امروز28 فروردین 1403

نقد تخصصی گوشی سامسونگ Galaxy A01 : پایین رده‌ای در لباس میان رده‌ها

GalaxyA01SM-A015FDS
5/5 - (1 امتیاز)

با رشد لحظه‌ای ارز و بازاری که تاب مقاومت در برابر آثار تحریم را ندارد، خرید گوشی سامسونگ گلکسی A01 با قیمتی فوق اقتصادی در شرایط فعلی باورنکردنی است! این نه یک دیدگاه شخصی بلکه تجربه تمام کاربرانی است که سامسونگ با معرفی گلکسی A01 توانسته آن‌ها را از هر نظر راضی نگه دارد.

اگر نگاهی به بازار بیندازیم بهترین گوشی های سامسونگ سری A مدل‌های مختلف این سری رقابت حساس آن‌ها با هم بیداد می‌کند. سامسونگ به این سری به عنوان ویترین پرفروش خود نگاه کرده و در این مدت با ارائه مدل‌های متنوع آن را تجهیز کرده است. مدل‌هایی که مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A50 با A50s و انواع مشابه آن ریزبینی سامسونگ را در ارزیابی نیازهای مشتریان آشکار می‌کنند.

اگر به دنبال یک گوشی ارزان قیمت با امکانات راضی کننده هستید، A01 به عنوان یک پایین رده در لباس یک میان رده پیشنهاد ما به شما است. پیشنهادی که قطعا بعد از مرور راهنمای امروز به‌نظر ارزش خرید را دارد. پس برای ارزیابی بهتر این مدل همراه ما باشید.

خرید گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A01

مشخصات محصول:

  • پردازنده هشت هسته‌ای با تراشه Qualcomm SDM439 Snapdragon 439
  • حافظه داخلی 16 گیگابایت
  • رم 2 گیگابایت
  • قابلیت پشتیبانی از microSD
  • اندازه صفحه نمایش 5.7
  • باتری از نوع لیتیوم یونی با ظرفیت 3000 میلی‌ آمپر ساعت
نقاط قوت
  • قابلیت نرم افزاری مناسب در این بازه قیمتی
  • پشتیبانی از رابط کاربری One UI 2
  • طراحی به روز و بدنه مستحکم
نقاط ضعف
  • دوربین ضعیف و تصاویر نویز دار
  • حافظه داخلی محدود

نگاهی سریع بر گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A01 SM-A015F/DS

Galaxy A01 به همان اندازه که برای کاربران نیمه حرفه‌ای نامناسب است، مناسب کاربران مبتدی و کسانی است که توقعات محدودی از یک گوشی دارند. طراحی این محصول مدرن بوده و در عین حال به واسطه به کار نبردن شیشه در بدنه پشت مقاوم‌تر و در مجموع ارزان‌تر است.

درگاه‌ این محصول همان طور که انتظار داریم microUSB بوده و فاقد USB-C است.

پردازنده، رم و حافظه این محصول بیانگر پایین رده بودن طراحی آن هستند. پس در خریدتان باید به این موضوع دقت کنید که احتمالا با باز کردن همزمان چند برنامه کندی دستگاه آزاردهنده باشد.

نگاهی به ظاهر گلکسی A01؛ پایین رده خوش پوش سامسونگ

شاید این عنوان باعث شود فکر کنید قرار است با این قیمت یک گوشی با بدنه و نمای ظاهری سامسونگ گلکسی نوت 20 داشته باشید. اما اشتباه نکنید! اتفاقا سامسونگ در طراحی این محصول خیلی به روز عمل نکرده و سعی داشته همان استایل همیشگی و ثابت مدل‌های قدیمی سری S را حفظ کند. پس منظور از این ظاهر پر زرق و برق چیست؟

سامسونگ در این مدل با حفظ کلیشه‌های طراحی بدنه توانسته این محصول پایین رده را با ظاهر یک میان رده عرضه کند. در واقع سامسونگ با A01 به ما ثابت کرده که یک پایین رده ارزان قیمت هم می‌تواند ظاهر زیبایی علی رغم قیمت داشته باشد.

گلکسی A01 قاب فلزی دارد و پشتی آن به سبک قدیمی‌های سامسونگ پلاستیکی است. شاید این نمای پلاستیکی باعث شود گوشی از دور خارج شده به نظر برسد؛ اما مسلما کسانی که به دنبال خرید یک پایین رده در این بازه قیمتی هستند به فاکتورهایی فراتر از ظاهر شیشه‌ای و بدنه فکر می‌کنند.

صفحه نمایش گوشی گلکسی A01 تقریبا 5.7 اینچ و رزولوشن نمایشگر آن 720×1520 است. این اندازه و این کیفیت به خوبی نشانگر پایین رده بودن A01 است؛ اما قطعا از یک پایین رده چیزی بیش از این انتظار نداریم.

در بدنه دستگاه چیز خاصی به جز دوربین و البته شیارهای بلندگو جلب توجه نمی‌کنند. اگرچه گلکسی A01 پایین رده‌ تازه وارد به بازار است اما طراحی اسپیکر دستگاه کمی تعجب برانگیز است؛ چرا که این روزها اسپیکر تمام گوشی‌های هوشمند در لبه پایینی دستگاه قرار می‌گیرند.

تمام این فاکتورها نشانگر این است که سامسونگ این بار به خوبی به فکر جیب مصرف کنندگان خود بوده و این مدل را به دور از هر نوع تجملات طراحی کرده است.

قلب تپنده A01: از یک پایین رده چه انتظاراتی دارید؟

این مدل از تراشه‌ گرافیکی Adreno 505 بهره می‌برد که یک پردازشگر هشت هسته‌ای با دو کلاستر چهارتایی است. سرعت هر هسته در دو کلاستر به ترتیب ۱.۹۵ و ۱.۴۵ گیگاهرتز است که شاید در هنگام خرید چندان جلب توجه نکند.

پردازنده این دستگاه از نسل تازه‌ترین محصولات سری A که با قیمت هشت تا ده میلیونی عرضه شدند نیست. این انتخاب سامسونگ کاملا منطقی بوده است؛ چون قطعا خریداران گلکسی A01 به بازی‌های سه بعدی و سنگینی مثل پابجی فکر نمی‌کنند و دغدغه‌های دیگری برای انتخاب این مدل دارند.

رم و حافظه داخلی این دستگاه هم مثل بدنه آن به خوبی بیانگر قدیمی بودن بخش‌های پردازشی دستگاه هستند؛ اما این میزان برای انجام کارهای روزمره مثل چک کردن پیام‌ها، جستجو ساده در اینترنت و کار کردن با اپلیکیشن‌های پیام رسان کافی است.

رم این دستگاه 2 گیگابایت است و شاید برای انجام همزمان کارها کافی نباشد. بنابراین سعی نکنید با باز کردن همزمان چند برنامه قابلیت‌های دستگاهی که خریداری می‌کنید را بسنجید. فاکتور بعدی حافظه داخلی 16 گیگابایتی دستگاه است که قطعا برای یک کاربر نیمه حرفه‌ای هم کافی نیست. اما همان طور که گفتیم این گوشی نه یک فضای ذخیره سازی، نه یک گوشی مناسب برای گیمینگ بلکه ابزاری برای انجام کارهای متداول روزانه است.

طراحی دوربین گلکسی A01: همگام با مدل‌های میان رده بازار

همان طور که می‌دانید تمام مدل‌هایی که از سال 2018 به بعد به بازار عرضه شدند لنزهای چندگانه دارند. سامسونگ در طراحی محصولات پایین رده خود نیز این سیاست را حفظ کرده و گلکسی A01 هم این قابلیت را دارد. البته که این دوربین چندگانه به پای گوشی سامسونگ Galaxy A21s و مدل‌های مشابه آن نمی‌رسد اما در نوع خود مناسب است.

دوربین اصلی گوشی A01 دارای دو لنز بوده که لنز اول آن 13 مگاپیکسلی و لنز دوم گوشی نیز 2 مگاپیکسلی است. البته که عملکرد این لنز برای عکاسی قابل قبول در شب و روز هم رضایت بخش نیست؛ اما به هر حال سامسونگ باید برای این مدل پایین رده با حفظ طراحی ظاهری دوربینی هم قد و اندازه قیمت آن ارائه می‌کرد!

ما به سامسونگ حق می‌دهیم که در طراحی لنز جلو و عقب گلکسی A01 عملکرد ضعیفی داشته باشد؛ اما اگر به امید استفاده از دوربین این محصول برای ثبت تصاویر و به اشتراک گذاری آن‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم خرید این مدل را از سرتان بیرون کنید!

علاوه بر کیفیت لنزها این محدودیت حافظه دستگاه است که شاید با وجود سایر اپلیکیشن‌های کاربردی که نصب کنید جوابگو ذخیره سازی تصاویر نباشد.

سیستم عامل و رابط کاربری گلکسی A01

اگر قرار باشد از عملکرد دوربین گلکسی A01 فاکتور بگیریم، سامسونگ در سیستم عامل و رابط کاربری این محصول رضایت بخش عمل کرده است. ما توقع رابط کاربری One UI 2 را در طراحی این پایین رده اقتصادی نداشتیم؛ اما سامسونگ با این رابط نشان داد که در بخش نرم افزاری تمام کمبودهایی که در دوربین و طراحی بدنه بوده جبران کرده است.

سامسونگ در این مدل از اندروید 10 نیز استفاده کرده و سیستم عامل را نیز ارتقا داده است. با این اوصاف استفاده از جدید ترین سیستم عامل و رابط کاربری مهم‌ترین نقطه قوت این مدل به شمار می‌رود.

باتری ناامید کننده گلکسی A01

این مدل دارای یک باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی از نوع لیتیوم یونی غیر قابل تعویض است. ظرفیت باتری این گوشی برای یک کاربر با استفاده معمولی در روز هم کافی نیست؛ بنابراین شاید مجبور باشید در صورت استفاده مداوم در طول روز چند بار دستگاه را شارژ کنید.

البته نباید درباره عملکرد باتری گلکسی A01 عجولانه قضاوت کنیم. این ظرفیت برای یک گوشی پایین رده به نظر کافی است؛ خصوصا که خیلی از کاربران شاید این مدل را صرفا برای چک کردن پیامک، ساعت و اعلان‌های پیامرسان‌های مختلف بخواهند. اما حتی اگر گوشی در حالت آماده به کار باقی بماند باز مجبور هستید بعد از 48 ساعت آن را شارژ کنید.

از آن جایی که سامسونگ گلکسی A01 قابلیت شارژ سریع ندارد حدود 3 ساعت زمان می‌برد تا شارژ آن از صفر به صد برسد.

گلکسی A01 سامسونگ ارزش خرید دارد؟ برای چه کسانی مناسب است؟

این مدل پایین رده نوعی برگشت به عقب از سوی سامسونگ برای ارائه مدل‌های اقتصادی‌تر است. سامسونگ شناخت خوبی از نیازهای کاربران خود دارد و با توجه به رقابت تنگاتنگ این برند، شیائومی و هواوی برای عرضه میان رده‌ها این اقدام منطقی به نظر می‌رسد.

خرید گلکسی A01 را به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر:

  • به امکانات محدود و کارآمد نسل دیروز گوشی‌های هوشمند راضی و یک کاربر با نیازهای معمولی و ساده هستید.
  • اگر قصد بازی کردن و نصب نرم افزارهای سنگین را ندارید و نمی‌خواهید برنامه‌های گوشی را به صورت دائمی به روزرسانی کنید.
  • اگر می‌توانید حدود 5 گیگابایت از حافظه 16 گیگابایتی دستگاه را جهت پردازش بهتر خالی بگذارید.
  • اگر قرار نیست از این گوشی برای عکاسی استفاده کنید و به دنبال یک گوشی ساده با قابلیت نصب پیام رسان و جستجو در اینترنت هستید.
  • اگر یک گوشی مقاوم و ارزان قیمت با طراحی به روز می‌خواهید.

سخن آخر

گوشی سامسونگ Galaxy A01 از مدل‌های رده پایین سامسونگ است که با قیمتی مناسب امکانات محدود اما کافی دارد. طراحی ظاهری این محصول به ویژه از منظر تعداد لنزها مشابه با مدل‌های معمول میان رده بازار است. امکانات این محصول به عنوان یک پایین رده در این بازه قیمتی مناسب و ایده آل است.

1 نظر

  1. سامسونگ پاسخ

    این گوشی عالی هس آقایون و خانم ها و خودم این گوشی رو دارم و خیلی خیلی راضی ام واقعا مناسبه از گوشی های ،a10و a20 خوبه دوربینش هم عالی
    متاسفانه این گوشی عالی رو ، بعضی سایت ها قبول ندارن
    ولی من خودم فوق لیسانس دارم از همه هم میدونم که این گوشی عالیه
    اصلا هنگ نمیکنه
    الان هم بروزرسانی اندروید ۱۱ اومده تو این گوشی.
    واقعا عالیه صفحه نمایشش هم فوق قدرتمند هستش
    پیشنهاد میکنم این گوشی عالی a01 رو…
    خدانگهدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
1 نظر