امروز09 فروردین 1403

بهترین موتور سیکلت 125 در ایران [قیمت روز موتورسیکت]

بهترین موتور سیکلت 125 در ایران
4.2/5 - (4 امتیاز)

راهنمای خرید موتورسیکلت 125 سی سی

حجم موتور مهم‌ترین فاکتوری است که در بررسی موتور سیکلت‌های بازار ذهن هر خریداری را به خود مشغول می‌کند. فارغ از طراحی بدنه لوکس و تجهیزات جانبی هزینه اصلی که برای خرید موتورسیکلت پرداخت می‌کنیم مربوط به حجم موتور است که با توان و شتاب آن ارتباط مستقیمی دارد.

با وجود عرضه موتور سیکلت‌های قدرتمندتر هنوز هم بخش زیادی از موتورهایی که در سطح خیابان‌های شهر می‌بینیم از انواع بهترین موتور سیکلت 125 در ایران هستند. حجم این موتورها 125 سی سی است و نسبتا ارزان قیمت هستند. به علاوه هزینه تعمیرات و نگهداری این مدل اقتصادی‌تر است و هنوز هم خیلی‌ها موتورهای 125 تا 150 سی سی را به مدل‌های بالاتر  ترجیح می‌دهند.

موتور سیکلت‌های 125 سی سی در انواع شهری، اسکوتر، کراس و کروز تولید می‌شوند. اگر هنوز برای انتخاب این مدل دو به شک هستید راهنمای خرید امروز به‌نظر را برای آشنایی بیش‌تر با مدل‌های پرفروش بازار ایران تا پایان دنبال کنید.

معرفی و بررسی بهترین موتور سیکلت‌های 125 در ایران

اهمیت حجم موتور در خرید موتور سیکلت

یکی از شاخص‌ترین مشخصاتی که در کاتالوگ هر محصول می‌بینیم حجم موتور است. حجم موتور را به شکل سیلندرهای توخالی تصور کنید که قرار است از حجم مشخصی از سوخت پر شوند. بنابراین هر چقدر که شکم هر سیلندر بزرگ‌تر باشد سوخت بیش‌تری در خود جای می‌دهد و ظرفیت بالاتری برای ذخیره سوخت و انتقال آن دارد.

موتور سیکلت‌های 125 یکی از معروف‌ترین و بهترین موتورسیکلت های ایران هستند که حجم سیلندر آن‌ها 125 سی سی یا حدود یک دهم لیتر است. حجم سیلندر در کنار تعداد سیلندرها در قدرت گرفتن موتور سیکلت موثر است. سوخت بعد از تزریق در مخزن به صورت دوره‌ای وارد سیلندرها می‌شود و با هوا کمپرس می‌شود. بعد از سوختن بنزین حجمی از دود از اگزوز خارج می‌شود و پیشران موتور سیکلت صورت می‌گیرد.

با این اوصاف حتما تا به حال متوجه شده‌اید که شتاب گرفتن موتور در طول حرکت تا حد زیادی به حجم موتور بستگی دارد. حجم موتور یا انجین آن حقایق زیادی را درباره کاربرد موتور سیکلت آشکار می‌کند و البته نقش بسیار مهمی در قیمت‌گذاری آن دارد.

آشنایی با ویژگی‌های فنی موتور 125 در ایران

یکی از تقسیم‌بندی‌های رایجی که برای حجم موتور انجام می‌دهند 125 تا 150 سی سی است. این بازه به عنوان بازه اقتصادی و کارآمد در طراحی انجین شناخته می‌شود. به همین دلیل در اکثر موتور سیکلت‌های شهری هم از همین موتور با حجم 125 سی سی استفاده شده است.

سرعت و شتاب‌گیری انجین 125 سی سی قابل قبول و پایدار است.

از موتور سیکلت برقی کوچک و انواع اسکوتر تا مدل‌های شهری و کروز ممکن است موتور 125 تا 150 سی سی داشته باشند. با توجه به این که مصرف سوخت در گذرگاه‌های درون شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اکثر رانندگان از همین حجم موتور برای تردد روزانه خود استقبال می‌کنند.

انواع موتورسیکلت‌های 125 سی سی

بر خلاف تصور موتور سیکلت‌های 125 سی سی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و فقط به عنوان اسکوتر برقی یا موتور شهری سبک کاربرد ندارند. در ادامه انواع موتور سیکلت‌هایی که با حجم 125 سی سی تولید می‌شوند را بر اساس کاربرد طبقه‌بندی کرده‌ایم:


 موتور سیکلت‌های استاندارد 125 سی سی

مدل‌های استاندارد که به عنوان شهری هم شناخته می‌شوند از نظر ارگونومی و طراحی ساده، قابل قبول و کاربردی هستند. در این نوع موتور سیکلت موقعیت قرارگیری بدن راننده استاندارد است و بر خلاف مدل‌های کروز و مسابقه‌ای نیازی به خم کردن اجزای بدن برای شتاب گرفتن نیست.

در کشور ما موتور سیکلت‌های شهری پرفروش را با عنوان هوندا 125 می‌شناسند که هنوز هم در سطح خیابان‌های شهر وجود ندارند و خرید و فروش می‌شوند. مصرف سوخت مدل‌های شهری 125 سی سی ایده‌ال است و با توجه به جهش قیمتی بازار اکثر مشتریان تمایل بیش‌تری نسبت به خرید این مدل نشان داده‌اند.


اسکوترهای بنزینی 125 سی سی

اسکوترها ساده‌‌ترین و فانتزی‌ترین طراحی ممکن را بین مدل‌های متنوع بازار دارند. امروزه اکثر بانوان و آقایان از این مدل با حجم محدود 125 سی سی برای تردد شهری، مسافرت‌های کوتاه از منزل تا محل کار و … استفاده می‌کنند.


موتور سیکلت‌های ترایال 125 سی سی

در مدل ترایال معیار سرعت نیست؛ بنابراین حجم موتور 125 سی سی در موتور سیکلت‌های ترایال که حفظ تعادل حرف اول را می‌زند ایده‌ال خواهد بود.

کاربرد اصلی مدل‌های ترایال مسابقات حفظ تعادل در مسیرهای ناهموار است که راننده دقایقی را به صورت ایستاده و بدون نشستن سپری می‌کند.

این موتور سیکلت‌ها باید از چابکی بالا برخوردار و سبک‌وزن باشند. بنابراین مخزن سوخت کوچکی هم دارند و به تبع لازم است حجم موتور آن‌ها پایین باشد. در اکثر مواقع موتور 125 تا 150 سی سی برای حرکات نمایشی راکب با استفاده از موتورهای ترایال کفایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر