یک سری پایه یا سیم گیر قرار می‌گیرند که البته با نوع کوک شما جابجا می‌شوند. با کلیدی که روی صفحه قرار گرفته می‌توانید ساز را کوک کنید.

مضراب سنتور؛ ابزار اصلی هر نوازنده

مضراب‌ها از نظر شکل ظاهری با هم متفاوت هستند. هر مضراب یک حلقه دارد که انگشت سبابه داخل آن قرار گرفته و قفل می‌شود. بعد از حلقه بدنه اصلی قرار می‌گیرد که به یک سر ختم می‌شود. این سر سنتور است که با سیم‌ها تماس پیدا یا به اصطلاح زخم وارد می‌کند.

برخی از نوازندگان برای مرمری شدن یا لطیف شدن صدای سنتور به سر مضراب مقداری پنبه یا نمد وصل می‌کنند. اگر می‌خواهید صدای سنتور به همان رسایی و شدت واقعی باشد می‌توانید از مضراب‌ها به شکل اصیل استفاده کنید.

فاکتورهایی که در خرید سنتور باید بدانید

سنتور ساز زیبا و اصیلی است؛ اما نواقص این ساز خود را در ظاهر نشان نمی‌دهند و بد نیست فاکتورهای زیر را با مشورت یک متخصص در خرید خود لحاظ کنید:

چوب به کار رفته در بدنه و کلاف سنتور

هر چقدر که چوب به کار رفته در ساخت سازهای ایرانی قدیمی و کهنه‌تر باشد دیرتر خمیده می‌شود یا به اصطلاح تاب برمی‌دارد. بهترین چوب برای ساخت سنتور گردو قدیمی است. این چوب معمولا مات است و می‌تواند بسته به نوع و شیوه نگهداری روشن یا کاملا تیره باشد. سنتورهای ساخته شده از چوب گردو معمولا رنگ تیره‌تری نسبت به چوب‌های دیگر دارند.

از دیدگاه حرفه‌ای‌ها حتی نقش‌ها و گل روی صفحه سنتور در خرید اهمیت دارد. گل سنتور به رزونانس صدا کمک می‌کند و به همین دلیل صفحه رویی سنتور به این طرح‌ مزین است.

کیفیت پرداخت بخش‌های مختلف سنتور

زیبایی ظاهر سنتور شامل پرداخت مناسب چوب و رنگ لاک بدنه است. چوب باید کاملا یکدست و بدون گره باشد. سنتورهایی که با مهر و شناسنامه عرضه می‌شوند معمولا پرداخت بهتری دارند.

به جز پرداخت ظاهری کوک بودن و کیفیت صدای خروجی نیز باید هنگام خرید توسط فرد متخصص سنجیده شود.

سخن آخر

سنتور یکی از وسیع‌ترین سازهای ایرانی از جهت صدا است و هر کسی با شنیدن طنین این ساز احتمالا مشتاق یادگیری شود. در خرید سنتور به جنس بدنه و خرک‌ها دقت کنید. بهترین سنتورهای بازار از جنس چوب گردو کهن تولید می‌شوند. روی بدنه نباید انحنایی وجود داشته باشد و خین خرید حتما به منافذ و روزنه صفحه سنتور دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر