امروز09 فروردین 1403

راهنمای خرید سیستم گیمینگ: نحوه اسمبل کیس

سیستم گیمینگ
5/5 - (4 امتیاز)

طراحی و ساخت سیستم گیمینگ

اسمبل کردن (سرهم کردن) یک سیستم گیمینگ، آن هم با دستان خودتان تجربه‌ایی بسیار لذت‌بخش است اما پیش از آن شما به لیستی از سخت‌افزارها نیاز دارید. انتخاب قطعات مناسب برای اسمبل کردن یک سیستم،‌ می‌تواند یک روند دلسرد کننده به نظر برسد، اما هنگامی که شروع به کار کنید، متوجه خواهید شد که این رویه نه تنها ساده است بلکه بسیار سرگرم‌کننده هم خواهد بود.

در این مطلب جزپیات هر قطعه مورد بررسی نخواهد گرفت زیرا بررسی کلی هر قطعه میتواند خود یک مطلب بلند باشد، بلکه در خصوص یک‌سری مبانی اولیه و آنچه که شما لازم است بدانید، بصورت کلی در مورد انتخاب سخت افزار مناسب یک سیستم گیمینگ بدانید را بررسی می‌کند.

ما در این راهنمای خرید سیستم گیمینگ سعی کرده‌ایم اول قطعاتی را که برای یک سیستم گیمینگ نیاز دارید را به شما معرفی کنیم سپس نحوه اسمبل کردن کیس را به شما آموزش دهیم.

برای اسمبل یک سیستم گیمینگ به چه قطعاتی نیاز داریم؟

پردازنده (CPU)

پردازنده (CPU)

پردازنده (CPU)

در ابتدا برای طراحی و ساخت یک سیستم گیمینگ، به یک پردازنده CPU که به نوعی مغز رایانه به حساب می‌آید، نیاز پیدا خواهید کرد. سی‌پی‌یو (CPU) پردازش و انجام دستورالعمل‌های یک برنامه را به رایانه می‌دهد و به سایر بخش‌های رایانه، نحوه‌ی کار را نشان می‌دهد. اگر CPU مغز رایانه باشد، سایر اجزای سیستم، بدنه‌ی آن به حساب می‌آیند.

احتمالاً CPU ها مهم‌ترین مولفه هر رایانه‌ایی به حساب می‌آیند و همانطور که می‌دانید CPU‌های بسیاری در رنج قیمتی متفاوت وجود دارد. 2 تولید کننده‌ی اصلی CPU در اکوسیستم تولیدکننده های سخت افزار، کمپانی Intel و AMD هستند که البته در کنار آنها برند‌های بسیار دیگری برای عرضه وجود دارند.

برای یک سیستم گیمینگ بهترین انتخاب از محصولات AMD بهتر است از مدل های Ryzen و یا Threadripper استفاده کنید. CPU های اینتل گزینه‌ی قدرتمند هستند اما اگر می‌خواهید مجموعه‌ایی از بازی‌ها و یا یک‌سری تجهیزات اضافی را به روی رایانه‌ی خود نصب کنید، می‌توانید از نسخه‌های پردازنده‌‌ی 8th و یا 9th Gen با قدرت پردازش i5 و یا i7 استفاده کنید.

مادربرد گیمینگ

مادربرد سیستم گیمینگ

مادربرد سیستم گیمینگ

مادربرد در اصل صفحه مدار بزرگ الکتریکی است که تمام مولفه‌های سازنده‌ی رایانه شخصی شما را به یکدیگر متصل می‌کند و امکان برقراری ارتباط را در بین سخت افزار‌ها برقرار می‌کند. مادربرد‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. از ساده‌ترین آنها با نازل‌ترین قیمت گرفته تا مادربردهای بزرگ ممتاز و گران‌ قیمت.

نوع مادربرد شما تا حد زیادی به CPU رایانه و ویژگی‌های مورد پسند شما بستگی دارد. تمام پردازنده‌ها با هر مادربردی کار نمی‌کنند، بنابراین در هنگام خرید مادربرد از سازگاری آن با پردازنده‌ی رایانه‌ی خود اطمینان حاصل کنید. در هنگام خرید مادربرد شما باید به ویژگی‌هایی مانند قابلیت اورکلاک CPU، روشنایی و گزینه‌های اتصال توجه لازم را داشته باشید.

مادربرد ایسوس ROG STRIX X370-F GAMING

مادربرد ایسوس ROG MAXIMUS XI HERO

کارت گرافیک گیمینگ

کارت گرافیک سیستم گیمینگ

کارت گرافیک سیستم گیمینگ

واحد پردازش گرافیک (GPU) بیشترین تاثیر را در تجربه‌ی بازی شما خواهد گذاشت. این واحد می‌تواند بار محاسباتی پیچیده و اضافه را از روی پردازنده‌ی مرکزی رایانه CPU حذف کند تا بازی‌های شما بهتر به نظر برسند.

اگرچه اکثر CPU ها کارت گرافیک‌های یکپارچه‌ایی دارند اما اگر بخواهید از تجربه‌ی بازی مدرن سیستم گیمینگ لذت ببرید باید از کارت گرافیکی که با سیستم شما مطابقت دارد استفاده کنید. دو کمپانی بزرگ و مطرح در تولید کارت گرافیک در سراسر جهان، کمپانی AMD و Nvidia هستند.

انتخاب کارت گرافیک به بودجه‌ی شما بستگی دارد. شما می توانید از GPU های سطح پایین و مدرن این 2 برند مانند GTC 1050Ti Nvidia و یا Radeon Rx570 AMD استفاده کنید. اما اگر قصد گذراندن یک تجربه‌ی بسیار خوب را دارید می‌توانید از مدل RTX 2080Ti Nvidia به عنوان غول فعلی کارت گرافیک استفاده کنید که چندان تفاوتی با Radeon RX Vega ندارد.

ممکن است کارت گرافیک برای شما کمی گران تمام شود اما اگر به دنبال یک بازی جذاب با رزولوشن بالا و یا فریم ریت بالا هستید، نباید تاثیر آن را نادیده بگیرید.

کارت گرافیک ای ام دی مدل 8 گیگ XFX Radeon RX 570

کارت گرافیک گیگابایت مدل Radeon RX VEGA 64 GAMING OC 8G

رم/ حافظه

رم گیمینگ

رم گیمینگ

رم / حافظه‌ی تصادفی یا حافظه‌ی خواندن و نوشتن، نوعی حافظه برای ذخیره کردن موقت اطلاعات رایانه است که به راحتی داده‌های سازمان یافته را در دسترس قرار می‌دهد. بنابراین رایانه‌ی شما لازم نیست پس از هربار استفاده از داده‌ها، به هارد دیسک سیستم مراجعه کند.

این حافظه با دستگاه‌های ذخیره‌سازی اصلی که در صورت کاهش توان ریست می‌شود، متفاوت است. به همین دلیل شما برای ذخیره‌سازی طولانی مدت داده‌ها به درایوهای ذخیره‌سازی با حجم بالاتری نیاز پیدا می کنید.

در حالت عادی نیازی نیست که از RAM با حافظه‌های داخلی بالایی استفاده کنید، اما برای سیستم گیمینگ و اهداف طولانی مدت می‌توانید از حافظه‌ی 16 و یا 32 گیگابایتی آن استفاده کنید. Ram ها از نظر سرعت، سایز، و طراحی نسب به هارد دیسک‌ها بسیار متفاوت هستند.

رم DDR4 تیم گروپ مدل T-FORCE NIGHT HAWK RGB

رم دسکتاپ DDR4 جی اسکیل مدل Trident Z Royal

هارد دیسک یا هارد SSD / Storage

حافظه ذخیره سازی سیستم گیمینگ

حافظه ذخیره سازی سیستم گیمینگ

Storage همان جایی است که داده‌های شما در آن ذخیره می‌شود. بنابراین رایانه‌ی شخصی شما می‌تواند به آن داده‌ها به راحتی دسترسی داشته باشد. این موضوع می‌تواند شامل ذخیره‌سازی فایل‌ها، بازی‌ها، و یا دیگر فایل‌های شخصی شما باشد که در یک درایو ذخیره شده است.

در گذشته، عمل ذخیره‌سازی داده‌ها اغلب توسط هارد دیسک گردان ثابت HDD انجام می‌شد، اما اکنون به طور گسترده‌ایی از هارد دیسک‌های جامد SSD به جای آنها استفاده می‌شود. SSD ها به طور قابل توجهی نسبت به HDDها سریع‌تر، بی‌صداتر، و بادوام‌تر هستند و از ارزش پولی بالایی نیز برخوردار هستند.

روش‌های بسیاری برای ذخیره‌سازی داده‌ها در رایانه وجود دارد. به عنوان مثال، حافظه‌ی غیر فرّار Nvmeها و یا هارد درایو SATA SSD برای سیستم‌ عامل‌ و فایل‌های قابل استفاده‌ی شما و HDD بزرگتر برای فایل‌هایی با حجم بالا،می‌توانند به عنوان روش‌هایی برای ذخیره‌سازی خارجی که مزیت قابل حمل بودن را دارد مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از روش‌های محبوبی که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است استفاده از هارد درایو سامسونگ مدل 970Pro m.2 و هارد دیسک سیگیت باراکودا پرو 3TB در ذخیره‌سازی و نصب فایل‌هایی با حجم بالا بسیار گزینه‌ی عالی به نظر می‌رسند.

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 970 Pro ظرفیت 512 گیگابایت

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 970 EVO PLUS ظرفیت 1 ترابایت

کیس گیمینگ

کیس سیستم گیمینگ

کیس سیستم گیمینگ

کیس رایانه جایی است که تمامی اجزا و قطعات رایانه‌ی شما حیات پیدا می‌کنند. کیس یکی از قسمت‌های قابل تنظیم رایانه است که شما می توانید آن را در هر شکل و اندازه‌ایی که مایل هستید خریداری کنید. همه‌ی آنها تقریباً برای جایگیری قطعات رایانه طراحی شده‌اند و برخلاف طرح و ابعاد متفاوتی که دارند، عملکردهای مشابهی نیز دارند.

به عنوان مثال همیشه باید مکانی در آن برای نصب مادربرد و منبع تغذیه وجود داشته باشد، اگرچه ممکن است تنظیمات جای‌گیری قطعات در آنها متفاوت باشد اما در کل برای قطعات رایانه فضاهای اختصاصی وجود دارد. علی‌رغم ظاهر ساختاری کوچک و یا پیشرفته‌ایی قابلیت‌های چشمگیری در آنها وجود دارد.

شما همچنین می‌توانید آن را مطابق با سلیقه‌ی خود انتخاب کنید. یکی دیگر از عوامل مهمی که در انتخاب کیس باید حتماً به آن توجه داشته باشید سیستم خنک کننده‌ی کیس است.

اکثر کیس‌ها با سیستم خنک کننده نصب شده به روی آن، به فروش می‌رسند اما در صورت تمایل برای کاهش درجه حرارت می‌توانید، فن خنک کننده‌ی آن را خودتان نصب کنید. کیس‌های بزرگ‌تر برای انجام کارهای سفارشی در حجم بسیار مناسب‌تر خواهند بود.

کیس گیمینگ مستر تک مدل T500 HACKER

کیس گیمینگ مستر تک مدل T500-Gaming

منبع تغذیه یا همان پاور

پاور گیمینگ

پاور گیمینگ

همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، منبع تغذیه نوعی سخت افزار است که می‌تواند برق لازم برای اجزای رایانه، سرور و یا استوریج را تامین کند. منبع تغذیه در مقایسه با سایر قطعات سخت‌افزاری معمولاً عمر کمتری دارد و دلیل آن هم نوسانات برق و کارکرد زیاد آن است که باعث داغ کردن شدید منبع تغذیه و در نهایت خرابی اجزای آن می‌شود.

مهم‌ترین واحدی که در خرید یک منبع تغذیه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد میزان توان واقعی آن بر حسب وات است. به عنوان مثال اگر شما از کارت گرافیک بالا ( و یا چندین کارت گرافیک) و یا از خنک کننده‌های سفارشی در کیس خود استفاده می‌کنید، لازم است که از منبع تغذیه با میزان وات کافی بهره ببرید.

شما همچنین می‌توانید به کمک نرم‌افزار Power Supply NOVA 550، حدوداً متوجه شوید که رایانه‌ی شما به چه میزان برقی احتیاج دارد.

قیمت مناسب

منبع تغذیه گرین مدل GP700B-HP EVO

منبع تغذیه کامپیوتر ریدمکس مدل RX-1200AE-B

هیت سینک/ فن خنک کننده

فن سیستم گیمینگ

فن سیستم گیمینگ

کاری که این دستگاه انجام می‌دهد این است که گرمای تولید شده از CPU را دریافت می‌کند و سپس از طریق Fan گرما را به اطراف پخش می‌کند و دمای CPU را متعادل نگه می‌دارد. خنک نگه‌داشتن CPU برای عملکرد صحیح سیستم، امری بسیار مهم تلقی می‌شود.

با وجود آنکه بسیاری از CPU ها به همراه خنک‌کننده عرضه می‌شوند اما ممکن است شما به دنبال مدل قدرتمندی از آن باشید. این گزینه‌ها می‌تواند شامل فن خنک‌کننده‌ی ساده، هیت سینک، و یا حتی خنک‌کننده‌های مایع باشد.

در طراحی و ساخت اولیه اگر شما بخواهید سرعت سیستم را افزایش دهید و یا به نوعی CPU را اورکلاک کنید، می‌توانید از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع در آن استفاده کنید. سیستم‌های خنک کننده‌ی مایع، از آب (به دلیل ظرفیت گرمایی بالا) برای جذب افزایش حرارت ناگهانی از سطح گرمای CPU استفاده می‌کنند.

ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما در حقیقت اینطور نیست. سیستم‌های خنک‌کننده‌ی مایع AIO خودساخته هستند و دیگر به بررسی شما برای مقابله با گرما نیازی ندارند. کافیست تا از سازگاری و مطابقت آنها با CPU و مادربرد اطمینان حاصل کنید و مابقی را به آن واگذار کنید تا طبق دستورالعمل‌های تعریف شده عمل کنند.

یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده بادی کولر مستر مدل MASTERAIR MA610P است، اما اگر به دنبال یک سیستم خنک کننده‌ی آبی با عملکرد خوب می گردید می‌توانیم کولر مستر مدل MasterLiquid 120RS RGB را به شما معرفی کنیم.

قیمت مناسب

خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل MASTERAIR MA610P

خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل MasterLiquid 120RS RGB

ماوس گیمینگ

ماوس گیمینگ

ماوس گیمینگ

همانند سایر مواردی که در خصوص آنها با شما صحبت کردیم، می‌توانید از ماوس‌هایی که با سبک و استایل مورد نظر شما مطابقت دارد استفاده کنید. به عنوان یک گیمر، شما ممکن است از ماوس‌های دارای نشانگر سریع، دکمه‌های جابه‌جایی، بی‌سیم، و یا خلاقانه بیشتر لذت ببرید.

اما مهم‌ترین عامل برای خرید یک ماوس، اندازه، وزن و راحتی آن است. به دستان خود نگاه کنید زیرا ممکن است کسی که دستان کوچکی دارد با ماوس‌های بزرگ‌تر راحت نباشد و یا بالعکس. یکی از محبوب‌ترین و بهترین موس گیمینگ که از قابلیتی بسیار خوبی برخوردار است، ماوس بی‌ سیم مخصوص بازی لاجیتک مدل Lightspeed G903 است اما با این وجود ماوس‌های بسیاری از کمپانی‌های Corsair و یا Razer  نیز وجود دارد.

قیمت مناسب

ماوس بی‌ سیم مخصوص بازی لاجیتک مدل Lightspeed G903

ماوس مخصوص بازی ریزر مدل Deathadder Elite

مانیتور/ صفحه نمایش مناسب گیمینگ

مانیتور گیمینگ

مانیتور گیمینگ

اکنون که قطعات ساخت سیستم گیمینگ را به خوبی انتخاب کرده‌اید، وقت آن رسیده است که درباره‌ی هرچیزی به تجربه‌ی یک بازی با کیفیت کمک‌ می‌کند، صحبت کنیم. به غیر از تمامی موارد گفته شده، اگر شما نتوانید چیزی ببینید، به طور قطع هیچ فايده‌ایی ندارد. بنابراین شما می‌توانید از یک مانیتور ساده 1920*1080 استفاده کنید، اما جالب‌ترین بخش سیستم‌های گیمینگ این است که شما آپشن‌های مختلفی برای انتخاب کردن در پیش رو دارید.

اگر شما با هزینه‌ی بسیار قطعات سیستم خوبی را جمع‌آوری کرده‌اید، ممکن است بخواهید از صفحه نمایشی با قدرت رزولوشن و وضوح بالا مانند 2540*1440 و یا 3840*2160 با نرخ بازسازی تصویر 144 هرتز و یا حتی 240 هرتز، استفاده کنید.

G_sync و Free sync فایل‌هایی هستند که به ترتیب کمپانی‌های Nvidia و AMD به روی فناوری‌های رفرش‌ریت پویا و یا متغیر خود قرار داده‌اند. به عبارت دیگر هنگامی که نرخ فریم خروجی از یک دستگاه با به‌روز رسانی نمایشگر هماهنگ نباشد، اثراتی مانند بریده شدن صفحه در هنگام نمایش محتوا به وجود خواهد آمد، که با وجود فناوری‌های G_sync و یا Free sync با توجه به نوع CPU شما، اقدام به حذف آنها می‌کند و تجربه گیم‌پلی را بهبود می‌بخشد.

تمامی این فاکتورها از جمله عوامل دیگری مانند، اندازه‌ی صفحه نمایش، و یا نسبت ابعاد در حال افزایش هستند. اگر به دنبال مانیتور گیمینگ قیمت مناسب و میان رده هستید مانیتور ایسر مدل NITROVGO با دارا بودن قابلیت فناوری AMD Free sync و نرخ بازسازی تصویر 144 هرتز برای کارت گرافیک AMD برای شما مناسب است، اما اگر به دنبال یک مانیتور فوق‌العاده با سطح کیفی بالا هستید می‌توانید از مدل Asus ROG Swift PG348 Q استفاده کنید.

قیمت مناسب

مانیتور مخصوص بازی ایسر مدل NITROVGO سایز 27 اینچ

حرفه ای

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل ROG SWIFT PG348Q 34 اینچ

کیبورد گیمینگ

کیبورد گیمینگ

کیبورد گیمینگ

در کنار صفحه کیبوردهای ساده، انواع مختلفی از کیبورد گیمینگ در بازار دارد که شما می‌توانید مطابق با سلیقه‌ی خود یکی از آنها را خریداری کنید. مانند کیبورد‌های غشایی، کیبوردهای مکانیکال، کیبورد های سیمی و بی‌سیم، کیبورد‌های گیمینگ و … .

دو تا از محبوب‌ترین کیبوردهای مکانیکی از برند لاجیتک مدل G513 و کیبورد ریزر مدل BlackWidow X Chroma است که برای گیمرهای حرفه‌ایی طراحی شده است. این کیبورد‌ها بسیار با دوام، قابل اعتماد و حساس هستند که با طراحی مناسب، بدنه‌ی مقاوم، و چراغ پس زمینه بسیار مجهز به نظر می‌رسند. شما می‌توانید پیش از خرید، یکی از آنها را تست کنید و سپس با اطمینان بیشتر کیبورد مورد نظر خود را خریداری کنید.

کیبورد ریزر مدل BlackWidow X Chroma

کیبورد مکانیکی مخصوص بازی لاجیتک مدل G513

سیستم عامل

سیستم عامل گیمینگ

سیستم عامل گیمینگ

سیستم عامل نرم‌افزاری است که به شما امکان برقراری ارتباط با رایانه را می‌دهد. پس از نصب سیستم عامل به روی درایو ذخیره سازی ( ترجیحاً SSD ) شما می‌توانید به نصب برنامه‌ها، بازی‌ها، و یا سایر موارد نصبی مورد نیاز سیستم خود بپردازید.

شما همچنین می‌توانید سیستم عامل مورد نظر خود را از بین سیستم‌عامل‌های متعدد دیگر انتخاب کنید که محبوب‌ترین آنها طبق آمار۷ سیستم عامل مایکروسافت ویندوز است که به دلیل استفاده‌ی گسترده و تجربه‌ی کاربری ساده، بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

در کنار سیستم عامل مایکروسافت، می‌توان به سیستم عامل لینوکس که ارزش بالایی دارد نیز اشاره کرد. سیستم عامل لینوکس آزاد و متن باز است و این مزیت لینوکس باعث شده است تا در نظر برخی از کاربران نیز بیشتر جلوه کند.

نحوه جمع آوری قطعات سیستم گیمینگ (نحوه اسمبل کردن کیس) در یکجا

با آماده شدن قطعات مورد نیاز سیستم گیمینگ، نوبت به نصب آنها می‌رسد. در این بخش ممکن است بسیاری از کاربران از باز و بسته کردن Case کامپیوترشان و دست زدن به قطعات ترس عجیبی دارند، برای این دسته از افراد کامپیوتر و قطعات داخل Case تقریبا مثل یک راز است و هرگز هم سعی نمی کنند از این راز سر در بیاورند و همچنان احساس نگرانی و عجز می‌کنند، اما اگر به نکته‌های گفته شده توجه کنند می‌توانند به راحتی اقدام به نصب و راه‌اندازی سیستم کنند.

نصب حافظه / رم

حافظه یکی از اجزای مهم در هنگام نصب است. برای جا زدن رم،در این قسمت درون هر کدام از سوکت ها که می خواهید رم را سوار کنید گیره‌های دو طرفش را رو به بیرون فشار دهید تا سوکت آماده ی پذیرش رم شود.

وقتی سوکت را آماده کردید رم را به دقت با دست بردارید و سعی کنید آن را طوری بگیرید که دستتان کمترین تماس ممکن با سطحش را داشته باشد ، روی سوکتها هم یک برآمدگی وجود دارد از تطبیق این دو می توانید راحت دریابید رم چگونه بایستی روی سوکت قرار گیرد.

موقع قرار دادن رم درون سوکت به شیار وسط رم و شیار سوکت توجه داشته باشید. وقتی پین های پایین رم را با سوکت تطبیق دادید رم را روی سوکت قرار داده و به آرامی روی دو لبه انتهای آن فشار بیاورید تا رم در داخل سوکت جا بیفتد به محض اینکه یک رم در سوکت جا افتاد گیره‌های دو طرف سوکت خود به خود سر جایشان بر می‌گردند و رم را در داخل سوکت قفل می کنند.

نصب CPU

اکثر CPU های امروزی پین ندارند، زیرا پین‌های کانکتور به روی مادربرد قرار گرفته‌اند، که این موضوع از آسیب رساندن به CPU ها کم می‌کند. این روند بسته به نوع CPU و مادربرد ممکن است کمی متفاوت باشد اما معمولاً در نصب آن از یک الگوی مشابه استفاده می‌شود.

در ابتدا بایستی سوکت CPU را آنلاک کنید یا ساده تر قفلش را آزاد کنید و سپس بایستی CPU را با آن برای جا زدن تطبیق دهید، CPU های مختلف دارای لایه های پین مختلف و گوناگونی در زیرشان هستند، اما جهت اینکه فرد مونتاژ کننده راحت بفهمد که CPU از کدام طرف و چگونه در سوکت جا می خورد یکی از گوشه های آن کمی زاویه دار و فاقد پین است.

سوکت CPU روی مادربرد را نگاه کنید و ببینید کدام گوشه سوکت با این گوشه CPU شما مطابقت دارد تا مشخص شود CPU از کدام طرف و به چه صورت در سوکت جا می خورد. سپس CPU را به آرامی در سوکت جا بزنید. CPU را که جا زدید گیره یا اهرم سوکت را سر جایش بر می گردانید تا CPU در داخل سوکت روی مادربرد قفل شود.

نصب هیت‌سینک به منظور خنک سازی CPU به سخت‌افزار شما بستگی دارد. اما معمولاً از طریق 4 ضامن پلاستیکی اطراف فن که در درون حفره‌های مادربرد چفت می‌شوند، نصب می‌شود.

پس از سوار شدن هیت‌سینک و فن بایستی کابل برق فن را به کانکتور مرتبط در روی مادربرد وصل کنید و در نهایت خمیر سیلیکون را به منظور انتقال گرما به اندازه‌ی یک نخود به روی CPU بمالید. بهتر است یادآوری کنیم که نصب CPU و هیت‌سینک قبل از نصب مادربرد در کیس بهتر و راحت‌تر است.

آماده‌سازی کیس

اولین قدم در آماده‌سازی کیس، پایه‌های نگهدارنده مادربرد( Standoff ) به روی پوسته‌ی اصلی کیس است. درون کیس مقداری پایه‌های‌نگهدارنده پلاستیکی و یا برنجی وجود دارد که با پیچ و مهره‌ی مادربرد شما مطابقت دارد. اطمینان پیدا کنید که پیچ‌ها به درستی در درون حفره‌ها نصب می‌شوند. اگر نتوانستید آنها را پیدا کنید از کتابچه‌ی راهنمای آن استفاده کنید.

I/O یکی از مهم‌ترین آی‌سی‌های موجود در مادربرد است که به عنوان پوشش باید به روی نقاط اتصالات خروجی و قابل مشاهده قرار بگیرد.

نصب مادربرد

مادربرد یکه صفحه مدار الکتریکی بزرگ است که در هنگام نصب آن باید دقت بسیاری داشته باشید. تنها چیزی که در رابطه با نصب آن وجود دارد این است که پیچ‌ها به درستی به روی حفره‌های پایه‌های نگهدارنده نصب شوند.

نیازی به محکم کردن پیچ‌ها نیست، در همین حد که بدانید شل نیستند کافی است. اگر صفحه مادربرد شما از وسط حالت خمیدگی پیدا کرد به این معنا است که شما پیچ‌ها را محکم بسته‌اید.

ئس از نصب مادربرد، نصب سایر قطعات دیگر آسان است. به خاطر بسپارید که کارت گرافیک به روی اسلات PCLe قرار می‌گیرد. اگر درایو M.2 دارید آن را به دقت به روی شیار مادربرد قرار داده و نصب کنید و از پیچ‌های کوچکی برای ایمن نگه‌داشتن آن استفاده کنید. مراقب باشید که بیش از حد آن را سفت نکنید، نیازی نیست آن را خیلی فشار دهید.

کارت گرافیک، درایو ذخیره سازی، و مادربرد شما نیاز به منبع تغذیه دارند. بنابراین کابل‌های مورد نظر هر کدام باید به منبع تغذیه متصل شوند که در غیر این صورت می‌توانید از آداپتور‌های موجود در باکس کارت گرافیک‌ها استفاده کنید. هارد درایو و یا SSD همانند کابل‌ داده‌های SATA به کابل برق نیاز دارند مگر آنکه از M.2 استفاده کرده باشید.

تمام این کابل‌ها باید در دستگاه کیس شما گنجانده شود. کابل‌ها باید برای رساندن جریان برق به اجزایی که نیاز دارند، به طرز صحیحی متصل شوند. شما به راحتی می‌توانید کابل‌ها را به پورت‌های ورودی مادربرد وصل کنید اما در صورت بروز هر نوع مشکل می‌توانید از کتابچه‌ی راهنما آن استفاده کنید.

کیس را روشن کنید

هنگامی که تمامی سیم‌پیچی‌های لازم به درستی انجام شد می‌توانید آن را به برق متصل کرده و دکمه‌ی پاور آن را فشار دهید. اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، شما باید صفحه‌ی BIOS را مشاهده کنید.

مرحله‌ی آخری که شما باید انجام دهید نصب سیستم‌عامل و شروع به کار رایانه است. اگر با خطا روبرو شدید اصلاً نگران نباشید. خوشبختانه رایانه متن پیغام خطا را به شما نشان می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید ایراد کار خود را پیدا کنید. سعی کنید با کمی جستجو و تحقیق کردن اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

تبریک سیستم گیمینگ شما آماده است.

 

سوالات متداول در مورد خرید سیستم گیمینگ

یک کامپیوتر برای بازی به چه کانفیگی نیاز دارد؟

حداقل کانفیگی که نیاز است:

  • نسخه سیستم عامل: Windows 10
  • پردازنده: Intel Core i5-6600K @ 3.5 GHz
  • حافظه رم : 8GB
  • گرافیک : NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB
  • حافظه داخلی: (SSD یا HDD) - حداقل 1TB

آیا CPU نسل Core i5 برای بازی کامپیوتری مناسب است؟

حداقل پردازنده‌ای که برای بازی نیاز است باید Intel Core i5 باشد. و در جواب باید گفت بله این پردازنده می‌تواند برای بازی مناسب باشد. اما اگر به دنبال بازی‌های سنگین و حرفه‌ای هستید پس از Intel Core i7 به بالا را انتخاب کنید. پردازنده نسل ۷ اینتل برای کارهای سنگین و بازی‌های رده بالا ساخته شده است.

آیا مادربردها برای بازی اهمیت دارند؟

مادربردها به هیچ وجه بر عملکرد بازی شما تأثیری ندارند. آنچه نوع مادربرد شما انجام خواهد داد ، این است که به کارت گرافیک و پردازنده خود اجازه دهید که بهتر (یا بدتر) عمل کند.

آیا می توانم بازی GTA را با سیستم دارای Core i5 بازی کنم؟

CPU چهار هسته ای AMD Phenom 9850 برای اجرای Grand Theft Auto V (GTA 5) حداقل کانفیگ مورد نیاز است. در حالی که، برای اجرای آن یک Intel Core i5-3470 توصیه می‌شود. در صورت امکان، حتماً 8 گیگابایت رم داشته باشید تا بتوانید Grand Theft Auto V (GTA 5) را به طور کامل اجرا کنید.

43 نظر

  1. عماد پاسخ

    سلام خدمت همه گیمرای عزیز.دوستان من با بودجه ۳۰میل میخوام یه سیستم جمع کنم.هم بتونم باهاش بازی نیو وورد رو انجام بدم هم بتونم در حد طراحی داخلی ساختمان از ۳d max استفاده کنم.چه سیستمی رو پیشنهاد میکنید.ممنون

  2. محمد پاسخ

    سلام…
    با این سیستم میشه pes 21 رو اجرا کرد؟
    i5 9400
    16 ram
    کارت گرافیک intel uhd graphics 630?

  3. erfan پاسخ

    سلام دوستان من یه کیس ROG Strix Helios دارم اگه دقیق بگید که چه تجهیزاتی مناسب با خود کیس روش بزارم واقعا ممنون میشم و کمک بزرگی به من میکنید

  4. حسین پاسخ

    سلام یه سوالی داشتم اگه پاسخ بدید دقیق ممنون میشم من با بودجه 12 تا 15 ملیون میتونم سیستمی ببندم که از ps4 pro و xbox one x بهتر باشه؟ خیلی ممنون از شما

    1. Roham پاسخ

      😂🤣🤣🤣نه دادا این 15 میلیون فقط پول کارت گرافیک میشه ps4 یه شاهکار عالیه نمیشه با 15 میلیون ازش بالا تر رفت

  5. Mehran پاسخ

    دوستان الان با 30 تا 35 میلیون میشه یه سیستم گیمینگ جمع کرد ؟ فقط کیس با مانیتور

  6. Reza پاسخ

    درود بر شما
    میخواستم ببینم که با این سیستم میشه گیم های نسل بعد رو با کیفیت فوق العاده بالا یا حداقل بالا روان اجرا کرد؟ و نظرتون راجب این سیستم چیه؟

    مادربرد ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
    پردازنده مرکزی AMD RYZEN 7 3700X
    کارت گرافیک Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER GAMING 8G
    خنک کننده MasterLiquid ML120L RGB
    هارد دیسک Western Digital Purple WD20PURZ Internal Hard Disk 2TB
    حافظه SSD سیستم ADATA SU800 INTERNAL SSD DRIVE 256GB
    حافظه رم Evo potenza 2*8 GB 3200Mhz
    منبع پاور Green GP650A-UK PLUS

  7. Ariya پاسخ

    سلام میشه الان با 20 میلیون یک پی‌سی خوب برای بازی فری فایر یا جیتی ای جمع کرد میشه بگید ممنون؟

  8. علی جعفری پاسخ

    سلام دوستان لطفا نظرتون راجع به این سیستم رو بگین
    استفاده شامل طراحی – فیلم – و گیم (نه در حد حرفه ای فقط واسه سرگرمی)
    Cpu : ryzen 5 3600x
    Mainboard : MSI x570-A PRO
    Gpu: asus rog strix rtx2060 6g evo gaming
    Ram Gskill aegis 16gb 3000 cl16(2×8)
    Ssd : samsung 860 evo 250gb
    Hdd : western digital blue 2tb
    Power : Antec HCG 750 gold
    monitor : benq gw 2480 fullhd 24 inch
    cpu fan : coolermaster masterliquid ml240
    case : green striker

  9. فتاح پاسخ

    سلام خسته نباشید . من سیستمم core i7 4790 ram, 8 gpu::
    AMD Radeon HD 6900 Series 2 گیگ هست. من تو بازی میانگین fps که میگیرم ۵۰ هست . میشه بگین کدوم قطعه رو باید اپدیت کنم که fps بیشتری بده ؟؟؟؟ خیلی ممنون از سایت خوبتون

    1. محمد یونس بهروزنیا پاسخ

      کارت گرافیک و رم به نظر من الان گرافیک 1660super بهتره و رم 12 کافیه

  10. علی کوهستانی پاسخ

    سلام و بسیاز تشکر از مطلب خوبتون
    سوال من این است که برای بازی پابجی موبایل روی پی سی با ۷۰ یا ۸۰ میلیون میشه یه سیستم خوب بست که به راحتی جواب بده و لگ و اینجور چیزا نداشته باشه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. محمد یونس بهروزنیا پاسخ

      با 20 میلیون هم میشه فقظ کافیه گیم لوب رو نصب کنی و در حین اجرای بازی اهنگ هم بلی بدی

  11. مصطفی پاسخ

    سلام قربان ممنون میشم پاسخ بدین. بنده فقط و فقی فیفا بازی میکنم برای اجرای عالی فیفا 21 سیستم زیر مناسبه؟
    INTEL Core i5-9400F Tray
    ASUS Prime B360M-K
    G.SKILL Aegis 16GB 3200MHz CL16
    WESTERN DIGITAL BLUE 1TB SATA HDD
    ASUS Dual RX 5500 XT O8G Evo

    1. سوما پاسخ

      سلام تو این سایت سیستم مورد نیاز برای فیفا ۲۱ رو گفته و با مشخصات سیستمی که شما گفتید این بازی رو می تونید اجرا کنید.

  12. ماهان پاسخ

    سلام با هزینه چهل پنج میلیون میشه یه پیسی خوب برای کالاف دیوتی مبایل داشت؟

    1. سوما پاسخ

      سلام این بازی مخصوص موبایل هستش اگر بخواید روی پی سی انجامش بدید باید برنامه براش نصب کنید.
      حداقل کانفیگی که برای بازی call of duty mobile روی کامپوتر نیاز دارید شامل:

      • سیستم عامل: Windows 7 64-Bit (SP1) یا Windows 10 64-Bit
      • پردازنده: Intel Core i3-4340 یا AMD FX-6300
      • رم: 8GB RAM
      • هارد : 175GB HD space
      • گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 670 / GeForce GTX 1650 و یا Radeon HD 7950
  13. bahador پاسخ

    یک سیستم خوب و معقول فقط برای گیمینگ ، (استریم ن) با 20 یا 25 میل اوکی میشه یا ن؟
    حداقلش تو چه رینج قیمتی باید هزینه بشه

    1. سوما پاسخ

      سلام با این هزینه یک سیستم بسیار معمولی می‌تونید جمع کنید. سیستم گیمینک هزینه بالاتری نیاز دارد.

  14. مهدی پاسخ

    سلام من سیستممو میخوام ارتقاع بدم برای بازی کدو قسمتارو عوض کنم؟ممنون
    ram: apacer 2*4gige pc3-12800
    cpu:core i5 3470 3.2
    power:green 480
    main:p75-d3

    1. بهمن پاسخ

      سلام با این سیستمی که شما دارید بازیهای چند سال پیش رو می تونه رندر کنه که نیازی به گرافیک بالایی نداشتن. برای ارتقا سیستم رو کلا باید عوض کنید. بازی های امروزی گرافیک، پردازنده و رم بالایی لازم دارن. بازی های امروزی حداقل رم ۱۶ لازم دارن. اگر بازی سطح بالا می خواید باید پردازنده قوی تری بگیرید و مهم گرافیک هستش که سیستم شما این قابلیت رو نداره.

    1. بهمن پاسخ

      سلام بستگی به کانفیگی داره که انتخاب می‌کنید ولی اگر بخواید یک سیستم گیمینگ خوب داشته باشید از ۳۰ میلیون تومان به بالا در نظر بگیرید که باز میگم بستگی داره چه کانفیگی و بازی مد نظرتون هستش. مثلا بعضی بازی‌ها حتما باید کارت گرافیک و پردازنده خیلی قوی داشته باشید که اجرا بشه. ولی اگر میانگین بخوایم بگیم از ۳۰ میلیون به بالا و اگر یک سیستم خیلی خوب و خفن بخواید دیگه از ۱۰۰ میلیون به بالا باید براش هزینه کنید.

    1. بهمن پاسخ

      سلام قیمت محصولات زیر عکس آن درج شده و قیمت نهایی بستگی به نوع سیستمی داره که می‌خواید جمع کنید. هرچقدر سیستم قویتری نیاز داشته باشید قطعا باید هزینه بیشتری برایش در نظر بگیرید

  15. رضا پاسخ

    بنظر شما کیس گیمینگ دست دوم خریدن کار اشتباهیه یا میشه اطمینان کرد؟

    1. بهمن پاسخ

      در این مورد نمی تونم راهنماییتون کنم ولی قطعا خرید کیس گیمینگ یا هر وسیله الکترونیکی دیگری که تازه هستش به دلیل داشتن گارانتی بیشتر توصیه میشه.

      1. masiha پاسخ

        سلام اگر تا ۲۷ میلیون بخوام یک دستگاه خوب کامپیوتر مثبت لوازم جانبی خوب که رو هم بتونن یه بازی پر حجم رو با کیفیت مناسب بیارن شما چه چیزی پیشنهاد می کنید
        لطفا سریع جواب بدید
        ممنون

        1. سوما پاسخ

          سلام دستگاه خوب کامپیوتر مثبت منظورتون کیس اسمبل شده هستش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
43 نظر