امروز05 اردیبهشت 1403

بهترین غذا و مکمل برای حیوانات خانگی بر اساس سن و نژاد

غذا و مکمل حیوانات خانگی
5/5 - (1 امتیاز)

تمایل غریزی و عشق به حیوانات، هم‌نشینی انسان با گونه‌های اهلی دیگر در طول زمان و افزایش طول عمر آن‌ها به واسطه این هم‌زیستی اهمیت و ارزش حیوانات خانگی را برای ما بیش‌تر کرده است. حالا که حیوانات خانگی عضوی از خانواده ما شده‌اند و این وابستگی در روح و جان ما ریشه دوانده طبیعی است که به امور تغذیه‌ای و درمانی پت به اندازه سبک تغذیه خود اهمیت بدهیم.

در بین نیازهای مختلف حیوانات خانگی تغذیه مهم‌ترین فاکتوری است که صاحبان پت باید بدان توجه کنند. خیلی از مشکلات و کمبودهای تغذیه‌ای رایج به دنبال بی‌توجهی به این مقوله مهم ایجاد می‌شوند و بنابراین لازم است از بدو ورود پت به منزل از بهترین غذا و مکمل حیوانات تحت نظر دامپزشک استفاده شود.

به جز راهنمایی پزشک انتخاب غذای مناسب پت از جمله دام‌های کوچک، پرندگان و خزندگان امری سلیقه‌ای و وابسته به ذائقه پت است. با این حال در راهنمای خرید امروز به‌نظر تصمیم گرفتیم فاکتورهای عمومی و کاربردی در انتخاب غذا و مکمل‌های تجاری را مرور کنیم که بدون شک در خرید محصول مناسب به دردتان می‌خورند.

معرفی انواع غذا و مکمل حیوانات از برندهای معتبر

غذای خشک مرغ مینا تاپ فید مدل Essential Blend وزن 1 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • وزن: 1 کیلوگرم
  • مناسب برای: مرغ مینا

یکی از مهم‌ترین دلایل اختلالات فیزیولوژیک، گوارشی و متابولیسمی مرغ مینا نوع تغذیه مصرفی است. غذای خشک تاپ فید ترکیبی از آمینواسید و ویتامین‌های ضروری برای مرغ مینا است که با نسبت استاندارد و مطابق با نیازهای روزانه این حیوان خانگی فرموله می‌شود.

مقادیر بیش از حد آهن ن عامل اصلی شیوع عوارض کبدی در مرغ مینا است. مهم‌ترین ویژگی این غذای خشک آهن کنترل شده آن است.

غذای خشک سگ نوتری پت مدل Adult 21 Percent PROBIOTICS وزن 15 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • وزن: 15 کیلوگرم
  • مناسب برای: سگ بالغ

غذای نوتری مدل پروبیوتیک با 21 درصد پروتئین گوشت و مرغ تازه فرآوری شده و غذایی کامل برای سگ‌های بالغ است. نوتری از غذاهای خشک اقتصادی ایرانی است که بر اساس فیبر، چربی، مواد خام و عناصر معدنی مورد نیاز سگ‌های بالغ فرموله و تولید می‌شود.

غذای خشک گربه میتو کد 585 وزن 1 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • وزن: 1 کیلوگرم
  • مناسب برای: گربه بالغ

مدل پریمیوم غذای میتو مخصوص گربه‌های بالغ و متناسب با نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها در این سن تولید شده است. این غذا محصول کشور ترکیه بوده و در ترکیبات آن از فیبر برای هضم بهتر غذاها، تائورین برای عملکرد عصبی بهتر حیوانات و پروبیوتیک و سلولز برای هضم بهتر غذاها و گلوله مویی استفاده شده است.

کنسرو غذای گربه شایر مدل Beef وزن 400 گرم

مشخصات محصول

  • وزن: 400 گرم
  • مناسب برای: گربه‌ها در همه سنین

غذاهای کنسروی تنوع خوبی بین وعده‌های غذای خشک برای حیوانات خانگی هستند. کنسرو غذای گربه شایر امولسیون یکنواختی از گوشت قرمز همراه با جگر، کمی برنج، هویج، نخود سبز، کلم و استخوان است که تمام نیازهای تغذیه‌ای گربه‌ها را برطرف می‌کند. کنسروها غذاهای خوش خوراکی هستند که بهتر است همراه با غذای خشک استفاده شوند.

غذای پوچ گربه دین بستس مدل Mit MSC-Lachs وزن 100 گرم

مشخصات محصول

  • وزن: 100 گرم
  • مناسب برای: گربه‌ بالغ

برای گربه‌های سختگیر که طعم هر غذای خشک را نمی‌پسندند غذای مخصوص گربه دین بستس را پیشنهاد می‌کنیم. این غذای خشک حاوی ماهی سالمون و قزل آلا در سس است که همزمان نیاز گربه‌ها به مواد معدنی، آمینواسیدها و ویتامین‌های اساسی را برطرف می‌کند. دانه‌های این غذای خشک پوچ و بسیار ترد است.

غذای خشک بچه گربه رفلکس مدل kitten وزن 2 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • وزن: 2 کیلوگرم
  • مناسب برای: بچه گربه

رفلکس یکی از برندهای معتبر تولیدکننده غذای خشک با فرمولاسیون متعادل و کیفیت پریمیوم است. در تولید غذای مخصوص بچه گربه رفلکس از پروتئین مرغ تازه استفاده شده است. دانه‌‌های کوچک این غذای خشک با تخم کتان و گیاه یوکا فرموله شده که جذب مواد غذایی و متابولیسم آن را در بدن بچه گربه‌ها تسریع می‌کند.

غذای مرغ مینا پادوان مدل gran patee insectes وزن 1 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • وزن: 1 کیلوگرم
  • مناسب برای: مرغ مینا

جیره مرغ مینا باید ترکیبی از حشرات، میوه‌ها و دانه‌های طبیعی مورد نیاز آن‌ها باشد. در طراحی فرمولاسیون غذای کامل پادوان به تمام نیازهای طبیعی مرغ مینا توجه شده و این غذای خشک نیازهای بدنی این پرنده را تامین می‌کند. قند این غذای خشک طبیعی بوده و 1 درصد فرمولاسیون آن را عسل تشکیل می‌دهد.

تشویقی سگ مدل Chicken feet کد 141 وزن 60 گرم

مشخصات محصول

  • وزن: 60 کیلوگرم
  • مناسب برای: سگ‌ها در تمام سنین

تشویقی‌ها بخشی از جیره غذایی حیوانات خانگی را تشکیل می‌دهند و در عین حال می‌توانند سرگرم‌ کننده باشند. تشویقی سگ مدل Chicken feet به شکل پای مرغ بدون ناخن تولید شده و منبعی غنی از کلسیم و عناصر معدنی مورد نیاز سگ‌ها است. شکل ظاهری این تشویقی برای اکثر سگ‌ها جذاب و سرگرم کننده است.

تشویقی سگ لوریتا مدل DRIED CHICKEN GIZZARDS وزن 50 گرم

مشخصات محصول

  • وزن: 50 کیلوگرم
  • مناسب برای: سگ‌ها در تمام سنین

تشویقی لوریتا سنگدان خشک شده مرغ است که به صورت کاملا طبیعی و در مجاورت هوای گرم با دستگاه صنعتی فرآوری می‌شود. سنگدان مرغ فاقد چربی و املاح است و نیاز بدنی سگ‌ها را به آهن، زینک و ویتامین های E و B برطرف می‌کند.

کنسرو غذای گربه نوتری پت مدل chicken fish وزن 425 گرم

مشخصات محصول

  • وزن: 425 گرم
  • مناسب برای: گربه‌ها در تمام سنین

غذاهای کنسروی بافت نرم و یکنواختی دارند و اکثر گربه‌ها از طعم لذیذ آن‌ها استقبال می‌کنند. کنسرو غذای گربه نوتری پت مدل chicken fish حاوی گوشت سفید، ماهی کیلکا، جگر، سبزیجات، غلات، مکمل‌های معدنی و انواع ویتامین است.

این محصول خوش خوراک فاقد ترکیبات نگهدارنده و افزودنی بوده و برای تمام سنین مناسب است.

غذای خشک گربه سلبن مدل Indoor Cat وزن 2.5 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • وزن: 2 کیلوگرم
  • مناسب برای: گربه‌های بالغ

غذای خانگی سلبن از غذاهای تجاری خوش خوراک و فرموله شده بر اساس استانداردهای غذایی گربه‌ها با وزن 3 تا 9 کیلوگرم است. در فرآوری این غذا از ویتامین‌های ضروری، امگا 3 و امگا 6 و پروتئین‌های مغذی و کربوهیدرات استفاده شده است. ترکیبات مغذی این غذای ایرانی به رشد استخوان‌ها و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.


شناخت نیازهای تغذیه‌ای اصل اول است!

درست مثل انسان‌ها حیوانات خانگی هم در هر دوره از زندگی نیازهای تغذیه‌ خاص خود را دارند. این نیاز بر اساس سن، وضعیت تولیدمثلی، ویژگی‌های متابولیک و بدنی، خواص نژادی و دوره رشدی که در آن قرار دارد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال نیاز به پروتئین در دوره کودکی تا قبل از بلوغ برای توله سگ‌ها بیش‌تر است و به مرور زمان مقادیر پروتئین با کالری جایگزین می‌شوند. یا این که در طول آبستنی حیوان خانگی باید از نظر کالری تامین و با مکمل‌های مخصوص جهت آمادگی پیش از زایمان تقویت شود.

اما فکر می‌کنید نیازهای تغذیه‌ای حیوانات مختلف در هر دوره چیست و چند درصد رژیم غذایی باید شامل آن ترکیب غذایی باشد؟ در این رابطه دعوت می‌کنیم به چند نکته کاربردی توجه کنید:

  • رژیم غذایی حیوانات ترکیبی از تمام مواد مغذی مورد نیاز او است؛ نه فقط کربوهیدرات یا پروتئین. بنابراین غذای مخصوص حیوانات که به صورت تجاری تولید می‌شود ارزش غذایی متنوعی دارد و می‌تواند نیاز یا کمبودهای بدنی پت را به خوبی تامین یا جبران کند.
  • درصد پروتئین یا کالری باید با توجه به شاخص نمره وضعیت بدنی تعیین شود. به این شکل که تحت نظر دامپزشک باید وضعیت لاغری یا چاقی یا تناسب اندام پت را بررسی کنید. سپس با مشورت او از غذاهای مناسب استفاده کنید تا وزن پت به وزن ایده‌ال در همان سن نزدیک شود.
  • مقادیر بالاتر چربی و کالری مشکل رایج چاقی در حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه را به دنبال دارد. چاقی سرآغاز خیلی از بیماری‌های داخلی است که باید از همان ابتدا با تنظیم رژیم مناسب از آن پیشگیری کنید.

انتخاب غذا و مکمل بر اساس وضعیت بدنی

همانطور که گفتیم غذایی که برای پت انتخاب می‌کنید تاثیر مستقیمی بر ارگان‌های بدن و عملکرد آن‌ها دارد. در طول بیماری‌های مختلف نظیر عوارض کلیوی، پانکراس و قلبی هم اولین فاکتوری که باید تغییر کند و دوباره تنظیم شود غذای حیوان است.

خیلی از غذاهای تجاری حیوانات بر اساس وضعیت بدنی تولید می‌شوند. به عنوان مثال برخی از برندها برای بیماران کلیوی که میزان دریافت پروتئین توسط آن‌ها باید محدود شود غذاهای مخصوصی تحت عنوان Renal تولید می‌کنند. این غذاها به صورت انحصاری و متناسب با نیازهای بدنی پت در این دوره فرموله شده و بنابراین دامپزشک را از نظر تامین نیازهای تغذیه‌ای بیمار مطمئن می‌کند.

در ارتباط با انتخاب غذا و مکمل بر اساس وضعیت بدنی پت باید به تظاهرات حیوان خانگی و چند نکته مهم توجه کنید. بدون شک تشخیص این تظاهرات توسط دامپزشک متخصص بهتر صورت می‌گیرد و بنابراین می‌توانید از راهنمایی پزشک خود برای خرید غذای مناسب استفاده کنید.

غذا می‌تواند مهم‌ترین دلیل استفراغ و اسهال در حیوان خانگی باشد. هر چند که این تظاهرات دلایل مختلفی دارند اما اولین ریسک فاکتور غذا یا تغییر جیره غذایی است. بنابراین در بروز هر یک از عوامل گوارشی لازم است به نوع غذای تجاری یا مکمل تغذیه‌ای که پیش از این برای پت مصرف می‌کردید توجه کنید.

خیلی از تظاهرات پوستی ممکن است به دلیل آلرژی غذایی باشد که به طور معمول از دید صاحب پت پنهان باقی می‌‌ماند. در این شرایط با مشورت دامپزشک و ابزارهای تشخیصی مکمل عامل غذایی تشخیص داده می‌شود و باید نسبت به تغییر رژیم غذایی پت ( غذا، مکمل‌های غذایی و تشویقی) اقدام کنید.

آشنایی با انواع غذا و  مکمل برای حیوانات

غذاهایی که در بازار به صورت تجاری و تحت برندای مختلف عرضه می‌شوند از نظر حالت فیزیکی و ارزش غذایی متنوع هستند.

به طور معمول غذاهای مخصوص حیوانات در سه شکل مختلف تولید می‌شوند و ممکن است توسط برندها برای رده سنی مختلفی هم پیشنهاد شده باشند. مثلا برخی از غذاها برای بالغین مناسب است و میزان کالری بیش‌تری دارند. برخی از غذاها برای توله سگ‌ها یا بچه گربه‌ها تولید شده‌اند که علاوه بر ارزش غذایی متفاوت، اندازه آن‌ها برای بلعیده شدن و خرد شدن توسط پت فرق دارد.

  • غذای خشک: این نوع غذاها مانند (غذای خشک سگ) به صورت ویژه توسط صاحبان برای تغذیه حیوان خانگی در وعده‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • غذاهای تشویقی: این نوع غذا به صورت ویژه و برای تشویق و ترغیب حیوانات استفاده می‌شود؛ به ویژه جهت تربیت و رفتار درمانی پت‌ها.
  • کنسرو، استیک و اسنک: از این غذاها به صورت تشویقی یا به عنوان تنوع در برخی از وعده‌های غذایی استفاده می‌شود. کنسرو حالت نرم و آبکی دارد و استفاده از آن در شرایط خاص و مثلا زمانی که حیوان از آب خوردن امتناع می‌ورزد توصیه شده است.

سخن آخر

انواع غذا و مکمل حیوانات با تامین نیازهای غذایی حیوانات خانگی، گزینه بهتری نسبت به غذاهای خانگی و دست‌ساز هستند. غذاهای تجاری به صورت خشک، در مجاورت حرارت و با فرآیند صنعتی تولید می‌شوند و فرمولاسیون آن‌ها با استانداردهای غذایی سگ و گربه یا پرندگان و جوندگان منطبق است. در خرید غذای خشک به برند تولید کننده، درصد پروتئین و رده سنی یا محدوده وزنی درج شده روی بسته‌بندی توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر