امروز31 فروردین 1403

بررسی گوشی هوشمند هواوی مدل p30 پرو

گوشی هواوی p30 پرو
5/5 - (1 امتیاز)

پیشروی دوباره ی هواوی، در ارتقای قابلیت‌های عکاسی

قبل از اینکه به بررسی هواوی p30 پرو بپردازییم می‌خوام در مورد شرکت سازنده این گوشی صحبت کنیم. شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما درست یک دهه قبل هیچ‌کس چیزی در رابطه با هواوی (Huawei) نمی‌دانست. اما اکنون این شرکت به عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های موجود در جهان است که پس از گوشی سامسونگ، به دلیل فروش بالای تلفن‌های هوشمند خود در سال 2018، در جایگاه دوم قرار گرفت.

گوشی هوشمند هواوی p30 پرو

هیچ انکاری در جهت اینکه این شرکت چینی به طرز عجیبی قادر به ساخت تلفن‌های هوشمند است وجود ندارد و به همین منظور عنوان پرچمدار گوشی‌های هوشمند با توجه به انتشار کثیر آن، به گوشی هواوی Mate20 اعطا شد.
البته این مدل گوشی تنها افتخار این شرکت به حساب نمی‌آید. گوشی تاشوی Mate X آخرین پروژه‌ی این شرکت معرفی شده است. از آنجا که قابلیت ویژه عکاسی در نمونه گوشی های P20 pro با موفقیت روبرو شده است، پس نباید انتظار داشت تا از هیجان استفاده از این محصول کاسته شود.

ما همچنان با بررسیهای دقیق تر، در پی کشف نقاط ضعف محصولات خود هستیم. اکنون پس از از رونمایی از این مدل گوشی، با جدیدترین دوربین چهارگانه ی فلت هواوی که مانند یک سوپر استار می‌درخشد روبرو می‌شویم.

طراحی و نمایشگر

طراحی گوشی هوشمند هواوی p30pro

طراحی گوشی هوشمند هواوی p30pro

پیش از رسیدگی به نکات مهم, می‌توان کمی در خصوص طیف رنگی این محصول صحبت کرد. از آنجا که تمامی آنها عالی بنظر می رسند هواوی به منظور ایجاد اشتیاق و هیجان بیشتر از رنگ‌های پر زرق و برق و درخشان و بسیاری از اوصاف دیگر که به‌نظر می‌رسد مانند یک پرنسس دیزنی دهه 90 ساخته شده است، استفاده می کند.

طرح‌های آن الهام گرفته از طبیعت است و فارغ از نام‌های جالب توجه آنها, بسیار خیره کننده به‌نظر می‌رسند. سفید صدفی, کریستال زنده (بله درست متوجه شدید)، طلوع آفتاب، شفق قطبی، از جمله رنگ‌های آن است. ضمناً رنگ مشکی برای افرادی که به این رنگ‌ها علاقه‌ایی ندارند و بسیار برای آنها خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد، نیز گزینه‌ی خوبی به شمار می‌آید.

صفحه نمایش تمام شیشه این گوشی‌، دارای لبه‌های خمیده با کوچکترین ضخامت است که در قسمت بالای نمایشگر آن، شکاف قطره‌ایی قرار گرفته است. این گوشی استاندارد ضد آب IP68 را دارد و همانند مدل P20 pro دارای شکاف قطره‌ایی است که می‌تواند احساس امنیت در عمق آب را برای شما فراهم کند.

هواوی از صفحه نمایش بزرگ 6.47 اینچی OLED با رزولوشن بالای 2340*1080 که به نوبه‌ی خود بزرگترین صفحه‌نمایش در سری گوشی‌های هواوی است بهره می‌برد. در این گوشی از پنل موجود در هواوی Mate 20 pro و از رنگ‌های متنوع و جذاب استفاده شده است.

هواوی با ارائه‌ی قابلیت جدید خود در زمینه‌ی کاهش شکاف قطره‌ایی در مدل P20 pro از جایگزین کردن بلندگو‌ها با نمایشگر صدا، که می‌تواند با استفاده از مکانیزم لرزش صفحه نمایش و القای استخوانی صدا را منتقل کند، به کاربران خود امکان استفاده از نمایش تمام صفحه را می‌دهد. این رویه هم‌چنین شیوه‌ی شنیدن صدا را تغییر خواهد داد. به عنوان مثال اگر در جایی نشسته باشید و در حین استفاده از تلفن همراه خود باشید‌، کسی که آن طرف شما نشسته است ممکن است چیزی مانند پچ پچ را از گوشی شما بشنود. اما در P30 pro این ضعف به خوبی رفع شده است.

وزن 192 گرم این گوشی نسبتاً زیاد است و بدنه‌ی صیقلی آن امکان لیز خوردن از دست و یا هر سطحی را بالا برده است. اما بیایید نگاهی دوباره به رنگهای اغوا کننده این محصول بیاندازیم. پس از تولید و ارائه‌ی رنگ شفق قطبی (تجسم سازی) این رنگ در اولین رونمایی خود، میزان فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص داد. اما جالب‌تر اینجاست که ما در این هفته، رنگ غروب طلایی Amber Sunrise رو معرفی کردیم، اما چندان در بین کاربران مورد توجه قرار نگرفت. اما این موضوع به این معنا نیست که این رنگ، چندان زیبایی ندارد.

نرم افزار و عملکرد در گوشی هواوی P30 pro

طراحی گوشی هوشمند هواوی p30pro

طراحی گوشی هوشمند هواوی p30pro

پردازنده‌ی Kirin 980 با فناوری پردازش نانومتری برتر در این گوشی، باعث ارتقای مستقیم عملکرد، افزایش سرعت و هوشمندی آن درست همانند پرچمدار تلفن‌های هوشمند یعنی Mate 20 pro شده است. پردازشگر جدید Kirin 985 تا زمان رونمایی Mate 30 pro معرفی و آشکار نمی‌شود.

هواوی از آخرین نسخه ی اندروید 9 به همراه رابط کاربری EMUI 90 استفاده می‌کند. این قابلیت سطح هوشمندی را بالا می برد، مسیر استفاده شما در تلفن ذخیره می کند، و حرکت بعدی شما را پیش بینی می‌کند. با توجه به این موضوع، شما می‌توانید با تسلط کامل از سرعت بالای آن بهره ببرید. اگرچه به حد کافی نتوانستیم احساس واقعی خود را در خصوص آن بیان کنیم اما قطعا می‌توانیم، سریع بودن آن را تایید کنیم.

برخی از ویژگی‌های موجود در P30 pro جالب به نظر می‌رسند. همانند: هوش مصنوعی ویرایشگر ویدیو، که می‌تواند برای هر شخصی هایلایت کوچکی از ویدیو را مرتب‌سازی کند. این عملکرد با آنچه که شما در Google Photo مشاهده می‌کنید، تفاوتی ندارد. همچنین گزینه‌ی تنظیم زمان توقف در این گوشی بکار گرفته شده است، که شما می‌توانید به کمک آن مدت زمان خارج شدن از صفحه را (در صورت عدم استفاده تنظیم کنید.

هواوی نسخه ناوبری را در P30 pro اجرا کرده است. با کشیدن صفحه نمایش به سمت بالا، برنامه به صفحه‌ی اصلی (Home) می‌رود و با کشیدن صفحه به سمت بالا و توقف کردن تا نیمه راه, وارد Task manager می‌شود.  بسیاری از ترفند‌های نرم افزاری جدید، در حوزه‌ی خودرو سازی بکار گرفته شده‌اند. در این زمینه شرکت هواوی با همکاری شرکت خوردو‌سازی آئودی موفق به ارایه‌ی Car Key شده‌اند. این قابلیت به کاربرانی که از خودروی آئودی استفاده می‌کنند‌، این امکان را می‌دهد تا بجای سوییچ از گوشی خود برای روشن کردن خودرو استفاده کنند. با توجه به احساس خوبی که این قابلیت ایجاد می‌کند، در جلسه‌ی توجیهی آن هیچ وسیله نقلیه‌ی دیگری برای آزمودن این قابلیت وجود نداشت و این موضوع، کمی مایه‌ی تاسف است که فقط برای کاربران دارای خودروی آئودی در نظر گرفته شده است.

با اضافه شدن قابلیت One_Hop که پیش از این در تلفن Mate Book X بکار گرفته شده بود، کاربران می‌توانند به راحتی و تنها با یک تاچ به انتقال، کپی و پیست کردن فایل‌های خود بپردازند. حسگر اثر انگشت خازنی جدید و بکار گرفته شده در صفحه نمایش، امنیت و سرعت را بهبود بخشیده است تا بدون هیچ تاخیر و دردسری، به‌راحتی بتوان گوشی را آنلاک کرد.

این مدل گوشی، تمامی استقامت‌های لازمی را که نیاز دارید در خود جای داده است. باطری آن مانند چیزی که در Mate 20 pro دیده بودیم، شارژ دهی بالایی را تا ظرفیت 4200 میلی آمپر را دارد، و این امر باعث می‌شود که در مدت زمان 30 دقیقه، درصد شارژ باتری شما را (با توجه به شارژ سریع) تا 70 درصد افزایش دهد. اگر بطور ناگهانی شارژ باطری شما در حال کم شدن بود می‌توانید از قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم که امکان استفاده از یک دستگاه را برای شارژ دستگاه دیگری که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند استفاده کنید.

بررسی دوربین

دوربین هواوی P30 پرو

دوربین هواوی P30 پرو

جدا از تمامی مباحث گفته شده، شاخص‌ترین ویژگی این گوشی، پیشتاز بودن آن در زمینه عکاسی است و بدون شک به دلیل قابلیت‌های بالای دوربین آن، در بین عموم بسیار شناخته شده است. مجموعه دوربین های P30 pro شامل یک دوربین 40 مگاپیکسلی با زاویه ی عریض 27 میلیمتری و دیافراگم F.1/6 یک دوربین 20 مگاپیکسلی با لنز فوق واید 16 میلیمتری و دیافراگم F/2.2 و یک دوربین 8 مگاپیکسلی با بزرگنمایی اُپتیکال 5 برابر و یک دوربین ToF 3D که برای سنجش عمق در نظر گرفته شده است، است.

الگوریتم نرم افزاری این گوشی به منظور افزایش میزان زوم، و همچنین حداکثر ضریب زوم فوق العاده‌ی تصاویر تا بیش از 10 مگاپیکسل، واقعا چشمگیر به‌نظر می‌رسد. به راحتی می‌توان احساس کرد که دوربین به سختی در حال تلاش برای خنثی کردن لرزش تصاویر و فوکوس خودکار است. هرچه بیشتر زوم کنید، جزئیات بیشتری را نیز مشاهده می‌کنید.

شرکت هواوی به لطف ترکیب لنز اصلی P30 pro (معادل 135 میلی متر با توان بزرگنمایی 7.8 برابر) با داده‌های سنسور دوربین مرکزی، وعده‌ی بزرگنمایی بیش از 10 مگاپیکسل را به کاربران خود اعلام کرده است که در حقیقت به دلیل وجود این قابلیت زوم، شما مجذوب این گوشی خواهید شد.

وضوح جزئیات در 5 مگاپیکسل و زوم 10 مگاپیکسل، باور نکردنی است. زمانی که شما دوربین را تا 15 برابر زوم می کنید، جزئیات کوچک هم مشخص می‌شوند. دوربین سلفی این گوشی 32 مگاپیکسل است و جزئیات بیشتری را نسبت به آنچه که دیده می‌شود نمایان می‌کند.

حالت پرتره در عکس‌های سلفی و حتی عکاسی با وجود نور کم بسیار عالی عمل می‌کند. عکس‌های گرفته شده همگی روشن و واضح هستند، شما حتی می‌توانید در هنگام عکاسی از گزینه ی Beauty Mode استفاده کنید و یا آن را به حالت غیر فعال برگردانید.

سیستم دوربین چهارگانه‌ی لایکا موجود در P30 pro حسگری از نوع Superspectrum دارد که برای رسیدن به کیفیت بالای تصاویر، به جای حسگر RGB معمولی از حسگر RYYB استفاده می‌کند. این حسگر در نتیجه باعث افزایش جذب نور می شود. به بیانی ساده‌تر به جای آنکه از آرایه‌ی فیلتر رنگ RGB (قرمز، سبز، آبی) استفاده کند، به سراغ استفاده از آرایه ی فیلتر RYYBیا (قرمز، زرد، زرد،آبی) رفته است، و این موضوع باعث می‌شود تا میزان نور دریافتی حسگر افزایش پیدا کند و امکان ثبت عکس‌ها با وضوح بالاتر فراهم شود.

تنها خرده‌ایی که می‌توان از دوربین این گوشی گرفت، رندر رنگ سبز آن است، که اکثرا ترجیح می دهند، به جای رنگ‌های درخشان و خیلی روشن از تن‌های طبیعی‌تر استفاده شود. حساسیت نور ISO از رنج 102400 بکار گرفته شده در P20 pro به 400000 در P30 pro افزایش پیدا کرده است، به این معنا که برای عکسبرداری در شب نیز بسیار مناسب است.

دوربین گوشی شما 6 ثانیه فرصت برای جذب نور در شب دارد، زمانی که این کار با موفقیت انجام شد، می‌توانید از حالت Night mode برای عکسبرداری استفاده کنید. وضوح تصویر در حالت Night mode، بیش از آنچه که به چشم انسان می‌تواند دیده شود، کیفیت بالایی دارد. در حالت Night Mode چندین فریم متنوع در معرض نورهای مختلف قرار می‌گیرد و از ترکیب آنها با هم یک تصویر HDR ساخته می‌شود.

در کنار فلاش گوشی دوربین ToF قرار گرفته است که وظیفه‌ی آن تشخیص عمق میدان در عکاسی است، که سنسور حساس آن می‌تواند مدت زمان بازتاب نور از جسم را ثبت کند. ثبت کردن این مدت زمان باعث درک فاصله اشیا و ایجاد جلوه بوکه‌، به‌ویژه در عکس‌های پرتره به کار می‌رود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بی نظیر هواوی P30 pro، قابلیت فیلمبرداری 2 دوربین، بصورت همزمان است. به این ترتیب کاربر می‌تواند بطور همزمان از 2 زاویه دید، تصویر برداری کند. تصور کنید که در حال عکس برداری از یک مسابقه‌ی فوتبال هستید، به کمک این قابلیت شما می‌توانید با یک دوربین که در پشت گوشی قرار دارد، چشم انداز کاملی را از صحنه ثبت کنید و با دوربین دیگر تصویری از نمای نزدیک آن را داشته باشید. هواوی همچنین وعده تصویربرداری بهتر در نور کم را نیز اعلام کرده است.

نسخه ی اولیه هواوی P30 pro

نسخه اولیه P30 pro

نسخه اولیه P30 pro

با وجود همان پردازشگر و باطری موجود در Mate 20 pro، هیچ گونه قید و شرطی در خصوص عملکرد P30 pro مشاهده نشده است. آنچه که این تلفن هوشمند را بیشتر مورد رضایت کاربران قرار می‌دهد، قابلیت‌های بسیار دوربین آن است. مجموعه ای پیچیده از زوم پریسکوپی و سنسور حسگر ToF یکی از دلایل مهم برای استفاده از دوربین این گوشی به حساب می‌آید.

P30 pro از یک معیار استراتوسفر برای قابلیت بزرگنمایی استفاده میکند. شما به کمک لنزهای پریسکوپ این گوشی می‌توانید با زوم 5 مگا پیکسل و یا 10 مگاپیکسل جزئیات کریستال را نیز به وضوح ببینید، و با زوم 50 مگا پیکسل شما حتی می‌توانید حفره های روی ماه را در آسمان صاف شب، مشاهده کنید.

اما هیچ تلفن هوشمند دیگری در زمینه تعدادی از سناریو های عکاسی نمی‌تواند با هواوی p30 pro رقابت کند. زیبایی و اعتبار بزرگنمایی فوق العاده ی آن به جهت این است که P30 pro یک سخت افزار بروز شده به‌شمار می آید و این موضوع به دلیل شراکت شرکت لایکا، پیشرفت، و بکارگیری استعداد های ناظرین آن صورت گرفته است. گوشی‌های مدل P30 pro با بکارگیری آرایه‌ایی از دوربین‌ها، قابلیت بالای زوم و بزرگنمایی و هم چنین بروزرسانی چشمگیری در بخش سخت افزاری آن، رقبای خود را به یک چلنج و یا رقابت نفسگیر دعوت می کند.

نقاط قوت
  • + بزرگنمایی بی نظیر
  • + تصاویر جذاب و باکیفیت
  • + سرعت بالا
نقاط ضعف
  • - فاقد جک هدفون
  • - صفحه می‌تواند بهتر باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر