امروز30 فروردین 1403

وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان: ساک زایمانتان را ببندید!

وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان
5/5 - (1 امتیاز)

لیست وسایل مورد نیاز برای نوزاد در بیمارستان

نزدیک شدن زمان زایمان یعنی حداقل 24 ساعت دوری از منزل؛ آیا وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان را جمع و جور کرده‌اید؟! دوری اجباری از منزل در زمان زایمان به هیچ وجه مفرح نیست. فرآیند آمادگی قبل از زایمان و لحظه حیاتی تولد نوزاد ممکن است بین 2 تا 4 روز طول بکشد. پس مادران دوراندیش از قبل ساک زایمان و وسایل مورد نیاز نوزاد را جمع‌آوری می‌کنند.

اکثر مادران از ماه هشتم بارداری به بعد، یک ساک برای تولد نوزاد در بیمارستان آماده‌سازی می‌کنند. البته که بیمارستان وسایل حداقلی برای تولد نوزاد را ممکن است به محض ورود و بستری در اختیارتان قرار دهد؛ اما هرگز کافی نیستند! از طرفی هم زمان زایمان قابل پیش بینی نیست و تولد نوزاد ممکن است شما را غافلگیر کند!

اگر زایمان اولی هستید و هنوز با چم و خم روزهای پایانی بارداری و تولد فرزندتان آشنایی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست. ما اینجا هستیم تا با معرفی وسایل ضروری بیمارستان در وقت زایمان، بحران زایمان را راحت‌تر پشت سر بگذارید. به ما اعتماد کنید!

وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان چه چیزهایی هستند؟

به صورت ایده آل هفته 36 تا 37 بارداری بهترین زمان برای آماده کردن وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان است. البته گاهی شرایط مطابق با پیش بینی‌های شما پیش نمی‌رود و باید شتابان خود را بیمارستان برسانید. بنابراین تهیه وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان مهم‌ترین موضوعی است که در واپسین روزهای شیرین بارداری باید بدان اندیشید.

چه وسایلی برای نوزاد به بیمارستان ببریم؟

مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای مادر شامل پیراهن گشاد، وسایل شخصی و بهداشتی، مدارک پزشکی و وسایل خواب راحت است. از بین وسایل نوزاد، حتما حوله، پوشک، لباس نوزاد، پتوی مناسب و کریر به همراه داشته باشید.

حالا اجازه بدهید به این موارد به مفصل مفصل بپردازیم.

وسایل ضروری برای مادر در بیمارستان

بسته به این که شرایط زایمان به صورت طبیعی یا سزارین باشد، وسایل مورد نیاز مادر برای بیمارستان متفاوت است. بد نیست بدانید فقط 5 درصد نوزادان در زمان واقعی پیش بینی شده متولد می‌شوند. بنابراین باید همه چیز از قبل برای مادر و نوزاد آماده شده باشد. به هر حال بخشی از ساک نوزاد متعلق به مادر و وسایل ضروری او خواهد بود.

به جز وسایل ضروری و شخصی که فکر می‌کنید به صورت روزمره به آن‌ها نیاز دارید، چند مورد مهم را همین حالا داخل ساک قرار دهید:

مدارک بیمارستانی، آزمایش‌ها و دستورات پزشک

برای زایمان برنامه ریزی شده این مورد ضروری است. حتی اگر شرایط طوری پیش برود که زمان زایمان شما را غافلگیر کند با قرار دادن این مدارک روند زایمان بهتر خواهد بود.

پیراهن یا تیشرت گشاد و بلند برای مادر

به شرایط فعلی خود ( شرایط مساعد پیش از زایمان)  اعتماد نکنید. هر لحظه قبل یا بعد از زایمان شرایط مختلفی از نظر هورمونی و روانی برای مادر دارد. زیرجامه‌های بزرگ، تیشرت‌های گشاد یا پیراهن‌های بلند و خنک از اولین وسایل لازم برای مادر در کنار وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان هستند.

در تهیه زیر جامه حتما به گشادی آن دقت کنید. مایع درمانی و تزریقات وریدی پس از زایمان ایجاب می‌کند که لباس مادر پیش و پس از زایمان به اندازه کافی راحت و گشاد باشد.

لباس زیر مناسب شیردهی و زایمان

علاوه بر زیر جامه بلند، لباس زیر مخصوص شیردهی به تغذیه راحت‌تر نوزاد بعد از تولد کمک خواهد کرد.

جوراب و دمپایی‌های بدون پشت

پس از زایمان و در صورتی که قرار باشد تحت آزمایش‌های متعددی قرار بگیرید حتما به جوراب ضخیم و دمپایی راحت نیاز پیدا می‌کنید.

لوسیون بدن، کرم ماساژ و پمادهای ویتامینه

ماساژ بدن یکی از ارکان مهم آماده سازی پیش از زایمان طبیعی است. به علاوه ماساژ به وسیله کرم و لوسیون بدن شرایط استرس و درد مادر را کاهش می‌دهد.

مشکل دیگری که اغلب مادران پس از زایمان دارند، خشکی لب است. توصیه می‌کنیم پماد ویتامینه را هنگام آماده سازی وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان داخل ساک قرار دهید.

وسایل شخصی و بهداشتی مادر

حوله، مسواک، خمیردندان و سایر وسایل بهداشتی نظیر برس، شامپو و صابون را حتما برای دوره چند روزه اقامت در بیمارستان به همراه داشته باشید.

تجهیزات خواب برای آرامش بیش‌تر مادر

تجهیزات خواب شخصی نظیر پتو و بالش مناسب می‌توانند در استراحت بهتر مادر اثرگذار باشند. بهتر است در کنار بالش و پتوی مناسب، دفتر یادداشت و پخش کننده موسیقی برای آرامش خاطر مادر فراهم باشد.

فراموش نکنید که ساک نوزاد نباید با حجم بیش‌تری از وسایل دست و پاگیر اشغال شود. چرا که هنوز اقلام ضروری زیادی برای اضافه کردن به چک لیست وسایل ساک نوزاد وجود دارد!

وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان

بخش اصلی ساک زایمان شما به وسایل نوزاد مربوط می‌شود. همان طور که گفته شد نباید به وسایلی که بیمارستان ضمن تولد نوزاد در اختیارتان قرار می‌دهد اکتفا کنید. پس برای یک زایمان مطمئن و راحت‌تر از همین حالا لوازم ساک نوزاد را با چک لیستی که در ادامه می‌بینید آماده کنید:

تعداد کافی پوشک و پاک کننده کودک

از نظر پوشک خودتان را برای روز مبادا آماده کنید. شرایط یک نوزاد نسبت به بچه‌های دو سه ماهه بسیار متفاوت است. نوزاد وعده‌های خوراکی بیش‌تری اما کم‌تری دارد و ممکن است در طول روز چندین بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.

پوشک پمپرز مدل Premium سایز 1

برای کودک تازه متولد شده خود می‌توانید از پوشک پمپرز مدل Premium سایز 1 استفاده کنید. این محصول امکانات خاص نوزاد نظیر نشانگر رطوبت، لایه‌ی جاذب منحصربه‌فرد و طراحی متناسب با انحنای ناف نوزاد دارد. به علاوه کانال‌های جاذب جهت توزیع یکنواخت رطوبت باعث شده تا پمپرز با رضایت 90 درصدی مصرف کنندگان برای نوزادان همراه باشد.

پوشک مولفیکس سایز 1

یکی دیگر از برندهای معتبر داخلی تولید کننده پوشک نوزاد، مولفیکس است. اگر می‌خواهید برای اولین بار کودک خود را پوشک کنید اما نگران زمان تعویض پوشک هستید یک بار پوشک مولفیکس سایز 1 را امتحان کنید. چون نشان‌گر روی محصول با تغییر رنگ نسبت به حالت اولیه، به شما هشدار را می‌دهد که زمان تعویض پوشک رسیده است.

به جز پوشک، بهتر است از پاک کننده‌های غیر حساسیت زا مخصوص نوزاد استفاده کنید. فراموش نکنید که پوست نوزاد حساس‌تر از آن است که با هر نوع پاک کننده‌ای پوشک را تعویض کنید.

تهیه پتوی مناسب کودک

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما بخش زیادی از مرگ و میر نوزادان که در بیمارستان‌های آمریکا ثبت شده به خاطر پتو نامناسب بوده است! متخصصان معتقدند پتو مناسب نوزاد باید با وسواس زیادی انتخاب شود و از هر روکشی برای آن استفاده نشود. با این اوصاف خرید پتو یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در آماده‌سازی وسایل نوزاد خواهد بود.

پتو از وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان است که احتمالا بخش زیادی از ساک وسایل نوزاد را اشغال کند. البته که محیط بیمارستان و اتاق شما ممکن است دمای بهینه‌ای داشته باشد. اما برای کودک تازه متولد شده همه فاکتورهای حیاتی وضعیت متفاوتی دارند. پس نوزاد شما به پتوی مناسب برای تامین و حفظ گرمای بدن نیاز دارد.

پتویی که برای کودک استفاده می‌شود دو تفاوت مهم با سایر پتوهای معمولی دارد. اول این که پتو کودک قطعا دو رو است و نباید پشت یا روی زبرتری داشته باشد. به علاوه جنس پتوها معمولا از نرم ترین الیاف‌های کتانی است تا تماس نرم و لطیفی با پوست نوزاد برقرار کنند.

پتوی نوزادی کارترز مدل cs1

پتوی نوزادی کارترز مدل cs1 یکی از محصولات پرفروش و محبوب فروشگاه‌های ایرانی است. این پتو به صورت دو رو و کلاهدار تولید شده و فضای خیلی زیادی بین سایر وسایل مورد نیاز کودک در بیمارستان اشغال نمی‌کند. ضمنا قابلیت شستشوی دستی و با ماشین لباسشویی را دارد.

پتو مادرکر مدل 11112057

اگر به دنبال پتوی گرم‌تری هستید که بتوانید در فصول سردتر با خیال راحت استفاده کنید، پتو مادرکر  را پیشنهاد می‌کنیم. جنس پتو از پنبه و پشم است و ابعاد آن 80 ×80 سانتی‌متر است.

انتخاب لباس نوزادی مناسب

بعد از این که جنسیت فرزندتان مشخص شد، به مرور زمان شروع به خرید لباس نوزاد می‌کنید. لباس  در کنار پتو بخش مهمی از وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان را تشکیل می‌دهند.

پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف است و این حساسیت تا مدت‌ها پس از استفاده از پوشک ادامه پیدا می‌کند. بنابراین جنس لباس نوزاد نقش مهمی در حفاظت از سلامت کودک ایفا می‌کند. . لباس نوزادان باید حتما نخی باشد و قابلیت تبادل هوا را داشته باشد؛ واگرنه عرق سوزی به محض گرم شدن محیط اطراف نوزاد اجتناب ناپذیر خواهد بود.

برای خرید لباس مناسب نوزاد به چند فاکتور کلیدی دقت کنید:

  1. لباس مناسب فصل خریداری کنید. همان طور که سرماخوردگی کودک را تهدید می‌کند، هوای گرم هم می‌تواند زیان‌بار باشد.
  2. لباس مناسب نوزاد یک لایه نیست. معمولا در ست لباس نوزاد یک زیر پیراهن نازک وجود دارد تا دکمه‌های لباس پوست را آزار ندهد. به علاوه کم کردن لباس در شرایط گرم شدن هوا در این حالت راحت‌تر خواهد بود.
  3. لباس نوزاد معمولا با سایز واقعی او تفاوت دارد. توصیه می‌شود از لباس‌های نخی گشادتری استفاده کنید که هنگام دست و پا زدن نوزاد، مانع حرکت نشوند.
  4. از لباس‌های نوزادی کاملی استفاده کنید که کلاه نخی و نرم مناسب برای فصول سرد سال داشته باشند.

اگر قرار است برای خرید لباس نوزاد و کامل کردن وسایل مورد نیاز کودک در بیمارستان اقدام کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد.

ست 20 تکه لباس نوزادی مینل

پیشنهاد اول ما ست 20 تکه لباس نوزادی مینل کد SU است. این مجموعه از تی شرت آستین بلند، تیشرت آستین بلند دکمه دار، تیشرت آستین کوتاه ساده و تی شرت آستین کوتاه زیر دکمه دار تشکیل شده است.

چند تکه جانبی هم نظیر کلاه، دستکش، جوراب، شورت عینکی، پیشبند، تونیک، روانداز و روسری در این مجموعه وجود دارد. لباس نوزادی مینل از نخ بدون حساسیت و پلی استر تولید شده است.

ست بادی و شلوار نوزادی

خیلی از مادران تمایلی به خرید لباس‌های چند تکه که شاید تا دو سه ماه اول کاربردی نداشته باشند ندارند. در این صورت می‌توانید از ست‌های سرهم نظیر ست بادی و شلوار نوزادی استفاده کنید.
این ست از نخ تریکو و بدون حساسیت در ایران تولید شده و بهترین گزینه برای تعویض پوشک نوزاد در ماه‌های اول بعد از تولد است. پایین لباس دکمه‌هایی تعبیه شده‌اند که تعویض پوشک نوزاد را تسهیل می‌کنند. ضمنا به واسطه این دکمه، حین بغل کردن و جا به جایی لباس نوزاد بالا نمی‌رود و تغییر حالت نیز نمی‌دهد.

همزمان با خرید لباس نوزاد، جوراب نوزادی هم خریداری می‌کنند. البته اگر از لباس‌های سرهمی یا بادی استفاده می‌کنید شاید به جوراب نیاز نداشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید بخشی از ساک وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان را به جوراب نوزادی مینل مدل SR اختصاص دهید.

همان قوانینی که در خرید لباس نوزاد گفته شد، در خرید جوراب نوزادی هم صدق می‌کند. جوراب نوزادی باید از الیاف طبیعی پنبه و بدون حساسیت باشد و جوراب‌های مینل هم از نخ طبیعی به همراه یک لایه سیلیکون نرم تولید شده‌اند.

انتخاب حوله مناسب نوزادی

در روزهای اول بعد از تولد، شستشو و خشک کردن صحیح مناسب نوزاد امری ضروری برای جلوگیری از عفونت است. پنبه مصری و ترکی کیفیت و لطافت بیش‌تری بین سایر حوله‌های کودک دارند. دقت کنید که بیش‌تر از ماندگاری حوله، باید به لطافت آن روی پوست نوزاد اهمیت دهید.

جالب است بدانید که حوله یکی از بخش‌های اصلی در آماده سازی وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان است. از آن جایی که پوست نوزاد بسیار حساس و لطیف است، باید از حوله‌ای استفاده کرد که سریع‌ترین آبگیری را در عین لطافت کافی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است به دلیل کشیده شدن حوله روی بدن، پوست نوزادتان تخریش شود.

ست 5 تکه حوله نوزادی بلیکا طرح خرس

ست 5 تکه حوله نوزادی بلیکا یکی از مجموعه‌های پرطرفدار نوزادی بوده که از پنبه 90 درصد تولید شده است. این ست شامل تن پوش، حوله کلاه دار، لیف، پاپوش و پیش بند قابل شستشو تشکیل شده است. . مهم‌ترین بخش این ست کلاه سه‌گوش کوچکی بوده که متناسب با سر نوزاد دوخته شده و به‌خوبی سر او را می‌پوشاند.

الیاف حوله نوزادی بلیکا دارای پرزهای کوتاه، قابلیت جذب رطوبت بالا و ضد حساسیت است. تکه‌های این ست به اندازه کافی بزرگ هستند و می‌توانید تا سن یک سالگی برای خشک کردن نوزاد از آن دلبندتان استفاده کنید.

کریر مناسب برای حمل نوزاد از بیمارستان

آخرین چیزی که حضور آن بین وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان ضروری به نظر می‌رسد، کریر مناسب است. کریر بهترین وسیله برای کنترل نوزاد با توجه به ظرافت بدن، کوچکی و حساسیت آن است. به علاوه حمل و نقل از بیمارستان تا منزل در خودرو با کریر مطمئن‌تر خواهد بود.

کریر دلیجان طرح لیو

از بین برندهای ایرانی، کریر دلیجان طرح لیو یکی از باکیفیت‌ترین و اقتصادی‌ترین وسایل حمل و نقل کودک است. وزن کریر در انتخاب آن نقش مهمی دارد و کریر برند دلیجان با دو کیلوگرم وزن در مقایسه با سایر محصولات مشابه بسیار سبک‌تر است.

این کریر بدنه پلاستیکی‌ محکم، نشیمن‌گاه نرم، دسته آلومینیومی با روکش پارچه‌ای و سایبان با قابلیت تنظیم برای نوزاد دارد. روکش پارچه‌‌ای ضد تعریق است و فضای مناسبی را برای خواب آرام نوزاد فراهم می‌کند. کافی است این کریر را بین وسایل مورد نیاز کودک در بیمارستان قرار دهید و بعد از ترخیص، نوزاد را با خیال راحت با کریر دلیجان حمل کنید.

ساک حمل چیکو مدل Sacca Transporter

البته که کریر گزینه خوبی برای حمل و نقل راحت‌تر نوزاد به شمار می‌رود. اما در ماه‌های اول تولد و به سبب نرمی استخوان‌های کودک، برخی گودی نشیمنگاه کریر را برای کودک مناسب نمی‌دانند. از این رو می‌توانید از ساک حمل چیکو مدل Sacca Transporter از بدو تولد تا شش ماهگی استفاده کنید.

روکش این مدل از ساک حمل نوزاد چیکو بست زیپی دارد تا متناسب با جثه نوزاد و حالتی که در آن احساس راحتی کند باز یا بسته شود. طراحی ویژه ساک باعث می‌شود تا تعادل دو طرف آن هنگام حمل و نقل نوزاد به هم نخورد. پس تا 6 ماهگی و تا حداکثر وزن 9 کیلوگرم از استفاده از این ساک لذت ببرید!

سخن آخر

با کمی آینده نگری می‌توانید به بخش عمده استرس پیش از زایمان غلبه کنید. کافی است وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان را دو سه هفته قبل از زایمان آماده کنید. در ساک وسایل نوزاد حتما باید پوشک، لباس نوزاد، حوله، پتوی مناسب، دستمال مرطوب و کریر داشته باشید.

شما چه فکر می‌کنید؟ ساک وسایل نوزاد شما در اولین زایمان شامل چه اقلامی بود؟ تجربیات خود را سایر مادرانی که اولین بار طعم شیرین مادر شدن را تجربه می‌کنند در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر