امروز08 فروردین 1403

راهنمای خرید اسپیکر و باند ماشین + 10 مدل محبوب در بازار

اسپیکر-خودرو
4.3/5 - (3 امتیاز)

راهنمای خرید اسپیکر و باند ماشین برای تجربه لذت موسیقی بدون مرز

موسیقی زبان مشترکی است که همه ما را به آرامش یا هیجان می‌رساند. فرقی نمی‌کند اهل چه نوع موسیقی باشید و چقدر از وقتتان را برای شنیدن نوای موزیک صرف می‌کنید. داخل ماشین و زمانی که وقت خود را در خودرو سپری می‌کنیم بهترین موقعیت است تا با چند دقیقه موزیک روح خود را تازه کنیم.

انتخاب موزیک مناسب برای این که حال و هوا را عوض کنیم کافی نیست. این تجربه خوب و یه یاد ماندنی زمانی رقم می‌خورد که موسیقی را با پخش کننده مناسبی در خودرو گوش کنیم. پخش کننده‌ای که لذت گوش دادن به انواع موزیک، پادکست و فایل صوتی را دوچندان می‌کند. با این اوصاف همه ما به راهنمای خرید اسپیکر و باند ماشین نیاز داریم.

شما در انتخاب بهترین سیستم پخش کننده خودرو خود تنها نیستید. انواع و اقسام باندها و اسپیکر ماشین در بازار وجود دارند که با توجه به بازه قیمتی برای انتخاب آن‌ها نباید بی گدار به آب بزنید. راهنمای خرید امروز به نظر خاص شما گردآوری و تدوین شده است. همراه ما بمانید.

مدل پرفروش

اسپیکر خودرو پایونیر مدل TS-6965 V3

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 450 وات
  • حساسیت صدا 91 دسیبل
  • عمق نصب 84 میلی‌متر
نقاط قوت
  • دارای مخروط PEEK Film برای ایجاد صدایی شفاف و دقیق
  • طراحی سبد برای پوشش بیشتر در نصب بدون کاهش ظرفیت ورودی صدا

اسپیکر خودرو پایونیر مدل TS-6965 V3 از محصولات پرفروش این برند محبوب میان مصرف کنندگان است که با قیمت اقتصادی عرضه می‌شود. این محصول در واقع بلندگوی کواکسیال از نوع بیضی شکل بوده که در در اندازه‌ی 9×6 اینچ تولید می‌شود.

امپدانس 4 اهمی این محصول در تقابل با قدرت 23 تا 26000 هرتزی آن صدای روان و به اصطلاح تمیزی تولید می‌کند.

ساب ووفر خودرو کنوود مدل KFC-PS3016W

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 2000 وات
  • حساسیت صدا 84 دسیبل
  • توان خروجی اسمی 400 وات
نقاط قوت
  • طراحی خاص بدنه برای جلوگیری از لرزش‌های محسوس

ساب ووفر خودرو کنوود مدل KFC-PS3016W با توان 400 وات تولید شده است. طراحی این محصول برای خروج صدایی باس به صورت مخروطی است و به جلوگیری از لرزش در صورت بلند بودن موزیک کمک می‌کند.

برای این که از صدای BASS این ساب ووفر استفاده کنید باید آن را به یک آمپلی‌فایر با توان خروجی بین 300 تا 600 وات وصل کنید. این محصول به صورت تک و با طراحی ویژه برای تولید صدای باس استفاده می‌شود.

اسپیکر خودرو پایونیر TS-F1634R

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 200 وات
  • حساسیت صدا 88 دسیبل
  • سایز 6.5 اینچ
نقاط ضعف
  • صدای خروجی ضعیف‌تر نسبت به مدل‌های مشابه پایونیر

اسپیکر خودرو پایونیر TS-F1634R از باندهای کواکسیال این برند بوده که با امپدانس 4 اهمی و پاسخ فرکانسی 31 تا 16000 هرتزی تولید شده است. توان اسمی در هر بلندگوی این مدل 25 وات است که با وجود بازه قیمتی محصول مناسب به نظر می‌رسد.

این محصول در ابعاد 16.6 سانتی‌متری و به شکل دایره‌ای و جفت تولید می‌شود.

ساب ووفر خودرو پایونیر مدل TS-300S4

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 1400 وات
  • حساسیت صدا 93 دسیبل
  • عمق نصب 147 میلی متر
  • سایز 12 اینچ
نقاط ضعف
  • صدای خروجی ضعیف‌تر نسبت به مدل‌های مشابه پایونیر

ساب ووفر خودرو پایونیر مدل TS-300S4 با بیشینه صدای خروجی 1400 وات تولید شده است. هر چه ساب ووفر توانایی پوشش صدا با فرکانس زیر 100 هرتز را پوشش دهد حرفه ای تر بوده و جزئیات صدای بم را به صورت فوق العاده ارائه می دهد. بنابراین صداهای بم‌تر با کیفیت خیلی بهتری با ساب ووفر پایونیر شنیده می‌شوند.

اسپیکر خودرو مارشال مدل ME-6907

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 900 وات
  • حساسیت صدا 90 دسیبل
  • فرکانس پاسخگویی 45 تا 20000 هرتز
نقاط قوت
  • طراحی اسپیکر به صورت Three-Way یا سه‌ جهته

اسپیکر خودرو مارشال مدل ME-6907 با طراحی سه جهته یک باند قدرتمند برای تقویت سطح زیر، بم و حد وسط صدا است. این اسپیکر از یک ووفر، یک توییتر و یک میدرنج تشکیل شده است و این طراحی باعث تعدیل سطوح مختلف صدا می‌شود. برای استفاده از این اسپیکر به آمپلی فایر نیاز ندارید و فقط کافی است آن‌ها را به سیستم صوتی وصل کنید.

اسپیکر خودرو راک پاور مدل RP-6902

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 450 وات
  • حساسیت صدا 82 دسیبل
  • فرکانس پاسخگویی 24 الی 36000 هرتز

اسپیکر خودرو راک پاور مدل RP-6902 با وزن حدود 2.5 کیلوگرم  و به صورت بیضی طراحی شده است. این باند از نظر بیشینه صدا در زمره اسپیکرهای متوسط قرار می‌گیرد و البته قیمت مناسبی هم نسبت به این امکانات دارد. این باند را می‌توانید بدون نیاز به آمپلی فایر به سیستم صوتی خودرو وصل کنید.

ساب ووفر خودرو راک پاور مدل RP-12

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 1200 وات
  • حساسیت صدا 88 دسیبل
  • سایز 12 اینچ

ساب ووفر خودرو راک پاور مشکی مدل RP-12 به صورت تک و با اندازه 12 اینچ طراحی شده است. این محصول طراحی جذابی برای محیط خودرو دارد و شفافیت صدای آن مناسب است.

اسپیکر خودرو سونی مدل XS-FB101E

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 210 وات
  • حساسیت صدا 84 دسیبل
  • فرکانس پاسخگویی 38 تا 29000 هرتز

بلندگوی 10 سانتیمتری شرکت سونی با قدرت صدای 210 وات برای کاربرانی که انتظار حد صدای متوسط و شفافی را دارند مناسب است. این مدل محصول 2016 سونی است و به صورت جفت عرضه می‌شود.

میدرنج خودرو هاروارد مدل HM-800

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 350 وات
  • حساسیت صدا 98 دسیبل
  • فرکانس پاسخگویی 20000 تا 60000 هرتز

میدرنج خودرو هاروارد مدل HM-800 با توان واقعی 350 وات تولید شده است. این محصول جایگزین خوبی برای اسپیکرهای فابریک خودرو است.

میدرنج خودرو دیجیتال ساند مدل DS-620

مشخصات محصول:

  • بیشینه صدای خروجی 240 وات
  • حساسیت صدا 92 دسیبل
  • فرکانس پاسخگویی 150 هرتز

میدرنج خودرو دیجیتال ساند مدل DS-620 به صورت جفت و با وزن خیلی کم‌تری نسبت به مدل‌های بازار تولید شده است. این محصول قابلیت تفکیک صدا را ندارد و برای این که سطوح مختلف صدا را همزمان بشنوید باید آن را با تیونر یا ساب ووفر جفت کنید.

تجربه‌ای فراتر از موسیقی با انواع اسپیکر و باند ماشین

بسته به مدل ماشین سیستم صوتی به کار برده شده در آن ممکن است رضایت بخش نباشد. محدودیت پورت، بلندگوهای معمولی که با افزایش صدا افت کیفیت دارند و فرمت‌های پشتیبانی محدود از عواملی هستند که باعث می‌شود بخواهیم سیستم پیش فرض خودرو را تغییر دهیم.

باند و اسپیکر ماشین بخشی از سیستم صوتی هستند که به صورت جدا یا با ضبط به فروش می‌رسند. چیزی که باعث می‌شود سیستم صوتی خودرو گران قیمت باشد همین باندها و اسپیکرهایی هستند که صدای خروجی را تقویت می‌کنند. بنابراین ما صدا واقعی یک ترانه را با کیفیتی بهتر، توان خروجی بالاتر و عمق بهتری احساس می‌کنیم.

اسپیکر؛ قلب تپنده سیستم صوتی خودرو

بزرگ‌ترین قطعه‌ای که در سیستم صوتی خودرو می‌بینیم همان بلندگو، باند یا اسپیکر است. بلندگوهایی که در بازار وجود دارند به دو دسته پیوسته یا ترکیبی (کامپوننت) تقسیم می‌شوند. مدل‌های پیوسته تک باندی هستند که در بخشی از خودرو قرار می‌دهیم. در حالی که مدل‌های چند قطعه‌ای یا ترکیبی اجزای مختلفی دارند و به واسطه همین اجزا صداها را به صورت پراکنده و برنامه ریزی شده تولید می‌کنند.

انواع اسپیکرهای بازار بر حسب ابعاد و شکل هندسی

مدل‌های بیضی و گرد بازار محبوبیت بیش‌تری دارند. اگر به دنبال تقویت صدا در کنار پخش هستید مدل‌های بیضوی معمولا دارای تقویت کننده صدا هستند که به صورت ذاتی در دستگاه به کار برده شده یا می‌توانید آن‌ها را با آمپلی فایر تقویت کنید.

مدل‌های گرد بازار به سبب ابعاد کوچک‌تر معمولا حالت قطعه‌ای یا کامپوننت دارند و در قسمت جلوی خودرو و کنار درب راننده و کمک راننده هستند. این باندها ظاهر گردی دارند و نسبت به باندهای معمولی بازار صدا را تقویت شده و بهتر پخش می‌کنند. مسلما هزینه خرید، نصب و راه اندازی باندهای قطعه‌ای بالاتر از مدل‌های معمولی است.

آشنایی با اسپیکرهای میدرنج ماشین

بلندگو میدرنج یک درایور بلندگو است که صدا را در بازه فرکانس از 250 تا 2000 هرتز تولید می کند. میدرنج یکی از انواع باند خودرو است که صداها را به تفکیک پخش می‌کند. بنابراین جزئی‌ترین بخش‌های یک موزیک را هم با مدل‌های میدرنج می‌شنوید.

به طور کلی باندهای میدرنج به سبب پخش صدا به صورت تفکیک شده صدای بازتری دارند. اکثر میدرنج‌های بازار در مدل دایره‌ای تولید می‌شوند. این در حالی است که مدل‌های فول رنج بدون تفکیک تمام بازه صدایی را بازسازی و پخش می‌کنند. اکثر خودروها باندهای فابریک فول رنج دارند و معمولا تعداد باندها هم بیش از دو عدد نیست. این اسپیکرها بازه گسترده‌ای از صداها را دریافت و پخش می‌کنند. ناگفته نماند که این تفکیک صدا کامل نیست و وقتی میدرنج با ساب ووفر و تیوتر باشد تفکیک کاملی داریم.

باندهای ساب ووفر در سیستم صوتی ماشین

بسته به سبک موسیقی که گوش می‌کنید باندها هم می‌توانند تجربه متفاوتی در گوش دادن موسیقی برای شما رقم بزنند. ساب ووفر یک باند یا اسپیکر است که با یک تقویت کننده به سیستم صوتی خودرو وصل می‌شود. ساب ووفر کمک می‌کند تا صدا به صورت بم و کامل به گوش برسد. اکثر افراد ساب ووفر را برای شنیدن صدای باس خریداری می‌کنند؛ اما برای نصب آن‌ها به آمپلی فایر نیاز داریم.

قبل از خرید انواع باند و اسپیکر ماشین بخوانید

اکثر لوازم صوتی مثل انواع اسپیکر بلوتوث که قابلیت حمل و نقل دارند دارای مشخصاتی هستند که شاید در نگاه اول به عنوان فرد مبتدی متوجه آن‌ها نشوید. در خرید باند خودرو هم اصطلاحات و آمار زیر به عنوان مشخصات محصول درج می‌شود که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کنید:

بیشینه صدای خروجی باند و میزان ایده آل آن

این فاکتور همان میزان بلندی صدا در حالتی است که ولوم را در بالاترین حالت ممکن قرار می‌دهید. شاید در نگاه اول بالا بودن بیشینه صدا به معنای همه چیز تمام بودن باند باشد؛ اما کیفیت صدا و تفکیک آن از عواملی هستند که فاکتورهای دیگری در تعیین آن‌ها موثر هستند.

امپدانس اسپیکرهای ماشین و مفهوم آن

منظور از امپدانس مقاومت باند یا پشتیبان نسبت به جریان عبوری است. این فاکتور زمان اتصال باندها به سیستم صوتی خودرو اهمیت پیدا می‌کند و میزان آن باید با مقاومت آمپلی فایر خودرو هماهنگی داشته باشد. این فاکتور اطلاعات مفیدی درباره نحوه نصب باند ماشین و هماهنگ کردن آن می‌دهد.

فرکانس صدا یا پاسخگویی باندها

فرکانس صدا باندها برای اکثر دستگاه‌ها و سیستم‌های صوتی استاندارد و در محدوده شنوایی انسان است. گوش انسان نسبت به بازه فرکانسی 20 تا 20 کیلوهرتز حساسیت دارد و اکثر تولیدکنندگان این آمار را در مشخصات محصول درج می‌کنند.

سخن آخر

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، بالاتر بودن بیشینه صدا در خرید اسپیکر و باند ماشین کافی نیست. باندها انواع و اقسام ساب ووفر، تیتنر، فول رنج و میدرنج دارند و خیلی از افراد ترکیبی از این باندها را برای تفکیک و شنیدن بازه مختلف صداها نصب می‌کنند.

کدام یک از محصولات معرفی شده را برای جایگزینی مدل فول رنج فابریک خودروها ترجیح می‌دهید؟ کدام یک از باندهای معرفی شده را روی سیستم صوتی خودرو خود سوار کرده‌اید؟ تجربه خود را از کیفیت پخش صدای آن با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر