امروز09 اردیبهشت 1403

بهترین روغن موتور ایرانی (رده بندی روغن موتور)

بهترین روغن موتور ایرانی
1/5 - (1 امتیاز)

راهنمای خرید بهترین روغن موتور ایرانی

با توجه به تمامی گزینه‌های موجود برای روغن موتور، انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو ممکن است کار سختی به نظر برسد. در حالی که انبوهی از اطلاعات در مورد انتخاب روغن وجود دارد، اولین قدم این است که به دفترچه راهنمای خودرو نگاه کنید. معمولا دفترچه راهنمای خودرو وزن روغن توصیه شده آن را فهرست می‌کند، چه فرمت استانداردی مانند 10W-30 باشد یا چیزی غیرعادی‌تر. این عدد به ویسکوزیته (یا ضخامت) روغنی که باید استفاده کنید اشاره دارد. علاوه بر این موارد فاکتورهای مختلفی وجود دارد که برای خرید روغن باید به آن توجه کنید. در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم بهترین روغن موتور ایرانی را به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید از یک روغن ایرانی با کیفیت استفاده کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی بهترین روغن موتور ایرانی

پیشنهاد کاربران

روغن موتور خودرو بهران مدل Rana SAE 20W50 حجم چهار لیتر

مشخصات محصول

  • حجم کالا: 4 لیتر
  • API: SM
  • سوخت مصرفی: بنزینی
  • گرانروی: 20W50
  • ویژگی‌های روغن موتور: ساخت نیمه سنتتیک
  • مدل: ۲۰W۵۰
  • مناسب برای: خودروهای ۲۰۰۵به بالا

روغن موتور کاسپین مدل 10W-40 SL حجم 4 لیتر

مشخصات محصول

  • حجم کالا: ۴ لیتر
  • API: SL
  • سطح کیفیت: API SL
  • سوخت مصرفی: بنزینی
  • گرانروی: ۱۰W-۴۰
  • نوع ساخت روغن موتور: ساخت نیمه سنتتیک
  • ویژگی: مظروف پلاستیکی - API SL / API CF - حرکت سریع و روان قطعات موتور - کاهش چشمگیر مصرف سوخت - افزایش چشمگیر عمر روغن موتور محافظت عالی موتور در برابر فرسایش - خوردگی و اکسیداسیون افزایش راندمان موتور خودرو

روغن موتور نفت پارس سوپر پایدار اولترا 20W50 حجم 20 لیتر

مشخصات محصول

  • حجم کالا: ۲۰ لیتر
  • API: CI-۴
  • سوخت مصرفی: دیزلی
  • گرانروی: ۲۰W-۵۰
  • ویژگی‌های روغن موتور: ساخت معدنی

روغن موتور خودرو آیسین مدل 10W40 SN Plus ظرفیت 4 لیتر

مشخصات محصول

  • حجم کالا: 4 لیتر
  • API: رSN
  • سوخت مصرفی: بنزینی
  • گرانروی: 10W-40
  • ویژگی‌های روغن موتور: ساخت نیمه سنتتیک

روغن موتور خودرو سرکان مدل SL-20W50 حجم 1 لیتر

مشخصات محصول

  • حجم کالا: ۱ لیتر
  • API: رSL
  • سطح کیفیت: SL
  • گرانروی: ۲۰W-۵۰
  • مدل: SL-۲۰W۵۰
  • نوع ساخت روغن موتور: ساخت نیمه سنتتیک
  • ویژگی‌ها: افزایش توان حرارتی روغن حفاظت حداکثری از موتور خودرو در شرایط آب و هوایی سخت مقاومت عالی در برابر سایش افزایش طول عمر موتور پایداری حرارتی فوق العاده در شرایط تحت فشار پایداری فیلم روغن بر روی قطعات داخل موتور کنترل لجن گذاری و آلایندگی های موتور پاک کنندگی بسیار عالی موتور حفظ و کنترل ویسکوزیته در شرایط دمایی سخت «بالا» حفاظت فوق العاده در برابر سایش

راهنمای خرید بهترین روغن موتور ایرانی

برای شروع بهتر است قبل از خرید بهترین روغن موتور ایرانی وزن و نوع روغن را برای فصول و استفاده‌ای که از ماشین دارید تنظیم کنید. آخرین استانداردهای خدمات API عبارتند از SP برای موتورهای بنزینی و CK-4 برای موتورهای دیزلی. این حروف بر اساس گروهی از آزمایشات آزمایشگاهی و موتور است که توانایی روغن را در محافظت از موتور در برابر سایش و رسوبات و لجن در دمای بالا تعیین می‌کند.

ویسکوزیته

ویسکوزیته به مقاومت سیال در برابر جریان اشاره دارد. ویسکوزیته بیشتر روغن‌های موتور بر اساس ضخامت آن در صفر درجه فارنهایت (با عدد قبل از W، که زمستان است، و همچنین ضخامت آن در 212 درجه که با عدد دوم بعد از خط تیره در ویسکوزیته نشان داده می‌شود، رتبه‌بندی می‌شود.

روغن موتور با گرم شدن نازک تر و روان تر می‌شود و با سرد شدن غلیظ می‌شود. طبق منطق، روغن ضخیم تر معمولاً لایه روانکاری بهتری را بین قطعات متحرک حفظ می‌کند و اجزای حیاتی موتور شما را بهتر آب بندی می‌کند. با افزودنی‌های مناسب برای کمک به مقاومت در برابر نازک شدن بیش از حد در گرما، یک روغن را می توان با یک ویسکوزیته در هنگام سرد و ویسکوزیته دیگر در گرما درجه بندی کرد. هرچه روغن در برابر نازک شدن مقاومت بیشتری داشته باشد، عدد دوم (مثلاً 10W-40 در مقابل 10W-30) بیشتر خواهد بود.

در مقاله دیگری به معرفی انواعی از بهترین روغن موتور های ایرانی و خارجی و بهترین روغن موتور 10w40 ایرانی پرداخته ایم.

در دماهای پایین، روغن باید در برابر غلیظ شدن بیش از حد مقاوم باشد تا همچنان بتواند به خوبی به تمام قسمت‌های متحرک موتور شما جریان یابد. ضخامت بیش از حد می تواند راه اندازی موتور را دشوارتر کند که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. اگر روغن خیلی غلیظ باشد، موتور به انرژی بیشتری برای چرخاندن میل لنگ نیاز دارد که تا حدی در حمام روغن غوطه ور است. عدد کمتر قبل از W برای عملکرد در هوای سرد بهتر است، بنابراین روغن 5W معمولاً برای استفاده در زمستان توصیه می شود.

نحوه انتخاب روغن موتور مصنوعی و معمولی

روغن معمولی پریمیوم

این روغن استاندارد خودروی جدید است. همه برندهای پیشرو معمولا این نوع روغن را دارند که در چندین ویسکوزیته موجود هستند و تحت آخرین سطح سرویس API تست شده‌اند. خودروسازان معمولاً یک روغن 5W-20 یا 5W-30 را برای دماهای سردتر و یک روغن 10W-30 را به عنوان اختیاری برای دمای محیط بالاتر تعیین می کنند. این سه رتبه بیشتر خودروهای سبک در جاده را پوشش می دهند. مهمتر از آن، تعویض منظم روغن و فیلتر است. توصیه می کنیم روغن خود را هر 4000 مایل یا چهار ماه یکبار تعویض کنید . حداقل دو بار در سال است. اگر خودروی شما نشانگر تعویض روغن الکترونیکی روی دسته ابزار خود دارد، به جای آن از راهنمایی های آن پیروی کنید و مطمئن شوید که پس از تعویض روغن، آن را دوباره تنظیم کنید.

روغن سنتتیک کامل

روغن‌های ساخته شده برای موتورهای با فناوری پیشرفته یا استفاده‌های سنگین، مملو از افزودنی‌های مصنوعی هستند. برچسب‌های این روغن‌ها نشان می‌دهد که آیا آزمایش‌های ویژه سخت‌گیرانه‌ای را برای عملکرد برتر و طولانی‌تر در تمام مناطق بحرانی، از شاخص ویسکوزیته تا محافظت در برابر رسوبات، پشت سر گذاشته‌اند یا خیر.

این محصولات در دماهای پایین بهتر جریان می‌یابند و در دماهای بالا اوج ویسکوزیته را حفظ می کنند. این روغن ها گران هستند و هر موتوری به آنها نیاز ندارد. بنابراین قبل از خرید راهنمایی های مندرج در دفترچه راهنمای خودرو را دنبال کنید.

روغن ترکیبی مصنوعی

این روغن‌ها دارای دوز روغن مصنوعی مخلوط با روغن ارگانیک هستند و برای محافظت از بارهای سنگین‌تر موتور و دماهای بالا فرموله شده‌اند. در نتیجه این روغن‌ها فرار کمتری دارند، بنابراین بسیار کمتر تبخیر می شوند، که باعث کاهش اتلاف روغن و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

روغن با مسافت پیموده شده بیشتر

روغن‌های مسافت پیموده شده با نرم‌کننده‌هایی فرموله می‌شوند که به منافذ آب‌بندی موتور جریان می‌یابند تا شکل خود را بازگردانند و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهند. همچنین ممکن است متوجه کاهش عملکرد و نرمی موتور به دلیل سایش موتور در خودروی با مسافت پیموده شده خود شده باشید. روغن‌هایی که مسافت پیموده‌شده بالاتری دارند، ویسکوزیته بالاتری نیز دارند.

حتی اگر اعداد روی ظرف آن را نشان ندهند، محدوده نسبتاً وسیعی برای هر رتبه ویسکوزیته وجود دارد و روغن‌های مسافت پیموده شده بالاتر در بالای هر محدوده قرار دارند. آنها همچنین ممکن است مواد افزودنی برای بهبود شاخص ویسکوزیته خود داشته باشند. در نتیجه این محصولات پیستون‌ها را بهتر به دیواره‌های سیلندر می‌بندند و از خلأهای بزرگ‌تر یاتاقان‌های موتور که با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، نشت نمی‌کنند.

مقاومت روغن در برابر رقیق شدن در دماهای گرمتر، شاخص ویسکوزیته نامیده می شود. اگرچه عدد دوم بالاتر خوب است، روغن نیز باید قوی باشد و تا تعویض روغن بعدی هزاران مایل دوام بیاورد. روغن تمایل به از دست دادن ویسکوزیته از برش دارد، که حرکت لغزشی در فاصله های تنگ بین سطوح فلزی است، مانند آنچه در یاتاقان ها وجود دارد.

بنابراین، مقاومت در برابر از دست دادن ویسکوزیته - که پایداری برشی نامیده می شود - لازم است تا روغن بتواند لایه روان کننده بین آن قطعات را حفظ کند.

بهترین روغن موتور ایرانی چه مواد افزودنی دارد

استفاده شرکت‌های تولید کننده روغن از مواد افزودنی، رویکرد دیگری برای بهبود و حفظ عملکرد روغن است. دمای بالای موتور با رطوبت، محصولات جانبی احتراق (مانند بنزین نسوخته)، زنگ زدگی، خوردگی، ذرات سایش موتور و اکسیژن ترکیب می‌شود و لجن و لاک تولید می‌کند که می‌تواند به موتور آسیب برساند. افزودنی ها با به حداقل رساندن لجن و لاک به حفظ روانکاری خوب کمک می کنند.برخی از این مواد افزودنی عبارت‌اند از:

 بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته

با افزایش دما تمایل روغن به نازک شدن را کاهش می دهند.

شوینده‌ها

شوینده‌های موجود در روغن برخی از رسوبات را حذف می کنند، در درجه اول مواد جامد. با این حال، هدف اصلی آنها تمیز نگه داشتن سطوح با جلوگیری از تشکیل رسوبات در دمای بالا، زنگ زدگی و خوردگی است.

پراکنده کننده‌ها

پراکنده‌کننده‌ها ذرات جامد را با نگه داشتن آنها در محلول پراکنده می کنند تا به هم نرسند و لجن، لاک یا اسید تشکیل ندهند. برخی از افزودنی‌‌ها هم به عنوان شوینده و هم به عنوان پخش کننده عمل می‌کنند.

عوامل ضد سایش

گاهی اوقاتروان کننده ایجاد شده توسط روغن خراب می شود، بنابراین عوامل ضد سایش باید از سطوح فلزی محافظت کنند. یک ترکیب روی و فسفر به نام ZDDP همراه با سایر ترکیبات فسفر (و گوگرد) مناسب است.

اصلاح کننده‌های اصطکاک

این محصولات با ترکیبات ضد سایش یکسان نیستند. آنها اصطکاک موتور را کاهش می‌دهند و بنابراین، مصرف سوخت را بهبود می‌بخشند. برای این کار از گرافیت، مولیبدن و سایر ترکیبات استفاده می‌شود.

کاهش دهنده های نقطه ریزش

فقط به این دلیل که درجه ویسکوزیته 0 درجه فارنهایت پایین است به این معنی نیست که روغن به راحتی در دماهای پایین جریان می یابد. روغن حاوی ذرات موم است که می تواند مسدود شود و جریان را کاهش دهد، بنابراین از این مواد افزودنی برای حفظ جریان آن در سرما استفاده می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از اکسیداسیون که باعث غلیظ شدن روغن می شود مورد نیاز است. برخی از مواد افزودنی که عملکردهای دیگری را انجام می دهند نیز به این منظور عمل می کنند، مانند عوامل ضد سایش.

بازدارنده‌های کف

میل لنگ که از روغن در ظرف روغن عبور می‌کند باعث کف کردن روغن می شود. فوم روغن به اندازه جریان روانی ندارد، به همین دلیل روغن‌ها دارای بازدارنده های کف هستند که باعث از بین رفتن حباب‌های کف می شود.

بازدارنده‌های زنگ‌زدگی یا خوردگی

این مواد از قطعات فلزی در برابر اسیدها و رطوبت محافظت می‌کنند.

تعویض فیلتر

فیلترهای روغن موضوعی کاملاً متفاوت، هرچند مرتبط، در مورد تعویض روغن هستند. همیشه بهترین کار این است که برای نوع فیلتر مورد نیاز به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. برخی از فیلترهای ثانویه بزرگتر هستند، بنابراین در صورت استفاده از آن مطمئن شوید که مقداری روغن اضافی دارید.

روغن موتور موتوسل خوب است؟

روغن موتور موتوسل یکی از روغن ها پر استفاده بازار است. برای بالا بردن طول عمر خودرو همیشه به روغن پیشنهادی تولید کننده خودرو توجه کنید.

آیا روغن موتور اسپیدی خوب است؟

بله . این برند یکی از مورد استفاده ترین روغن موتورهای بازار است.

سخن آخر

روغن موتور یکی از ترکیباتی است که برای بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت باید به موقع تعویض شود. برای خرید یک روغن با کیفیت لازم است که مواردی را که در بالا ذکر کردیم در نظر داشته باشید. علاوه بر این، در این مطلب از لیست ابزار سعی کردیم بهترین روغن موتور ایرانی را به شما معرفی کنیم تا راحت‌تر برای خرید تصمیم بگیرید.

دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر