امروز09 فروردین 1403

نکات طلایی طرز تهیه قهوه اسپرسو

طرز تهیه قهوه اسپرسو
5/5 - (1 امتیاز)

چگونه یک قهوه اسپرسو عالی دم کنیم؟

اگر به تهیه قهوه خانگی فکر می‌کنید و طرفدار اسپرسو هستید، باید بگویم طرز تهیه قهوه اسپرسو زیاد هم سخت نیست، اما شاید به عنوان یک مبتدی اوایل قهوه خوبی دم نکنید و این باعث شود دلتان را بزند و دوباره سراغ قهوه کافی‌شاپی بروید. این موضوع تا حدودی قابل درک است چراکه درست کردن اسپرسو به عوامل مختلفی وابسته است: مثل کیفیت قهوه، دمای آب، زمان صرف شده برای این کار و نحوه ی آسیاب کردن قهوه؛ که اگر هر کدام از این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به درستی پیاده سازی نشود، قهوه‌ی شما یک فنجان اسپرسو بی‌کیفیت از آب در خواهد آمد.

هرجا که سخن از عطر و طعم و مزه باشد، درست کردن یک فنجان قهوه ی عالی قوانین خاص خودش را خواهد داشت. اگر دانه‌های قهوه‌ی به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردار نباشند بدون شک طعم قهوه‌ی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. دستگاه آسیاب قهوه نیز تاثیرات خودش را بر روی نتیجه نهایی خواهد گذاشت و همینطور نتیجه‌ی عالی یا ضعیف کار شما به دستگاه اسپرسوساز نیز وابسته خواهد بود.

نباید فراموش کرد که تهیه اسپرسو دارای تشریفات آماده سازی و چشیدن مخصوص به خود است. این بدین معناست که دلپذیر بودن اسپرسو به ذائقه و سلیقه‌ی چشایی هر فرد، بستگی زیادی دارد. اما نکاتی هم وجود دارند که فارغ از ذائقه شخص، در مورد هر دستورالعملی مربوط به اسپرسو باید رعایت شوند که در ادامه چند نکته از آنها برای درست کردن یک فنجان قهوه‌‌‌‌ی بی‌‌نظیر، ذکر خواهد شد:

تعریف عالی بودن یک فنجان اسپرسو بسته به هر شخص متفاوت است. بعضی‌ها مدل غلیظ‌تر و برخی دیگر نیز سبک معمولی آن را می‌‌‌‌‌‌‌‌پسندند.

اما در آمریکای شمالی، برای یک قهوه‌ی بدون نقص یک تعریف خاص ارائه داده‌اند. این طرز تهیه به ذائقه شخصی فرد مربوط نمی‌شود و بسیار به نحوه‌ی عصاره گیری از قهوه به صورت بدون نقص، بستگی دارد. درست کردن قهوه طبق این دستور کار آسانی نیست و از بین هر 5 تا 7 فنجان اسپرسو، یکی از آنها کاملا بی‌نقص از آب در‌می‌‌‌آید که خودشان آن را خدای قهوه‌ها می‌نامند.

یک اسپرسوی خوب چگونه است؟

ممکن است تا به حال با جمله‌ی : "خدای من این قهوه بی نظیر است"؛ برخورد کرده باشید در حالی که شما نمی‌دانستید چگونه آن قهوه را توصیف کنید یا حتی شاید برایتان دلچسب نیز نبوده است. حال مسئله اینجاست که از کجا بفهمیم یک اسپرسو‌ی عالی را برای ما آماده کرده‌اند. در ادامه ی مطلب شما را با چند نکته‌ی ابتدایی در مورد یک قهوه ی خوب آشنا می‌کنیم:

  1. بخش اعظمی از طعم اسپرسو به آن لایه خامه مانندی که از کف قهوه‌ای به دست می‌آید بستگی دارد. این ترکیب منحصر به فرد در عطر و طعم در انتها به تیره ترین لایه‌ی نوشیدنی ختم می‌شود.
  2. طعم قهوه‌ای که به عنوان نوشیدنی میل می‌کنید به دو چیز بسیار وابستگی دارد: دانه‌های قهوه‌ی ابتدایی از کجا بوده‌اند و نحوه‌ی تف دادن آنها. اسپرسو به عنوان یک قهوه‌ی تلخ شناخته شده است. اما این تلخ بودن تنها چیزی نیست که با آن بخواهیم اسپرسو را تعریف کنیم. اگر اسپرسو ی استارباکس بسیار تلخ به نظر می‌آید به خاطر این است که دانه‌های قهوه در ابتدای روال درست شدن، بیش از حد تف داده شده‌اند.
  3. به علاوه عمق لیوانی که قهوه در آن سرو می‌شود نیز در طعم آن می‌تواند موثر باشد. و قهوه‌ی "ریسترتو" نیز کلا از دیگر انواع اسپرسو متمایز می‌نماید؛ و فرق آن ها فراتر از این است که آن را فقط به تفاوت غلظت محدود کنیم.
  4. عطر قهوه‌ی اسپرسو بسیار منحصر به فرد است. ممکن است در وهله‌ی اول شبیه به بوی قهوه‌ی ترک یا قهوه‌های دم کردنی دیگر به نظر برسد اما رایحه‌ی اسپرسو متفاوت است و از بوی دیگر قهوه‌ها قابل تشخیص است.

بهترین دستورالعمل برای تهیه اسپرسو کدام است؟

کیفیت اسپرسو‌ی شما به سه عامل وابسته خواهد بود: کیفیت دانه‌های قهوه- مرغوب بودن دستگاه قهوه‌ ساز شما و مهارت کافه‌چی. برای حاصل شدن یک فنجان قهوه‌ی عالی می‌توانید طبق دستور زیر پیش بروید:

  1. اسپرسوی شما باید حاوی یک اونس مایع دم کشیده‌ی قهوه باشد که این خود از 6 تا 8 گرم دانه‌ی قهوه به دست می‌آید.
  2. برای درست کردن یک دابل اسپرسو یا به اصطلاح "دوپیو" به دو برابر این مقدار یعنی بین 12 تا 14 گرم قهوه نیاز خواهید داشت.
  3. قهوه دم کرده ترکیبی از اسیدها، پروتئین‌ها، شکر، روغن‌های معطر و مواد دیگر است که در غلظت و نسبت به جا و متناسب می‌توانید عطر و طعم آن را به حداکثر برسانید.
  4. عصاره‌گیری قهوه نیز یک مرحله‌ی مهم دیگر است که برای آن باید باید آب جوش با دمای 190 تا 202 درجه فارنهایت را با فشار 9 اتمسفر با قهوه مخلوط کنید(88 تا 94 درجه ی سانتیگراد).
  5. قهوه در فیلتر در قرار دارد و با یک ابزار مخصوص (اسپرسو دم کن)، با حدود 30 پوند نیرو برای اینکه جریان آب از کل مقدار قهوه عبور کند، فشرده می‌شود. اگر قهوه ریز خرد شده باشد، این فشار باید سبک تر اعمال شود.
  6. اسپرسو به تنهایی و بدون هیچ ماده افزودنی، فوق العاده است اما کمی شکر، یا بیسکوییت به همراه آن، گزینه ی خوبی به نظر می آید. برخی دیگر هم آن را به عنوان پایه‌ای برای سایر نوشیدنی‌های مشتق از قهوه، مانند قهوه لاته ،کاپوچینو یا ماکیاتیو می‌پسندند.

چگونه یک اسپرسو عالی درست کنیم؟

پیشنهاد ما به شما اسپرسوساز دلونگی مدل BCO420 است که با شات‌های اسپرسو قهوه درست می‌کند. متناسب درآوردن مقدار کف اسپرسو آرزوی هر کافه‌چی یا هر شخص علاقه‌مند به قهوه است.

پیشنهاد ویژه

اسپرسوساز دلونگی مدل BCO420

دستور آماده سازی یک اسپرسو بی نقص

در طول زمان همیشه به طرفداران اسپرسو افزوده شده است. این قهوه بسیار سریع آماده می‌شود. فقط کافی است طی 30 ثانیه آب جوش را از قهوه‌ی آسیاب شده تحت فشار خاصی عبور دهید. خب طبیعتاً کافه‌چی سریعاً قهوه را تحویل شما می‌دهد و شما هم سریع آن را می‌نوشید. اینکه آماده‌سازی قهوه‌ی اسپرسو مدت زمان بالایی نیاز ندارد، ریسک خطا را بالا می‌برد؛ ما چند نکته در مورد نحوه‌ی درست کردن این قهوه برای شما آماده کرده‌ایم:

  1. همیشه قهوه‌ی تازه خریداری کنید.
  2. اگر قهوه‌تان را به صورت فله خریداری نمی‌کنید سعی کنید از برند‌های بن مانو، لاواتزا و دانته قهوه‌تان را تامین کنید.
  3. اسپرسو در دمای 195 تا 205 درجه فارنهایت دم می‌کشد. بعضی دستگاه‌ها قبل از گذاشتن شات اسپرسو در داخل شان نیاز دارند که گرم شده باشند. اگر دستگاه قهوه ساز شما این برنامه را به صورت خودکار ندارد باید قبل از شات اصلی یک شات خالی اسپرسو در آن قرار دهید تا کار کند.
  4. بین 7 تا 8 گرم دانه ی قهوه به شما یک فنجان اسپرسو استاندارد خواهد داد. شما می‌توانید این مقدار را تغییر دهید اما به عنوان یک آماتور همین مقدار را رعایت کنید و در آینده راه های بیشتری را در راه کشف اسپرسو ایده‌آل خود امتحان کنید.
  5. همیشه قهوه را در جا آسیاب کنید.
  6. با فشاری بین 20 تا 30 پوند مرحله‌ی فشرده‌سازی قهوه را انجام دهید. اگر تجربه‌ی شما در این کار کم است می‌توانید به کمک اندازه‌گیری آن را انجام دهید اما به مرور زمان دستتان خواهد آمد.
  7. نحوه‌ی آسیاب کردن قهوه بر روی مراحل دیگر اثر‌گذار خواهد بود.
  8. در انتخاب اصالت دانه‌های قهوه نیز باید دقت کرد: قهوه‌ی برزیلی بهترین است ولی اگر می‌خواهید از هایپرمارکت‌ها قهوه تهیه کنید؛ برند "ایلی" بهترین است اما قیمت به نسبت بالاتری دارد.

نباید‌های پروسه آماده کردن اسپرسو:

چرا گاهی اسپرسو بدون لایه‌ی خامه مانند به دست می‌آید؟

درست کردن اسپرسو کار آسانی نیست. 5 ثانیه‌ی ابتدایی تلاقی قهوه و آب جوش و همچنین 25 ثانیه‌ی بعدی در روال دم‌ کردن قهوه، مهم هستند. این 25 ثانیه زمانی است که طعم و عطر قهوه را تشکیل خواهد داد. اگر از زمان این پروسه کم شود، از طعم قهوه‌ی ما کاسته خواهد شد و به ترش‌مزگی آن اندکی اضافه خواهد کرد و اگر این بخش زیادی طول بکشد قهوه بیش از اندازه تلخ خواهد شد و به میزان کافئین آن نیز افزوده می‌گردد. در انتهای این پروسه، کف قهوه ای رنگی خواهیم داشت که دارای بالاترین میزان کافئین بوده و می‌بایست متراکم و غلیظ باشد.

وجود حباب‌های هوا داخل این قسمت خامه‌ای شکل، نشانه‌ی خوبی از موفقیت آمیز بودن روش آماده‌سازی قهوه است. اگر مایلید به آمادگی در سطح حرفه‌ای در درست کردن اسپرسو برسید؛ پس باید از یکسری مسائل بالقوه که می‌توانند قهوه‌ی نهایی شما را تحت تاثیر قرار دهند؛ آگاه باشید:

  1. اگر قهوه بیش از چهار ساعت بدون هیچ درپوش یا محافظی در معرض هوا قرار بگیرد، اکسید می‌شود.
  2. اگر مرحله فشرده‌سازی قهوه نامتناسب باشد، تاثیر منفی خواهد داشت.
  3. زمان عصاره‌گیری از قهوه یا بیش از حد طولانی یا کم بوده است.
  4. عملکرد ضعیف دستگاه بی‌تاثیر نیست(شما باید هرچند وقت یکبار دستگاه اسپرسوساز خود را تمیز کنید و در نگهداری صحیح از آن کوشا باشید).
  5. اگر دانه‌های قهوه زیادی کوچک یا بسیار درشت بوده باشند تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  6. کیفیت قهوه‌ی خریداری شده پایین باشد.
  7. طعم آبی که برای درست کردن قهوه به کار می‌برید در نتیجه نهایی تاثیر خواهد داشت.
  8. اگر فنجان‌ها یا دم و دستگاه قهوه‌سازی شما سرد باشد، تاثیر منفی خواهد داشت.

اگر در خرید دستگاه قهوه ساز خود دقت کافی نداشته باشید، ممکن است مشکلات دیگری نیز پیش بیاید که از کنترل شما خارج خواهد بود؛ مثل:

  • فشار ناکافی( اکثر دستگاه های قهوه ساز دارای PID هستند).
  • ثابت نگه‌نداشتن دمای آب

اسپرسو دلخواه هر شخص، به سلیقه ی او بستگی دارد:

اسپرسو‌ی معمولی، لانگو، ریسترتو یا آمریکانو؛ هرکدام از این‌ها بسته به ذائقه‌ی هر شخص ممکن است اسپرسو‌ی ایده‌آل باشد. حتی گاهی ممکن است آنچه از نظر شما یک فنجان اسپرسو‌ی عالی است با نظر کافه‌چی که قهوه را برای شما درست کرده است، متفاوت باشد. برای مثال: به هرکسی که در زمینه‌ی قهوه شناسی حاذق باشد، پوشیده نیست که اسپرسوهای کافه های زنجیره‌ای "استارباکس" کمی بیش از حد نیاز تلخ است و این تلخی به علت تف داده‌شدن بیش از حد دانه‌های قهوه می‌باشد؛ در عین حال افراد زیادی از مردم هستند که طرفدار پروپاقرص اسپرسو‌های استارباکس می‌باشند؛ در نتیجه نمی‌توان به نظر دیگران برای یافتن اسپرسوی ایده‌آل‌ اکتفا کرد؛ بلکه باید قهوه‌های مختلف و راه و روش مختلف در دم کردن قهوه را امتحان کنید تا به تعریف خود از اسپرسوی صد در صد دلخواهتان برسید.

سبک خاص خود را در درست کردن اسپرسو پیدا کنید:

با کنترل بر روی مدت زمان عصاره گیری از قهوه، می‌توان طعم‌های مختلفی استخراج کرد. یک اسپرسوی معمولی زمان استانداردی از این مرحله را به خود اختصاص داده است و اگر به زمان این قسمت اضافه کنیم؛ اسپرسوی رقیق‌تری به نام "لانگو" به دست خواهد آمد که میزان کافئین بیشتری دارد. اگر مایل باشید هنوز هم زمان بیشتری به این مرحله اختصاص دهید، قهوه‌ی خروجی "کافه کرم" نام خواهد گرفت که طعمی مشابه اسپرسو اما کمی ملایم تر و با میزان کافئین بیشتر؛ خواهد داشت.

"آمریکانو" نیز غلظت کافه کرم را دارد با این تفاوت که طعمی مشابه یک اسپرسو‌ی رقیق دارد. حال اگر بخواهیم زمان کمی به مرحله‌ی عصاره گیری اختصاص دهیم؛ اسم قهوه‌ی ما "ریسترتو" خواهد شد؛ این قهوه کافئین کمتر اما عطر و طعم بیشتری خواهد داشت. اگر دستگاه اسپرسوساز شما پاسخگو باشد ممکن است بتوانید زمان عصاره‌گیری را کوتاه کرده اما به میزان آب جوش تغییری وارد نکنید و منتظر یک "ریسترتو" بمانید که حجم بیشتری دارد. این قهوه نسبت به یک اسپرسو استاندارد تلخی کمتری دارد و عطر و طعم بیشتری خواهد داشت.

آداب سرو کردن و نوشیدن اسپرسو:

سرو کردن و نوشیدن اسپرسو نیز بخش مهمی از داستان است. برای لذت بردن حداکثری از طعم قهوه تان، باید هنگام نوشیدن آن تمرکز داشته باشید. اگر قهوه را در فنجان چینی سرو کنید گرمای قهوه را برای مدت بیشتری نگه خواهد داشت و بر لایه‌ی کفی قهوه و طعم آن نیز تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت. فنجان‌های شیشه‌ای که دو لایه هستند حتی گزینه‌ي بهتری از چینی برای سرو قهوه‌ی شما می‌باشند؛ فقط به خاطر داشته باشید قبل از ریختن قهوه داخل فنجان، جسم فنجان سرد نباشد.

بد نیست که قبل از نوشیدن اسپرسو، مقدار کمی آب میل کنید تا تاثیر مزه‌های قبلی دهان شما بر روی پرزهای چشایی کمتر شود. نوشیدن آب لابه‌لای جرعه های اسپرسو نیز فکر بدی نیست. از آنجا که به طور کلی قهوه آب بدن شما را کم خواهد کرد و شما تشنه خواهید شد. اسپرسو یکی از قوی‌ترین انواع قهوه است و نوشیدن آب تاثیر مثبتی در رقیق کردن آن برای افرادی که معده‌های حساس دارند؛ خواهد گذاشت. با اولین جرعه‌ی قهوه‌تان کمی آب بنوشید چرا که این کار بر روی طعم اسپرسو‌ی شما تاثیری نخواهد گذاشت.

برخی افراد ترجیح می‌دهند همراه قهوه، شکر یا بیسکوییت و کلوچه میل کنند و برخی دیگر هم خود اسپرسو را به تنهایی دوست دارند. اگر طرز تهیه قهوه اسپرسو را به درستی یاد بگیرید، طیفی از مزه ها را به سمت پرزهای چشایی شما روانه خواهد کرد: طعمی میوه مانند با شیرینی خفیف که یادآور مزه‌ی شکلات یا کارامل خواهد بود. تلخ بودن اسپرسو تنها در حالتی نشانه‌ی کیفیت آن است که همراه با ترش‌مزگی بسیار ملایمی باشد.

1 نظر

  1. سارا پاسخ

    من عاشق قهوه ام برا لاغر کردن عالیه مخصوصا اگه قهوه لاوانزا باشه که طعمشم عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
1 نظر