امروز10 فروردین 1403

لیست قیمت روز لاستیک خودرو ایرانی و خارجی

قیمت روز لاستیک خودرو
5/5 - (1 امتیاز)

نگاهی به برندهای پرفروش بازار

در راهنمای خرید امروز، قیمت روز لاستیک خودرو را با نگاهی بر عوامل موثر در قیمت‌گذاری بررسی می‌کنیم. در ادامه این مطلب به‌نظر نیز نگاهی بر بهترین برندهای عرضه‌کننده لاستیک در بازار ایران خواهیم داشت.

بهبود پیشرانه خودرو، بهینه‌سازی مصرف سوخت و ایمنی سرنشینان همه و همه در گرو لاستیک یا همان چهار چرخی است که خودرو با آن حرکت می‌کند. لاستیک‌ها بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارند محصولی پیچیده و متاثر از عوامل محیطی و فنی خودرو هستند که شتاب و تنبلی وسیله نقلیه را تعیین می‌کنند.

با این مقدمه حتما به خوبی با نقش لاستیک و اهمیت تعویض دوره‌ای آن آشنا شده‌اید. با این حال به سبب عواملی مثل تغییر قیمت روز لاستیک خودرو تعویض و سرویس این بخش از ماشین کار چندان ساده‌ای به نظر می‌رسد. مهم‌تر این که تایرها در انواع مختلف و با شاخص‌های متفاوتی تولید می‌شوند و بنابراین شناخت ویژگی فنی هر یک در کنار بررسی قیمت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عوامل موثر در قیمت‌گذاری لاستیک خودرو

رخدادهای اقتصادی زنجیره‌وار و به شکل غافلگیرکننده‌ای اتفاق می‌افتند و قیمت روز لاستیک هم یکی از همان پدیده‌های شوک‌آور است.

در حال حاضر تایر ماشین هم در داخل تولید می‌شود و هم واردات آن از کشورهای خارجی به صورت مداوم صورت می‌گیرد؛ اما چیزی که باعث جهش قیمتی لاستیک خودرو به صورت دوره‌ای می‌شود مشکلات متعدد در تامین مواد اولیه است. چالش بعدی تولیدکنندگان زمانی شروع می‌شود که کشور ما در تامین رینگ لاستیک هم خودکفا نیست و بنابراین بخش عمده‌ای از نیاز کشور برای رینگ‌هایی با سایز خاص از طریق واردات تامین می‌شود.

در ادامه برخی از عوامل مهم در قیمت‌گذاری لاستیک ماشین را بررسی می‌کنیم:

سایر و اندازه رینگ لاستیک خودرو

ابعاد لاستیک نقش مهمی در قیمت نهایی آن دارد؛ درست مثل سایز لباس‌ها که ممکن است برای اندازه بزرگ یا خیلی بزرگ مجبور باشید هزینه بالاتری پرداخت کنید.

اندازه رینگ به صورت استاندارد برای انواع خودروها توسط کمپانی سازنده تعیین می‌شود. قیمت لاستیک خودروهای داخلی و خارجی تفاوت دارند و با توجه به تفاوت اندازه رینگ خودروهای سدان و شاسی بلند قیمت‌گذاری فرق خواهد داشت.

نوع و کاربرد لاستیک خودرو

یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در تعیین قیمت لاستیک تکنولوژی ساخت آن‌ها است. لاستیک‌ها به صورت استاندارد، چهار فصل، اسپرت و زمستانه تولید می‌شوند و کمپانی‌ها قابلیت‌های منحصر به فرد تایر را در قیمت‌گذاری دخالت می‌دهند.

  • تایرهای استاندارد: این نوع تایر برای اکثر خودروها و در تمام روزهای سال قابل استفاده خواهد بود. جنس بدنه، چسبندگی تایر از لحظه فشردن پدال ترمز و اصطکاک آن با سطوح مختلف برای تردد داخل شهری و مسافرت‌های دوره‌ای و غیرمداوم مناسب است.
  • تایرهای چهارفصل: مدل چهار فصل دوام و ماندگاری بیش‌تری نسبت به تایرهای زمستانه و لاستیک‌هایی با کاربرد منحصر به فرد دارد. به زبان ساده‌تر تایر چهار فصل همه‌کاره است و فرمان‌پذیری مناسبی برای روزهای معتدل سال دارد.
  • تایرهای اسپرت: این نوع لاستیک‌ها برای تردد در مسیر خارج شهری، بزرگراه‌ها و مسافرت‌های مداوم طراحی شده است. چسبندگی تایر ورزشی بالا است و همین موضوع به هدایت و کنترل سرعت سریع و دقیق خودرو کمک می‌کند. تمام موارد گفته شده به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نظیر طراحی خاص شیارها و جزئیاتی که در آج لاستیک به کار برده می‌شود محقق خواهد شد.

برند تولیدکننده لاستیک خودرو

هرگز نمی‌توانیم از تاثیر اسم و رسم کمپانی تولیدکننده تایر در قیمت‌گذاری آن چشم‌پوشی کنیم! کمپانی‌های تولیدکننده تایر داخلی به صورت ویژه نیاز خودروسازان را تامین و تایر مخصوص هر مدل خودرو را تولید می‌کنند. اما اگر به دنبال لاستیک خارجی هستید احتمالا نمی‌توانید محصول انحصاری برای خودروهای تولید داخل پیدا کنید و در عوض باید مشخصات فنی محصول نظیر فاق، اندازه رینگ و پهنا را با مشخصات خودرو خود تطبیق دهید. در ادامه همین مطلب قیمت روز لاستیک‌های خارجی و داخلی را با نگاهی بر برندهای پرفروش بازار بررسی می‌کنیم.

نگاهی بر برندهای پرفروش لاستیک بازار

با وجود تایرهای باکیفیت داخلی، نحوه قیمت‌گذاری لاستیک در بازار آزاد باعث شده تا اکثر مصرف‌کنندگان به برندهای خارجی برای تامین قطعات اصلی خودرو خود روی آورند. در این شرایط لازم است هر مصرف‌کننده محصولات موجود در بازار را از نظر کیفیت و ارزش خرید به طور کامل ارزیابی و سپس برای خرید اقدام کند.

تراینگل؛ نماینده تایرهای استاندارد چینی

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لاستیک در دنیا برند تراینگل است که لاستیک انواع خودروهای سبک و سنگین در سراسر دنیا را تامین می‌کند. در حال حاضر تراینگل علاوه بر قیمت اقتصادی‌تر کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد و اکثر خریداران آن رانندگان خودروهای سواری هستند.

اگر بازار فعلی را زیر و رو کنید احتمالا تراینگل به صرفه‌ترین لاستیک خودرو خارجی باشد که در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است.

نکسن؛ كاهش قیمت‌ها با حفظ کیفیت

نکسن برند تازه‌واردی نیست و سال‌ها از فعالیت آن به عنوان نماینده کره جنوبی در بازار تایر خودرو می‌گذرد. خیلی از خودروهای وارداتی ایران به صورت فابریک و از کارخانه با لاستیک نکسن تجهیز شده‌اند.

قیمت تایرهای نکسن هم در اوضاع و احوال بازار لاستیک خودرو اقتصادی است؛ به ویژه مدل‌هایی که به صورت دو حلقه تولید می‌شوند.

لاستیک دنا؛ مقاوم و ماندگار برای خودروهای ایرانی

لاستیک دنا یکی از محصولات ایرانی باکیفیت است که از نظر ماندگاری و کیفیت بدنه با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند. دنا همان بریجستون قدیم است که کارکرد بالاتری دارد و اکثر لاستیک‌های آن برای خودروهای سواری در مدل چهار فصل تولید می‌شود.

تجربه مصرف‌کنندگان از خرید لاستیک دنا مساعد بوده و اکثر خریداران از کیفیت، نرمی و استهلاک آن در بازه زمانی سه تا پنج سال رضایت داشتند.

هانکوک؛ بهترین تایر برای خودروهای ارزان قیمت و اسپرت

لاستیک‌های کره‌ای از محبوب‌ترین تایرهای بازار برای خودروهای سواری و سفرهای درون شهری هستند. اکثر لاستیک‌های موجود در بازار از برند هانکوک چهار فصل هستند و مقاومت بالایی نسبت به حرارت و رطوبت سطوح دارند. مقاومت دیواره داخلی لاستیک‌های هانکوک بالا است و همین موضوع باعث شده تا رانندگان از کیفیت سواری و فرمان‌پذیری آن رضایت داشته باشند.

پیرلی؛ کیفیت بالاتر در ازای قیمت بیش‌تر

پیرلی یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای تولیدکننده تایر است که قطعات و ملزومات خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت دنیا را تامین می‌کند. اکثر برندهای لوکس و گران قیمت خودرو از لاستیک‌های پیرلی برای تجهیز محصولات خود استفاده می‌کنند. پیرلی در بازار ایران هم برندی لوکس محسوب می‌شود و محصولات آن در مقایسه با سایر کمپانی‌های خارجی قیمت بالاتری دارند.

اکثر مصرف‌کنندگان تجربه بهتری از سواری با تایرهای پیرلی در مقایسه با برندهای چینی نظیر تراینگل داشته‌اند.

فاکتورهای موثر بر عمر لاستیک خودروها

حالا که قیمت روز لاستیک تا این اندازه دچار جهش و نوسان شده است نگهداری و حفظ آن به عنوان راهکاری پیشگیرانه مهم‌تر از تعویض خواهد بود. البته عوامل زیادی روی زمان تعویض لاستیک خودرو اثر دارند و برند تولیدکننده و کیفیت لاستیک نقش مهمی ایفا می‌کنند.

روتین اشتباه نگهداری از لاستیک خودرو

به خودرو و تایر آن درست مثل سلامتی جسمتان اهمیت دهید! میزان باد هر تایر و تنظیم دوره‌ای آن نقش مهمی در طول عمر لاستیک دارد. این تنظیم باد باید با توجه به دمای هر فصل تغییر داده شود؛ در غیر این صورت تنش‌های محیطی سبب ترکیدن و پنچری لاستیک خواهد شد.

در بررسی دوره‌ای لاستیک‌ها لازم است عمق آج‌ها و کیفیت بدنه به صورت مداوم توسط کارشناس بررسی شود.

بار اضافه و میزان چرخش تایرها در طول زمان

یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از تعویض زودهنگام لاستیک توجه به نحوه استفاده از آن‌ها است. بار اضافی نقش مهمی در استهلاک لاستیک‌ها دارد و لزوم تنظیم دوره‌ای و منظم باد تایرها را بیش‌تر می‌کند. به همین دلیل رانندگان ماشین‌هایی که برای تردد خارج از شهر یا مسافرت‌های دائمی درون شهری استفاده می‌شوند باید سریع‌تر برای تعویض لاستیک اقدام کنند.

سخن آخر

با وجود بیش از سی برند تولیدکننده لاستیک خارجی و داخلی تعویض تایر هرگز کار ساده‌ای نبوده است. قیمت روز لاستیک خودرو تابع عوامل مختلفی نظیر التهاب ارز، کمبود مواد اولیه و برند سازنده محصول است. در حال حاضر تعویض دو حلقه لاستیک در بازار ایران بین دو تا دو و نیم میلیون تومان آب می‌خورد.

هانکوک، تراینگل، دنا، بارز، پیرلی و نکسن از برندهای معروف تولیدکننده لاستیک هستند که در بازار ایران فعالیت دارند. برندهای خارجی محصولات خود را بر اساس اندازه رینگ، پهنا و فاق عرضه می‌کنند و لازم است قبل از خرید ویژگی‌های فنی و فیزیکی تایر را با خودروهای داخلی چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر