امروز31 فروردین 1403

نرم ترین لاستیک خودرو ایرانی و خارجی [9 مارک عالی]

راهنمای خرید لاستیک خودرو
5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای خرید لاستیک خودرو

این روزها بازار لاستیک هم از نوسانات ارز و افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نبوده و بنابراین خرید لاستیک خودرو مناسب هم به دغدغه‌های دیگر رانندگان اضافه شده است. کیفیت، دوام و ارزش بالای محصول به نسبت قیمتی پرداخت می‌کنیم از معیارهای خرید لاستیک مناسب هستند؛ اما چطور می‌توانیم این فاکتورها را از روی ظاهر یک لاستیک نو ارزیابی کنیم؟

چرخ چهار چرخ زیر پایتان با لاستیک می‌چرخد. این که زمان تعویض و خرید لاستیک را متوجه شویم یک مسئله است و مسئله دیگر تشخیص لاستیکی است که با حداقل ساییدگی بیش‌ترین کارکرد را داشته باشد. از طرفی به خوبی می‌دانیم که لاستیک به طور مستقیم روی مصرف بنزین و استهلاک سایر قطعات خودرو تاثیر می‌گذارد و بنابراین خرید آن یک سرمایه‌گذاری بزرگ به قیمت قطعات حیاتی خودرو است!

در راهنمای خرید امروز به‌نظر قصد داریم به بخشی از پرتکرارترین سوالات رانندگان در ارتباط با انتخاب و خرید لاستیک خودرو پاسخ دهیم. در کنار آن تعدادی از لاستیک‌های پرفروش ایرانی و خارجی را نقد و بررسی می‌کنیم. همینطور در مقاله دیگر ما می‌توانید قیمت روز لاستیک خودرو از برندهای مختلف را مشاهده کنید.

معرفی و بررسی انواع لاستیک خودرو

پیشنهاد مصرف کنندگان

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: رنو L90 , رنو ساندرو , سمند , سیتروئن زانتیا
  • اندازه رینگ: 15 اینچ

مدل SOLUS HS11 برند کومهو محصول باکیفیت کره جنوبی و جایگزین مناسبی برای مناسب برای مدل 185/65R15 است. این مدل از تایرهای تیوبلس چهار فصل با 205 میلی‌متر پهنا است که می‌توانید برای اکثر خودروهای داخلی از آن استفاده کنید.

تایرهای برند سرشناس کومهو علاوه بر کیفیت بالا و بافت نرم با گارانتی عرضه می‌شوند.

لاستیک تراینگل مدل TE301

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: تابستانی
  • مناسب برای: پراید
  • اندازه رینگ: 13 اینچ

پهنا، فاق و اندازه رینگ سه فاکتور مهمی هستند که در شناسه هر تایر ذکر می‌شوند. مدل TE301 تراینگل با پهنای 165 میلی‌متر و تکنولوژی رادیال تولید شده و از انواع تایرهای تابستانی این برند چینی است. این محصول با پهنای قابل قبول و سایز استاندارد رینگ خودرو پراید تولید شده و گارانتی دارد.

لاستیک تراینگل مدل TR978

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پژو 405 , پژو پارس دوگانه‌ سوز
  • اندازه رینگ: 14 اینچ

تراینگل یکی از برندهای باکیفیت چینی بازار است که محصولات متنوع آن نیاز مصرف کنندگان ایرانی را پوشش می‌دهد. لاستیک خودرو تراینگل مدل TR978 با پهنای بیش‌تر تولید شده و جایگزین تایر 185/65R14 است. سایز رینگ این تایر پهن با پژو 405 و پارس هماهنگ است و می‌توانید از این لاستیک برای انواع خودرو پژو تولید داخل استفاده کنید.

لاستیک بارز سری Brilliant مدل P660

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پراید
  • اندازه رینگ: 13 اینچ

تایرهای بارز از محصولات اقتصادی بازار هستند که از دوام بالاتر و انعطاف بیش‌تری نسبت به سایر مدل‌های برخوردار هستند. سری Brilliant و مدل P660 از تایرهای تیوبلس چهار فصل بارز بوده که برای رینگ 13 اینچی خودرو پراید مناسب است.

در طراحی این تایر یک شیار مرکزی و دو شیار محیطی تعبیه شده که هنگام رانندگی در مسیر مرطوب و در طول بارندگی به پیمایش بهتر تایر کمک می‌کنند. آرایش دقیق الگوی به کار رفته در بدنه این تایر در مجموع فرمان‌پذیری بیش‌تر و تعادل بهتری برای سرنشین به ارمغان می‌آورد.

لاستیک نکسن مدل CP672

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پژو 405 , پژو پارس LX
  • اندازه رینگ: 14 اینچ

مدل CP672 محصول اختصاصی نکسن بوده که با شاخص M+S برای خودروهای سواری پژو طراحی شده است. استانداردهایی که این تایر با آن تولید شده باعث می‌شود تا لاستیک نکسن در مسیرهای برفی یا گل و لای کارایی بیش‌تری داشته باشد.

لاستیک نکسن مدل CP672 با پهنای 205 میلی‌متر تولید شده و از تایرهای نسبتا پهن است.

لاستیک هابیلد مدل H202

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پژو 405
  • اندازه رینگ: 14 اینچ

پهنای لاستیک خودرو هابیلد 205 میلی متر بوده و خاص خودرو سواری پژو 405 تولید شده است. این تایر به صورت چهار فصل طراحی شده و فاق آن حدود 60 درصد پهنای لاستیک است.

این مجموعه شامل دو حلقه لاستیک است و با توجه به قیمت و کیفیت ارزش خرید بالایی دارد.

لاستیک دانلوپ مدل SP SPORT LM705

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پراید
  • اندازه رینگ: 13 اینچ

ابعاد پهن لاستیک خودرو دانلوپ مدل SP SPORT LM705 جایگزین مناسبی برای سایز 165/65R13 است. پهنای این لاستیک 175 میلی متر بوده و با ابعاد استاندارد ویژه انواع مدل‌های پراید تولید شده است.

فرمان‌پذیری مطلوب، تعادل مناسب و صداگیری قابل قبول در سطوح مختلف از ویژگی‌های منحصر به فرد لاستیک خودرو دانلوپ مدل LM705 است.

لاستیک هانکوک مدل OPTIMO K415

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: تابستانی
  • مناسب برای: پروتون GEN2
  • اندازه رینگ: 15 اینچ

لاستیک خودرو هانکوک مدل OPTIMO K415 از تایرهای تابستانی نسبتا پهن است که به طور اختصاصی برای خودرو پروتون GEN2 تولید می‌شود. آرایش شیارهای مرکزی و جانبی این تایر در مجموع شرایط بهتری برای پیمایش خودرو در مسیرهای برفی، بارانی و گل و لای فراهم می‌کند.

لاستیک دانلوپ مدل SP SPORT LM702

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: تابستانی
  • مناسب برای: رنو L90 , رنو ساندرو , رنو سیمبل , سمند , سیتروئن زانتیا
  • اندازه رینگ: 15 اینچ

دانلوپ از برندهای ژاپنی شناخته شده است که کیفیت بالای محصولات آن فرمان‌ پذیری بهتر خودرو را تضمین می‌کند. مدل SP SPORT LM702 با سایز 205/60R15 یکی از تایرهای پهن این برند و جایگزین مناسبی برای 185/65R15 است.

از تایر تیوبلس تابستانی مدل SP SPORT LM702 می‌توانید برای انواع محصولات رنو، سمند و زانتیا استفاده کنید و از سواری نرم و دوام بالای آن در گذر زمان لذت ببرید.

لاستیک مینروا مدل 209

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پراید
  • اندازه رینگ: 13 اینچ

مینروا یکی از برندهای آسیایی حاضر در بازار ایران است که علاوه بر کیفیت، قیمت مناسبی در رقابت با تایرهای بازار دارد. مدل 209 یک تایر 13 اینچی با پهنای 165 میلی متر بوده که ابعاد آن برای پراید مناسب است.

مجموعه این تایر تیوبلس چهار فصل شامل دو حلقه بوده و با توجه به قیمت ارزش خرید بالایی دارد.

لاستیک آچیلس مدل 122

مشخصات محصول

  • نوع لاستیک: چهار فصل
  • مناسب برای: پژو 405 , پژو پارس ELX
  • اندازه رینگ: 14 اینچ

لاستیک خودرو آچیلس مدل 122 با پهنای 205 میلی متری یکی از مدل‌های نسبتا پهن و جایگزین مناسبی برای سایز 185/65R14 است. آچیلس از برندهای اندونزیایی است که محصولات خود را به صورت تیوبلس و با تکنولوژی رادیال تولید می‌کند. این لاستیک برای مدل‌های مختلف پژو مناسب است.


با شناسنامه لاستیک ماشینتان آشنا شوید!

همانطور که هر خودرویی با کارت خودرو به عنوان یک شناسنامه تولید می‌شود لاستیک هم مشخصات خاص خود را دارد. این مشخصات روی محیط لاستیک و به صورت برجسته حک می‌شوند تا خریدار هنگام انتخاب خود با توجه به اعداد و ارقام بهتر تصمیم بگیرد.

  • شناسنامه هر لاستیک شامل سه عدد مختلف است. عدد اول از سمت چپ پهنای لاستیک را نشان می‌دهد. پهنای هر لاستیک برای هر خودرو از پیش تعیین شده است. بنابراین فروشنده با مطلع شدن از مدل خودرو به راحتی و بدون نیاز به درگیر شدن به پهنای لاستیک می‌تواند محصول مناسب را به شما پیشنهاد دهد.
  • عدد دوم فاق لاستیک خودرو است. فاق نسبت ارتفاع به پهنای لاستیک است. مثلا اگر رقم دوم روی لاستیک 70 باشد یعنی ارتفاع لاستیک معادل 70 درصد پهنای آن است.
  • عدد سوم سایز رینگ یا قطر لاستیکی است که خریداری می‌کنید. این عدد به ما نشان می‌دهد که مثلا خودرویی با سایز رینگ 15 به چه نوع لاستیکی نیاز دارد.
  • هر چقدر که فاق کم‌تر باشد لاستیک به اصطلاح سخت و خشک‌تر است. لاستیک‌هایی که خیلی خشک و غیرمنعطف هستند برای مسابقات طراحی شده‌اند و در شتاب نهایی خودرو موثر هستند.

چه زمانی به تعویض لاستیک خودرو نیاز داریم؟

اگر قصد تعویض لاستیک خودرو را دارید و در این مورد مطمئن نیستید شاید بد نباشد ابتدا به چند نکته زیر توجه کنید. مشاهده هر یک یا جمعی از علائم زیر زمان قطعی تعویض لاستیک را به ما نشان می‌دهد:

محو شدن یا کوتاه شدن شیارهای روی لاستیک

در اکثر کشورها از جمله ایران لاستیک‌ها به جز خطوط موازی مرتب با شیارهای پنجه کلاغی منظمی تولید می‌شوند که در سطح لاستیک می‌بینید. به مرور زمان و با استفاده از خودرو این شیارها محو می‌شوند و از بین می‌روند.

شاید محو شدن این شیارها نشانه خوبی برای تعویض لاستیک باشد؛ اما باید دقت کنید که کاهش شیارها نه فقط در یک نقطه بلکه در کل لاستیک رخ داده باشد.

بررسی عمق شیارهای روی لاستیک

یکی دیگر از راهکارهای ساده‌ای که وضعیت لاستیک را مشخص می‌کند تست سکه است. به این صورت که یک سکه متوسط را بین شیارهای لاستیک قرار می‌دهید. در صورتی که نیم یا یک سوم سکه داخل شیار قرار گرفت لاستیک هنوز سالم است؛ اما اگر بخش زیادی از سکه در سطح قرار گرفت و تنها انتهای آن وارد شیار شد باید سریع‌تر برای تعویض لاستیک خودرو اقدام کنید.

لرزش فرمان هنگام چرخش به جهات مختلف

طبق تجربه زمانی که بخشی از یک لاستیک ماشین پنچر باشد یا زمان تعویض آن فرا رسیده باشد هنگام چرخش فرمان لرزش را احساس می‌کنید. البته این موضوع نشانه قطعی تعویض لاستیک نیست. گاهی به دلیل عدم بالانس چرخ‌ها هم ممکن است همین لرزش فرمان را احساس کنید که باید به دنبال عامل و رفع آن باشید.

آشنایی با انواع لاستیک‌ها و کاربرد آن‌ها

بهترین راهنما برای انتخاب لاستیک مناسب كاربرد آن است؛ هر چند که حرفه‌ای‌ها لاستیک خودرو را بر اساس نوع ساخت و طراحی آن انتخاب کنند.

لاستیک‌های همه‌کاره برای تمام فصول

لاستیک‌های همه‌کاره جنس مقاوم و مستحکمی دارند و برای اکثر خودروها با توجه به بالا بودن دمای هوا در تابستان از این نوع لاستیک استفاده می‌شود. این نوع لاستیک شاید عملکرد مناسبی در فصل سرد و یخبندان نداشته باشد.

لاستیک‌های زمستانی با شیارهای عمیق‌تر

همان شیارهایی که در اکثر لاستیک‌ها می‌بینیم در مدل‌های زمستان عمیق‌تر طراحی شده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد سطح این لاستیک‌ها آج‌دار و میخ‌دار است و بنابراین در برف و یخ فرو می‌رود.

لاستیک‌های مخصوص آفرود

در مدل‌های آفرود آج‌های عمیق‌تری روی لاستیک تعبیه شده تا لاستیک قابلیت عبور از مسیر ناهموار و گل و لای را داشته باشد. البته لاستیک‌های همه‌کاره هم برای عبور از مسیرهای خشک، خیس و پر از گل مناسب هستند.

سخن آخر

فرمان‌پذیری، انتقال قدرت و کنترل تعادل خودرو سه فاکتور مهمی است که تا حد زیادی به کیفیت لاستیک خودرو بستگی دارد. لاستیک‌ها با سه مشخصه فاق، پهنا و سایز رینگ طراحی و تولید می‌شوند و هنگام خرید باید این سه مشخصه با مشخصات لاستیک خودرو تطابق داشته باشد.

لاستیک‌های تابستانی و چهار فصل پرفروش‌ترین تایرهای بازار هستند. انتخاب شما برای تردد روزانه یا سفرهای بین شهری کدام نوع لاستیک و کدام یک از برندهای بازار است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر