امروز08 فروردین 1403

راهنمای تخصصی خرید موتور سیکلت ایرانی

موتور سیکلت ایرانی
5/5 - (2 امتیاز)

انفجار جمعیت در اکثر کلان شهرهای ایران باعث شده تا شهروندان با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم كنند. با این حال برای تک سرنشینانی که از مشکلات نبود جای پارک، پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیرات و دیر رسیدن به مقصد تنگ آمده‌اند موتور سیکلت فرشته نجات است! شما چطور؟

انواع موتور سیکلت ایرانی وسایل نقلیه ارزان و کم‌ادعایی هستند که خرید آن‌ها در بازار آشفته خودرو منطقی‌تر است. مهم‌ترین دلیل اکثر کاربران برای انتخاب موتور سیکلت خلاصی از شر ترافیک برای سریع‌تر رسیدن و رسیدگی به امور روزمره است. مهم‌تر این که هزینه‌های نگهداری و سرویس دوره‌ای موتور نسبت به خودرو پایین‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود استفاده از موتور سیکلت در شهرهای پرترافیک مقرون به صرفه‌تر باشد.

فرقی نمی‌کند با چه هدفی موتور سیکلت را برای رفت و آمد انتخاب کرده‌اید. برندهای ایرانی باکیفیتی در بازار وجود دارد که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت بدنه و کارکرد موتور سیکلت را تضمین می‌کنند. بعد از مرور راهنمای خرید امروز به‌نظر با دید باز و اطلاعات کامل‌تر می‌توانید برای خرید موتورهای ایرانی اقدام کنید.

معرفی و بررسی انواع موتور سیکلت ایرانی

موتور سیکلت برقی دایچی مدل EC 3000

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: اتوماتیک
  • حداکثر سرعت: 45 کیلومتر بر ساعت
  • ظرفیت باتری: 72 ولت -20 آمپر

آلودگی هوا و هزینه‌های جاری سوخت باعث شده تا خیلی از کمپانی‌ها به طراحی موتور سیکلت‌های برقی مدرن روی آورند. موتور سیکلت برقی دایچی مدل EC 3000 با توان بالای 3000 وات تولید شده و با پیشرانه مطلوب کمک می‌کند لذت سواری بی‌نظیر را تجربه کنید.

روی کنترل پنل این موتور برقی درگاه USB برای شارژ موبایل تعبیه شده و در باکس زیر صندلی می‌توانید وسایل کوچک نظیر کلاه ایمنی قرار دهید.

برای حدود 65 کیلومتر پیمایش مسیر با این موتور 6 تا 8 ساعت شارژ موتور آن کافی است.

موتور سیکلت احسان مدل RD 125 حجم 125 سی سی

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: دستی
  • حداکثر سرعت: 90 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 5 لیتر

مهم‌ترین بخش موتور سیکلت‌های بنزینی موتور یا انجین آن است. موتورسیکلت احسان RD125 از یک انجین انژکتوری با چهار دنده بهره می‌گیرد و سیستم استارت آن به دو صورت هندلی و برقی است. اگر از ظاهر تکراری سایر موتور سیکلت‌ها خسته شده‌اید طراحی خاص و چشمنواز مدل RD125 را امتحان کنید.

ارزش خرید بالا

موتور سیکلت پرواز مدل 200

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: دستی
  • حداکثر سرعت: 90 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 9 لیتر

به دنبال موتور سیکلت کلاس شهری با قیمت مناسب و استانداردهای روز دنیا هستید؟ موتور سیکلت 200 سی سی پرواز با سیستم انجین تک سیلندر چهارزمانه و سیستم احتراق انژکتوری تولید شده و بر استانداردهای روز منطبق است.

این موتور سیکلت با شاسی مستحکم و ظاهری کلاسیک طراحی شده و با توجه به قیمت ارزش خرید بالایی دارد.

موتور سیکلت سحر مدل RD 135

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: دستی
  • حداکثر سرعت: 90 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 5 لیتر
نقاط قوت
  • فضای بزرگ زیر زین

مهم‌ترین قسمت هر موتور سیکلت پیشرانه یا موتور آن بوده که در موتورسیکلت سحر RD135 به صورت چهار زمانه و انژکتوری است. ظاهر این موتور سیکلت با سایر هم رده‌های ایرانی خود متفاوت است و در طراحی بدنه آن شاهد ساختارشکنی جذاب و چشمنوازی هستیم. یکی از نقاط قوت این موتور سیکلت فضای نسبتا بزرگ زیر زین است که برای حمل و نقل ساده‌تر وسایل کاربردی خواهد بود.

موتور سیکلت نامی مدل TS 150 سال 1400

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: دستی
  • حداکثر سرعت: 90 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 5 لیتر
نقاط قوت
  • فضای بزرگ زیر زین
  • محفظه حمل بار جداگانه

اگر برای حمل و نقل شهری موتور سیکلت‌های بنزینی را می‌پسندید پیشنهاد ما اسکوتر نامی مدل TS 150 است که با رنگ و طراحی فانتزی عرضه می‌شود. این اسکوتر در ابعاد موتور سیکلت‌های برقی با امکانات مشابه نظیر کیلومتر شمار دیجیتال و درگاه USB تجهیز شده و به جز فضای زیر زین محفظه جداگانه برای حمل بار دارد.

موتور سیکلت کویر مدل 200CDI سی سی سال 1395

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: دستی
  • حداکثر سرعت: 120 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 5 لیتر

اگر به حجم موتور و شتاب آن در کنار مقرون به صرفه بودن قیمت نهایی اهمیت می‌دهید پیشنهاد ما موتور سیکلت کویر مدل 200CDI است. انجین این موتور به صورت استارتی است و از نظر سوخت مصرفی در رده موتور سیکلت‌های پرشتاب و کم مصرف قرار می‌گیرد.

موتور سیکلت کویر موتور مدل Megelli 200 سال 1399

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: دستی
  • حداکثر سرعت: 110 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 13 لیتر

در مدل Megelli 200 با ظاهری اسپرت، جسورانه و متفاوت‌تر از همیشه روبرو هستید. مگلی 200 از مدل‌‌های مسابقه‌ای است که حداکثر سرعت آن به 110 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از این نظر پیشتاز محصولات کویر موتور به شمار می‌رود.

این مدل 6 دنده دستی دارد و پنل آن به کیلومتر شمار، مسافت سنج و مخزن نمایش حجم بنزین مجهز است.

موتور سیکلت دایچی مدل VP 125 حجم 125سی سی

مشخصات محصول

  • جعبه دنده: اتوماتیک
  • حداکثر سرعت: 80 کیلومتر بر ساعت
  • حجم مخزن سوخت: 5.5 لیتر
نقاط قوت
  • فضای حمل بار زیر زین

موتورسیکلت دایچی VP125 با الهام از موتور سیکلت‌های کروز طراحی شده و با نشیمنگاه و طراحی ارگونومیک، جایگاه راحت‌تری برای سرنشین فراهم می‌کند.

مدل VP 125 به صورت اتوماتیک و با استاندارد آلایندگی EURO 4 تولید شده است. نمایشگر میزان بنزین و کیلومتر شمار این موتور عقربه‌ای بوده و درگاه‌ USB برای شارژ آسان و همیشه در دسترس موبایل دارد. برای حمل بار فضای کوچکی زیر زین این موتور سیکلت تعبیه شده است.

کدام موتور سیکلت ایرانی مناسب من است؟

با مشاهده مدل‌های متنوع بازار احتمالا اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد می‌شود این باشد که کدام نوع موتور سیکلت مناسب استفاده شخص شما خواهد بود. این موضوع نه فقط دغدغه شما بلکه سوال مشترک خیلی از مصرف کنندگان است که قصد داریم در ادامه و با بررسی چند نکته بدان پاسخ دهیم:

  • کاربرد موتور سیکلت را برای خود یا خانواده مشخص کنید. قرار است از موتور سیکلت در اوقات آخر هفته استفاده کنید یا به آن برای حمل و نقل روزمره نیاز دارید؟ موتور سیکلت وسیله کار شما است و به صورت دائمی استفاده می‌شود یا صرفا برای مسابقات و رقابت‌های موتور سواری قصد خرید دارید؟
  • از موتور سیکلت کجا استفاده می‌کنید؟ مسیر شما بزرگراه و خیابان‌های شهر است یا در روستا، مسیرهای خاکی و پر از پستی و بلندی قرار است موتور برانید؟
  • اگر موتور وسیله کار شما است به محفظه جداگانه برای حمل سفارش مشتریان نیاز دارید؟ این موضوع را قبل از خرید مشخص کنید.
  • از موتور سیکلت برای حمل و نقل مسافر استفاده می‌کنید؟ در این صورت قدرت موتور و فضای نشیمنگاه برای سرنشینان باید با دقت بیش‌تری انتخاب شود.
  • دقت کنید که مشخصات معروفی نظیر ظرفیت موتور لزوما به معنای قدرتمندتر بودن موتور سیکلت و توان بیش‌تر آن برای طی مسافت طولانی نیست.

راهنمای انتخاب نوع جعبه دنده یا گیربکس موتور

در موتور سیکلت همه چیز درست مشابه با خودروهای سدان یا شاسی بلند معمولی است و کلاچ یا دنده‌ای بودن موتور مهم خواهد بود. در موتورهای بدون کلاچ راننده سواری راحت‌تری را به لطف گیربکس اتوماتیک تجربه می‌کند و کنترل موتور نسبت به مدل‌های دنده‌ای نرم‌تر و آسان‌تر است.

شاید موتورهای کلاچ‌دار و دنده‌ای از نظر توان موتور قوی‌تر باشند. بنابراین شتاب بیش‌تری با موتور سیکلت‌های دنده‌ای تجربه می‌کنید. با این حال استفاده از موتور سیکلت اتوماتیک در ترافیک و زمانی که به کنترل سریع و مداوم سرعت نیاز دارید راحت‌تر خواهد بود.

یکی از مزایای موتور سیکلت‌های اتوماتیک فضای جانبی بیش‌تر و در دسترس برای راننده است تا باکس حمل و نقل و وسایل دیگر را به بدنه موتور اضافه کند.

بررسی لوازم جانبی همراه انواع موتور سیکلت

یکی از عواملی که در قیمت‌گذاری موتور سیکلت‌ها موثر است لوازم جانبی یا اکسسوری‌های همراه موتور است. برخی از این لوازم از اهمیت بیش‌تری در طول سفر برخوردار هستند و یا از نظر زیبایی شناسی روی ظاهر موتور اثر می‌گذارند:

کیسه زینتی همراه موتور سیکلت

بالاخره برای شما پیش می‌آید که بخواهید از موتور برای حمل و نقل وسایل یا انتقال خواروبار و خرید روزمره منزل استفاده کنید. از این رو پیشنهاد می‌شود از انواع موتور که کیسه‌های زینتی یا محفظه نگهدارنده دارند استفاده کنید.

این محفظه‌ها در موتورهای اسکوتر کوچک هستند اما در موتورهای بزرگ‌تر فضای بیش‌تری دارند. در برخی از مدل‌های ایرانی کیسه یا محفظه پشت سرنشین اصلی قرار گرفته و در بعضی از مدل‌ها برای صرفه‌جویی در فضا کیسه به کناره بدنه منتقل شده است.

ترمز ضد قفل در موتور سیکلت ایرانی

بر خلاف خودروها تنها برخی از موتور سیکلت‌ها ترمز ضد قفل دارند. با وجود این ترمز موتور سیکلت در طول حرکت و توقف‌های ناگهانی بین حرکت تعادل خود را حفظ می‌کند و مهم‌تر این که با این فناوری سرنشینان نیز در امان می‌مانند.

در موتور سیکلتی که انتخاب می‌کنید ممکن است به دلیل محدودیت اندازه و کوچک بودن بدنه موتور از این فناوری استفاده نشده باشد.

آشنایی با انواع موتور سیکلت‌های ایرانی

طراحی مدل‌های ایرانی از استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کند و محصولاتی که در بازار می‌بینید در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • موتور اسکوتر: حجم موتور اسکوتر 500 سی و کم‌تر است و کنترل و نگهداری از آن نیز آسان خواهد بود.
  • موتور کروز: مدل کروز به سبک موتورهای سنتی، با نشیمنگاه راحت‌تر و عریض‌تر تولید می‌شود.
  • موتور سیکلت‌های ورزشی: طراحی این نوع موتور به صورت بادشکن است تا در سرعت‌های بالا مقاومت کم‌تری ایجاد شود. موتورهای ایرانی ورزشی قیمت بالاتری دارند.

سخن آخر

ترافیک و آلودگی هوا بزرگ‌ترین چالش سیستم حمل و نقل در ایران است. در چنین شرایطی خرید موتور سیکلت ایرانی بهترین گزینه برای رفت و آمد درون شهری است که هزینه سوخت و تعمیرات آن نسبت به خودر سواری پایین‌تر خواهد بود.

حجم موتور و نوع گیربکس دو شاخصه مهم انواع موتور سیکلت است که در تفاوت قیمتی آن‌ها موثر هستند. با توجه به کلاس موتور سیکلت ( شهری، کروز، کراس، مسابقه و … ) حداکثر سرعت هر دستگاه متفاوت خواهد بود. برخی از موتور سیکلت‌های شهری امکانات جانبی بیش‌تری نظیر باکس و محفظه حمل بار، قابلیت شارژ گوشی و نمایشگر دیجیتال اطلاعات مربوط به هر سفر دارند. فکر می‌کنید کدام یک از برندهای داخلی با توجه به امکانات و قیمت ارزش خرید بالاتری داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر