امروز06 اردیبهشت 1403

خرید کتاب داستان کودکان: کدام کتاب مناسب کودک من است؟

خرید کتاب داستان کودکان
5/5 - (1 امتیاز)

شاید خواندن کتاب داستان کودکان برای ما بزرگ‌ترها خنده دار به نظر برسد. اما اگر بدانید کودکتان چه طور با همین جملات ساده تصویرسازی می‌کند به معجزه خواندن کتاب قصه برای فرزندتان ایمان می‌آوردید!

کودک شما در روال گفتگوهای روزانه خانواده زبان مادری‌اش را می‌آموزد. او هرگز هیچ قاعده قانون و دستور زبانی از شما نیاموخته است اما می‌تواند به خوبی و بعد از دو سه سال صحبت کند. اگر قرار باشد منشا این توانایی را در کودکان ریشه یابی کنیم احتمالا با کتاب داستان‌هایی مواجه می‌شویم که شب و روز در گوش کودکمان زمزمه کرده بودیم!

اما این همه داستان نیست. به واسطه یک کتاب داستان آموزنده می‌توان جهت گیری فکری کودک را ساخت و قوای تخیل و خلاقیتش را از همین سنین کودکی تقویت کرد. فقط کافی است چشم بسته به کتاب فروشی نروید و قبل از هر چیز کتاب‌های با کیفیت در حوزه مورد نظرتان را بشناسید! در ادامه به بررسی چند کتاب کودک می‌پردازیم و متوجه خواهید شد هر کتاب و هر قصه چه تاثیرات مثبتی بر روی ذهن فرزندتان خواهد گذاشت. با ما همراه باشید.

کتاب داستان کودک و نوجوان قصه های پندآموز حیوانات 9

کتاب قصه‌های پندآموز حیوانات اقتباسی از کلیله و دمنه بوده که با فونت درشت و خوانا برای کودکان تهیه شده است. تصاویر زیبا و رنگی این محصول به همراه نثر کودکانه به انتقال مفاهیم کلیله و دمنه کمک می‌کنند.

این مجموعه برای گروه سنی ب مناسب است.

کتاب می می نی تو مهد کودک دوسته با فیل و اردک

"می می نی تو مهدکودک دوسته با فیل و اردک" عنوان کتاب مصور کودکان سروده ناصر کشاورز است. این مجموعه روایت شیطنت و بازیگوشی‌های شخصیتی خیالی به نام "می می" بوده که در قالب ترانه‌های دلچسب کودکانه منتشر شده است.

کتاب تقویت هوش اثر محمدجواد گلشنی مجموعه 6 جلدی

والدین برای گروه سنی الف و ب می‌توانند از مجموعه تقویت هوشی انتشارات کودک یار استفاده می‌کنند. این اثر در 6 جلد و به صورت مصور برای تقویت خلاقیت و ذهن کودکان طراحی شده است.

کتاب مجموعه کودک فیلسوف اثر اسکار برونیفیه

مجموعه کودک فیلسوف اثری خارجی است که توسط رویا خوئی و جهت تصویر سازی ذهنی کودکان طراحی شده است. این مجموعه اثری الهام بخش برای تقویت هوش کودک خواهد بود.

کتاب 15 کتاب کودک 4 اثر وحیده نوروزی

کتاب کرگدن خشمگین مجموعه مهارت‌های زندگی برای آموزش کودک است. نویسنده این اثر بهروز واثقی و توسط انتشارات ابوعطا منتشر شده است. این مجموعه برای گروه سنی:الف از 3تا6سال مناسب است.

کتاب 365 قصه قبل از خواب اثر کاترین تیسوندیر

انتقال مفاهیم اخلاقی خوب و رفتارهای سالم از طریق کتاب داستان کودکان برای هر گروه سنی لازم و ضروری است. این اثر به صورت چاپی همراه با فایل صوتی کتاب عرضه می‌شود.

این کتاب برای گروه سنی ب و ج مناسب است.

کتاب داستان کودک؛ معجزه‌ای در آموزش و پرورش فرزند شما

کافی است برای کودکتان قصه بخوانید و به حالات چهره‌اش دقت کنید تا متوجه اثرات داستان روی فکر و ذهن او شوید. چهره کودکان این تحرکات ذهنی را به خوبی بعد از داستان سرایی توسط شما نشان می‌دهد. علت آن هم آشنایی کودک با دنیای ناشناخته است. دنیایی که هرگز از نزدیک لمس نکرده بود!

قصه گویی با کتاب داستان کودکان فقط به کارگیری مهارت کلامی از سوی مادر نیست. مادر با رسیدن به هر پاراگراف یا عنوان تازه حالات چهره‌اش را تغییر می‌کند. حتی ممکن است این داستان سرایی با نمایش دست و بدن همراه و کودک نظاره گر یک داستان نمایشی باشد!

بنابراین با کتاب داستان کودکان شما همزمان به چند هدف بزرگ در تعالی و رشد فرزندتان می‌رسید:

تاثیر کتاب داستان کودک در بهبود مهارت گفتاری و شنوایی او

همان طور که گفته شد داستان سرایی با حرکات بدن و به کارگیری مهارت کلامی از سوی مادر همراه است. بنابراین کودک شما مادامی که به صورت و صدا توجه داشته باشد قادر است آن را پردازش کند. این پردازش به مرور زمان باعث آشنایی کودک با مهارت‌های کلامی و تقویت توانایی شنیداری او می‌شود.

حتما شنیده‌اید خیلی از کودکان زودتر از سن خود لب به سخن می‌گشایند. یکی از فاکتورهای محرک کودک در صحبت کردن تلاش او برای تقلید کلام مادر با آواهای نامفهوم است. نتیجه این تلاش ممکن است منجر به سخن گفتن کودک زودتر از سن او شود.

سهم کتاب داستان کودک در تقویت حافظه و قدرت تمرکز کودک

به محض این که کودک صدای آشنا مادر را می‌شنود سرش را برمی‌گرداند. فرزند شما تا سنی رسیده که با حرکات، تن صدا و لحن شما آشنایی دارد. بنابراین همین که صدای شما در گوش او می‌پیچد خود به خود فرمانی از سوی مغز برای تمرکز حواس صادر می‌شود.

بسته به سن کودک ممکن است قدرت پردازش داستان برای او متفاوت باشد. مثلا کودکان چهار پنج ساله به خوبی می‌توانند در کنار تمرکز، بخش‌های مختلف داستان را مثل قطعات پازل در کنار هم قرار دهند. بنابراین کتاب داستان کودکان تا حد زیادی به تقویت حافظه آن‌ها کمک کرده است.

نکات طلایی در خرید بهترین کتاب داستان کودکان

انتخاب بهترین کتاب از میان میلیون‌ها اثر اختصاصی برای کودک دشوار است. از طرفی پدر و مادر فرصت کافی برای خواندن تمام این داستان‌ها را ندارند. پس چه بهتر که برای خرید بهترین کتاب به نکاتی طلایی توجه کنیم:

سطح و موضوع کتاب برای کودک باورپذیر باشد

به سطح کتابی که خریداری می‌کنید دقت داشته باشید. بسیاری از کودکان که تازه لب به سخن گشودند تمایل دارند جملاتی که می‌خوانید را پیش بینی کنند. مثلا کودکان چهار پنج ساله با تعداد محدودی از جمله آشنا می‌شوند و آن را بارها و بارها در روز تکرار می‌کنند.

سطح کتابی که می‌خوانید باید با توانایی‌های کودکتان هماهنگ باشد. به ساختار جملات دقت داشته باشید و طول پاراگراف‌ها را قبل از خرید بررسی کنید.

کتاب‌های پرفروش سال، کتاب‌های تشویق شده توسط منتقدان و در نهایت کتاب‌هایی که برنده جایزه هستند معمولا در اولویت لیست خرید قرار دارند. در واقع میزان فروش محصول و پیشنهاد دیگران راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین کتاب داستان کودکان خواهد بود.

محوریت کتاب خلاقانه و مهیج باشد

این سیر داستانی یک کتاب است که میزان جذاب بودن یا نبودن آن را برای کودک مشخص می‌کند. کودکان بسیار ناصبور هستند و خط داستانی برای جذب کودک باید سریع‌ و جذاب باشد. بنابراین کتاب را با دقت مرور کنید و ببینید چه مدت طول می‌کشد تا کودک شما شخصیت‌های اصلی داستان را شناخته و باور کند. این ترفند سرعت سیر داستان را تا حدودی مشخص می‌کند.

سخن آخر

برای خرید بهترین کتاب داستان کودکان ابتدا سطح آن را بسنجید و از لحاظ باورپذیری آن را ارزیابی کنید. محوریت کتاب داستان باید از جذابیت کافی برخوردار باشد تا قدرت شنیداری، گفتاری و تخیل کودک تقویت شود. شما برای خرید کتاب کودک چه فاکتورهایی در نظر می‌گیرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر