امروز30 فروردین 1403

روتین پوستی برای خشک و لک دار

مراقبت پوست خشک
5/5 - (1 امتیاز)

خشکی پوست یعنی صورت و بدن ما نمی‌تواند در برابر محرک‌های درونی و بیرونی با تولید سبوم به میزان کافی از خود محافظت کند. این نقص ساده وپیش پا افتاده باعث می‌شود تا آخر عمر به استفاده از کرم‌های مرطوب کننده وابسته بمانیم و حتی ممکن است این وضعیت با افزایش سن و کاهش آب میان بافتی وخیم‌تر شود!

بر خلاف پوست چرب، خشکی پوست خود را با نمود ترک، پوسته شدن، خارش و قرمزی نشان می‌دهد. عوارض خشکی پوست را  بیش‌تر در فصول سرد و خشک سال احساس می‌کنیم؛ اما عواملی مثل ضد عفونی کردن دست هم که در دوران پاندمی متداول شده به خشکی بدن دامن زده و به همین دلیل لازم است روتین پوستی برای پوست خشک و لک دار را با جدیت بیش‌تری دنبال کنیم.

برنامه‌های مراقبت پوست خشک مشابه با پوست چرب است؛ با این تفاوت که برای پوست‌های خشک به آبرسانی بیش‌تر نیاز داریم و دفعات شستشو را کاهش می‌دهیم. برای آشنایی با روتین استاندارد پوست خشک و لک دار خود به سبک به‌نظر همراه ما باشید.

روتین پیشنهادی پوست خشک به نظر برای صبح

خشک شدن پوست صورت سیکل معیوبی است که با سبک زندگی ما ارتباط مستقیمی دارد. هر چقدر که خشکی پوست بیش‌تر شود شکاف‌های نامرئی سطح پوست هم افزایش پیدا می‌کنند و به مرور زمان الاستیسیته پوست از دست می‌رود. بنابراین کسانی که پوستی خشک دارند در صورت عدم پایبندی به روتین‌های پوست خشک و لک دار باید منتظر عواقبی نظیر چین و چروک و پیری زودرس باشند.

برنامه مراقبتی طول روز پوست خشک و لک دار به شرح زیر است:

مرحله اول: شستشو سبک و ملایم پوست صورت

به هیچ وجه برای پوست خشک صورتتان از پاک کننده‌های قلیایی و خاص پوست چرب استفاده نکنید. بهترین گزینه آب‌های پاک کننده هستند که خاص پوست خشک فرموله می‌شوند. ژل‌های شستشو هم گزینه مناسبی برای پوست خشک هستند و تا حدودی پوست را مرطوب می‌کنند.

شاید بخواهید بدانید چند بار در هفته لازم است از پاک کننده صورت برای پوست خشک استفاده کنید. پاسخ به این سوال کاملا نسبی است اما پوست خشک هم مثل پوست چرب با سبوم و آلودگی‌های سطحی محاصره می‌شود. بنابراین لازم است حداقل هفته‌ای دو بار صورت را با پاک کننده‌ها پاکسازی کنید.

برخی از منابع استفاده از فوم‌های شستشو دهنده را برای پوست خشک توصیه نمی‌کنند. البته فوم‌ها هم می‌توانند حاوی هیالورونیک اسید باشند و خواص آبرسانی داشته باشند. با این حال به نظر می‌رسد فرمولاسیون این ترکیبات حساسیت زا باشد.

مدل محبوب

آب پاک کننده صورت دافی مدل Hydration

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک، پوست معمولی
  • کاربرد: شاداب کننده , پاک کننده , آبرسانی , ضد آلودگی
  • عصاره/ ویتامین: هیالورونیک اسید و ویتامین E

آب پاک کننده صورت دافی مدل Hydration بدون ایجاد حساسیت و خاص پوست خشک صورت فرموله شده است. به جای استفاده از ترکیبات قلیایی برای پاک کردن آرایش مقدار کافی از این محصول را روی پد قرار داده و موضع را پاک و همزمان آبرسانی کنید.

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک
  • کاربرد: شاداب کننده , پاک کننده , آبرسانی
  • عصاره/ ویتامین: هیالورونیک اسید

ژل شستشو صورت کامان مدل Dry برای استفاده روزانه با آنتی اکسیدان طبیعی تولید می‌شود. حالت ژل این محصول استعمال آن را روی پوست تسهیل می‌کند. فقط کافی است مقداری از ژل را در صبحگاه روی صورت قرار دهید و بعد از شستشو کامل آبکشی کنید.

مرحله دوم: مرطوب کننده و آبرسان قوی

همانطور که بارها و بارها اشاره کرده‌ایم مرطوب کردن و آبرسانی دو مسئله جدا و مستقل از هم هستند. مثلا ممکن است در طول تابستان پوستتان چرب باشد اما بافت آن خشک و دهیدره باشد. بنابراین آبرسانی و مرطوب کردن پوست خشک با یک نوع کرم تامین نمی‌شود و لازم است از محصولات باکیفیت مختلف در روتین پوست خشک خود استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده کامان مدل Oil pluse حجم 400 میلی لیتر

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک و حساس
  • کاربرد: مرطوب کننده قوی
  • عصاره/ ویتامین: ویتامین A , ویتامین B1 , ویتامین E , ویتامین B3

کرم مرطوب کننده کامان مدل Oil plus کمپلکسی از ویتامین‌های گروه B است که با عصاره آووکادو فرموله می‌شود. این محصول مرطوب کننده قوی حاوی چربی است که سلول‌های آسیب دیده پوست خشک را احیا می‌کند.

کرم نرم کننده اوسرین و اوره 10درصد ثمین مناسب پوست خشک و آسیب دیده

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک و آسیب دیده
  • کاربرد: مرطوب کننده حاوی چربی
  • عصاره/ ویتامین: ندارد

افرادی که پوست خشک دارند بیش‌تر در معرض اگزمای آتوپی، پسوریازیس و ایکتیوز هستند. کرم نرم کننده اوسرین و اوره 10درصد ثمین بدون هر نوع ماده آلرژی زا، عطر و بو فرموله شده و در درمان خشکی متوسط تا شدید این عوارض پوستی موثر است.

کرم مرطوب کننده کیووی مدل replenishes

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک و حساس
  • کاربرد: مرطوب کننده حاوی چربی
  • عصاره/ ویتامین: اسکوآلن

فرمولاسیون کرم Q.V  حاوی اسکوآلن است که به رطوبت رسانی و ترمیم نواحی مختلف بدن به ویژه زانو و آرنج کمک می‌کند. اسکوآلن یک اسید چرب زنجیره بلند است که به صورت طبیعی در سطح پوست وجود دارد. این محصول PH نزدیک به سطح پوست دارد و حتی اگر با عوارض پوستی ناشی از کهنسالی و آلرژی‌های فصلی و غیرفصلی دست و پنجه نرم می‌کنید این محصول به کاهش تحریک پذیری پوستتان کمک می‌کند.

مرحله سوم: کرم دور چشم برای طول روز

استفاده از کرم دور چشم برای پوست خشک نه یک پیشنهاد، بلکه ضرورت است. اگر پوستی خشک دارید احتمالا اولین جایی که از آبرسانی ضعیف متاثر شود اطراف چشم‌ها باشد.

کرم‌های دور چشم حاوی هیالورونیک اسید و ویتامین‌های اساسی نظیر ویتامین E و C هستند. حتی اگر از سنین پایین استفاده از کرم دور چشم را آغاز نکرده‌اید هنوز هم دیر نشده است؛ هم اکنون می‌توانید با انواع کرم دور چشم بالای 50 سال و کرم روز و شب پوست دور چشم را بپوشانید.

کرم دور چشم نئودرم مدل Multi Efficacy

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک، انواع پوست
  • کاربرد: کلاژن سازی و ترمیم کننده
  • عصاره/ ویتامین: سین کول

کرم دور چشم نئودرم مدل Multi Efficacy بدون چرب کردن دور چشم حاوی مقادیر بالایی کمپلکس ام-دی-آی و سین کول است. این کمپلکس با تحریک کلاژن سازی به ترمیم بخش‌های عمقی پوست و رفع تیرگی و پف زیر چشم کمک می‌کند.

مرحله چهارم: کرم ضد آفتاب و سرم‌های تقویتی

همه افراد باید استفاده از کرم ضد آفتاب را جز روتین روزانه خود قرار دهند؛ اما اگر پوستی خشک دارید حتی یک دقیقه تماس مستقیم آفتاب روی پوستتان می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

فرقی نمی‌کند برای پوست خشک از چه نوع SPF استفاده می‌کنید. مهم این است که ضد آفتاب وسیع الطیف باشد و بد نیست دارای ترکیبات مرطوب کننده باشد. برخی از کرم‌های آبرسان، ضد چروک و مرطوب کننده حاوی مقادیر مختلفی SPF هستند که چندان قابل اعتماد نیست. حتی اثرات محافظتی کرم‌های ضد آفتاب هم کاملا ایده آل نیست.

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک، انواع پوست
  • میزان SPF: شماره 30
  • ویتامین: آلوئه ورا

کرم ضد آفتاب رنگی مای با فیلترهای مقاوم نسبت به آب و تعریق، کمپلکس کاملی برای دفاع از پوست در برابر اشعه مضر خورشید است. این محصول با SPF 30 فرموله شده و ظاهر مات و غیر براق روی پوست ایجاد می‌کند.

مرحله پنجم: کرم ترمیم کننده و ضد لک

پوست خشک مستعد خارش، قرمزی و تخریش است و از آن جایی که آبرسانی در این حالت ضعیف است ترمیم جای زخم بیش‌تر طول می‌کشد. از این رو مرحله آخر روتین پوست خشک و لک دار را به استفاده از کرم‌های ترمیم کننده و ضد لک اختصاص داده‌ایم.

کرم‌های ترمیمی و ضد لک حاوی مقادیر بالای کلاژن هستند و در عین حال تا حدودی لایه برداری می‌کنند. بنابراین نباید در استفاده از آن‌ها زیاده روی کنید.

کرم ترمیم کننده پوست لافارر مدل Sucranica

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک، پوست معمولی
  • کاربرد: ضد التهاب، ضد باکتری، ترمیم کننده
  • عصاره/ ویتامین: آرنیکا، ویتامین E

خشکی پوست زمینه ساز پوسته شدن، خارش و تحریک و تخریش ثانویه است. کرم ترمیم کننده پوست لافارر با خواص ضد التهاب و ترمیم کنندگی التیام جای زخم را تسریع می‌کند.

روتین پیشنهادی پوست خشک به نظر برای شب

تمام گام‌های قبلی را می‌توانید با رسیدن به ساعات پایانی روز روی پوست صورت و بدن اعمال کنید. برای شب که پوست قدرت بازسازی و جذب بیش‌تری دارد شاید بد نباشد درمان‌های پیشنهادی زیر را در روتین پوست خشک خود قرار دهید:

مرحله اول: استفاده از ماسک‌های آبرسان صورت و بدن

ماسک صورت تاثیرات طولانی مدت و سریع‌تر روی پوست دارد. با قرار گرفتن یک لایه کامل ماسک در ساعات شب و در حالی که سلول‌های پوستی روند احیا و ترمیم خود را شروع کرده‌اند خشکی پوست تا حد زیادی برطرف می‌شود. البته اثرات ماسک صورت دائمی نیست و باید به صورت مداوم در هفته استفاده شوند.

مرحله دوم: استفاده از روغن‌های گیاهی و طبیعی

روغن‌های گیاهی و طبیعی به شرط تایید خلوص برای پوست خشک توصیه شده‌اند. روغن آرگان محبوب‌ترین ترکیب طبیعی برای نرمی، ترمیم و حفظ رطوبت پوست خشک است که جذب سریعی دارد.

روغن ترمیم کننده پوست بایو ایل مدل Specialist Skincare

مشخصات محصول

  • مناسب برای: پوست خشک، انواع پوست
  • کاربرد: کاهش چین و چروک، مرطوب کننده، بهبود زخم‌های قدیمی
  • عصاره/ ویتامین: ترکیبات مفید روغن Purcellin

روغن ترمیم کننده پوست بایو ایل ترکیبی سبک با جذب سریع است که تغذیه پوست را از تمام عصاره‌های گیاهی و ویتامین‌ها تضمین می‌کند. اگر پوستی خشک دارید این محصول به کاهش ترک و ناهماهنگی رنگ پوست کمک می‌کند.

سخن آخر

داشتن پوست شفاف و بی‌نقص به جز ویژگی‌های ژنتیکی، تا حد زیادی به سبک زندگیمان مربوط می‌شود. روتین پوستی برای پوست خشک و لک دار مجموعه‌ای از اقدامات مراقبتی شامل پاکسازی، مرطوب سازی و حفظ آبرسانی پوست صورت، گردن و دور چشم است.

اگر پوستی خشک و لک دار دارید از همین حالا می‌توانید روتین خود را طی پنج مرحله در روز و شب تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره این مقاله نظری دارید؟ بنویسید...
0 نظر