امروز06 اردیبهشت 1403

بهترین دستگاه دماسنج و رطوبت سنج خانگی و آزمایشگاهی

بهترین رطوبت سنج
5/5 - (2 امتیاز)

اگر اهل نگهداری گل و گیاه آپارتمانی و زینتی باشید و به حیات و شادابی این موجودات زنده و پرمایه اهمیت می‌دهید احتمالا با مفهوم رطوبت و لزوم سنجش آن در محیط آشنا باشید. ترکیب مهمی که همچون شمشیر دولبه زندگی و مرگ گیاهان را تحت تاثیر قرار می‎دهد و در محیط کارگاهی و آزمایشگاهی نیز باید با دقت سنجش شود.

تعیین رطوبت محیط یکی از پرکاربردترین مقادیر تحلیلی است که پایداری مواد غذایی، گیاهان و حتی مصالح ساختمانی را در محیط تضمین می‌کند. این فاکتور در گذشته با استفاده از روش‌های مختلفی سنجیده می‌شد اما امروزه از انواع بهترین رطوبت سنج آنالوگ و دیجیتال برای سنجش آن استفاده می‌شود.

در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت، کشاورزی، آرمایشگاه‌های سنجش کیفیت و حتی منازل از انواع حسگر یا سنسورهای سنجش رطوبت استفاده می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر با کاربرد این دستگاه‌های ساده اما کاربردی شما را به مرور صفر تا صد راهنمای خرید امروز به‌نظر دعوت می‌کنیم.

مرور و بررسی انواع دستگاه رطوبت سنج

مدل محبوب

دماسنج و رطوبت سنج سنسور اکسترنال

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

رطوبت سنج‌ها ابزاری ضروری برای امور آزمایشگاهی، سالن‌های نگهداری و پرورش از حیوانات و … هستند. رطوبت سنج سنسور اکسترنال مدل LX8011 ابزاری دقیق برای سنجش رطوبت و دما به صورت همزمان است. این مدل فاقد قابلیت تبدیل دما است.

دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

مدل HC520 یک دماسنج دیجیتالی است که اطلاعات کاربردی نظیر ساعت، تاریخ، دما و رطوبت محیط را نمایش می‌دهد. در این رطوبت سنج یک نمایشگر شفاف با ابعاد مناسب تعبیه شده که با استفاده از تنظیمات موجود می‌توانید واحدهای اندازه‌گیری دما را تبدیل کنید.

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

در ساختار رطوبت سنج محیطی HTC-2 دو سنسور سنجش دمای داخلی در کنار دمای محیطی و سنسور سنجش رطوبت قرار گرفته است. با این مدل می‌توانید رطوبت نسبی محیط را از 10 تا 99 درصد اندازه‌گیری کنید. ضمن این که حافظه تعبیه شده در دستگاه امکان ذخیره‌سازی حداقل و حداکثر رطوبت و دمای محیط را دارد.

مدل هواشناسی

دماسنج و رطوبت سنج آلارم دار

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

یکی از ویژگی‌های این دستگاه که آن را نسبت به مدل‌های موجود در بازار متمایز می‌کند امکان تنظیم آلارم یا هشدار و تشخیص وضعیت رطوبت فعلی است. بنابراین از این ابزار می‌توانید برای سنجش رطوبت سالن‌های پرورش نظیر پرورش قارچ یا محیط گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

نمایشگر دماسنج و رطوبت‌‌سنج میجیا از نوع LCD با ابعاد 1.5 اینچی است که مصرف باتری اندکی دارد. دقت اندازه‌گیری رطوبت با این دستگاه یک درصد است و تغییرات دمایی را نیز با دقت 0.1 درجه سانتی گراد نمایش می‌دهد.

این مدل طراحی مینیمالیستی و جیبی دارد و به راحتی می‌توانید آن را حمل و نقل کنید.

دما سنج و رطوبت سنج انیمیترز

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

دستگاه رطوبت سنج انیمیترز مدل TH-2F یک ابزار دقیق و کوچک برای سنجش همزمان دما و رطوبت محیط است. این مدل با جیوه و بدون نیاز به باتری کار می‌کند و خواندن اطلاعات آن با وجود صفحه نمایش نسبتا بزرگ ساده است.

دماسنج و رطوبت سنج سنسور اینترنال

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

دما و رطوبت دو فاکتور مهمی هستند که اندازه‌گیری آن‌ها در پرورش حیوانات، دستگاه‌های جوجه کشی و گلخانه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. دماسنج و رطوبت سنج مدل HGM0.96 با سنور داخلی طراحی شده و با باتری ساعتی کار می‌کند. دقت اندازه‌گیری رطوبت در این مدل 1 درصد است.

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش رطوبت

ابعاد رطوبت سنج محیطی تی اف ای درست مشابه با یک ساعت رومیزی کوچک است و با دقت و حساسیت بالایی تولید می‌شود. از این مدل می‌توانید در کارگاه‌های ساخت مصنوعات چوبی، سالن پرورش گل و گیاه و حتی در فضای منزل جهت ارزیابی رطوبت نسبی محیط استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما و رطوبت

از دقت اندازه‌گیری دماسنج و رطوبت سنج مدل C001 می‌توانید در کنار سنجش PH برای کارهای دقیقی نظیر جوجه‌کشی استفاده کنید. این مدل به صورت یک دیسک کوچک طراحی شده و حساسیت خوبی نسبت به تغییرات رطوبت محیطی دارد.

رطوبت سنج و دماسنج وینتکت

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش دما، رطوبت و نقطه شبنم
نقاط قوت
  • قابلیت اندازه‌گیری نقطه شبنم

برای امور حرفه‌ای آزمایشگاهی، کارخانجات و امور صنعتی سنجش رطوبت محیط ضروری است.  رطوبت سنج و دماسنج وینتکت مدل WT83 با طراحی ارگونومیک و دقت بالا این امکان را در کنار آنالیز نقطه شبنم برای متخصصان و کارشناسان فراهم می‌کند.

بازه اندازه‌گیری رطوبت با این دستگاه 1 تا 100 درصد است و قابلیت تبدیل واحدهای اندازه‌گیری دما را نیز دارد. از این مدل می‌توانید برای آنالیز رطوبت مصالح نظیر چوب نیز استفاده کنید.

رطوبت سنج گلدان سولاما

مشخصات محصول

  • قابلیت‌های دستگاه: سنجش رطوبت
  • دمای مناسب برای کارکرد دستگاه: 5 الی 45 درجه سانتی گراد

آبیاری گیاهان به ویژه گیاهان آپارتمانی نقش مهمی در شادابی و طول عمر آن‌ها دارد. با استفاده از  رطوبت سنج گلدان سولاما مدل V2 می‌توانید درصد رطوبت گیاهان را اندازه‌گیری کنید و به این شکل مانع از پوسیدگی ریشه به ویژه کاکتوس‌ها شوید.

دقت اندازه‌گیری رطوبت این محصول 2 درصد بوده و دمای مناسب جهت کار با آن 5 الی 45 درجه سانتی گراد است.

اهمیت نم‌سنجی در محیط در امور مختلف

در هر نوع آب و هوایی حتی بیابان‌ها هم مقادیر اندکی بخار آب در هوا وجود دارد که همچون سایر کمیت‌های قابل اندازه‌گیری در محیط اندازه‌گیری می‌شود. مهم‌ترین کاربرد تعیین سطح رطوبت در هواشناسی و مراکز مرتبط با آن است که با دستگاه‌های مشابه در ابعاد بزرگ‌تر سنجش می‌شود.

شاید سنجش رطوبت به ویژه برای مصارف خانگی موضوع غریبی باشد و غیرضروری به نظر برسد؛ اما با نگاهی بر محصولات بازار می‌بینید که خیلی از دستگاه‌های دماسنج قابلیت سنجش همزمان رطوبت را نیز دارند. بنابراین شاید بد نباشد با اهمیت سنجش رطوبت هوا در دنیای امروز و حوزه‌های مختلف آشنا شوید:

رطوبت سنجی در حوزه کشاورزی و باغبانی

حالا که بخش زیادی از تولید گل‌های زینتی و محصولات زراعی کشور وابسته به کشت گلخانه‌ای است سنجش رطوبت محیط گلخانه و فضای تحت کشت برای کشاورز و باغبان اهمیت بیش‌تری دارد.

تعیین زمان آبیاری گیاهان و زمین‌های کشاورزی

مهم‌ترین هدفی که از رطوبت سنجی با انواع دستگاه نم سنج در محیط کشاورزی دنبال می‌کنیم اندازه‌گیری میزان رطوبت نسبی و تعیین زمان آبیاری گیاهان است. به این شکل که رطوبت سنج را به صورت مستقیم و البته تصادفی در تماس با خاک قرار می‌دهند و رطوبت آن را می‌سنجند.

کنترل رشد، تولید و بازدهی گلخانه‌ها

کاربرد سنجش رطوبت به ویژه در امور کشاورزی گسترده‌تر است. ساده‌ترین مثال مربوط به کشت قارچ است که بازدهی آن تا حد زیادی به رطوبت خاک، کود و کمپوست بستگی دارد.

سنجش کیفیت خاک و زمین پیش از کشت

در کشت و صنعت نوین از دستگاه‌های رطوبت سنج در مبدا و پیش از کاشت گیاه و بذر نیز استفاده می‌شود. به این شکل که کیفیت خاک و رطوبت منطقه ابتدا با دستگاه نم سنج بررسی می‌شود و سپس تصمیمات لازم برای شروع کشت اتخاذ خواهد شد.

استفاده از رطوبت سنج در منزل

گیاهان آپارتمانی حساسیت بالایی نسبت به متغیرهای محیطی از جمله رطوبت هوا دارند. این حساسیت برای برخی از گیاهان زینتی بیش‌تر است و بنابراین لازم است به صورت مداوم رطوبت خاک را با انواع بهترین رطوبت سنج دیجیتالی یا آنالوگ اندازه‌گیری کنید.

رطوبت سنجی مصالح ساختمانی

رطوبت موادی که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند از جمله بتن، گچ و سایر مصالح به جهت تاثیر مستقیمی که روی استحکام ساختمان دارد حائز اهمیت است. از این رو از رطوبت سنج‌هایی که به صورت مستقیم در مصالح قرار می‌گیرند استفاده و کیفیت مواد ساختمانی ارزیابی می‌شود.

آشنایی با انواع رطوبت سنج و ساز و کار آن‌ها

تعیین رطوبت محیط به وسیله دستگاه‌های رطوبت سنج آنالوگ و دیجیتالی موجود در بازار صورت می‌گیرد. در مدل‌های آنالوگ معمولا سطح رطوبت سبب تغییر سطح علائم رنگی روی رطوبت سنج می‌شود و عدیی که به دست می‌آید تقریبی است.

امروزه مدل‌های دیجیتالی دقیقی به بازار عرضه شده‌اند که علاوه بر سنجش دقیق، کار کردن با آن‌ها به سبب وجود صفحه نمایش راحت‌تر است.

اکثر دستگاه‌های آنالوگ که در بازار وجود دارند علاوه بر رطوبت PH محیط را می‌سنجند. این موضوع در بحث پرورش و کاشت گیاهان زینتی حائز اهمیت است؛ چون PH خاک دسترسی گیاه به مواد مغذی و حیاتی را تعیین می‌کند.

آشنایی با قابلیت‌های انواع رطوبت سنج دیجیتالی

اکثر نم‌سنج‌های دیجیتالی به قابلیت‌های جانبی و کاربردی دیگری هم مجهز هستند که به حفظ و نگهداری از گیاهان زینتی کمک می‌کنند:

اعلان همزمان دما و رطوبت محیط

اکثر دستگاه‌های رطوبت سنج به صورت همزمان رطوبت و دمای محیط، خاک و جامدات را اندازه‌گیری می‌کنند.

هشدار صوتی برای آبیاری

برخی از دستگاه‌های رطوبت سنج دیجیتالی دارای هشدار صوتی هستند. به این شکل که بعد از قرار گرفتن در محیط خاک یا هوا، در صورتی که رطوبت از حد مشخصی کم‌تر باشد اعلان زمان آبیاری صادر می‌شود.

امکان سنجش PH و اسیدیته خاک کشاورزی

برخی از دستگاه‌های رطوبت سنج دارای دو الکترود جداگانه هستند که با قرار گرفتن در خاک PH را نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن PH خاک می‌توان زمان آبیاری و حتی لزوم تعویض خاک گیاهان زینتی را مشخص کرد.

سخن آخر

حیات گیاهان و موجودات زنده محیط اطرافمان وابسته به آب است. حتی حفظ کیفیت موجودات غیر زنده نظیر چوب و مصالح ساختمانی هم به رطوبت نسبی داخلی آن‌ها بستگی دارد.

یکی از ابزارهای کاربردی و ساده برای بررسی میزان آب داخلی گیاهان، خاک، هوا و اجسام استفاده از انواع بهترین رطوبت سنج است.

برخی از رطوبت سنج‌ها به صورت ترکیبی با دماسنج تولید می‌شوند و حتی ممکن است قابلیت اندازه‌گیری نقطه شبنم را نیز داشته باشند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
1 نظر