امروز07 اردیبهشت 1403

راهنمای تخصصی لانه و قفس نگهداری حیوانات خانگی

لانه و قفس نگهداری حیوانات
5/5 - (1 امتیاز)

استراحت حیوانات خانگی زمان و مکان نمی‌شناسد؛ به ویژه در گربه‌ها که هر مکانی نظیر تخت خواب، مبل، فرش، میز و حتی سطوح دکوری منزل را برای استراحت‌های وقت و بی‌وقت خود انتخاب می‌کنند! حیوان خانگی شما چطور؟ بیش‌تر کدام بخش‌های منزل را برای استراحت ترجیح می‌دهد؟

با این که محل استراحت حیوانات کاملا انتخابی است اما با خرید لانه و قفس نگهداری حیوانات از همان ابتدای ورود پت به منزل می‌توانیم آن‌ها را به محل خواب اختصاصی عادت دهیم. پرندگان، جوندگان و سگ و گربه هر یک لانه و بستر اختصاصی خود را دارند که تولیدکنندگان با در نظر گرفتن رفاه حال پت نمونه‌های مختلف آن را در بازار عرضه کرده‌اند.

با وجود تنوع موجود در بازار انتخاب لانه و قفس نگهداری پت چندان هم ساده نیست؛ به ویژه برای سگ و گربه که باید حالات مختلف استراحت آن‌ها را تحت نظر بگیرید. در راهنمای خرید امروز به‌نظر صفر تا صد انتخاب تا خرید بهترین بستر مناسب برای استراحت انواع حیوانات خانگی را مرور می‌کنیم.

معرفی و بررسی انواع لانه و قفس نگهداری از حیوانات

پیشنهاد به نظر

مشخصات محصول

  • ابعاد: 50x50x50 سانتی‌متر
  • جنس: مخمل

جای خواب مدل مبلی به صورت سه حالته و امکان استفاده به صورت تشک و لانه و مبلی تولید شده است. بخش داخلی و بیرونی این جای خواب از مخمل نرم و ضد حساسیت است و قابلیت شستشو دارد. از این جای خواب می‌توانید برای سگ‌ها و گربه‌ها با توجه به ابعاد محصول استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • ابعاد: 70x60x20 سانتی‌متر
  • جنس: پارچه، پنبه

جای خواب طرح ستاره از پارچه ضد حساسیت و بافت پنبه‌ای و نرم تولید شده و ابعاد نسبتا بزرگی برای استراحت سگ‌ها و گربه‌ها دارد. ابعاد این جای خواب برای سگ‌های نژاد متوسط به بالا هم مناسب بوده و رنگبندی متنوع و جذابی دارد.

جای خواب سگ و گربه پوپت مدل فیلی

مشخصات محصول

  • ابعاد: 65x50x23 سانتی‌متر
  • جنس: نخ

از جای خواب پوپت می‌توانید برای سگ‌ها تا وزن 12 کیلوگرم و تمام گربه‌ها استفاده کنید. بافت داخلی این جای خواب از الیاف ضد حساسیت نانو است که نسبت به رطوبت و حرارت مقاوم هستند. جنس رویه این تشک نخ پنبه است و تبادل هوای مطلوبی دارد.

جای خواب سگ و گربه طرح گوزن کد206

مشخصات محصول

  • ابعاد: 75x75x20 سانتی‌متر
  • جنس: نخ، مخمل

طرح گوزن به صورت دایره‌ای و با رویه نخ و مخمل تولید شده و استراحتگاه نرم و راحتی برای پت‌های دلبند شما است. تشک این جای خواب به سادگی جدا می‌شود و قابلیت شستشو دارد. از تشک متحرک به تنهایی و به صورت مجزا نیز می‌توانید استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • ابعاد: 80x60x28 سانتی‌متر
  • جنس: کرپ حریر، مخمل

قابلیت شستشو، کیفیت الیاف و طراحی ظاهری عوامل مختلفی هستند که در انتخاب جای مناسب سگ و گربه اهمیت دارند. جای خواب مدل گربه سگ با رویه داخلی مخمل و رویه خارجی کرپ حریر تولید شده و بستر نرمی برای خواب آرام گربه و سگ‌ها فراهم می‌کند.

تشک این جای خواب قابل جداسازی و شستشو با آب ولرم است.

جای خواب سگ و گربه ماماپت مدل Star-300

مشخصات محصول

  • ابعاد: 70x60x18 سانتی‌متر
  • جنس: نخ

مدل ستاره برای سگ‌های کمتر از 14 کیلوگرم و همه گربه‌ها مناسب است. تشک و بدنه این بستر از الیاف باکیفیت قابل شستشو تولید شده و تشک داخلی آن متحرک است. برای شستشو تشک متحرک داخل جای خواب می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • ابعاد: 45x45x75 سانتی‌متر
  • جنس: استیل

مدل 1033 قفسی نسبتا بزرگ و مناسب طوطی‌سانان بزرگ است. این قفس از جنس استیل با رنگ ثابت است و تمام تجهیزات داخلی آن مونتاژ شده‌اند. کف این قفس با کفی پلاستیکی قابل شستشو پوشیده شده و همراه با آن نی چوبی و کاور محافظ ارائه می‌شود.

مشخصات محصول

  • ابعاد: 20x10x10 سانتی‌متر
  • جنس: پلاستیک

مرغ عشق و طوطی سانان کوچک برای تخم‌گذاری و نگهداری از جوجه‌ها به لانه کوچک و محصور نیاز دارند. مدل A40S یک باکس پلاستیکی کوچک و متناسب با سایز این پرندگان است که از پلاستیک قابل شستشو تولید می‌شود.

مشخصات محصول

  • ابعاد: 44x25x45 سانتی‌متر
  • جنس: فلز

مدل خورشیدی قفس مخصوص نگهداری پرندگان در سایز متوسط است. ابعاد این قفس برای نگهداری طوطی سانان کوچک، مرغ عشق و قناری مناسب است. در صورت تمایل می‌توانید دیواره قفس را با آبخوری و دانخوری مخصوص تجهیز کنید.

جای خواب سگ و گربه مدل mypet367

مشخصات محصول

  • ابعاد: 95x95x7 سانتی‌متر
  • جنس: نخ، پلی استر

برخی از تشک‌های استراحت سگ و گربه بعد از مدتی حالت و شکل اولیه خود را از دست می‌دهند؛ اما جای خواب سگ و گربه مدل mypet 367 با تشک مخصوص لایکو پر شده و بعد از هر بار استفاده به حالت اولیه بازمی‌گردد.

تشک داخلی این بستر جدا می‌شود و می‌توانید برای شستشو آن از ماشین لباسشویی استفاده کنید.

مشخصات محصول

  • ابعاد: 80x45x42 سانتی‌متر
  • جنس: پلاستیک، فلز

خرگوش‌ها هم نظیر سگ و گربه به فضای کافی برای جست و خیز نیاز دارند. ابعاد قفس خرگوش مدل E060 برای انواع خرگوش استاندارد و ایده‌آل بوده و کفی پلاستیکی آن به سادگی قابل شستشو است. بعد از خرید این محصول لازم است با آبخوری و دانخوری مخصوص قفس را تجهیز کنید.

استایل و عادات استراحت پت؛ شرط اول خرید لانه

خرید قفس نگهداری پرندگان یا جوندگان کار دشواری نبوده و تنوع قفس‌ها هم به اندازه بستر حیوانات بالا نیست. اما جثه و عادات سگ و گربه شرایط متفاوتی را برای صاحبان ایجاد می‌کند.

هر سگ یا گربه استایل مختلفی برای استراحت دارد. این موضوع را باید با زیر نظر گرفتن عادات حیوان خانگی خود کشف کنید. اکثر سگ‌ها حالت کاملا کشیده و باز را برای خواب ترجیح می‌دهند؛ اما ممکن است برخی اندام حرکتی عقبی را به سمت داخل شکم جمع کنند.

به جز ابعاد باید ببینید پت ترجیح می‌دهد روی کدام سطوح استراحت کند؟ سنگ و سطوح سرد خانه را برای خوابیدن دوست دارد؟ عادات ثابتی دارد یا فصلی است؟ جلوی بالکن و در معرض نور خورشید می‌خوابد؟

انواع و اقسام بستر و محل خواب سگ و گربه با رویه‌های مختلف در بازار موجود است که با توجه به ترجیح دمایی پت می‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید.

برخی از سگ و گربه‌ها یا جوندگان به جویدن سطوح و وسایل اطراف عادت دارند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم بسترهای ارزان قیمت‌تری خریداری کنید که ظاهر ساده‌تری هم داشته باشند.

راهنمای تعیین سایز لانه بر اساس جثه پت

برای انتخاب ابعاد لانه بهترین راه اندازه‌گیری طول بدن حیوان خانگی است. به این شکل که از ناحیه بینی یا پوزه تا انتهای دم را هنگام استراحت در حالت معمول اندازه‌گیری کنید. سپس بین 16 تا 24 سانتی‌متر به طول اندازه‌گیری اضافه کنید تا قطر یا طول مناسب برای بستر یا لانه حیوان خانگی مشخص شود.

  • دقت کنید که راهنمای گفته شده تنها برای حیوانات بالغ است. بنابراین در بدو زندگی حیوانات و در حالی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند لازم است ابعاد بزرگ‌تری انتخاب کنید که برای سنین بالاتر نیز قابل استفاده باشد.
  • اگر حیوان خانگی شما هنوز کوچک است و می‌خواهید با خرید لانه بزرگ در هزینه‌های فعلی صرفه‌جویی کنید می‌توانید بخشی از بستر بزرگ‌تر را با پتو یا پد برای او محدود کنید.

انتخاب نوع لانه بر اساس نیازهای بدنی سگ و گربه

یکی از عواملی که در انتخاب بستر مناسب برای پت تاثیر دارد وضعیت بدنی آن‌ است. مثلا بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و مهم باید بستر تخصصی برای حیوان فراهم شود. خرید لانه و بستر باید تحت نظر جراح و با مشورت او صورت گیرد.

در انتخاب بستر مناسب برای سگ و گربه به چند نکته کاربردی زیر دقت کنید:

  • برای موارد تخصصی و بعد از عمل جراحی لازم است بستر حیوان خانگی از مموری فوم و شکل و مواد به کار رفته در تولید آن نیز کاملا طبی باشد.
  • بستر حیوانات باید به صورت معمول تمیز و شستشو شود؛ به ویژه بعد از عمل جراحی که مموری فوم بوی نامطبوع را در منافذ به دام می‌اندازد. در این حالت توصیه می‌کنیم از رویه بستر استفاده کنید که قابلیت شستشو داشته باشد.
  • برای حیوانات خانگی با موهای زیاد و متراکم از بسترهایی استفاده کنید که سطح آن‌ها از پارچه مش با قابلیت تبادل هوا باشد.
  • به هایپوآلرژیک بودن رویه لانه و بستر دقت کنید.
  • قبل از انتخاب نوع بستر مکان‌هایی را که حیوان خانگی بیش‌تر برای استراحت ترجیح می‌دهد بررسی کنید. اگر پت شما به محیط بسته و محصور علاقمند است از نمونه‌هایی استفاده کنید که محیط بسته و محصوری دارند؛ مثل بسترهای دونات شکل با دیواره کم‌ارتفاع.

راهنمای انتخاب قفس نگهداری پرندگان

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب قفس مناسب توجه به ابعاد پرنده زینتی است. برخی از طوطی‌سانان با توجه به جثه به قفس‌های بزرگ‌تر ( با ارتفاعی که کل ارتفاع کف تا سقف را دربرمی‌گیرد) نیاز دارند.

در ارتباط با فاکتورهای جانبی نظیر شکل قفس و اجزای تزئینی که داخل آن قرار می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم با دامپزشک متخصص مشورت کنید.

سخن آخر

یکی از ملزومات اساسی برای نگهداری پت در منزل انتخاب لانه و قفس نگهداری حیوانات با ویژگی‌های مطلوب است. برای جوندگان، خرگوش‌ها و پرندگان از قفس‌های فلزی یا ترکیبی از فلز و پلاستیک استفاده می‌شود؛ اما سگ و گربه‌ها به جای خواب تخت و راحت متناسب با ابعاد و وزن بدن نیاز دارند که قابلیت شستشو هم داشته باشند.

در خرید بستر و جای خواب سگ و گربه به ضد حساسیت بودن و پایداری الیاف داخلی و نرمی و لطافت آن دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر