امروز10 فروردین 1403

10 قصه صوتی کودکان جذاب و آشنایی با تاثیر قصه گویی بر خلاقیت و رشد ذهنی

10 قصه صوتی کودکان جذاب و آشنایی با تاثیر قصه گویی بر خلاقیت و رشد ذهنی کودک
5/5 - (1 امتیاز)

آشنایی با تاثیر شگفت قصه صوتی کودکان بر خلاقیت و رشد ذهنی

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از مصادیق احترام به روح و روان فرزندان قصه گویی، حال قصه صوتی کودکان یا قصه تصویری است. قصه گویی از نظر روانشناسی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرزند دارد و انتخاب آگاهانه و هوشمندانه آن به منزله احترام به حریم روانی فرزندان است.

شاید جالب باشد بدانید قصه‌ها نظیر شخصیت‌های حقیقی هستند که کودک مدام خودش را به جای آن‌ها قار می‌دهد. پس با هر بار قصه گویی کودک شما وارد کاراکتر تازه‌ای می‌شود و مثل یک هنرپیشه شخصیت‌پردازی می‌کند. این کاراکترها برای کودکی که شخصیت او در حال شکل‌گیری است از اهمیت بیش‌تری برخوردار بوده و روی سلامت روانی‌اش تاثیر می‌گذارد.

درست از زمانی که چشم و گوش کودک نسبت به شنیده‌ها باز می‌شود می‌توان فرآیند قصه گویی را شروع کرد. از این بین استفاده از قصه‌های صورتی با الحان دلنشین‌تر باعث صرفه جویی در وقت و انرژی والدین می‌شود. اگر شما به هم به دنبال قصه‌های صوتی خوب و پرطرفدار برای کودکتان هستید همراه ما باشید.


نقد و بررسی 10 قصه صوتی کودکان مناسب فرزند دلبند شما


1- کتاب صوتی قصه‌ های من و مامان 1 اثر ویولت رزاق پناه

 

کتاب صوتی قصه‌ های من و مامان 1 اثر ویولت رزاق پناه

تجربیات قصه گویی نویسنده کتاب قصه های من و مامان 1 با فرزندانش ایده‌ای برای نگارش این اثر بوده است. در این اثر روزمرگی‌های شاد یک پسر بچه بازیگوش روایت می‌شود که قطعا برای کودکان هم و سن و سالش جذاب خواهد بود.

 

2- کتاب صوتی قصه‌ های من و مامان 2 اثر ویولت رزاق پناه

 

کتاب صوتی قصه‌ های من و مامان 2 اثر ویولت رزاق پناه

در کتاب صورتی قصه‌های من و مامان 2، روایت جالبی از زندگی پسر بچه پر جنب و جوش و پر سر و صدا را می‌شنویم. رازق پناه به عنوان نویسنده این کتاب بخشی از تجربیاتش را در تربیت فرزند در قالب این داستان تشریح کرده است.

انتشارات نوین کتاب گویا این محصول را با صدای نورا ممتازی در قالب یک حلقه سی‌دی با فرمت MP3 منتشر کرده است.

چرا این قصه را پیشنهاد می‌دهیم:

این محصول با ترانه، آهنگسازی ممتاز و فضایی شاد برای کودکان و خردسالان تولید شده است.

3- کتاب صوتی قصه هایی برای خواب کودکان (فروردین)

کتاب صوتی قصه هایی برای خواب کودکان (فروردین)

کتاب صوتی قصه‌هایی برای خواب کودکان حاوی چند داستان در مضمون ارزش‌های زندگی، فرهنگ و صلح برای کودکان ۲ تا ۶ سال است. این مجموعه اولین کتاب صوتی از مجموعه قصه‌هایی برای زمان خواب کودکان بوده که توسط کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد تصویب شده است.

چرا این قصه را پیشنهاد می‌دهیم:

موسیقی متن این اثر خالی از هر نوع هیجان و برای به خواب رفتن کودک تولید شده است.

4- کتاب صوتی قصه هایی برای خواب کودکان (اردیبهشت)

کتاب صوتی قصه هایی برای خواب کودکان (اردیبهشت)

کتاب‌ صورتی کودکان با مفاهیم مفید، گسترده‌تر و کامل‌تری نسبت به نسخه‌های چاپی تولید می‌شوند. کتاب صوتی قصه‌هایی برای خواب کودکان به آن‌ها نگرشی صلح‌طلبانه به جهان هستی و احترام نسبت به فرهنگ‌ها، اقوام، نژادها و مذاهب را می‌آموزد.

5- کتاب صوتی مجموعه قصه ها و ترانه ها بهیاد نشر نیاسا

کتاب صوتی مجموعه قصه ها و ترانه ها بهیاد نشر نیاسا

این مجموعه در واقع از چند داستان فشرده و آشنا مثل سیندرلا، خروس زری پیرهن پری، شازده‌کوچولو، خاله‌سوسکه و کدو قلقله‌زن تشکیل شده است. صداهایی که این داستان‌ها را روایت می‌کنند همگی ماندگار و دلنشین هستند.

چرا این قصه را پیشنهاد می‌دهیم::

در پایان این مجموعه چند داستان انگلیسی صوتی برای علاقمندان قرار گرفته است.

6- کتاب صوتی قصه های خوب برای بچه های خوب – قصه‌ های مثنوی مولوی

قصه‌ های مثنوی مولوی

مهدی آذر یزدی سال‌ها قبل کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را نگارش و به چاپ رسانده است. اکنون همین داستان‌ها در قالب قصه صوتی کودکان توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شده است.

کتاب صوتی قصه‌های مثنوی با استفاده از متن داستانی آذر یزدی و با صدای شاهین علایی نژاد بازخوانی شده است.

چرا این قصه را پیشنهاد می‌دهیم::

این کتاب صوتی می‌تواند منبعی مطمئن برای مراجعه سهل و آسان به داستان‌های مثنوی معنوی در زمان و مکان‌های مختلف باشد.

7- کتاب صوتی قصه های خوب برای بچه های خوب – سندبادنامه و قابوسنامه

سندبادنامه و قابوسنامه

 

این کتاب بر پایه بازنویسی مهدی آذر یزدی از داستان‌های کتاب سندباد نامه و قابوس نامه تهیه شده است. قابوس نامه و سندباد نامه دو شاهکار ادبی ایرانی در باب آداب کشورداری و رفتار با رعیت هستند.

قابوس نامه نام کتابی کهن است که توسط امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار و به منظور تربیت فرزندش نگاشته شده است.

8- کتاب صوتی قصه های خوب برای بچه های خوب – قصه های گلستان و ملستان

کتاب صوتی قصه های خوب برای بچه های خوب - قصه های گلستان و ملستان

برای هر ایرانی آشنایی با آثار فاخر و کهن این مرز و بوم ضروری است. در کتاب قصه های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های گلستان و ملستان با ادبیات روان‌تر بازنویسی شده است.

این کتاب صوتی شامل 14 داستان بوده که با صدای سهیل محزون و ضرباهنگ و فراز و فرودهای زیبایش و نیز موسیقی ایرانی تولید شده است.

9- کتاب صوتی قصه های خوب برای بچه های خوب – قصه های مرزبان نامه

کتاب صوتی قصه های خوب برای بچه های خوب - قصه های مرزبان نامه

مرزبان‌نامه اثری تاریخی به سبک کلیله‌ و دمنه بوده که شامل هفتاد حکایت بلند و کوتاه و قصه‌های خوب برای کودکان است. داستان‌های آموزنده این کتاب دست‌کم مطالب و نتایجی کار‌آمد و مفید را نسبت به بازی‌های کامپیوتری به خواننده تلقین می‎کند.

نوین کتاب گویا موفق شده این کتاب را در قالب قصه صوتی کودکان با صدای علیرضا محمدی و موسیقی انتخاب شده توسط سپهر عباسی ارائه دهد.

10- کتاب صوتی خاله سوسکه، کجا میری؟ اثر م.آزاد

کتاب صوتی خاله سوسکه، کجا میری؟ اثر م.آزاد

 

داستان «خاله‌سوسکه، کجا میری؟» یک قصه ذاب برای کودکان و بازنویسی قصه‌ی معروف «خاله‌سوسکه» نوشته‌ی «م.آزاد» است. آهنگسازی این قصه را  «سعید انصاری» انجام داده است. در قصه‌ی خاله ‌سوسکه، نویسنده با استفاده از زبان و طرح کلی قصه‌ی قدیمی خاله ‌سوسکه، این تفکر را منصور می‌شود که کودکان هم دختر و هم پسر  فقط با کار و تلاش می‌توانند به زندگی خود معنی دهند.

داستان‌های جذاب خاله سوسکه در سفر خود و مواجه شدن با شخصیت‌های داستان یک فضای ماندگار در ذهن کودک ایجاد می‌کند.


قصه صوتی کودکان یک آموزش ماندگار

سازگاری ذهن و روان کودک با داستان‌ها نوعی آموزش و یادگیری مخفی از همان سنین ابتدایی به شمار می‌رود. کافی است خاطرات کودکی خودتان را مرور کنید تا رد قصه‌های جذاب قدیمی را در گوشه کنار ذهنتان ببینید. قصه گویی با هر زبانی می‌تواند کودک را به دنیای بزرگسالی پیوند دهد.

قصه صوتی کودکان پادشاه ذهنی فرزند شما هستند!

فرقی ندارد از کدام روش برای قصه گویی استفاده می‌کنید. شاید دوست داشته باشید خودتان را نزدیک به کودک احساس کنید و صدایتان برای او کاملا ملموس باشد. شاید هم فرصت قصه گویی طولانی را ندارید و بخواهید با قصه صوتی کودکان، ذهن فرزندتان را به دنیای قصه‌ها عادت دهید.

به هر حال باید باور کنیم که قصه‌ها نوعی شروع متفاوت برای کودکی هستند که به تازگی وارد دنیای عجیب نور و صدا شده است. با این اوصاف والدینی که در قصه گویی برای کودکشان موفق شوند هنرمند بزرگی هستند!

تاثیر قصه صوتی کودکان بر افزایش قدرت شنیداری کودک

 

تاثیر قصه صوتی کودکان بر افزایش قدرت شنیداری کودک

کودکان و نوزادان در یک سال اول توانایی تمرکز طولانی مدت ندارند. شاید شما در یک لحظه با او صحبت کنید و موفق شوید توجهش را جلب کنید. اما احتمالا لحظه‌ای بعد کودکتان را می‌بینید که با محرک محیطی دیگری سرگرم شده است.

قصه‌ها خصوصا قصه صوتی کودکان که امکان پخش مداوم و بی زحمت دارند باعث متمرکز شدن حواس بچه‌ها می‌شوند. قصه صوتی کودکان از نظر تقویت مهارت شنیداری نسبت به قصه گویی توسط شخص پدر یا مادر ارجح است. چون الحان، صداها و نواهای متنوعی در این قصه‌ها به صورت طولانی مدت به گوش کودک می‌رسد.

پس طبیعی است که با استفاده از قصه گویی مهارت شنیداری افزایش و آستانه شنوایی کودک پایین آید.

قصه گویی و بهبود مهارت کلامی و گفتاری کودک

کودک شما از همان بدو تولد قادر به تولید صدا و نوا است. به مرور زمان کودک صداهای مبهم اما دلنشینی تولید می‌کند که شاید برای ما نامفهوم باشند. اما همه آن‌ها با الهام از صداهای موجود در محیط ساخته شده‌اند.

حالا تصورش را بکنید فرزند شما مدام با قصه صوتی کودکان در تماس باشد و نواهای مختلف بشنود. طبیعی است که با تلاش و پشتکار بیش‌تر کودک برای تولید صدا، مهارت‌های کلامی او زودتر از سایر هم سن و سالان شکوفا شود.

قصه‌ها آرام بخش‌های طبیعی برای کودک هستند

اگر کودکتان مفاهیم مختلف اجتماعی و فردی را شناخته باشد از قصه گویی می‌توان به عنوان منبعی آموزشی استفاده کرد. اما برای کودکانی که هنوز قادر به صحبت کردن نیستند قصه می‌تواند نوعی آرام بخش نیز باشد.

وقتی که قصه صوتی کودکان به صورت متناوب در منزل طنین انداز باشد بعید نیست که کودک بدان وابسته شود و آرام گیرد. این حالت دقیقا مثل پخش صدای موزیک ملایم یا هر نوع محرک محیطی دیگر است که کودک را شرطی می‌کنند.

سخن آخر

با کمرنگ شدن نسخه چاپی کتاب‌های داستان، مجموعه‌های قصه صوتی کودکان بیش از هر زمان با استقبال والدین مواجه شده‌اند. قصه‌های صوتی معمولا پربارتر و مفصل‌تر هستند. تصویرسازی ذهنی کودک با وجود آهنگسازی، تک گویی و نواهای مختلفی که به گوش می‌رسند بهتر از کتاب‌های چاپی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر